AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
40.568

Bensinpiller båg eller funkar de?

Sida 1 av 18
Jag har kört på bensinpiller,och märkt en del positiva egenskaper.Har någo annan provat och märkt nått???vilka isf
Jag fick lägre förbrukning jämnare gång lägre hc värden..
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Vill minnas att jag läst att bensinpiller är ren bluff.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bensinpiller??
Jag kör med bensin i flytande form iaf ;))

ok, ok....Ska jag vara lite seriös också så är du nog bland de första på denna jord som fått en förbättring av något av dessa preparat som cirkulerar idag..

Men har du fått dessa förbättringar så har du ju det :)

Men förbättringarna beror med 99,99% sannolikhet att det är annat än "pillren" som du har att tacka för det..
T.ex annan körprofil,nyservat, nytt batteri ;), placebo...osv..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kanske...jag skriver kanske, så är dina piller en dyr form av STP inj. trim (eller liknande) som ibland KAN få bort lite beläggningar i insprutningssystemet med lite flax..
Går även bra med lite tvåtaktsolja om man t.ex vill smörja pumpen en smula..OBS! ytterst lite, max ½dl och inte i varje fulltank heller..

OBS! jag garanterar ICKET att man inte kan få problem med katalysatorn osv om man tar och häller i tvåtaktsolja heller OBS!

Men hur som så är dessa "lättlösliga piller"? en sätt att lura kunden att betala massor mer för t.ex samma beståndsdelar såsom injection trim el. dyl...i BÄSTA fall.

Har sett tester i diverse motortidningar och inga av dessa "mirakelmedel" har gett positiva resultat...

Mvh Janne.
Janne ..hej jag har testat ett piller på 5st bilar jag haft,och jag har fått en förbättring,innan jag servet bilen etc..sen har jag fått ännu mera förbättring an servicen därtill,självklart.
Jag kör på euroadd www.motormiljö.se kika in dära..hade en het disskution med drT om att det funkade.Han sade att de tinte gjorde det..Jag har börjat köra/rensa ut tanken/ledningar etc på min nya bmw nu..och jag har sett lite resultat..idag bytte jag oljan och givetvis blir det ännu bättre nu..jag ligger på 6.8-7.0 i 100kmh nu när jag har piller och nyservad..det är jäkligt bra för mig..blandat i stan (sthlm) 1.2-1.27..innan var det 1.28-1.32..35 och då har jag inte bytt luftfilter ännu..eller tankat nitrogen i däcken etc..Min körstil är densamma,såsar inte pga pillrena..kör vanligt..Har provar andra som tripak och visst rengör de och går jämnt.men huvudsakligen gillar jag pillret..dessutom så mår miljön bättre.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Matte Kvack.

Det lustiga, och samtidigt väldigt tråkiga, är att du mässar i princip alla de påståenden och argument som i stort sett alla "min-bränslespararprodukt-funkar-så-det-så" brukar mässa, nästan som ett inspelat band av alla saker de har läst i reklamen för produkten eller någon säljare av produkten påstått.

Problemet är att ytterst sällan så stämmer dessa argument, reklamen, eller påståendena, och de som liksom du mässar den har ytterst sällan kunskap eller förstånd att kolla upp om de verkligen stämmer. De har oftast väldigt dåliga kunskaper om hur en motor och förbränningen m.m. i dem fungerar.

De tror även mer eller mindre blint på sina egna upplevelser och produktens utlovade förträfflighet, och vägrar att ta till sig nåt som motargumenterar eller motbevisar det de tror på. Inga seriösa opartiska forskningsresultat, eller stämningar av olika länders konsumentråd, testrapporter, eller annat som talar mot deras älsklingsprodukt biter på dem. De tror fortfarande att deras "testmetoder" är de som är de rätta och visar vad produkten går för. oavsett hur primitiva och öppna för slump eller annan påverkan de än är. De gör rätt, vet bäst, oavsett vilka andra argument eller motbevis som man ger dem.

Det är i sanning närmast omöjligt att försöka föra en seriös diskussion med många av dessa "gynnare", det blir ofta mer trams än att man verkligen tar sig en seriös funderare på de seriösa argument och fakta som läggs fram.

I ditt eget fall så är det rent häpnadsväckande att du själv tar de små förändringar i förbrukning du upplever, som ett absolut bevis på att de piller du använder funkar som utlovat. Ställ dig frågan vad som helt normalt kan påverka förbrukningen lika mycket.

Jag kan ge dig några tips.

Man kan omöjligt köra på exakt samma sätt två gånger i rad ens på samma sträcka. Med exakt samma menar jag exakt lika mycket gaspådrag (spjällvinkel) exakt lika lång sträcka på exakt samma ställe varje gång.

Vinden kan blåsa olika.

Trafiken kan vara olika.

Klimatet med luftfuktighet, temp, barometertryck m.m. kan vara olika.

Allt ovanstående påverkar förbrukningen, och är orsaken till att noggranna förbrukningsmätningar, och emissionsmätningar MÅSTE utföras i riktigt seriösa motorlabb med mycket dyr och avancerad utrustning, och efter noga utvecklad testmetodik och strikta testcykler som styrs a datorer. Allt för isolera testet så man verkligen mäter det man vill mäta utan att det kan påverkas av andra oönskade yttre faktorer som slumpen eller variationer i förutsättningarna.

I marknadsföringen av div mirakelprodukter så påstås det ofta att man gjort seriösa tester enligt ovanstående, och det brukar finnas testrapporter eller utlåtanden från dessa, så det verkar ju se bra ut. Men när man så börjar kolla upp detta närmare så upptäcker man ofta att dessa fina testrapporter inte är så fina som det påstås. Antingen finns inte ens testlabbet, eller så har man verkligen testat men resultatet har manipulerats och ändrats av de som vill sälja produkten, man dra olika eller felaktiga slutsatser.

Det neda och enklaste man egentligen behöver tänka på är varför inte bilindustrin och precis alla som har en förbränningsmotor som går, redan kör på dessa mirakelprodukter, på ditt piller. För hade dessa produkter verkligen fungerat bara hälften så bra som utlovas i reklamen så hade det varit läge för Nobelpris, och biltillverkare och andra skulle slåss om att få köpa och använda. Dessa produkter skulle då spridas som en löpeld över hela världen på nolltid och accepteras som en verkligen fungerande produkt. Men så är ju aldrig fallet med alla dessa mirakelprodukter. Nä, de säljs i små mängder, till en mindre grupp folk, och lever i skuggan i åratal. Många försvinner på kort tid, för att ploppa fram igen efter ett tag inte sällan med ett nytt flashigt namn och nya fantastiska påståenden. Allt för att locka okunniga naiva personer att gå på bluffen och fylla fickorna på de som säljer produkten.

De seriösa motor och biltillverkarna i världen imponeras inte och köper inte, och det borde ju inte vara svårt att förstå varför, produkterna fungerar helt enkelt inte.

Nu lutar ja mig tillbaka ett tag och inväntar de vanliga mot argumenten från sådana som dig Matte Kvack. Nu bör det strax komma påståenden från dig att biltillverkarna skiter i detta för de är inte intresserade av att få ner förbrukningen på sina bilar. Eller att oljebolagen köpt upp och gömt undan patent på produkter som minskar bränsleförbrukningen radikalt. Eller att biltillverkare och vetenskapen inte vet allt....

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
k1zmo.

Hur menar du nu då?

Denna tråd startades ju för att vissa (helt riktigt) blev folkilskna på pillerdebatten i den tråden.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Väldigt skeptisk till sådana saker.

Hur menar de med detta:

"En karta innehåller 10 st tabletter.
En tablett räcker till 80 liter bränsle och kostar 30 kr + moms.
Fraktkostnad tillkommer med 48 kr + moms. "

Kostar en tablett 30:- eller hela kartan 30:-? (plus moms)

///BMW - Was sonst!
Transocean
Är det glansmedel i de dom där tabletterna?
en tablett kostar 30+moms ja..det är vad jag betalar..Och jag utgår från att alla de bolag som ansluter sig till åf-agenten i sverige har på "nått sätt" märkt en förbättring av sin bränsleekonomi.Det vore helt korkat om allfler stora speditionsbolag och andra transportgrupper ansluter sig utan att ha testat produkten själva(vilket de har genom långa utvärderingar) självklart vore ingen mer än jag gladare om ett svenskt test-bolag verkligen testade dessa piller och förklarade hur processen går till(förbränning etc)..Givetvis så är körsträckor ute vindar underlag etc en stor faktor..narurligtvis.Men om jag kör samma sträcka med farthållaren inom 50 min samma håll 2ggr..och andra gången så lade jag i ett piller,och förbrukningen sjönk..Ja då är det ju ganska lustigt sammanträffande visst??Dels när jag kör i city med piller och förbrukningen går ner..tja sammanträffande..Idag åkte jag ner till nynäshamn då låga jag utan piller i 120 på ca 9.5-9.8 med pillret tallbaka samma hastighet(cruise) blev resultatet 8.9-9.3 Så tja sammanträffande eller vad???Det enda sammanträffande jag har är att förbrukningen sjunker med pillret..samma lufttryck..nyservad motor nu etc..Så jag vet inte hur det funkar..Men för mig funkar det..har funkar i lite över ett år..och jag märker det i plånboken..
och dr T varför säljs det bensinboosters??vad gör de för nytta då annat än att lura dumma naiva kunder??varför säljs luft-filter..vad gör det för nytta då???bättre luft i kupen kanske??för nån inverkan på motorn har de väl inte eller??
nitrogen i däcken??vilket dumt påfund sånt är ju inte bra för miljön eller??sänker verkligen det bränsleförbrukningen??Naiva människor finns det många av..många som inte testar för miljöns och plånbokens skull..Testa först..uttala dig sen..Jag bjuder dig på en karta bara för att mysa sen när du på detta forum säger att du märkt en förbättring..Att du kan motorer betvivlar jag inte en skund..där ligger jag fett i lä..men likväl skall du inte betvivla mina resultat/körsätt års test,pengar bättre hc värden (om jag inte mutade besiktning-gubben)etc..jag märker en förbättring..väsentligt..
Så jag säger bara..testa det kostar dig inget ..jag bjuder..
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Matte Kvack.

Där kom nästa väntade kommentar från de som tror blint på mirakelmedel. Nämligen "testa själv innan du uttalar dig"

Varför kan jag inte uttala mig innan jag testat själv? Varför kan jag inte förlita mig på den samlade seriösa vetenskapen och forskningen?

Jag ska svara på resten av din synnerligen koleriska harang om de andra sakerna, som du inte heller verkar ha mycket kunskap om, men jag svarar lite senare för dambesök är lite viktigare och intressantare än att förklara självklara saker för okunniga mirakelmedeldyrkare.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Jag kör några svar så får vi se hur långt jag hinner.

Bensinboosters är till största delen mest bluff, därför att nästan ingen av dem ger den Oktanökningen eller annan ökning som påstås i reklamen.

Luftfilter finns i första hand för att filtrera ut skadliga partiklar och annat skit ur luften innan luften går in i motorn. Det finns generellt sett bara två sätt att få ett filter att släppa in mer luft. 1. Genom att det har har bättre genomströmmning trots samma filterarea, viket samtidigt betyder att det släpper igenom mer skit. 2. Genom att ha samma filtreringsförmåga men större filterarea, vilket tar bort lika mycket skit med ändå kan släppa igenom mer luft.

Å andra sidan så är de flesta standardbilar sällan flödesbegränsade i luftfiltret. Vilket gör att byte till filter som teoretiskt kan flöda mer ändå sällan gör någon skillnad att tala om, för motorn kan ändå inte dra i sig mer luft.

Nitrogen i däcken är för en privatperson sällan av någon betydelse värd vad det kostar. För större åkerier kan saken bli en annan.

Sen kan du sluta med att propsa på att ja ska testa själv. Jag kan upplysa dig om att jag har spenderat åtskilliga timmar med motorer i bromsbänk genom åren, både här i Sverige men även nere i Europa. Bromsat en hel del tävlingsmotorer och varit med och byggt/monterat dem. Jag har även en massa vänner som jobbar med professionell motorsport eller bil/motorutveckling, från vanliga familjebilar och ända upp till Formel 1. En hel drös med ingenjörer inom motor och bilutveckling alltså.

Jag tror jag har ganska torra fötter jämfört med dig vad gäller grundläggande kunskaper och erfarenhet i detta ämne.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Har räknat lite på "vinsten" om dina siffror nu stämmer.
Tar man ett av dina värden 0,98 mot 0,93 och jämför kommer jag fram till följande.
Utan piller och 80liter bensin ger dig en körsträcka på c:a 81,63mil
Med piller och 80liter bensin ger dig en körsträcka på c:a 86,02mil
Alltså kommer du c:a 4,2 mil längre på en tank.
Kostnaden för detta är 37,50kr alltså 8,9kr/mil, vilket med ngn kronas marginal motsvarar kostnaden för bensinen du sparat.

Grattis, ditt piller sparar dig 3-4kr per tank. hoppas du snart blir milkonär....

/Christofer
Jag betvivlar inte dina kunskaper..dem har jag aldrig ifrågasatt..jag vet att du grundar dig på dina långa erfarenheter med motorer..du är skeptisk till nya saker,för du kan din bit..Helt ok jag är skeptisk också,men jag testar iallafall..varför???jo för utvecklingen går framåt,av all skit och bluff som kommer ut på marknaderna så kan ju inte allt vara dåligt??eller hur?Det måste väl ändå vara någon som utvecklar nått som fungerar nångång??varför inte detta piller??Och vad gäller luft så sa du att filter gör ingen nytta..gå in på KN´s sida och argumentera med dem om att deras filter inte funkar,vore kul att höra vad de säger om dina teorier om filter som inte ger mera hkr etc..och fine alla bensinbooster är skit,nästa gång jag har en jänkare och är på hansen racing så skall jag säga att deras boosters är =med piss..och att jag lika gärna kan koka hemma och hälla i tanken.Konstigt nog så finns det ju en marknad för dessa produkter.Om alla var så dåliga,så skulle nog inte folk rekomendera dem vidare.Och de skulle självdö..företag gå i konkurs..men men..jag ser mina värden på min färddator,och de blir bättre..så jag vet inte vad jag skall säga mera.jag har testat i mer än ett år..det funkar på mina bilar iallafall..
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Men även om pillret funkar som du säger så gör kostnaden för pillret att du inte får ngn nämnbar vinst? (läs ovan om du missade när du skrev.

/Christofer
hubbe jag har inte rensat ut systemet helt ännu..håller på är nästan färdig med det skall börja normaltanka 1 piller/80 l imorgon..jag har dock redan vinster/besparingar på 1-2dl..det blir pengar om man som jag kör ca8-10 mil per dag..min s70t5a fick jag mer från 1.35 blandat till 1.1-1.15
740 skall ju dra 1.6-1.8 icity körning.visst??om jag går efter de siffrorna nu och kör city så ligger jag nu på 1.32-1.4 blandat ligger på 1.4 jag har ca 1.2-1.32..jag räknar med att ha någotlunda jämna värden och se vad det blir om ca 2 hela tankar..då vet jag mera för då är systemet mera utrensat..
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Hör du inte hur du själv låter? Först var det små skillnader, sen när vi påpekar att det inte blir ngn vinst, då ökar helt plötsligt skillnaden?
Nä du..
Min gissning är att du själv har ngt med försäljningen att göra.
Rensa systemet... från vaddå? varför skulle den dra mindre med renare bränslesystem, drar väl snarare mer om flödet tillåts...

/Christofer
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Matte Kvack!
Tror säkerligen att det finns medel som kan få motorer att gå renare eller mer ekonomiskt,men om dessa säljes över disk på bensinstationen eller via internet,är inte så sannolikt tyvärr.
Då skulle jag mer tro att de större "opec" företagen skulle köpa rättigheterna för en dyr penning,och sedan sälja det själm.
Dr T sa inte att tex KN filter inte skulle ge en förbättring,utan att standardmotorer ej drar nytta av det bättre luftflödet som tex KN ger,men däremot att de släpper in mer ovälkommna partiklar i motorn.

De flesta rekommendationerna kommer oftast från folk som genom placeboeffekten påverkats positivt av tester med produkter.

Har själv provat ett medel som heter RSV,vilket enligt de själva ska bygga upp slitytor i motorn,och även ge en yta som får friktionen att minska,därav få en motor som går bättre och mer ekonomiskt.
Provade detta som sagt i 3 st bilar,bla i en Volvo 850GLT med 39k mil på mätaren och ventilslammer under huven.
Ventilslammret minskade rejält,likaså förbrukningen...till och med kändes det som om att bilen gick jämnare.
Testade det sedan i ytterligare en bil,där jag även tyckte att saker förändrades.
Under denna tid var jag helt inne på att det fungerade som tillverkaren påstod,men vad jag inte tänkte på,var att jag så gärna ville se en förbättring på bla bränsleförbrukningen,och jag i princip ändrade körtempo utan att tänka på det själv,men fick höra det av medpassagerare som faktiskt tyckte att det blivit mer behagligt att färdas med mig. =)
Ventilslammret var sedan tillbaka efter ca 300 mil,och vad jag kan tänka mig är att de 2 obligatoriska bytena av olja under behandlingen och de första 100 milen gjorde sitt.

Jag påstår inte i och med detta att det hela med "bensinpiller" är bluff med 100% säkerhet.
Men människan har en väldigt stor benägenhet att föra välkänsla och lycka med hjälp av sin egna höga önskan och inbillning.

Mvh Patrik
hubbe:jag har inget med försäljningen att göra..basta..och mina värden varierar ju innan all skit är ute..då jag snackade med åf i sthlm så sade han att pillret gör 2 saker.1 rensar 2 blir en reaktion där syre spelar roll..ok..så på mina andra bilar svänger det lite tills man kommer upp till 3-5 tankar..så är det .Därför sa jag att jag tror att det är tillförlitligare värden om ca 2 tankar ok.
M635 har också provar rvs..min bror hällde det i cin citroen och den håller än idag 14 månader senare.vad gäller hanns bensinförbrukning så tja 2cl hit o dit.men det medlet är inte avsett för bensin minskning ändå.
Det roligaste är dock att jag blev lite pissed av en herre här inne förut för några dagar sen..så jag tog bilen upp till arlanda och tillbaks OCH FILMADE DET HELA..först utan piller med cruisen i..sen med piller och cruisen i..+2km nedåt + motvind..halv rensning endast ,sen vanlig bensin för jag inte fyllt på tanken helt..jag fick ca3-4cl mindre..nu är det så att jag filmade i förbannade quicktime..har försökt konvertera till moviemaker..men funkar inte..får väl betala 29 dollar för att lägga ihop bitarna 13 st och posta filmen nånstanns.visst 3-4cl är ju inte hela världen .håller med variabler bla bla bla etc..men när nu mitt system är helt ok om 2 tankar..då tänker jag göra om trippen och filma igen..bara för MIN skull..för nu faan skall jag bevisa detta..
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Du ska bevisa med en videofilmad förbrukningsmätare i konstantfart??? jomen tjena....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.