AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
40.575

Bensinpiller båg eller funkar de?

Sida 7 av 18
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Nog verkar han vara en bra säljare, inget snack om det! Men jag kan förstå hans resonemang om att han inte vill dela ut gratisprover, alla som vet något om detta vet ju hur värdelösa våra tester på vägen är. Finns säkert en hel del övertygade kunder ändå.

Vore det seriöst så är ju det enda beviset ett noga kontrollerat före/efter test på en anläggning med en relevant testcykel på ett ställe där dom behärskar just detta. Finns ju massa kunders redovisade resultat på hemsidan från användare. Något av testerna jag såg så hade ju en bil gått 3000 mill mellan före/efter -test på bilprovningen. Dock inget vetenskapligt bevis enligt mej.

Känns ju som ett rätt orelevant test då det ännu igen är så många parametrar som spelar in, bilprovningen tar inte hänsyn till någon av dessa. Dom parametrarna tas det hänsyn till under ett seriöst test. För mej spelar priset mindre roll och jag har nu beställt en karta av lokala nasaren.

Jag ser fram emot en redogörelse för den kemiska processen som påstås äga rum! Jag kan ju inte för mitt liv se att det gör annat än rengör, -tillförd syre i förbränningsprocessen tror jag de som fattat vad DrT och jag skrivit är omöjligt. Likaså följderna av det om det nu mot alla naturlagar skulle vara så.

Som du skriver "kostar den lite så vill folk ha valuta för degen" Därav har vi garanterat mycket av de påstådda vinsterna också, -ingen vill ju bli blåst och man skall inte underskatta psykets faktor i det hela. Dvs att placeboeffekten har ju även botat sjuka människor i behov av vård med sockerpiller.

Jag ska testa detta, men mina resultat ser jag som inte mycket värda, lika lite som andras, jag kanske hade fått samma resultat med en flaska spridarrengöring eller en skvätt aceton, eller ett oljebyte. Det får vi aldrig veta helt enkelt.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Nä iofs,så tycker jag faktiskt att motormiljö borde slanta kanske 20-30 lax (vet ej vad test kostar) hos AVL..Ett sånt test borde ju verkligen sätta skeptiker på plats,och att sånt intyg med tex bara 2% i vinst bore ju automatiskt få cred hos tex Mekonomen / Autoexperten kedjorna..En sån innsats sett till vinst är ju pissimissisippi.Hade jag haft en sån bra produkt,hade jag utan tvekan slantat ett sånt test direkt,och tryck intyget i näsan på skeptiker.Skall bli kul att se vad som händer med din bil dock.Vilken kärra blir det??
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Precis vad jag menar, finns ju ett enkelt dock dyrt sätt att testa. Även som du säger, en piss i Mississippi med tanke på vad de kan ha i omsättning. Problemet är att vi som är dom få som kan se fördelen med ett sånt test är för få. Den stora pöbeln nöjer sej med att det "kanske funkar för det står ju så i kundtesterna" är ju så många fler, där finns pengarna att hämta.

Den bil jag kommer testa på är en BMW 525i -93 manuell. 34 000mil på mätaren och i rätt skabbigt skick. Jag har inte haft något tanklock på två år så att det finns skit i soppasystemet kan man nog räkna med. Soppafiltret är ganska nyligen bytt efter en tankning skitbensin på JET. Jag har tankat på samma pump och mack (Statoil) ett tag så jag tror mej ha en hyffsad baseline för vad det nu är värt på ett sånt här högst ovetenskapligt test.

Ok jag körde på min volvo 94 se 28000 mil då.Automat förra året..tyckte gasresponsen blev bättre,och att oljan var skitig efter 2x4 tabletter,var ingen underbedrift..fy faan säger jag .sen tankade jag också på samma ställe hela tiden jag hade pillrena till den.Sålde föressten min gamla test viking-tro tjänare förra veckan..Gud vad jag skickat i allsköns-skit i den motorn haha..volvo byggde dem bra då alltså..Måste säga en sak dock..förra veckan typ small det till i bmw motorn..sen saktade den ner..hackade gick ojämt.ingen gas-respons som om motorstyrningen ströp soppatillförseln.Sen efter mera sås och typ 5-10 mil så gick den toppen igen..Så det fastnade väl nån skit nånstanns.Inga felmeddelande kom dock upp.och nu går den helt ok fortfarande.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Några kommentarer.

Ett seriöst utfört test hos t ex MTC där målet är att just utröna om pillren funkar och ger det som utlovas är naturligtvis tungt vägande, antingen för eller mot. Men, ska man vara petig så ska testet helst vara repeterbart hos någon (helst flera) annan lika kapabel testanläggning.

Absolut mest tyngd för att produkten fungerar som utlovat är ju om flera oberoende seriösa och certifierade testlabb kan repetera testet och nå likvärdiga resultat.

En annan sak jag undra lite över är hur pillren skulle kunna påverka hur mycket skit det blir i oljan och på så kort tid?

Pillren stoppas ju i bränsletanken vad jag förstår?

Om nu pillren skulle rensa ut ev. skit i bränslesystemet, så lär ju säkert 90% av det brännas upp och/eller gå ut via avgaserna, och samma sak om det skulle ske någon rensning av sot m.m. i förbränningsrummet. Bara en bråkdel av denna skit kan tänkas ta sig ner förbi kolvringar/kolv genom det normala "blow bye" av förbränningstrycket.

Det känns som om det skulle vara en försvinnande liten påverkan av detta som pillret skulle kunna utgöra?

Normalt så blir motorolja rätt fort mörkbrun eller svart, ja det ska den egentligen bli. Mycket få motorer är så rena inuti (flång nya vanligen) att oljan håller sig relativt klar och bara mörkt bärnstensfärgad mer än några hundra mil. I de flesta helt friska motorer i rätt nya bilar så blir oljan bra svart på bara 100-200 mil efter byte.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Slick50 var väl också nånslags mirakelmedel på 90-talet?Hur står det till med den produkten idag?Duralube fanns ju också,vill minnas att den såldes via TV-Shop?
Nog för att oljan blir svart ganska snabbt håller jag med om.men jag hade redan innan testat annan skit i volvon så den var ju inte direkt rolig,innan pillrena åkte i.väntade med byte till de gjort effekt.
kilroy
Det är ju faktiskt rätt kul att det finns folk vars nyfikenhet och förstånd befinner sig några nivåer under deras sunda förnuft. Om inte annat ger det upphov till en del glada skratt...)

Mirakelmediciner för bilar och mirakelkurer för viktminskning attraherar antagligen samma typ av människor.

Vi väntar med spänning på nästa mirakelprodukt...

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Björn: tror jag har hittat den canadensiska hemsidan faktiskt..
www.officialfuelbusters.com verkar vara samma.
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Nog är det samma firma, viss del av reklamtexten är direkt översatt från den sidan.

Att lossad skit skulle hamna i oljan är ju bara fånigt. Skulle vara på en gammal Ford med 5mm kolvspel, men då har man andra problem lindrigt sagt. Det är ju dock solklart varför det rekommenderas. Byter man oljan så kan ju utsläppen sänkas och även förbrukningen. -OJ -pillret funkade! -HAHA -Lurad!

fantastisk att ett canadensiskt företag fått "hålla låda" i hela 3 år utan att ha blivit avslöjade som bedragare..Läste lite om processen där också,hade med bensinen att göra,som atomiserades bättre etc..Såvitt min engelska uppfattade.
Jag har testat pillrena både innan och efter oljebyte.Det skrev jag innan.
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Det är inget fantastiskt med det, man har sålt nermalda renhorn som potensmedel i flera hundra år. Magneterna som man sätter runt bränsleledningen försörjer säkert försäljarna än idag också.

Att pillren "fungerar" på en motor med t. ex. skitiga spridare betvivlar jag inte alls. Därav de upplevda resultaten. Men att de skulle sänka utsläpp i den nivå det pratas om med avseende på partiklar t. ex. skulle innebära att en motor skulle kunna kliva upp en nivå i Euroklassning. Skulle detta vara möjligt hade varenda motortillverkare nappat då det skulle finnas stora pengar att tjäna.

Med andra ord, har man en motor som det upplevs förändringar på så är det en motor det redan finns ett problem på, löser pillret problemet så okej. Men om man kontinuerligt stoppar piller i tanken så tror jag man är lurad helt enkelt.

hmm tja kanske ett piller för grov-rensning ett par tankar typ..Är nog vettigt.
Skall iallafall bli kul att få höra den kemiska processen i veckan.Undrar om Björn B fick mailet från företaget ännu??
Det finns i varje fall ett klart samband mellan "ojekriser" och diverse mirakelmedel/prylar som snabbt (!) dyker upp på marknaden. Ofta är ursprunget USA där marknaden är stor och folk blir riktigt skärrade när bensinpriset ökar.
Jomenvisst.själv blandade jag etanol med bensin friskt när priset var 15kr litern..Det funkade utmärkt på volvon.Så visst tar folk till mycket,när priserna stiger.Och i usa är dom ju lättlurade visst.I sverige går ju tripak ut med att man kan blanda 50/50 med tripak i tanken,det smörjer ok för packningar etc.
kanske borde marknadsföra tripak i usa..THE SWEDISH CAR REVOLUTION HAHA ..hmm..JAJA Man får väl vara glad om systemet blir rengjort ordentligt iallafall.oavsett smörja.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Lite roligt att se svängningar i en helt överbevisad tro,som sedan gladeligen kallar Amerikanarna för ett lättlurat folk.Att personen skulle vara äldre än 20 år är väl en hög oddsare.Men skönt samtidigt med människor som är "open minded" :)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Nu har jag fått en intressant rapport från motormiljö.

Galanten, du har fått den på sin hotmail.

DrT, skulle vilja att du också tar en titt på den. Kan jag maila dig?
Maila mig med Björn tack M
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Matte, ge mig en mail-adress bara.
mdm@spray.se tack..var det intressant läsning??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.