AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
40.578

Bensinpiller båg eller funkar de?

Sida 6 av 18
Instämmer, mycket underhållande.

Märkligt att vi inom sjöfarten inte har börjat installera dessa pillersystem för våra huvudmaskiner, kanske ska slå en signal till Wärtsilä och berätta för dem om dessa mirakel tabletter.... :) Jag menar, vi har en snitt förbrukning på ca 12,5 ton HFO per timme (5 x Wärtsilä 46C V12 vid 450 RPM konstant belastning). Bränslekostnaden är i många fall upp till 50 % av den totala transportkostnaden på ett fartyg, och naturligtvis forskas det dag och natt även bland fartygsmaskin tillverkarna för att kunna sänka bränsleåtgången, konstigt att de har missat det här pillret.....

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Matte Kvack.
DrT.en fråga bara..varför tänds inte check engine om man tar bort luftfiltret?? eller lägger en disktrasa som filter bara (vilket jag gjorde på en citroen jag sålde till en turk)..Då borde ju LMM få fnatt,och det har iinte hänt mig förut??motorn ställer ju in sig automatiskt,så varför skulle den inte kunna ställa in sig med pillret om det nu har bundet syre/kemisk reaktion som blir med bensinen i sig??Dvs snåla lite.

Jag noterar att du gladeligen (för att inte säga okritiskt) sväljer vartenda ord som återförsäljaren av de piller du använder säger. Han sa så, och då är det så..... Herre gud, va inte såå naiv....

Sen är det ju så uppenbart att du har mycket bristfälliga kunskaper om hur en förbränningsmotor fungerar, vilket kan vara en av orsakerna till att du så lätt sväljer det som pillersäljaren påstår.

Ta detta nu med din fråga om luftfiltret. Sitter det före eller efter luftmasse/mängd-mätaren på motorerna? Ta reda på det och du har svaret på din fråga, om du kan tänka lite logiskt alltså.

CE-lampa kan i vissa fall tändas vid borttaget luftfilter, eller om man byter till sportfilter eller öppetfilter. Detta har inget med att det kommer in mer luft eller för mycket luft, för motorn kan inte dra i sig med luft än den kan rent tekniskt. Utan det beror på att det kan orsaka icke laminärt luftflöde eller för turbulent luftflöde, så LMM inte klarar att mäta korrekt. Lämnar LMM en signal som ska representera en viss luftmassa/mängd, sen blir förbränningen inte bra och Lambdasonden signalerar att det blev skit, eller rentav kanske missfire-detektering slår larm eller spik-detekteringen. Då kommer sannolikt en CE-lampa som ett brev på posten, och motorn kan gå in i limp home.

Moderna motorer kan förvisso adaptera sig lite till vissa ändrade förhållanden, men inte alla eller hur som helst. Styrsystemet försöker hela tiden "träffa" de värden för bränsle tändning och luftmassa som fabriken vid sin kalibrering har programmerat in på varje lastpunkt. Det kallas ärvärden och börvärden. I vissa fall kan en viss avvikelse godtas, och ingå i en adaption. I andra fall godtas inte avvikelser och då sätts vanligen en felkod i felminnet, och ibland även en CE beroende på vad som anses fel och hur allvarligt det anses vara.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Matte Kvack, kan du inte få din ÅF att regga sig här och ställa upp och förklara direkt istället för att gå genom dig?

En match på AP mellan honom och dig i ena ringhörnan samt Galanten och DrT i andra...

Då skulle jag ladda upp med popcorn och cola och luta mig tillbaka ;)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Är det bara jag som undrar varför trådrubriken är ställd som en fråga huruvida bensinpiller fungerar eller ej? Trådskaparen är ju i resten av tråden fullkomligt övertygad om att det verkligen fungerar.

BjörnB: Kanske trådskaparen är ÅF... ;)

///BMW - Was sonst!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Tja man kan ju undra på många saker i denna tråd ang. både piller och annat.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14

SJÄLVKLART FUNKAR INTE PILLERNA!!!!!!!!!!

Finns det någon som allvarligt tror det???
Då tycker jag synd om er....... Det är lika idiotiskt som att köpa en damsugare från kirby eller vad dom heter för 32.000:-

Kom in i verkligheten!!!

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Länge sedan jag fick mig ett så gott skratt som av denna tråd!
Helt underbar fredags-underhållning.En sak kan vi väl enas om att kvacksalvaren har ganska minimal kunskap om motorer och förbränning.Men en religös inställning till pillernas verkan!Bjud hit Pastor ÅF vettja!
haha ja mina kunskaper gentemot drT och herr galant som uppen barligen kan bygga en motor av ett bark-träd;det har jag inte.har aldrig påstått det heller..Vad gäller mi´na kunskaper om förbränning och motorer så är det rätt normala jämför mot drt och herr G..Det tror jag andras är också..Åter igen jag har inget med firman att göra.vad gäller Björns fråga,så skall jag baskemig be ÅF kommentera allt detta nästa vecka..Jag skall printa ut allt som skrivits och be han redogöra hela processen..Blir alla glada då???"smile".Och enligt dr T så funkar inte nån bensinbooster eller andta injektor cleaners..för att motorn ställer ändå om sig.Så förbrukningen blir aaaaltid densamma..Oavsett om injector cleaners rensar ut lite skit,så bensinen atomiseras/bränns bättre..ALLTID samma förbrukning,året runt,genom åre dal,på polarisen.i sahara,och i afrika,FÖR SÅ ÄR DET JU BARA..
DR T jag är inte naiv..jag vet och accepterar att det till 99% i världen bara finns skit.produkter.Men jag kan inte förbise mina sänkta hc värde,provade av bilprovningen..Bättre motor gång (pga utrensning,som säkert minsar bränsleförbrukningen därav) samt en kemisk process jag inte vet/kan ett jota av,då jag inte uppfann pillret..Nästa vecka kommer ant jag eller ÅF få redovisa hela processen..Så vänligen klanka/nedvärdera/inte mina kunskaper då jag inte uppfann pillret.OK???
Jag ser med lika mycket spänning fram emot nästa veckas redovisning.
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Kvack, jag kan inte bygga en motor av ett barkträd, men en kanot skulle jag nog kunna tälja till...

Tror du drar lite konstiga slutsatser om DrTs förklaringar. Det han skriver är ju helt riktigt, men det är inte dina slutsatser. Det här inte helt enkelt, mycket komplicerade styrsystem och själva förbränningsprocessen är extremt svårbegriplig. Tar många år att förstå en bråkdel av det som händer.

Såg att det finns en Pillertrillare här i byn, så man kanske ska prova sej en sats! Har ju en pundar-beemer som drar mer än den skall. Men jag tror ju fortfarande att det inte gör ett jota när skiten släppt. Om nu skit i spridarna skulle vara problemet. De produkter som finns på Macken och Mekonomen tex fungerar ju, och det vore ju intressant att prova det här då jag ju uppenbart är skeptisk :-)

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Någon som minns den här, kan ju verka övertygande och har många tester, men det funkar ju inte i seriösare tester, ska se om jag hittar det också: Länk

Galant: hoppas du och drT fattar att jag skriver med glimten i ögat,oavsett kanske lite hårda ord emellanåt.Vi är väl alla vänner här pga bilintresset.
Nu är dessutom min otroliga nyfikenhet för detta piller väckt ordentligt.Förut accepterade jag reaktionen,nu skall jag bannemig veta vad som faan händer med bilen.ringde Tekniken Värld just,och bad dem testa detta piller.De sade nej pga att de testat ett liknande för ett tag sen.Och att det finns mycket skit på marknaden,han sade också att ett test var bäst hos AVL haninge (som sagt) eller Bilprovningen med en bensin motor.Tyvärr har jag inte de säkert ca 5-7000 skr som ett sånt test skulle kosta.Jag kan mycket väl nu efter samtalet med den killen hålla med dig herr galant/drT att fråga sig varför inget nyare test gjorts på tex en bensinmotor.Jag har god lust att krossa spargrisen och leva på ris ett tag framöver bara för att en gång för alla,ta reda på om det verkligen funkar.Otvetydigt..Men jag välkomnar om du provar själv,det vore verkligen kul att höra vad du tycker.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Galant,det där med aceton minns jag väldigt väl.Läste det med stort intresse,och helt ärligt gick jag nästan på det.Inte att jag hällde det i tanken dock!
Men något sa mig att det var alldeles för enkelt för att vara sant,och om det verkligen fungerade skulle bensinbolagen stå i kö för att få något slags patent på att få ha det i just sin blandning.Tänk vilken succé att få sälja en bensin som gav 10-15% bättre MPG än konkurenternas!
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Kvack, det är ju bara kul med lite hårda ord i lagom dos! Blir ju så mycket roligare att läsa då :-)

Angående aceton var jag sugen att testa också, finns ju spaltmeter med snubbar som fått goda resultat. Men jag är ju lat och det kändes ju tveksamt då aceton är väldigt aggressivt. Inte helt oväntat har det här dött ut då det helt enkelt inte funkar. Visst rengör spridarna kanske men sen är det ju klart efter en dos, så varför fortsätta. Mythbusters testade ju på ett amatörmässigt sett iofs och sågade det helt. Ett universitet i USA testade och sågade vid fotknölarna. Nu framgår det inte hur testet utfördes, men jag litar ju mer på deras tests än alla lallande entusiaster som hoppas så mycket på allt så att dom skulle pissa i tanken om det stog på internet att det var bra. Länk

Jag drar inga paralleller mot dom här pillrerna egentligen, annat än jag tror de kan ha en rengörande effekt för ett skitigt system. Samma som de rengörande tillsatser som finns på marknaden (som för övrigt kan innehålla aceton). Men det som är så intressant att det ofta dyker upp sånna här saker och folk blir entusiastiska och får fantastiska resultat. Sen dör det ut och försvinner, -varför? -Gissa...

Alla konspirationsteorier om att oljebolagen skulle kväva sånna här idéer är ju lite kul också, som Bimmerbåjj skriver så skulle ju alla bolag vilja sälja den soppan som bevisligen gav en lägre förbrukning.

Är ju alltid intressant sånt här och så mycket märkliga saker har jag sett i mitt ynkliga liv att man ska fan inte vara säker på ett enda skit. Vet inte hur jag ska testa själv riktigt för att det skall ge nått. Skulle förbrukning på färddatorn visa ngn dl mindre per mil så är det inom dom världen som spridningen är på i vanliga fall, för mycket parametrar som påverkar för att det skall vara något att lita på.

Vad det gäller HC-mätning på bilprovningen säger jag detsamma, för många parametrar som spelar in. På en bil med redan låga HC-värden kan det skilja flera hundra procent mellan två mätningar på samma dag med samma bil utan modifikationer.

hmm galant: testa på dina mätsätt då..eller om du drar upp lite olika körsträckor som du kör normalt/vanligtvis ett antal ggr tex..typ vardagskörning,eller för ett test.Innan du testar pillrena ,så har du en referens(för skoj skull)..så skall jag testa detta på en långfärd ner till skåne i olika hastigheter tex.Vem vet vore kul att veta vad andra med samma årsmodell,någotlunda samma miltal har för förbrukning via mätaren utan piller (fast kanske med vanliga stp inj cleaners etc).Sen kan man ju titta om det realistiskt verkligen skiljer sig så mycket där.BARA FÖR SKOJS SKULL..(INGA PÅ HOPP NU VA TACK DR T haha) gärna input ist por favor.
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Jag har ju ganska bra koll på vad min bil drar (enligt färddatorn) nu, den har dragit skapligt lika de senaste 2 månaderna, kör samma sträcka, ca 4mil om dan på samma väg. Skulle det hända något dramatiskt skulle jag ju se det. Men att inte det skulle bero på andra omständigheter vet man helt enkelt inte. Färddatorn mäter ju inte någonting. Den beräknar på varvtal och spridarnas öppningstid och antar att samma mängd bränsle kommer vid varje öppningspuls. Verkligheten är ju en annan. Att jämföra två olika bilar trots samma miltal m.m. är helt ointressant. Kan skilja hur mycket som helst mellan individerna.

Ett bättre men långt ifrån bra sätt är att tanka fullt och nollställa trippmätaren. Tanka fullt igen och räkna ut körda mil mot tankade liter. Men även här faller det fett då trippmätaren inte är exakt och det är inte mätarna på bränslepumpen heller. Tanka på samma pump (inte samma station bara) så är det ju lite bättre men allt annat än bra. Enda jag skulle lita på är en bränslevåg av den kaliber som används på MTC t. ex. samt en given testcykel.

Nu är ju något uppenbarligen fel på min bil, och ett rengörande piller kan vara trixet kanske. Eller någon annan rengörande tillsats för den delen. -Troligen inte men det finns ju inte så mycket att förlora. Jag kan dock kan inte tanka min pundarbil full då tanken läcker över 40 liter så mina eventuella tester är nog bara att ses som kuriosa, oavsett resultat.

Jag vet ej heller hur bra min färdator visar, jag vet bara att den visar fel. Bl. a. för att det egentligen är ett sekventiellt system på dessa motorer. Det betyder att spridarna styrs helt inviduellt av styrboxen och inte batchade som på lite äldre system. Men drivsteget i styrboxen till en av spridarna har brunnit så jag har helt sonika parallellkopplat den spridaren på en fungerande utgång. -Så gör man på en skitbil :-) Den cylindern får alltså bensinen inpyttsad vid feltillfälle. Går rent och fint, och inga felkoder men inte är det rätt för det...

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Här hittar ni en video från Amerikanska ABC-News där dom har ett reportage ang. mirakelpillret.
Länk

Kontentan av det hela?
Jo du spar mer på att serva bilen och hålla den i trim,än hokuspokuspiller för 20$
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Kolla även denna som jag snubblade på, -nästgårds: Länk

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Men Bimmerbojj, menar du att detta skulle vara en "scam" för att blåsa folk på pengar? -Så onda människor finns det väl inte? :-)

Kvack, -seriös fråga då du har kontakt med firman. -Vad heter det amerikanska företag som gör pillren? -Att dom kommer från USA har du ju redan sagt, trots det namn de marknadsförs under här.

Seriöst så vet jag faktiskt inte det.Allvarligt,jag skall faan fråga nästa gång jag pratar med (DEN BERÖMDA ÅF-KILLEN) skratt jag hör hur det låter.Varför??jo för jag har sagt åt han att vi haft denna disskution,och sagt att det vore i deras intresse om vanligt folk,fick testa detta ordentligt (tja dvs folk som gillar motorer etc) och dels för att jag ville ha en redogörelse för hur den kemiska processen gick till.Han skall som sagt återkomma nästa vecka om den,och då skall jag fråga om namnet på företaget i usa/canada nått av de länderna var det.Men en sak som jag reagerade på när jag sade att jag ville ha 40-50 laddningar gratis om jag kunde sätta ihop ett test-lag av motorstarka bilar.Var att han svarade:Folk brukar inte bry sig så mycket att upprätthålla tester om produkten är gratis..Hmm rätt på ett sätt,dvs kostar den lite så vill ju folk ha valuta för degen.Men jag tycker att det vore i deras syfte att få ett stort test av vanligt folk/att referera till.Samt info.Han sade dock att jag säkert kunde få ett rabbaterat pris..Jag Undrar hur mycket??
SÅ nästa vecka blir rolig känner jag,för jag vill gå till botten med detta nu.Så känner jag.Om jag så skall betala för ett gäng piller och bjuda på dem.För som säljare, och bra sådan så gillade jag inte iden att få betala för proverna.Det rimmade illa hos mig.Där väcktes min misstänksamhet lite faktiskt.Ett prov av säg 40-50 bilar under 2 månader,skulle ju vara ovärdelig reklam för företaget om alla får bra siffror..Kanske det bara funkar bäst på dieslar hmm..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.