AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
40.590

Bensinpiller båg eller funkar de?

Sida 4 av 18
Har man i tilläckligt med mirakelpiller i tanken stiger nivån i bränsletanken.
Är pillerna olösliga går det åt mindre och mindre bränslevolym för nå full tank....
:)
Björn:ja det sade han"garv"..han skall förklara den kemiska processen mera för mig nästa vecka..Han har möte med tillverkaren efter helgen.Det handlar om (som jag fattat det)komprimerat syre bla,sedan en annan kemisk process.
Galant: tittade på de 7 sidorna i testet..som jag uppfattar det så är ju konditioneringen med bensin"enligt tillverkarens rekomendationer" FÖR MOTORN JA.. inte motormiljös???sedan körs motorn på bensin/euroad..Det står ju också i inledningen som jag tolkar det.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Turbo på burk har ju funnits länge....NOS ;)

Mvh Jojje
haha..jag är ingen kemist..och jag har inte receptet..men jag tycker det är märkligt att om pillret gav så dåligt/inget resultat,att företag fortfarande sätter ut sitt namn som referens????Hmm det skulle jag inte göra,samt att nya företag ansluter sig???så nått bra måste ju pillret göra.
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Kvack, läs om läs rätt. hur kan du misstolka, citat:

"• Konditionering av provobjektet under 7 timmar med bränsle innehållande bränsletillsats enligt rekommendation av tillverkaren. (förbrukning under denna tid cirka 300 liter)
• Slutprov, bränsle MK1 med bränsletillsats"
slut citat.

Motorn det kördes på var ju inte direkt en ny motor som behövdes köras in enligt några specifikationer från motortillverkaren. Pillertillverkaren ville att motorn skulle gå 7 timmar med piller i tanken, går väl inte att misstolka! Det är slutprovet som redovisas, borde väl vara solklart också. Står svart på vitt.

Vet inte hur du läser men det står ju solklart att det är MK1 DIESEL från Statoil det körs på. Att konditioneringen och slutprovet körs enligt Motormiljös specifikationer är väl också solklart.

Hur svårt kan det vara :-)

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Kvack, min fråga kvarstår obesvarad, -hur märker du att det rensar ut riktigt bra"

Och följdfråga på det, vad tror du att du rensar ut på en ny motor?

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Galant turbo.

Du behöver inte oroa dig, eller skämmas. Riktigt trevligt att läsa det du skriver, jag hänger med på det även om jag inte kan läsa dessa rapporter som ett rinnande vatten. Men det märks att du verkligen vet vad du pratar om när det gäller körning och testning av motorer i testcell.

Jag har som jag tidigare sagt, själv varit med en hel del vid körning av motorer i testcell, mest för ren trimsyfte då, men det ger ju en viss inblick i vad det handlar om. Likaså har jag vänner och bekanta som jobbar/jobbat på GM Powertrain (SAAB:s motorlabb) i Södertälje, Scanias motorlabb, MTC (MotorTestCenter) i Rönningen m.m. Och av dem så har man fått en hel del insikt i hur in i helvete petigt och mycket jobb det är med att köra en motor i testcell så man verkligen isolerar det man vill testa och får tillräckligt god exakthet och repterbarhet m.m. Inte så konstigt att en enda testcell kostar många miljoner om den ska vara duglig för seriösa test och kan bli godkänd för div. certifieringskörningar. T ex så var ju SAAB inne på att bygga en ny anläggning med en eller ett par testceller i Södertälje för en halv miljard har jag för mig det var tal om. Hela förbannade testcellen skulle bli som en fullt justerbar klimatzon där man kunde simulera höghöjdskörning och ökentemp eller vad som helst. Allt för att så långt som möjligt få det att bli så verkligt som möjligt för att det skulle ge så korrekta tester och relevanta mätvärden som möjligt.

Och sen har vi alltså en kis i tråden som "vet" att de piller han kör med fungerar, för han har minsann kollat på sin bils vägmätare och förbrukningsmätare, och kört likadant varje gång... Uppenbarligen har denne kis inte förstått ett jota av allt vi har förklarat om testförfarande felmarginaler repeterbarhet yttre kända/okända påverkande faktorer m.m.

Egentligen är detta en enda stor humortråd....

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Många bilar ink BMW "becknar igen" på grund av snåla ägare(köp 98 oktan t e x) inte servar regelbundet hos proffs inklusive byte av bränslefilter på angivna intervaller.

Det enda som påvisar att en bil är i bra skick är att den blivit tankad fullt med jämna mellanrum (inget skit i botten av tanken följer med in i pumar och bränslesystem, ni anar inte hur det ser ut inuti en tank ser ut efter 15k mil....)

En produkt testad och verifierad för dess resultat hos SP är det såsom verkar för en ypperlig kvalite. Alla såsom säljer ut ypperlig kvalite är amatörkvalite..

Mvh
Asken
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Dr Tinnitus, nog är det humor alltid. Men vi är nog få som ser den, jag hettar ju till lite och blir kanske lite otrevlig ibland men ändå (hoppas jag) med glimten i ögat. Kul att du hänger med i resonemanget, hoppas fler gör det!

Asken, jag fattar inte vad du pratar om! Jag vet hur det ser ut i tanken på en bil som gått 15, 30, 45, 60 och även 75tusen mil. Alldeles kliniskt rent i den som gått 75k och fullt av skit i den som gått 15k, eller tvärt om. Finns ingen koppling mot milen. Mycket märklig och totalt felaktig slutsats du drar om att bedöma skick på en bil.

Menar du att man ska tanka 98 eller inte?, -rätt svårbegripligt det du skriver. Tanken (för dom som har plåttank) rostar mer med 98oktan och fäller ut mera partiklar, likaså får man mer beläggningar i övriga bränslesystemet med 98.

Du kanske skämtar, men jag ser inte riktigt hur...

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Även jag är nyfiken på vad som r"rensas ut riktigt bra" på en ny bil? De kommer ju inte std-utrustade med avlagringar i bränslesystemet direkt.
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Dr Tinnitus, lite OT, men Saabs motorlabb vart väl uppköpta av AVL, detta med andra ord MTC. Det var ju lite tur i oturen eller vad man ska säga och jag hoppas att så många som möjligt av Saabs motorutvecklare fick chansen att vara kvar. Finns få motortillverkare som Saab när det begav sej, dom fränaste teknikinnovationerna fick dock aldrig riktigt fäste i produktionen.

Asken, vad menar du med: "En produkt testad och verifierad för dess resultat hos SP är det såsom verkar för en ypperlig kvalite. Alla såsom säljer ut ypperlig kvalite är amatörkvalite"

Antar att du menar statens provningsanstalt med "SP", men resten är i alla fall för mej obegripligt. Vilka tror du testar motorer för den svenska staten? Finns ingen statlig motorprovning sen många år. Det är privatiserat och det är AVL eller MTC rättare sagt som sköter det. AVL borde du ju kanske känna till som verkar kunna bedöma produkter i området...

galant: hur jag märker att det rensar ut bra..jo det skall jag förklara för dig..alla som vet att motorn går ojämnare alt "dör till" snabbt..alt hackar etc fattar att det är skit i ledningarna..när jag började med pillerna till bmw`n så efter 1-2 tankar så kom skit fram..de typiska symptomen..sen försvann de..och man läser på euroads hemsida att alla avlagringar bryts ner och vart tar de vägen???ut genom tanklocket eller??
Sen hur en ny motor kan gå bättre med euroad??Ja som sagt dels syre samt en kemisk process.Det sa åf i sthlm,och han skall berätta mera för mig nästa vecka.Jag skall med spänning lyssna på vad han lägger fram.
Dr T. Jag fattar allt om vilken omständig process det är att testa en produkt.Nedvärdera inte mig tack,hade jag haft pengar så hade jag gjort ett sånt test för nöjes skull..Likaväl sluta säg att jag inbillar mig efter att ha kört på pillret i ett år/med flera bilar och fått bra hc värden på bilprovningen samt att jag som innan sade att jag inte bara trollat fram en "glidar lugn körstil" Jag kan bara mäta med datorn i bilen/hastigheter/gps/etc och beräkna så gott jag kan.Det verkar ju du vara expert på efter att ha läst dina tidigare trådar..VARFÖR duger det för dig,och ger dig rätt att tala skit om mina likvärdiga mät-sätt..Men du som är expert och galant som jobbar på testcentrum.Varför drar inte ni upp riktlinjer så kan vi kanske ordna lite personer här för att test????Eller är ni rädda att alla kanske inte får dåliga resultat??Vi kan ju göra ett test för skojs skull,så gott vi kan..ALLA kan ju inte ha fel då eller??vad säger du kisen??
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Kvack: Måste säga att du är rolig du :) Du litar och tror på vad din ÅF säger men vägrar lyssna på någon annan här. Din ÅF är lyckligt lottad om man säger så ;)

Hade alla dina bilar dåliga hc värden innan?
Jag kan mycket väl tänka mig att bränslesytemet blev renare och därmed gick bilen bättre och drog även mindre soppa.
Har du provat att köra utan piller ett tag för att se ifall det blir ngn skillnad?

Det där med mera syre i bränslet tycker jag låter lite skumt. Alla vet att mer syre kräver även mer bränsle.

I det långa loppet tror jag att du blir 30kr + frakt fattigare vid varje tanknig medans din glada ÅF blir 30kr rikare :)

Mvh Jojje
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Du svarar fortfarande inte på vad som rensas ut på en ny bil. Du skrev så tidigare att det även "rensar ut bra" på nya bilar. Motivera tack...

"VARFÖR duger det för dig,och ger dig rätt att tala skit om mina likvärdiga mät-sätt.."

Så ditt mätande med färddator, videokamera, egen högerfot och körsträcka åt två olika riktningar anser du vara likvärdigt med ett testlaboratorium?

Hade gärna agerat försökskanin på dina piller om det medföljde en garanti på att inte det skadar motorn på ngt sätt, varken nu eller på sikt. Men jag är alldeles för rädd om bilen för att pilla ner alvedon i tanken.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag kanske är dum men jag misstolkade faktiskt denna beskrivning:

"• Konditionering av provobjektet under 7 timmar med bränsle innehållande bränsletillsats enligt rekommendation av tillverkaren. (förbrukning under denna tid cirka 300 liter)
• Slutprov, bränsle MK1 med bränsletillsats"

Uttrycket "bränsletillsats enligt rekommendation av tillverkaren" tolkade jag som att tillverkaren i detta sammanhang var motortillverkaren (Scania). Dvs att man skulle köra motorn enligt normalförfarandet för att få en referens.

Återigen Galant, efter att du klargjort hur det förmodligen gått till tycker jag inte att det är så mycket kritik mot testlabbet.

Visst en rapport med avsikt att vilseleda men förmodligen utförd helt enligt beställarens instruktion.

Har fått ett första svar från Motormiljö, redovisar när jag fått reda på lite mer...

Galant, uppskattar verkligen att du orkar klargöra för oss oinsatta och att svara på alla frågor.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Galant turbo.

Ja jag vill minnas att det talades om att "SAAB-labbet" skulle köpas upp av ett stort testföretag, Italiensk har jag för mig att det var och AVL låter bekant. Så de har köpt upp MTC med? Det har jag missat tror jag.

Jag vet att det varit stor brist på tillgänglig celltid och cellplatser, ja i hela europa tror jag nästan det snackades om, med tillräckligt bra utrustning och kunnande m.m. för att det ska duga åt biltillverkarna och liknande för deras behov av att kunna få lägga ut div. tradiga och tidskrävande långtidstester och annat. De vill gärna ha de egna testcellerna frigjorda för mer känsligt och framtidsinriktat utvecklingsarbete, och lägger då gärna ut olika mindre känsliga cellkörningar till utomstående testcenter där det kan göra långtidstester av olika slag eller ev. "putsas" på vissa områden i mappningen eller liknande.

Matte Kvack.

Vad jag vet så har jag klart och tydligt mer än en gång påtalat att jag är fullt klar över att de förbrukningssiffror jag får fram med min 740iL på dess snittförbrukningsmätare har sina felmarginarginaler, och att dessa värden inte kan tas på blodigt allvar för att alltid vara absolut exakta. Jag är helt klar över att vi vanliga dödliga inte har mycket andra val än att titta på de mätare vi har till hands, och har även påtalat det många gånger.

Jag säger fortfarande att du inte verkar ha fattat nåt om det vi sagt ang. felmarginaler m.m.

Låt säga att du kör din bil på 0,75 l/m utan piller enligt ditt sätt att mäta, sen kör du med piller på samma sträcka och så långt du kan på samma sätt och då får 0,72 l/m. Då verkar du jubla och påstå att du med pillren fått en minskning med 0,03 l/m.

Men, om vi så radar upp möjliga påverkande faktorer så kanske det inte alls blir så som du tror.

Först har vi själva instrumentet i bilens exakthet och , det kanske är +/- 0,05 l/m bara det.

Sen har vi det faktum att de ambienta klimatförhållandena vid varje enskild testkörning spelar stor roll. Har du verkligen kontroll på ambient temperatur, ambient lufttryck, ambient barometertryck, ambient luftfuktighet, daggpunkt, M.Ö.H, vindstyrka och riktning utmed hela teststräckan och kompenserar dina mätresultat mot detta??

Hur tror du det kan påverka dina mätresultat om du hamnar lite bakom en långtradare åt ena hållet ett tag men inte åt det andra hållet, olika trafikförhållanden, eller att vinden ökar eller vrider sig under körningen, eller att ett eller flera av de andra värdena jag radade upp kanske ändrar sig? Inte ens en farthållare kör bilen på exakt samma sätt på samma sträcka om man kör den flera gånger, vilket givetvis påverkar förbrukningen.

Det kan ju vara så att du mäter som du gör och ser 0,03 l/m i förbättring, men ett seriöst labb med erforderlig utrustning och kunnande om allt detta mäter en försämring (ökning) av förbrukningen med pillren, därför att deras mycket mer exakta mätutrustning och mätmetoder och körcykler eliminerar eller i alla fall gör alla de felkällor du har mycket mindre.

Du kanske har en total möjligt feltolerans på +/- 0,1 l/m vilket då skulle betyda att dina 0,75 kan vara allt mellan 0,65-0,85 l/m och dina 0,72 l/m kan vara 0,62-0,82 l/m.

Och har du då oturen att din första mätning på 0,75 utan piller egentligen var verkliga 0,67 och sen din 0,72 med piller egentligen var verkliga 0,80.

Hur mycket har då pillren sänkt bränsleförbrukningen??

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Om jag fattat det rätt kommer AVL förmodligen ta över Scanias motortestning också.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Eller var AVL Schweiziskt eller Österrikiskt kanske? Fan, man börjar bli gammal, minnet sviktar...

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
BjörnB.

Ja det låter ju inte så omöjligt, då SAAB:s och Scanias motorlabb ligger i samma hus där på "berget", bara några dörrar och nån korridor mellan dem kan man säga.

Har varit där många gånger genom åren.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
jojje:jag har testa både med pillret och efter pillret hc värdet..samt testat innan sevice utan pillret,samt efter service med piller..och värdena blev bättre...vinner jag på mindre utsläpp så är jag nöjd.Att jag får lägre förbrukning gör mig också glad.
hubbe: ingenstans i tråden skrev jag att det rensar ut bra på en ny bil.(det är dina ord)På en ny bil blir det det kemiska reaktionen som drar ner bränsleförbrukningen,självklart håller den rent också från att avlagringar byggs upp.
DrT:jag hoppar inte högt äver 0.03 cl okey haha..jag har minskningar på 1-2dl/mil,varierande på vart jag kör,genremot innan.Både city och landsväg.
Jag fattar det komplexa i att få bra mätningar,men jag har bara mätaren ,och det jag har att tillgå.Vad gäller åf-killen så är han nog glad att ha mig som kund,men gladare för alla de som ansluter sigoch kör på euroad.Pillret är ju inte svenskt som jag fattat det,utan amerikanskt tror jag.Och jänkarna gillar ju att uppfinna nya grejer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.