AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
40.566

Bensinpiller båg eller funkar de?

Sida 2 av 18
varför skulle det vara fel??har ju gjort det redan dock med snuttar.men det är ju klart att folk kommer säga att man saktade ner under tiden.Jag filmade med en systemkamera.Och jag har verkligen bättre saker för mig än att skämta aprilio med folk.Och sticka upp till arlanda o tillbaks ..Vore verkligen kul att veta om andra skulle få så bra resultat nu,när vissa faktiskt har kommit med bra motargument som körstil etc.DET KÖPER JAG.hmm jag tror jag skall ringa generalagenten imorgon,och be dem sponsra lite piller gratis..Jag vill verkligen veta om andra får lika bra resultat nu,eller om jag kör annorlunda...Om jag får bra respons finns det folk som vill testa detta??
På ett sjysst korrekt sätt??under säg 1-2månader..Är resultaten skit..då är de det och placeboeffekten.då köper jag det no questions asked.då har vi kunskapen/vetskapen..MVH M
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
M635 forever.

Klarsynt inlägg.

Matte Kvack.

Då jag som sagt varit med om en massa körningar av olika motorer i bromsbänk, under kontrollerade förhållanden (vilket är mycket viktigt) så vet jag vad t ex. ett KN-filter kan göra och inte. Om en motor som mest kan dra i sig en viss luftmassa i gram per sekund med de förutsättningar som själva flödet genom motorn medger UTAN något filter alls, och klarar likvärdigt flöde med ett originalfilter, så lär inte om så det bästa KN-filter i världen ge nåt resultat värt pengarna för detta filter. Lägger man sen till att ett KN-filter har klart sämre reningsgrad så vet jag inte om det är någon bra idé. Samt det faktum att om man dessutom falit för frestelsen att klämma dit ett coolt öppet filter, så kan i många fall resultatet bli att man får in varmare luft med lägre densitet (dåligt) än med original filterbox och filter. I det läget är alltså KN-filter bortkastat.

Ett KN-filter eller liknande kan endast ge fördelar om motorn verkligen begränsas i flöde av det tidigare filtret och inluftsystemet. Detta är sällan fallet i någon större grad på en standardmotor, utan det blir ofta inte aktuellt för än man börjat trimma på motorn ganska ordentligt.

Att sen som du komma dragandes med att "vad säger de som tillverkar och säljer dessa produkter..." ja vad tror du de vill göra? Jo sälja! Och vad kan vi då förvänta sig att de ska säga om sin egen produkt? Att den inte är så bra? Ja kyss mig där bak....

Bensinbosters och Oktanhöjare innehåller ofta kemiska medel som man i denna form tar sjukt betalt för i en liten flashig flaska, t ex Xylene eller Toluene.

I alla tider sen bilen uppfanns så har det ploppat fram en massa produkter som lovat guld och gröna skogar till bilägare, lovat precis det som en bilägare önskar sig och för en billig peng och utan utan svett och möda för bilägaren, vara hälla i en skvätt eller piller så sker underverket. I princip ingen av dessa alla produkter har visat sig uppfylla löftena, eller ens fungera över huvud taget en bråkdel av det utlovade. De flesta gånger har det inte ens kunnat fungera i teorin. Men med envis marknadsföring och löften att lösa allt det en bilägare önskar sig har det alltid funnits en klick naiva kunder som fyllt fickorna på de som skrupelfritt basunerat ut lögnaktiga påståenden om sin produkt.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Gemini__
"Att sen som du komma dragandes med att "vad säger de som tillverkar och säljer dessa produkter..." ja vad tror du de vill göra? Jo sälja! Och vad kan vi då förvänta sig att de ska säga om sin egen produkt? Att den inte är så bra? Ja kyss mig där bak...."

Instämmer, detta borde Matte Kvack som säljare ha god erfarenhet av och således kunna värja sig mot.

Tråkigt att folk, enl. mig, blir lurade på detta vis.

Mvh:
Thomas

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Matte Kvack.

Tror du verkligen att din testmetodik är så exakt att den har en tillförlitlig och repeterbar upplösning på 2 centiliter? Hur stor felmarginal har din testutrustning och testmetodik? Hur bra är repeterbarheten?

Förstår du vad ovanstående betyder, och vilken vikt det har för värderingen av testresultaten?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hade bensinpiller fungerat så hade väl BMW haft det i sitt originalsortiment?
Mvh
Asken
DRT tack men jag kan luftfilter/densitet ok..gemini som säljare så är jag slipad ,och kan mycket.så tror ni då att jag köper första bästa piller och ropar heja??NEJ..jag om nån ser lätt igenom dåliga produkter..VARFÖR jo för det är mitt stora nöje i livet att TESTA dem..Då vet jag om de är skit eller bra..Repeterbara test.Tack jag har gått natur och har bra iq,så jag instämmer och förstår vad du säger..Jag kan dock inte genomföra test likvärdiga stora företag..Jag kan bara basera mina egna test på 1 lufttryck/oktan/mängd/sträcka/hastighet(gps)kmh/förbrukning etc..Men mest av allt så har jag efter att testat otaliga produkter i detta land(och jag håller med 98%av dem är skit).yes sir..vore det inte konstigt då om jag som testat all skit,och hittat detta,fortfarande kör på denna produkt??Självbedrägeri är inte nått jag utövar..Sätter gärna ihop ett testlag för att under 2 månader verkiligen testa dessa piller nu..Du drT får gärna dra upp riktlinjerna för ett sånt test också,jag välkommnar din input och erfarenhet med motorer.Som jag ser det så är det bara fördelar.1 funkar det inte,så kan vi råda andra att spara pengar..(sålla bort skit från marknaden) 2 funkar det (för alla som för mig) så 1 sparar vi på miljön,då är vi vinnare direkt..2 sparar vi soppa,då är vi vinnare igen,samt vi har tyngd bakom oss pga våra motorstarka bilar.Då kan vi rekomendera detta piller,och då gör vi miljön och plånboken gladare DÅ ÄR VI DEFINITIVT VINNARE..Allt som behövs är vilja och tid..
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Fantastiska piller!

Varför har inte seriösa återförsäljare nappat på detta och börjat sälja dem?

Mekonomen
Biltema
Bensinmackarna
Bilhandlarna

Kanske är de lite för rädda om sitt varumärke.

Dom finns ju överhuvudtaget inte att köpa över disk. Varför???

Om det är så bra för miljön borde det snart vara förbjudet att köra utan dessa piller i tanken precis som det är obligatoriskt med katalysator.

Undrar också varför testrapporterna de hänvisar till är så uselt skriva.
Läser en del testrapporter från labb och testcentrum och maken till dåligt skrivna rapporter får man leta efter.
Sammanfattningen fastslår tex att förbrukningen minskat men varför svarar man inte på den självklara frågan "Hur mycket?"
"Inga negativa effekter" fastslår man utan att alls redovisa hur man kommit fram till detta eller vad man analyserat.

Klart bensinpiller funkar. Såg en film med Åsa-Nisse på 50-talet där han la bensinpiller i tanken på sin flakmoppe som for fram som en raket. Dessutom lyckades han vinna en tuff biltävling med sin Eulalia II efter att ha hällt bensinpiller i tanken. Behövs det mera bevis?? Fast dessa piller hade ju Nesse tillverkat själv i vebon. Någon som känner till receptet?/ Nitro.
HA HA Toomas jag kan också koka ihop nåt i vedbon,kan lova dig att det blir bätre än åsa nisses.."garv"
Björn B..Vad skall jag säga..det tar tid att acceptera förändringar/nya saker..tänk själv hur svårt det är att jobba i uppförsbacke med så många negativa kommentarer,baserade på tidigare konkurenters skit..Ingen gillar nya saker förräns man sett att de funkar..men om ingen testar tja då kan man inte säga till andra att de funkar/inte funkar visst??..Jag vet själv att de funkar..kan omöjligt ha lurat mig själv i ett år haha..
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

När dom påstådda vinsterna i förbrukning är uppmätta, är det via färddatorn? Den kan ju inte riktigt räknas som bra metod då den inte mäter utan beräknar. Jag jobbar på en av de ackrediterade laboratoriumen som utfärdat ett testen av "pillren" Testrapporten från det ställe jag jobbar på är inte på något sätt uselt skriven, men det är ju bara en en bråkdel den som redovisas på företagets hemsida, typ försättsbladet. Tidigare fanns hela resultatet med, där man kan framläsa, -ja gissa vad... (mättoleranser är ett tips)

En bekant provade denna på en gammal diesel-mreca och den gick faktiskt renare på tomgången och en uppskattad lägre förbrukning, dock inom dom toleranser som det kan variera av andra omständigheter. Att produkten kan vara bra som rengörande för spridare och övrigt i bränslesystemet må ju vara okej, men det fnns ju massa produkter som har den effekten.

Min personliga åsikt är att detta är inte heller någon mirakelprodukt, men visst, har man lite skit i systemet så kan det ju kanske hjälpa att rengöra och återställa. Att det skulle göra någon motor bättre med avseende på bränsleförbrukning och emissioner, -knappast!

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Galant, jag syftar på STT Emtecs rapport. Länk

Det som förvånar mig är att STT Emtecs som verkar vara ett till synes seriöst företag knåpat ihop en sådan rapport.

Jag står fast vid att rapporten i den version den ligger på hemsidan egentligen inte inte säger nåt om att pilren skulle fungera.

Om den rapporten var tydlig och ytförlig från början så har man utan att redovisa det tagit bort stora delar.

Vore intresant att läsa den i sin helhet. Kan du fixa det?
Eller iallafallen sammanfattning värd namnet.

Galant: Tack för att du skrev att din vän hade en"uppskattad lögre förbrukning" hur mycket lägre??,och tack för att du skriver att rensningen i systemet blir bättre,det har jag skrivit innan.vad gäller mirakelprodukt så måste väl ett "rent" system jobba bättre än ett igentäppt vad gäller spridare etc.Därav behövs mindre flöde/tryck på pedalen för att få en bra jämnare förbränning,mot dåliga spridare..Visst finns det andra produkter,men finns hela testet att tillgå som sagt.Ja mina resultat baseras på dels färddatorn,som när den ligger konstant tex 30 min sedan piller,och samma fart tillbaks/väg/dag/förhållande etc..då tycker jag det är lite märkligt att man får bättre siffror..Hur gjordes era test på pillrena??vore kul att veta..
Transocean
Jag kör med Aspirin i tanken, en piller innan jag parkerar på kvällen och en eller två varje morgon; två ifall jag har kört extra hårt dagen före. Går kanon och tar bort nästan alla utsläpp, även bensinförbrukningen sänks då Aspirin genom en kemisk reaktion tunnar ut bensinen så att 80 liter blir upp till 100 liter eller så och med ökt energi-innehåll, är inte helt hundra på det men nästan. Det enda negativa jag har märkt med just Aspirin är att motoren ibland får något jag skulle kunna nästan sammanlikna med sura uppstötningar, då poffar det lite då och då ifrån avgasröret.
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Matte Kvack (har det med kvacksalvare att göra kanske?) tänk på att byta nick om du ska vara aktiv på det här forumet framöver. För med denna tråd har du dödat all form av trovärdighet framöver. Jag faller nästan av stolen av alla dumheter som framkommer.

Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Rapporten från STT Emtec finns ju inte kvar, det är bara ett försättsblad som finns på sidan. Det som visas på hemsidan från STT Emtec är ju som du säger inget som visar något, den fullständiga rapporten fanns där förut och visade mätdata i en mängd som får de flesta att kräkas.

STT Emtec är ett seriöst företag, men vad hjälper det när bara en utvald del av resultatet visas. Är Motormiljö ett seriöst företag? Min personliga åsikt är -Nej då dom inte vågar visa hela rapporten, den visar ju ingenting av resultaten. Hoppas att det är ett tekniskt misstag från deras sida då det ju finns en icke fungerande länk till det egentliga testresultatet. Men jag förstår om dom inte vill skylta med det resultatet...

Om produkten kan fungera? -Ja på en bil som har ett problem innan med skitiga spridare eller liknande, men det finns ingenting i t. ex. STT Emtecs rapport som visar det. Det baserar jag bara på personliga åsikter.

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Den uppskattade lägre förbrukningen för min bekanta var inom vad man kan kalla placebo-toleransen eller mät-toleransen. Bör tillägga att det var på en Mercedes diesel som gått några 10-tal varv runt jorden så att spridarna gav nog inte den sprutbild dom borde och här kan ju faktiskt produkten gett effekt.

Jag tänker inte lämna ut några uppgifter om testet pga att det är kundens uppgifter att behandla som dom vill. Kontakta dom och be dom fixa länken i stället.

Visst kan sånna här produkter fungera i den mån att det rengör spridare och eventuellt får bort lite sotbeläggningar. Men låt inte den här tråden spåra ur med antydningar om aspirin och Åsa Nisse m.m.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Galant turbo

På den länken till testet, eller försättsbladet som du kallar det, så finns det längst ned till höger en till länk som heter "Detaljerad Information"

Den länken funkar i alla fall för mig när jag klickar på den, och kommer då till denna sida Länk

Nu är ju detta en otrolig mängd data som mycket få vanliga personer kan greppa tolka och förstå så de får ut nån vettig slutsats av det. Så man kan ju då fråga sig varför man inte har en bättre sammanställd slutrapport?

I vissa fall används just denna massiva datamängd för att imponera på folk, så de därmed tror att det måste vara en seriös produkt och ett seriöst test, vilket alltså inte alltid är fallet.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Transocean
Länk

Ja men så bra! Om det som skrivs i början av rapporten (resultat) dvs att motoren går billigare och ingenting annat (knappast godkänd i vetenskapliga miljöer) med dessa piller hur kommer det sig att firma motormiljo.se helt har misslyckats att marknadsföra detta? Varför har inte dom börjat sälja bensin som är behandlat med piller? Förresten, varför just piller och inte vätska?
Transocean
Saknar en edit-funktion på AP!
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Jag ska säga innan någon missförstår, jag har personligen inte varit inblandad i detta test och jag har inga som helst kopplingar till firman som säljer produkten. Åsikterna jag skriver är mina personliga och reflekterar inte något företags ståndpunkt.

Den länken funkade inte igår, så jag ber om ursäkt för att jag hackade lite på firman för det. Det var den jag efterlyste, var ju en par år sen jag såg den så man minns ju inte exakt vad som stod. Det där är inte alls så mycket data, jag skulle vilja påstå att jag saknar en del t. o. m.

Testet är ett European steady state -prov Med 13 punkter där en testmotor kör på givna varvtal och belastningar under en given tid. "MODE 1-13" är alltså de olika lastfallen redovisade i separata kolumner. Om intresse finns kan jag redogöra för vad de olika tryck-, och temperaturbenämningarna står för. Vad det gäller själva mätdatan ser jag inget direkt obegripligt med den, en del oväsentligt iofs, men jag kan gärna förklara mer för den som undrar något.

Vad det gäller rapportutformningen så är detta helt kundstyrt, begärs mätresultat för ett visst förfarande så levereras detta, begärs en utredning av annan art så levereras det enligt överenskommelse med kunden. Jag vet ingenting om överenskommelsen här. Vad jag saknar här är ju en baseline-körning, dvs en körning utan preparatet som jämförelse. Vet inte varför detta ej visas.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.