|
Sida 17 av 18
|
|
|---|---|
|
Själv har jag ägnat en hel dag åt BMW Welt och BMW Museum här i München, och tänka sig, de representanter för motorutvecklingen som fanns på plats verkade inte bli särskilt imponerade när jag förde dessa piller och andra mirakelprodukter på tal. De log bara och ruskade på huvudet.... :) I morgon blir det guidad tur på BMW fabriken, och kanske en öl till.... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus, du tog väl med dig en näve små dalahästar? Lite nyfiken på gasbilen är jag också, finns det något att söka efter? Jag letade efter Tobias hemsida i höstas men hittade inget aktivt... The way we see the problem is the problem. |
|
|
Kapten. Tji Dalahästar. Vad jag vet så ska vi ha en kille som endast ska ha som uppgift att fixa till och hålla styr på teamets hemsida, men den är inte uppe ännu. Testa att gå in på Eon och sök där, har för mig att det ska finnas lite där att läsa, och kanske på VW med. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Besiktade 750in idag. U.A. så klart. Avgasvärdena var som följer: CO: 0,0 CO 2500: 0,0 HC: 000 Lambda: 1,01 Jag måste nog stoppa i lite smurfpiller så jag sänker värdena, det ska ju funka på bilar som är som dom ska också. Men vad är, säg 10% sänkning av 0 ? *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Galant. Jäklar vad sugen man blir att testa sådana fantastiska piller... :) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Galant, tror faktiskt att pillren kan hålla vad de lovar på just en bil som din. 10% av 0 = 0. Den kan säkert sänka värdena med 20% också i detta fall. |
|
| 0,0 är inte detsamma som 0. ;-) | |
|
:) klart att skillnaden blir bättre med gamla motorer..Det fattar alla,att skillnaden på nya motorer är knappt märkbar,är ju förmedlat också. LUSTIGA människor där. |
|
|
Matte Kvack. Jag vill minnas att det inte alls lät så på dig tidigare, utan att du tidigare ville påstå att det skulle funka på alla motorer, gamla som nya. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
13 år och strax under 20 000mil är väl inte nytt! :-) Hur det gick med min experimentbil som är 18 år och runt 34 000 mil är väl ganska väl förmedlat också... Det påstås ju på hemsidan att produkten smörjer motorn! och sänker friktionen. Sen har vi ju det där med att atomiseringen av bränslet skulle förbättras också, detta var ju oavsett det var en ny eller en gammal motor. Pillret, eller tvättsmurfen om man vill, har kanske en rengörande effekt på skitiga spridare, men det är nog allt. AKN, du har helt rätt. Det är faktiskt en väldig skillnad när man mäter låga nivåer på 0 och 0,0. 0 kan ju vara 0,4 t. ex. :-) *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Galant, 0 är noll. 0,0 kan vara t.ex vara 0,04444...vilket inte är noll. Så ser jag det, finns det fler sätt att se det? |
|
|
Galant vad gäller din gamla bil och de resultaten,så tar jag dem med en stor nypa salt pga intressenivån härinne. Min volvo s70t5 samt 850 se samt brorsans citroen fick bra resultat. Dock så måste man kanske tänka lite på hur vi(bilintresserade) håller rätt på motorerna servicar/pyssel etc gentemot gemene man som bara(kör med bilen typ och inte enns vet hur man slår in en tvättkod) Klart att våra motorer ger sämre resultat/noterbara minskningar om vi håller dem pedantskötta. Åker vi upp till faster emma som inte vet vad olja är, så tror jag nog att pillrena gör mera nytta, än om du och jag använder dem i våra fina bilar. NOTERING då jag nu kört utan piller i en månad för att testa, så märker jag en ökad förbrukning..Ok oljan är snart dags att byta (400mil) så why not. Samt att man är mera gas-glad i detta bra väder. Motorn känns inte riktigt JÄMN heller..vibrerar en del känns det som. Anyway när jag bytt till sommardäck nästa vecka,samt fixat mitt andra fel, så skall jag prova tripak innan jag byter olja. Bara för att se vilken effekt den har både innan oljebyte samt efter..Vem vet kanske mixar både pillrena samt tripak samt lite hembränt, så kommer nog gumman att gå som bara faan:) SKÅL |
|
|
Men Kvack, min 525a är ju den optimala testbilen, jag har ju aldrig "hållit rätt" på den. Den är i min ägo aldrig servad, ingen olja bytt eller något annat i motorväg under tusentals mil, minns inte nu men över 3000 mil har jag kört iaf, fyllt på lite med Biltemas billigaste olja ibland. Det är ju precis en sån bil som den stora skillnaden skall infinna sej på! Den är inte pedantskött, den är inte skött alls. Jag rör inte en skruv på den om det inte absolut behövs för att den ska rulla framåt. Det är precis som om faster Emma kört den, med skillnaden att jag kan slå in en tvättkod. Jag har dock aldrig tvättat just den här bilen någonsin. Så det som är klart är att dina upplevda resultat kommer från just "hur vi(bilintresserade) håller rätt på motorerna servicar/pyssel etc " Det du borde tänka på, som jag har för döva öron försökt förklara är att ditt pedantskötande, serviceande, pysslande gör dina tester totalt missvisande. Likaså verkar det inte gå in det där med alla faktorer som faktiskt spelar in. Dom tester jag gjort är tämligen värdelösa, men dina är ju om möjligt ännu sämre. Finns bara ett sätt att mäta en sån här produkts duglighet. Det är i en kontrollerad miljö utan yttre påverkande faktorer, med mätning av specifik bränsleförbrukning, dvs g/kWh. Det är bara det som kommer visa sanningen, inte dina eller mina resultat. Dessa resultat finns ju redovisade från ett oberoende, enligt ISO/IEC 17025 ackrediterat laboratorium. Dessa visar att skillnaden är inom mättoleranserna, dvs det finns ingen påvisbar skillnad. Jag hoppas nästan att du fortfarande inte förstår, för det här är ju en kul tråd som aldrig skall dö :-) *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
AKN, Det handlar ju om värdesiffror och avrundning. Jag förstår vad du menar, men 0 kan lika gärna vara ett avrundat värde som vilken annan siffra som helst. 0,0 är "mera 0 än 0 om man säger så :-) Säg att man har ett resultat på exempelvis CO-utsläpp mätt i ppm. Det uppmätta värdet är 0,3777ppm. Det är det faktiska värdet, men avrundar man det till ett tal utan decimaler så blir det 0. Eller 0,4 med en decimal. Det är inte alls samma sak mao. Av samma anledning kan 0,51 vara samma sak som 1. Men 1 är inte samma som 1,0. 1 kan vara 0,6 eller 1,4. Om man vill redovisa utan decimaler. 1,0 kan vara 0,95 eller 1,04. Om man vill redovisa med 1 decimal. Samma gäller för 0 det kan aldrig bli mer precis än man anger det, sen kan man ju hävda att 0 är absolut, visst är 0 absolut 0. Men när man anger 0 i ett mätvärde som i dessa fall finns alltid en avrundningsfaktor någonstans. Absolut 0 finns bara i matematikens värld. Hoppas jag inte rörde till det och skrev galet nu, det vore ju skamligt :-) *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Galant, Jag fick en känsla av att när det sades "10% av 0 = 0" kan 0 ses som ett absolut tal vilket vi inte har att göra med här. Därav mitt bladder..... Slut på OT från mig. |
|
|
Mycket här är ju OT, men rätt kul. Jag skrev ju galet egentligen, upplägg för förvirring. Jag var rätt packad när jag skrev det sista så det vart nog inte helt hundra heller :-) Jag skulle gärna ha blåst i Bilprovningens mätslang och testat HC-halten! Skulle nog varken bli 0 eller 0,0... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Galant jag vet att det verkligen behövs ett ordentligt stort lab-test,för att kunna påpeka enns några vettiga fakta som sen kan stödjas officiellt. Tills ett sånt stort test har gjorts så orkar jag inte argumentera mera, än att nog faan gjorde pillrena lite nytta i min tank/bilprovningen. Jag tycker dock det vore skit intressant om någon mera än du och jag har testat pillrena på sina bruksbilar.Det vore kul att höra vad de fått för resultat, bara för nyfikenhetens skull. Sen har jag som sagt gått vidare och skall prova tripak under 2 månader med (så gott som jag kan) likvärdiga förhållanden. lufttryck/däck etc etc. Bara för skojs skull, sen så på sen -sommaren så återvänder jag nog till pillrena och ser vilka resultat jag har "piller VS Tripak |
|
|
Det tråkiga är, att alla dessa bolag som kränger liknande produkter som dessa piller, Tri Pack eller vad sjutton som helst, antagligen har sin största inkomst från just folk som "bara ska testa lite på skoj, och för att de är nyfikna" Jag skulle tro att de har rätt liten del av sin inkomst från folk som är "fasta kunder" sedan länge, utan merparten är "nylurade" eller "bara nyfikna som ska testa" Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr T, det är ju exakt så det funkar! Man tycker att man är rädd om sin bil, och inget ont i det. Men i och med det så är man satt i samma position som alla överviktiga som vill sänka vikten "enkelt". Mirakelmedlen i stort sett sprutar ut och alla med övervikt tror på dessa fantastiska resultat som ju redovisas som löften. Hade ett enda varit sant så hade det bara funnits just det medlet och ingenting annat! Allt som påstås vara vara bra för motorn/bilen är ju en ständig mjölk-ko för diverse företag. Just det gör denna bransch så lukrativ för alla utan skam och heder... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Galant. Jo, och hela grejen är ju att det är fina löften på precis det en bilägare önskar sig (utan att behöva skita ner sig eller slita för det) och för en relativt liten slant, att de okunniga eller helt enkelt bara naiva och lättlurade tänker "ja, man kan ju i alla fall prova, man vet ju aldrig, det kan ju kanske funka, och det kostar ju inte mer än 395,50...." Det triggar många till att "man kan ju i alla fall testa...." för har de problem med läckage, knackande, taskig gång, blårök, lite hög förbrukning, rost, oxiderad lack eller vad sjutton som helst. Så är dessa 395,50 kr för att "man kan ju testa.." mycket mycket billigare än att verkligen ta tag i problemet och åtgärda det på ett riktigt sätt. Byta ventiltätningar och slipa in ventiler = tusenlappar och en hel del arbete. Byta packboxar och packningar kan vara tusenlappar och en massa arbete. Laga rost med nya plåtdelar och riktigt svetsat kostar tusenlappar och en massa arbete. Riktig maskinpolering och lackförsekling, eller omlack, kostar tusenlappar och en massa arbete. Då blir de 395,50 kr och reklamens fina löften en för många oemotståndlig hägring som gör att "man kan ju i alla fall testa..." kanske det funkar, och skulle det inte funka så är ju 395,50 kr inte så mycket att det verkligen svider. Och få eller inga missnöjda går vidare med en klagan för fjuttiga 395,50 kr. Hade det däremot kostat 3995,50 kr så hade det sannolikt varit mer frekvent förekommande hos godeste Sverker.... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.