|
Sida 16 av 18
|
|
|---|---|
|
Man får ju något för pengarna iaf, några hundra procent mer HC :-) *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
DET FUNKADE INTE??DR T?? Enligt alla inlägg tidigare så skall det ju testas ordentligt i ett test-center. Det håller jag med om. Men bara för att herr Galant inte upplevt nån skillnad,så kan man ju inte bortse från alla som har det. Inklusive den Norrman som skrev ett inlägg tidigare. Själv så skall jag köra ett M-test på bilen i veckan som kommer. Skall bli kul o se om jag fått nån förändring i mina värden. |
|
|
Matte Kvack. Jag formulerade mig som jag gjorde, med endast en avsikt. Nämligen för att se hur lång tid det skulle ta för dig att svara just det jag förutspådde. Det tog hela långa 10 timmar, så jag är lite besviken på dig Matte Kvack...... :) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Vad ska man säga! Vissa vidhåller sin syn på det hela,trots att det mesta talar mot. Säger varken bu eller bä,men detta kommer i vilketfall inte övertala mig att ens prova. Kommer alltid finnas folk, som försöker tjäna pengar på medmänniskors lättövervinnerliga tro på förbättringar. Mvh Patrik |
|
För er som hängt med i hela trådens utveckling så vet ni att jag har varit skeptisk från start, men samtidigt så är ju vetenskap ingenting mot upplevda effekter. :-) Det finns ju bevisligen "nöjda kunder" som gladeligen betalar för dylikt. Fenomenet är känt sen åtminstone 1800-talet när diverse mirakelkurer såldes av tvivelaktiga aktörer. Det fanns dock en mirakeltillsats som fungerade på de flesta åkommor och det var kokain. Den marknadsfördes i ett namn som finns kvar till en viss del idag. C**a C**a tror jag det kallas idag. Fritt från illegala substanser idag, men iom kokainets frånvaro så försvann de medicinska effekterna. Koffeinet man tillsatte som ersättning vet vi ju alla hur bra det är.... Men för att återgå till ämnet. Tillsätter man något i bränslet eller gör någon annan modifikation som skall påverka bränsleförbrukningen så är man därmed medveten om att man betalat för en viss effekt. Jag lovar att det undermedvetna tar över och körstilen blir annorlunda, eller tom så förvrängs de verkliga förbrukningsvärdena till det mera bekväma. Vad det gäller mina egna mätningar med avseende på förbrukning så är dom ju kassa, lika kassa som mätningarna av de som uppger förbättringar av förbrukningen är. Som marknadsförare av en produkt så tar man sådant i tillfälle i akt och redovisar det man har sorterat ut, ingen lögn i sej men rätt tragiskt då kreti och pleti sväljer det med hull och hår. Vad det gäller HC och CO som bilprovningen testar så lovar jag att om jag kör in min bil igen helt oskruvad så får jag ett helt annat värde. För många parametrar som spelar in helt enkelt. I ett labb har man koll på alla dessa parametrar och det är endast mät-toleranser och repeterbarhet som spelar in. Det som påstås i marknadsföringen av denna produkt finns det inga vetenskapliga eller pålitliga källor att hänvisa till, enbart "nöjda kunder". Hur visade sej denna produkt sej fungera i labbet då? -Inte alls kan man säga. Där är verkligheten densamma från test till test. I verkliga livet så är verkligheten inte densamma oavsett vad vissa påstår. Skillnaderna i förbrukning som folk upplever ligger i att verkligheten förändras och det tas vinning av det i marknadsföringen. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Galant inlägg så där på morgonkvisten. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
En längre omskrivning av begreppet placeboeffekt mao. FP |
|
|
Jag håller med om att ordentliga tester skall göras för att enns kunna styrka effekten av pillret. Absolut jag kan bara vara glad att jag kör min bil på sthlm/skåne 63 mil i 133-4kmh med 9.5 på färddatorn..215/65-16 däck dubb med 2.8 kilo ner..ca18-19L kvar stod tanken på,när jag kom ner i söndags (med piller haha). Sen idag nu på väg upp så blev det 120kmh o 9.1ca i förbrukning,med 2.3 fram och 2.6 bak. Tanken visade ca 24-25L kvar. Det tycker jag är jäkligt bra för en så tung bil faktiskt,då man har läst alla andras resultat härinne.(piller eller inte)..Skall åka direkt till macken imorgon bitti och fylla upp till toppen,för att se så inte mätarna spelar mig ett spratt. Kom igen nu DRT låt inte svaret dröja mer än 10 tim:) |
|
|
Mina herrar, jag känner stor respekt för er envishet. Matte, diplom för att du inte ger upp. Galant & Dr. Tinnitus, för er pedagogik och ett oefterhärmeligt tålamod. Heders! The way we see the problem is the problem. |
|
|
Tackar, kaptenlöjtnant! Tålamodet är oändligt stort från min sida, men det kompenserar jag med andra sidor som är mindre storartade. :-) Ordentliga tester är ju gjorda och visar på att det inte händer ett skit, oavsett hur säljaren av produkten väljer att vrida resultatet. Att kreti och pletis (inklusive mina) tester visar både det ena och det andra bevisar ju det som torde vara uppenbart från start; -Att Ankeborgs-tester som görs på bilar med färddator, tankpåfyllning och räknande på kilometrar är mycket opålitliga. Inte nog med det så är de yttre faktorerna som påverkar förbrukningen alldeles för många för att dra några slutsatser. Men några personer gör det ändå och de används ju givetvis gladeligen som referenser och deras upplevda siffror redovisas i marknadsföringen. (Känns som om detta blivit sagt redan...) Att du är nöjd med din förbrukning Kvack är ju lysande! Sen att du utöver de yttre parametrarna ändrar variablerna hela tiden gör ju att dom förbrukningar du redovisar är värda om möjligt ännu mindre, men det är nog inte möjligt att dom kan bli värda mindre föresten.... :-) Vad det gäller mitt förra inlägg så är jag lite förvånad, minns inte riktigt att jag skrev det, men jag hade säkert haft kul tidigare den kvällen, skrev ju inget som inte var sant iaf... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
| För övrigt är det en myt att Coca Cola någonsin innehållit kokain. | |
|
Det finns ju dock uppgifter från fler obekräftade källor att "benzoylmethyl ecgonine" skulle en gång funnits i drickat, att avfärda detta som en myt, som att framhäva det som sanning är ju lika illa om man inte har tagit del av det personligen? Jänkarna är ju även kända för sina konspirationsteorier... Jag personligen har svårt att ta leksakslandet på allvar i någon fråga... The way we see the problem is the problem. |
|
|
Mest socker och vatten är det nog, och en gnutta forsforsyra. Det finns några co---in till som används i drycker och drugs, t.ex codein, coffein osv. FP |
|
|
Hmm, om tillräckligt många är med på det kan det gå att kränga även en burk läskeblask per hundra liter bensin...*in som *in. The way we see the problem is the problem. |
|
kilroy |
OT...men i Coca Colans barndom innehöll den små mängder kokain eftersom man på den tiden inte kunde extrahera bort kokainet helt och hållet vid tillverkningen. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Galant..:) Jag vet att det är Ankeborgs -tester haha..men det verkar ju DUGA för vissa andra,så jag vill ju inte vara sämre:) Jag menar ju bara att visst kan jag köra i 70kmh hela vägen ner till skåne,och det kommer ge mindre förbrukning absolut. Dock är jag glad att jag kan köra i 130kmh ena vägen (förutom några omkörningar etc) och ha så mycket bränsle kvar. För mig är det en avägning av tid-resa/bränsle kvar i tanken. Därav så är jag nöjd. För hur man än vrider o vänder på det, så är mängden jag tankar upp till toppen, mängden som jag har förbrukat under resans gång. Samt en reslängd av 63mil är 63 mil hur man än vrider o vänder på det..Och min (tailwind) var inte stark vill jag lova..:) Visst ändrade jag hast/luft tryck. Men endast för att testa och se vilket resultat det skulle bli. Nästa gång jag åker nedåt blir det 120kmh och 2.8 i tryck runt om..sedan vanligt tryck hemåt igen. Dessutom så var det faktiskt kokain i coca-cola förut..därav dess omåttliga popularitet vid lanseringen. Folk älskade drycken som styrkte dem haha. |
|
|
Jepp, Observera att "Coca" ingår i Coka-Cola, numer endast smakämnen föstås. Wiki om Coka-Cola: Länk |
|
|
Snakeoil och Banjosalva, ha ha ha ha ha Länk The way we see the problem is the problem. |
|
|
Som sagt Kvack, bra att du är nöjd med din förbrukning! Men du borde väl inse att dom siffrorna inte är så relevanta i sammanhanget pga det jag förklarat tidigare. Men jag är nog lite som du som gillar att experimentera lite för att optimera det man har. Jag pratade med säljaren som jag köpte pillren av i helgen och redovisade mina så kallade resultat. Båda parter fullt medvetna om odugligheten i dessa tester. Jag förklarade även mina synpunkter på placeboeffekt och användande av procentsatser för att marknadsföra en produkt. Man kan väl säga att vi var överens om det. Mina värden på besiktningen som visade en förhöjning på flera hundra procent till det sämre skulle ju kunna användas till något i negativ marknadsföringssyfte, men kan man matematik på mellanstadienivå och är hyffsat rättkopplad under fontanellen så förstår man att dom här siffrorna inte går att använda till något alls egentligen. Jag kan väl säga att mina besiktningsresultat är inget jag lägger någon större vikt vid, jag skulle få ett helt annat resultat om jag gjorde om det i morgon. Så dåligt är testet på SBP, det görs ju även på tomgång på obelastad motor, så kör ju ingen i verkligheten. Testar men tillräckligt många gånger och jämför väl utvalda resultat kan man påvisa vilken effekt som helst, att sedan använda förändringar i procent i stället för verkliga värden är ju väldigt effektivt. Tänk en sänkning fån 8ppm till 4ppm, det är många procent det. Tänk sen t. ex. en höjning från 0ppm till 1ppm, den är ju oändlig i procent räknat men i verkligheten helt irrelevant, likaväl som en höjning från 80ppm till 81 som inte är mycket i procent räknat. Bemötandet från "pillertrillaren" har varit mycket seriöst och vi har haft en givande dialog från dag 1. Vi har varit i kontakt via telefon flertalet gånger under mina mil med piller i tanken. Inledningsvis så visste de inte om att jag är denna signatur på detta forum eller att jag jobbar i det laboratorium de har använts sej av i marknadsföringen. Men det berättade jag ganska tidigt. Så de har varit fullt medvetande om min inställning och de har ju haft full vetenskap om mina inlägg här under större delen av dialogen. Men "at the end of the day" vad vill man ha? En produkt som fungerar eller ett professionellt bemötande? -Både och så klart. I en betygskala skulle jag ge en 5a i uppförande och en 1a i resultat. 1an i stället för en 0a för att jag faktiskt upplevde en skillnad på bilen, en del ryckningar som fanns vid acceleration försvann ju faktiskt. Om det hade löst sej med en skvätt isopropanol och/eller fotogen får vi aldrig svar på. Men en kvalificerad gissning säger att det troligen hade gjort det. Det ända vi säkert kan säga efter den här långa och underhållande diskussionen är att det inte finns några som helst pålitliga tester som visar på någon som helst förändring vad det gäller förbrukning eller emissioner! Men jag hoppas att den här tråden fortsätter i evighet :-) *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Galant, är det Jörgen du haft kontakt med? Kan i så fall bara hålla med dig om bemötandet. Föredömligt snabba svar har man också fått. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.