AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
16.673

Kia Ceed Diesel -positivt överraskad!

Sida 1 av 2
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Farsgubben bytte i dagarna in sin två år gamla Merca A180 Diesel mot en ny Kia ceed diesel.

Hjärnsläpp var min spontana reaktion sen provkörde jag en sväng.

Bilen går faktiskt riktigt fint. Helt ok motor betydligt trevligare än Mercans som var mycket tunn i botten och trist karaktär. Komforten och kvalitetskänslan får helt klart godkänt av mig.

Testade nyligen en 118d och skillnaden är faktiskt inte speciellt stor trots att BMW är nästan dubbelt så dyr. Tyckte man åker minst lika bra i Kian som en Volvo S40 diesel.

Största nackdelen med Kia tycker jag är designen, framför allt utvändigt. Snygg instrumentering men ser lite plastig ut invändigt men sakerna sitter fast och inget skrammel. BMW är ju klart läckrare.

Men det bästa av allt 7års nybilsgaranti. Miljöbil med låg skatt ca 1600kr/år.
Och såklart priset ordinariepris tror jag var 164.000. Sen hade de en kampanj med 20.000 rabatt och sedan får man 10.000 i miljöbilspremie från staten.
Alltså 134.000:- sen bör man slänga på ett paket för 7000:- så man får ECC, PDC bak, aut avbländningsbara speglar och regnsensor.

Annars ingår tex metalliclack och multiratt samt hissar runt om (tror jag).

Koreanerna blir livsfarliga om de bara lyckas med en tilltalande design.

Funderar faktiskt på en själv istället för en begagnat Audi A2 eller BMW 116i.

Bara att erkänna att man haft fördommar om dessa lågprisvagnar.
Transocean
Jag testade systermodellen Huyndai i30 för ett år sedan, gick kanonfint den också. Men ussch vad fula dom är. Fiat Bravo med 1.6 liters dieseln däremot är en synnerligen läcker samt trevlig bil.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En hake är att det blir dyrt att serva bilen på märkesverkstad 7 år framöver för att erhålla garantin.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag körde en Kia cee'd (det ska tydligen stavas så...) med 1.6-litersbensinaren när den hade premiär för två år sedan. Jag var mycket imponerad av bilen, den var inte alls dum att köra och jag tycker dessutom att den ser helt okej ut. Ganska stötig fjädring dock, men det kanske beror på att jag är van vid att åka Citroën... Finns ju även en coupéversion som heter pro_cee'd, påminner rätt mycket om Opel Astra GTC som jag gillar skarpt.

/Masten
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Crille, måste du verkligen serva på en auktoriserad Kia verkstad?

Räcker det inte med att du kan visa att service och underhåll är skött enligt föreskrift

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Crille82: Gruppundantaget för verkstader är upplöst inom EU. Du får inte längre kräva auktoriserade verkstäder för att en garanti ska gälla. Det räcker med att jobbet är "fackmannamässigt utfört"

Du får dock inte göra det själv utan det måste vara en verkstad som stämplar.

Vilket innebär bekymmersfritt bilägande i 7 år eller 150 000 km, beroende på vilket som först har uppnåtts. Inom 7 års nybilsgaranti, med km-begränsning upp till 150 000 km, inryms även en 3 års nybilsgaranti utan km begränsning. Garantin följer bilen förutsatt att den är servad enligt KIA Motors Sweden AB:s rekommendationer."

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Garantin följer bilen förutsatt att den är servad enligt KIA Motors Sweden AB:s rekommendationer."

Sista meningen säger mycket riktigt att bilen måste servas enligt rekommendationer (vilket är riktigt) men inte att det måste ske hos KIA. Det kan de nämligen inte kräva.

Märkligt nog lyckas Mercedes-Benz få sin rostskyddsgaranti villkorad till att enbart gälla vid service hos aukt Mercedes, någon som vet hur de kommer undan med det kravet?

Anders-72
525i Touring -01
Provade en Ceed bensinare förra vintern och visst verkar det vara mycket bil för pengen vid en första provtur. Helt ok komfort och utseendet betydligt mer europeiskt än tidigare lådor de gjort.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har nu lusläst garantivillkoren. Först hittade jag texten som Gasar-Magnus skriver och då lät det ju bra. Men sen står det också att bilen måste servas hos auktoriserad KIA-verkstad för att den förlängda garantin ska gälla. 5år är den normala garantin och 7år är den sk förlängda.

Någon har tydligen drivit ett ärende i Europa om att kunna serva fritt utan att garantin ska påverkas. Säljaren på KIA menade att om kunden får rätt så kommer man kunna serva fritt men att garantin då begränsas till 5år.

Bilen ska servas årligen eller efter 2000mil, kamrem kollas vid 8000mil och byts vid 16000mil. Måste kolla med KIA vad servicearna kostar.

Lånade bilen idag för att hustrun skulle få prova och hon gillade bilen så det lutar just nu åt en affär.

USB /IPOD uttag och urkoppligsbar airbag var nya praktiska finesser vi hittade.

Björn: kia.se-att äga-nybilsgaranti-villkor garanti program; ger den texten jag återgav och där om någonstans borde väl stå rätt, eller??

Flosklerna om auktoriserad service stod på "skrytsajen" om deras garantier ( nån bild med tre dambilder på rad typ)

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
G-M, jo det du återger från kia.se verkar ju ganska klart att man kan välja en alternativ verkstad. Visst borde det stå rätt på hemsidan kan man ju tycka.

Jag lusläste instruktionsboken som följer bilen och då blir det lite dubbla budskap från Kia.

Slår jag till på en Kia kommer jag spara ner hemsidan för framtiden. Jag vill kunna serva på min favoritverkstad.
Kan tänka Kia börjat med att vara "stöddiga" ang. servicen sen fått "göra en pudel" med hänvisning till vad som gäller juridiskt

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag undra hur Kia kommer ställa sig till garantifrågor när man om dryg sex år stegar in med sin 14000-milade Cee´d som är servad på "Ärlige Harry´s allservice"?

Förlängd garanti och "fri service" får alltid kunden betala...
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Garantin är egentligen ingenting som Kias generalagent i Sverige har någonting med att göra. De har försäkrat upp deras "erbjudande/garanti" hos ett externt bolag.

Med att serva bilen hos "Ärlige Harry´s allservice" eller ej, man kan alltid dra det till sin spets. Har man dokumentation på vad Kia kräver när man köpte/köper bilen samt hur "Ärlige Harry" har servat bilen, förutsatt att han har följt de riktlinjer som Kia har. Då blir det nog ytterst svårt för Kia att argumentera emot vid eventuella garantianspråk.

Mvh/ Niclas
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Fast jag tror att vi kommer få lästa om flertalet ägare som blir nekade garantiärenden för att Kia anser att bilen är misskött eller felaktigt servad. Ord mot ord...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vad tror ni blir det billigaste i längden?

En ny Kia diesel för 135' och behålla den i 5-7år.
+Garantier
+Vagnskadeförsäkring ingår (3år?)
+Låg förbrukning (0,45 blandat)
-Värdeminskning

En begagnad Audi A2 -03 bensin
+Inköpspriset ca 80'
+Stabilt andrahandsvärde
-Reparationer

En BMW 116 -06 bensin ca 120'
+Kvalite?
(+) Begränsad värdeminskning
(+) Inköpspriset
-Reparationer
-Bränsleförbrukning

Personligen tror jag Audin blir billigast men man åker också sämst i den bilen. Kanske den bil som potetiellt kan krångra mest av de tre.

Kian tror jag blir det dyraste alternativet beroende på värdeminskningen, kanske inte värd mer än 30-40´ om 6-7 år.
Annars mest utrustad, praktiskt och hyffsat bekväm samt billigast i drift.
Nackdel att man inte kan skruva och serva själv för att spara en slant (men också rätt bekvämt)

BMW relativt bra komfort. Snyggast (med rätt fälgar). Borde hålla värdet skapligt. Relativt mycket pengar för en liten begagnad bil.

Spåna på, jag har beslutsvånda!

Transocean
Jag då blir det väl att välja mellan KIA och BMW om du tänkt att ha bilen så många år. KIA:n har ju en bättre motor eftersom den dricker diesel, 116i är knappast någon höjdare. I allt annat vinner BMW:n, möjligtvis kan KIA:n ha bättre driftssäkerhet. Varför inte jämföra KIA:n med en 118D? Då vet du vad du skall välga.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Varför inte jämföra KIA:n med en 118D?"

Menar du den nya 118d med 143hk som kom -07 så är svaret att det är utanför budget.

En äldre 118d 122hk har relativt hög skatt och går tydligen inte lika bra?

läste att nån skrev om kamremsbyte vid 16000mil ???????
Det sitter ju kamkedja i dieseln.
Varför hänga upp sig på att man måste serva bilen på kia, när jag åkte bmw så servade jag ju på bmw verkstad.
Är nöjd med min kia (pendlarbil) som drar 0,5l blandad, men nästa gång jag byter bil så blir det en beemer igen.
Men det är ju sant som man säger " det finns bara två bilar, en ny eller begagnad BMW"
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Det var jag som skrev om kamremsbytet.
Har bara snabbläst serviceschemat och boken var ganska generellt skriven för alla modeller, läste säkert fel. Låter ju bra om det är kamkedja.

Inget stort problem att serva på Kia, men ett vanligt oljebyte gör jag själv lika snabbt som att åka fram och tillbaka till verkstaden.
Och vill jag ändå lämna in gör jag det hellre på Tornby bilteknik som erbjuder kanonbra service och kunnande. Till förmodligen lägre priser än Kia.

Vad är det för Kia du åker? Som jag fattat det har Kia lyft sig ett snäpp eller två med nya Ceed.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.