AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.251

Var tror forumet om nya (245hk) 330d?

Sida 1 av 2
Sådärja, då har bilbytardjävulen slagit klorna i en igen... meningslöst att kämpa emot.

Har någon kört den faceliftade 245hk varianten av 330d ännu? Och ännu hellre, har någon fått tillfälle att jämföra denna med 325d och/eller 335d?

Visst, automat är väl det som egentligen gäller i komb med en modern dieselsexa, men jag har svårt att snacka bort vad det kostar i slutändan... och man borde ju inte avlida av en manuell heller ;) 335d medger inte detta val och 325d räcker säkert, men det är avtändande att den drar lika som 330d, som ju är den enda av motorerna som moderniserades med faceliften
och känns nu som en än mer imponerande piece of engineering, som det skulle vara synnerligen trevligt att äga. Omvänt känns då 325d lite ifrånsprugen, och det är ju ganska stor skillnad i effekt (48hk) och i synnerhet vrid (120 Nm).

Kommentarer och reflektioner på detta mottages tacksamt!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om du vill budgettrimma så är ju 325d med manuell låda det givna valet, 40´ billigare och med samma kraftiga manuella låda som på 330d - automaten är däremot svagare på 325d.

BMW har helt enkelt bara programmerat ner effekten...

Med ESS-trim så får du 285Hk på 325d: Länk

Mvh
Var o provkörde nya 330d för några veckor sedan och det är en underbar motor. Man märker faktiskt skillnad från gammla 330d, svårt att beskriva med ord men det känns helt enkelt mycket bättre. Provkör själv så märker du! Om du väntar till mars prod så kan du också beställa den nya reninngen Nox eller vad de kallar den. Och vad det gäller 325d och 330d så var det sannt att innan så var det samma motor, men den 330d som finns nu är en helt ny motor väldigt många delar som är ny utvecklad insprutning bla. Men när det gäller 330d vs 335d så är det ju självklart en stor skillnad men det är ju helt upptill dig vad skillnaden är värd ekonomiskt kanske roligare med mer utrustning eller roligare med snabbare bil.
Och till sist så rekommenderar jag automat, vet att det kostar 22" men det blir en helt annan kör upplevelse och vill du leka så läg till ratt paddlarna för 2" så funkar det med.
Men provkör så får du se, men jag kan verkligen rekommendera nya 330d.

Trevlig helg!

When batman takes a vacation he does the Gumball
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Just det, jag jämförde 325d med gamla 330d på 231Hk - inte den nya med 245Hk.
Tack för info! Jag har tyvärr inte hittat någon ny 330d att prova ännu men är naturligtvis ännu mer nyfiken nu :) Borde skrivit att jag inte vill trimma: känner inte för att äventyra garantier, marginaler och försäkring. Men visst har du en poäng, rob_t_j72!

wsemme, aut är givetvis klockrent, men kostnaden stannar inte vid de 20k som lådan kostar efter prut.
Kapitalkostnad samt högre förbrukning (och därmed skatt) gör ytterligare ett par tusen per år. Men, men... som vanligt kostar det om det smakar :)

Till sist, är det verkligen så stor skillnad mot 335d iom den nya 330d-motorn? Tex är det bara 0,2 s skillnad 0-100 (mellan 325d och 330d är det 1,4 s!). Och i maxvrid är skiljer det nu inte mycket mer än 10%.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Motorn i 330D är med största säkerhet en riktig pärla. Fattas bara annat med det vridmomentet. Den enda invändingen jag har är att det är knepigt att få ner 520 Nm i backen (även sommartid, vintertid ska vi inte tala om fäste..).

Ser att du kör 130i idag. Skillnaden i karaktär mellan 130i och 330D är himmelsvid, så frågan är hur du uppskattar olika motorkaraktärer. Respons och spets mot enorm urkraft och lägre förbrukning. En ren smaksak.

Personligen så ska jag byta bil om ett år och funderar mycket på 3-serien med mycket motor. Jag kommer helt klart prova både 330i och 330d den dagen det är dags.
Good Point, DLC... xDrive hade rått bot på det där. Fast nu börjar det bli riktigt dyrt ;)
Jodå, jag tror helt klart diesel+aut i en 3:a inbjuder till ganska mycket lugnare körning än en manuell 130i med div performanceprylar monterade. Och ett byte måste till innan jag kör ihjäl mig :)!
Jag har haft den tidigare 330d, en riktig glädjemaskin med manuell låda.
Dock krävs m-paketet för att den ska bli kul.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
520Nm är otroligt att de fått ur en 3 liters diesel, det är samma vridmoment som M5:ans V10. Dessutom med så låg bränsleförbrukning.

BMW CS #5206
Intressant att någon förespråkar manuell låda till 330d - allt är en smaksak och visar hur svårt det är att generalisera!

Jepp, 520 Nm och 5,7 l/100km i komb med EU5-norm är helt OK, milt sagt. Och vad jag har läst ska ljudet också vara riktigt kralligt. xDrive och aut borde vara klockrena komplement, men kostar väl en dryg dec per mil och +1k i årlig skatt. Förutom 45k att börja med...

Tack för era comments!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hellre xDrive än automat tycker jag, men så gillar jag känslan av kontroll och att kunna fullgasa utan oplanerade nedväxlingar...

Automaten är säkert intuitiv och perfekt ändå.

Mvh
li
38
lilla_sexan
E46 325i Sedan -01
F30 320d -12
"520Nm är otroligt att de fått ur en 3 liters diesel, det är samma vridmoment som M5:ans V10. Dessutom med så låg bränsleförbrukning."

Nåja, låter väl som rätt normalt vridmoment för en modern turbodiesel, runt 175Nm/l. En icke överladdad bensinare har runt hundra Nm/l nästan oavsett om det är en B18 eller en F1-spis. En överladdad bensinare däremot... t.ex. har en WRC-bil 300+Nm/l. Säkert nån som sniffat på 400Nm/l med nån vansinnig boost-sättning (BMW! 4 bar i 1,5l F1-bil).

Får väl ta ögonblicket i akt att opponera mig mot vridmomentsrunkeriet i allmänhet. :) Personligen blir jag mest bekymmersam när man börjar snacka om imponerande vridmoment hit och dit. Bekymmersam för den stackars växellådan och kopplingen, vill säga. Visst, pula in 1000Nm om det är så, men jag vill inte ha scaniaväxellådor i min bil iaf. ;) Inte för ynka 230hk som det nu skulle vara i scaniaexemplet. :)
Th
26
Thelemorf
328i Touring -96
Sen är ju även vridmoment totalt värdelöst att diskutera OM man inte samtidigt anger vid vilket varv det är.
För, hör och häpna, vridmoment är helt ointressant utan varv och ett vridmoment kan aldrig utföra ett arbete. Och har man varv så blir det en effekt. Och den är väldans intressant för tillskillnad från vridmomentet kan effekt utföra ett arbete.

Sen kan man öka (eller minska) värdet på vridmomentet genom utväxling, det går inte att förändra effekten på detta sätt och det är effekten som förflyttar fordonet.

Värdet på vridmomentet är egentligen bara intressant för dimensionering av drivlinan...

Att det sen finns "kunnigt" folk som hävdar att man "känner vridet när man trampar ner" eller att det är "vridet som ger ork i motorn och effekten som ger acceleration" är ju en helt annan femma..
co
1.144
coldhex
BMW M135i
bespara oss gärna från en vridmoment vs. effekt diskussion tack, det finns en tråd på 1 miljon inlägg om det ;-)
Fr
73
Fredrick_B
2009 M3 E93
Såld
Funderar nu framtida objekt.
Om man vill ha Automat som jag så var prisskillnaden för lite till en 335D.
Där ingår Automat och 41 Hästar till!

Vill man ha manuell så är 330:an den bästa dieselmotor BMW har.

Har avverkat 600 mil och är nöjd med bilen................

//Fredrick
Ro
41
Rocky
X3 3.0d G01
i3s
Någon som vet när de första 330d (245HK) kom ut på marknaden?

Mr. Burns: "Use an open-faced club! A sand wedge!"
Homer: "Mmmmm... open-faced club sandwich."
Verdi
En liten inflikning apropå att automat kostar 22 tusen extra... :)

Rent generellt så finns ju ett visst värde kvar i automatlådan när ni säljer den. Då blir ju priset 22 tusen minus det ni får extra när ni säljer den. Skulle tro att automalådan håller värdet ungefär lika bra som bilen i stort.

Däremot får ni räkna med kapitalförlusten på 22 tusen som kostnad under tiden ni har bilen. Antingen den % som ni betalar i ränta (om ni lånar) eller den förlorade avkastning ni annars haft på kapitalet (om ni betalar kontant).

Samma sak med en större motor, utrustning osv. Allt håller dock inte värdet lika bra som jag tror att en automatlåda gör..
Min upplevelse av marknaden är att det är just automat och m-sportpaket som håller sitt enskilda värde någorlunda.

Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
Har nu haft min 330dA i 2 veckor och är sagolikt nöjd! Kombinationen med ett sådant otroligt vrid och drag med en förbrukning som ligger i paritet med Japanska småbilar.....fantastiskt!
Mina kollegor har åkt med några gånger och de sitter bara och skriker :-) när man drar iväg.
Jag har inte varit någon fantast av automatlåda tidigare men med en sådan här motor tycker jag inte det finns någon anledning att ha en manuell.
Det enda problemet jag stött på hittills är det DLC tar upp, har precis bytt till vinterdäcken, nya Hakka 7 och ligger man på motorväg med farthållaren i så slår antispinn in så fort det blir lite uppförsbacke och bilen behöver acca.

Lycka till med ditt bilval!

//Micke

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Vad roligt att du är så nöjd med bilen Micke.
Själv sitter jag och åker MINI Cooper 122hk just nu. Inga problem.

//Stefan
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har provkört Gran Turismo med nya 245hk 3,Od och den var bra bett i på ettan o tvåan, sen sloka den ganska kraftigt på 3:ans vxl. Den behöver mera boost på högre växlar!. Men mycket skön motor i övrigt! Mvh Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.