|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Eftersom det verkar somatt förfrysningen även förekommer på cold versionen så kaske det skulle behövas elektrisk uppvärmning av slangarna .Detta har ju införts på Fiat Dukato m.fl.omkring år 2000 åtminstånde på husbilar.kanske att det finns någon på forumet som känner till det bättre än jag. |
|
Grusse |
Hur kommer man åt fästet under insuget? Jag kan inte se vart det sitter, men jag antar att det är i närheten av spjället? Men det sitter en plast-låda som alla kablar från div. givare går till, hur får man bort den, jag har lossat på en skruv och en mutter till den men den verkar ändå sitta fast på något sätt mot startmotorn till? |
|
Hej Tack för ett fint forum med många duktiga tekniker!! Jag har rensat kröken o röret på oljesticksröret..det var tvärstopp, gick inte på ngt annat sätt än att glödga röret med öppen låga o bränna upp koxet. Nu funderar jag över om det kan finnas fler stopp i slangarna på vägen ner. Vill helst slippa att demontera hela paketet då det sitter som det gör.Jag testade att slå lite olja i slangen vid ventilkåpan för att kolla om den säppte igenom ner vid påsticket på oljesticksröret (slangen avmonterad) men det kom inget, testade istället at blåsa i slangen o först gick det lite trögt men sedan släppte trycket o det började gurgla,förmodligen var det oljan som jag hällde i, som står i kärlet, gjorde därefter likadant med exakt samma resultat? Tror ni att den funkar ok? Blåsningen utfördes med munnen! |
|
|
jag hällde i lite diesel i röret från toppen och som går ned till filtret som finns under insuget, men jag tog bort slangen som går från filtret och ned till oljestickan först, för att inte all skit/diesel ska hamna ned i motorn. jag blåste med tryckluft från övre slangen, varvade med lite diesel tills det var rent, gjorde sen rent slangen som går frånt filtret -> oljestickan, till sist så fixade jag proppen i oljeröret. sen ihop med allt. ######## # PAJALA # ######## |
|
| Tänk att man skulle till slut förstå den där snigelhistorien som alla Volvoägare tråkar en med. Det är ju såklart i vevhusventilationen som slemmet sitter! ;) | |
|
För att kolla om vevhusventilationen fungerar så gör som anders-72 skrev i någon tidigre inlägg, Typ öppna oljepåfyllninglocket och se om tomgången ändras! Innan jag fixade till vevhusventilationen så hände det inget när man gjorde så men efter grejerna var utbyta så fungerade tricket! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Ett litet tillägg dock till det testet. Det talar om att det är öppet mellan insug och vevhus, men inte om det är stopp i dräneringsslangen ner till påsticket vid oljestickan. Man får inget skadligt övertryck i systemet, men det kan nog bidra till en viss oljeförbrukning och jag tror många åker omkring med den proppen helt ovetande. Värsta motorskadorna skulle jag tro uppstår när det fryser mellan ventilkåpan och ventilen, men står öppet i dräneringen för då kan övertrycket pressa upp mängder av olja bakvägen så att säga och om den tar sig förbi ventilen kan man nog råka ut för "hydralicing" och krökta vevstakar m.m. Kanske bra att den där flaskhalsen finns. |
|
|
Peter78w, Anders-72: Vad ska egentiligen hända när man öppnar oljepåfyllninglocket eller sätter tummen för slangen vid ventilkåpan. Har själv utfört testet men förstår inte riktigt vad som skall hända. När jag tar loss slangen från ventilkåpan ändras tomgången. När jag sätter ditt tummen så stabiliseras tomgången. Vad visar detta? Anders-72 inte dumt inlägg: "Värsta motorskadorna skulle jag tro uppstår när det fryser mellan ventilkåpan och ventilen, men står öppet i dräneringen för då kan övertrycket pressa upp mängder av olja bakvägen så att säga och om den tar sig förbi ventilen kan man nog råka ut för "hydralicing" och krökta vevstakar m.m. Kanske bra att den där flaskhalsen finns. " Bättre att oljan trycksut via ventilkåpan än ett totalt motorhaveri. Läste på utlänska siter angående frysna vevhusventilationer. Vissa har fått totala motorhaverier då oljan gått bakvägen. Så visst förekkommer det sådana haverier. Snickrar på att sätta in tryckventil på två ställen ett vid dräneringen samt en vid ventilkåpan. Samt att göra om anslutningen "påsticket" Detta får bli ett projekt till sommaren. |
|
|
ja har precis fixat min på bmw dom bytte slangar rör o nån ventil å så bytte dom olja slog i castrol slx longlife 0-30 Har faktiskt märkt skillnad nu efteråt me mera kraft i maskinen! |
|
|
jag kan bara tala för min bil men jag märkte att det va nåt galet när jag öppnade oljelocket när motorn gick o det lät som en ångbåtstuta när locket va av, då förstog jag att nåt va fel med ventilationen o jag hade stopp i oljesticksröret men bytte rubbet för o va säker, det hade säkert räckt med att fixa stoppet i röret men för att va på den säkra sidan sååååååå... jag vet inte om det är till nån hjälp men så va det för mig.. hej o hå bengan |
|
|
Kan bara instämma med Jcr ovan nu när jag fått vevhusventilationen rensad att motorn är klart piggare. Men vilket helsike jag hade att hitta ventilkåpspackning, BMW, Mekonomen, Autoexperten....Förr gick de 75 st på ett dussinet på en lokal OK mack. Men de sista två åren har jag bara haft 15 min till jobbet med bil så jag tror det är boven. Tror inte på att någon olja tar upp mindre fukt än en annan. Har kört 13000 mil på Mobil 1. //Håkan |
|
|
Hej alla! Nu ska jag nog avsluta min disskution i denna tråd. Jag har lagat felet och bytt ventilaion själv. Jag är ingen mekaniker, men med lungn och ro går detta att byta själv. Jag tog lös insuget på bilen när jag bytte v-vent, det behöver man inte göra, men besparar lite svordomar. Jag stötte på väldigt lite problem, det enda egentligen var fästet till insuget som sitter snett under spällhuset till insuget som var lite svårt att hitta och se. Dom saker jag gjorde vid bytet var: *Ny ventilation *Rengöra oljesticksröret *Rengöra kanalen som ligger ovanpå insuget * Byta olja och filter. Så mitt tips är, har du 8000:- till över, lämna in bilen.. Annars går det ganska bra, även för en oerfaren mekaniker som jag... Tack för all hjälp man fått under denna tråd.. MVH Jens Lindgren |
|
|
Hej! Jag har precis fått cold-climate delarna till min vevhusventilation, efter lång väntan. På den nya ventilen är anslutningen för slang nr.6 "proppad" med en gummihuva, innanför isoleringen. Länk Är det tänkt att man inte skall använda den anslutningen på cold-climate versionen av ventilen samt proppa motsvarande anslutning på insuget också, eller hur har ni gjort med era? //Michael |
|
|
Väcker tråden lite: Michael530: Min 525-01 är tyskimport ( personligen hämtat den ), och ansl. no. 6 var redan proppad. Innebär det att min bil har redan "Cold Climate"? Min läckte liiiiite olja kring oljestickan, pga. att O-ringsätet på stickan hade färgen lossat på... Lackat om röret och nytt O-ring = fixat. Men, jag vill egentligen bena ut hur man ser skillnad på Cold Climate ventilation. Sen kan jag tillägga att det är inte fel att rengöra ventilationen, satans mycket klägg.... |
|
|
V-vent är isolerad med något gummiliknande material. Alla rör är isolerade. Utan Cold Climate är är det plaströr utan isolering. Enligt utrustningslistan skall min bil ha Cold Climate från fabrik. Dock är röret från no. 2,4,3 utan isolering. No. 7 och v-vent är iaf isolerade på min bil. Jag var helt säker på att alla rör skulle vara isolerad om bilen var utrustad med Cold Climate från fabrik. FD-Ormen: vad rengjorde du för något? |
|
|
Här är en bild på vanlig och cold climate ventilation. Den vanliga satt på min bil som har utrustningskoden för cold climate från fabrik. Länk |
|
|
Bra bild Adelson, tack. Jag har den övre = ej CC. Men din bil verkar märklig? Koden säger att du har CC men ändå den "vanliga" som sitter på bilen? Jag rengjorde alla slangar, oljesticksrör och v-ventil |
|
|
Det kan hända att alla rör var ej isolerade från början utan nåt dom har utvecklat och testat med tiden. Men samtidigt innebär det inte att en bil med C-c ventilation är garanterad från att frysa igen. Det kan ha hänt och då byte man kanske ut till det man hade på hyllan eller nåt sånt. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jag har fått litet olika bud om den pluggade anslutningen på ventilen. Vad jag har förstått är anslutningen proppad för att reducera mängden sludge i vevhusventilationen på bilar som går i kallt klimat. Isoleringen utanpå verkar vara en efterkonstruktion. På min ventil upptäckte jag dessutom att gummihuvan var limmad på plats och inte löstagbar, så den får sitta kvar. //Michael |
|
|
Utrustningskoden cold climate innehåller ju lite annat också. Att isolera vevhusventilationen hade man inte kommit på när min bil tillverkades. Den lilla vakuumanslutningen var pluggad både på gamla och nya för mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.