AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.567

Frusen Vevhusventilation

Sida 1 av 5
Mo
31
Monstercliff
525IA Touring -01
Hej!
Min vevhusventilation har frusit och därmed tryckt ut olja via ventilkåpspackningen,,
Har dock problem med att få bort insuget på bilen, för att komma åt att byta ut vevhusventilationen till en cold climate..
Är det något mer man ska göra en sådan gång än att byta ut venten med tillhörande slangar, rengöra ventilkåpan och byta olja och filter.

KONSTIGT ATT BMW INTE ÅTGÄRDAR DETTA PÅ GARANTI, DÅ DETTA VERKAR VARA ETT KONSTRUKTIONSFEL PÅ BMW.

Jag har en -01 525 touring 12000 mil

lite hjälp önskas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är massor av bilar som drabbats de senaste veckorna p.g.a den långvariga kylan.
Håller med om att det är en miss konstruktionen.
Det lär gå att byta ut hela ventilationen utan att ta bort insuget, men det är säkert bökigare. Vad är problemet? Släpper inte insuget då du skruvat loss det?
De åtgärdena låter väl som du gjort det mesta som går att göra.
Rensa även ur påsticket på oljesticksröret, där dräneringen från oljeavskiljaren går på. Tätare oljebyten än rekommenderade long-life intervaller är nog också bra mot detta.
Finns lite trådar där vi spekulerar i om olika oljesorter binder vatten på olika sätt också, men inga direkta fakta.
Mo
31
Monstercliff
525IA Touring -01
Jag är ingen erfaren mekaniker. Jag har skruvat bort muttrarna som sitter på insuget mot blocket.. sitter inuget fast undertill också?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På insuget ser det ut att sitta med 7st pinnbultar, men partlistan säger 9st.
För övrigt tror jag inte det sitter fast mer. Kanske packningarna klistrar lite. Prova att bryt lite försiktigt. Kontrollera packningarna noga om du inte tänkt byta. Tjuvluft är inget kul att dras med sedan.
Länk
Länk
Mo
31
Monstercliff
525IA Touring -01
det sitter dubbla muttar på 2 av ställena. det kanske är därför det bara ser ut om 7.. ska prova med det.. tack..
tänkte byta packningarna när man ändå tar upp grejjerna..

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Aha, då är det 7st pinnbult och 9st muttrar.
Japp det är nog bra att samtidigt byta packningarna.
Fick samma problem som du, men har lyckats fått igång ventilationen. Skall byta olja och filter och inspektera om någon slang eller ventilen frusit sönder. Om det är intakt så byter jag till cold-climate till våren. Då är det perfekt att du har gjort det redan, så vet jag vad som väntar :)
Den något slappa ventilkåpspackningen tänker jag behålla som en säkerhetsventil, så att det inte blir en smäll i stället om det skulle ske någon mer gång..
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
går det inte komma åt utan att ta bort inssuget? Sitter det inte nån mutter under? eller sitter det 2st på nåt ställe?

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Adelsson har ju bytt på sin 330 utan att ta bort insuget, men det var trångt. E39:an är ju rymligare och motorn densamma, så det borde gå om man tar bort luftfilterburken, LMM och kanske trottelhuset.
Det verkar sitta 2 muttrar på ett par pinnbultar.
alain
Min kompis Pierre har fåt samma problem denna vecka med sin 530, han lämnade bilen på en auktoriserad BMW verkstad
De berättade att på sin bil hade han en oskyddad system som frös och de skulle monterar en skyddad system som är mycket bättre.
BMW måste ha vart medvet om felet eftersom dom gjörde en skyddad system mot frös och inte återkallade bilar kanske på grund att det kostar för mycket pengar att byta.
Nu får han betala ca 8.000:- för lagning.
vad är det som fryser? Kan detta hända efter ganska ny servad bil?
Vad kostade för Er reparationen om ni inte gör det själv?
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Det är så att vevhusventilation är inte anpassad för kallt klimat! Jag tror på att den är felkonstruerad! Efter 03 ska sv-sålda bilar ha anpassad vevhusventilation för kall klimat.
Men även om man byter till uppdaterad vevhusventilation för kallt klimat så är inte risken borta hellt att det inte kan frysa i vevhusventilatioen.
Delarna kostar runt 1300-1500kr för en e39 men sen tillkommer arbetskostnad!

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Man blir ju lite uppskrämd när man läser alla dessa diskussioner om vevhusventilationen, både här och i 3-serieforumet. Än har jag klarat mig men vill ju gärna veta varför, eller hur jag ska uttrycka det.

Hur ser jag om jag har den vinteranpassade ventilationen (om det nu gör någon skillnad)? Bilen är sv-såld feb-02. Ibland finns det oljesmör i påfyllningslocket.
Hjälper en Engine Flush, eller kommer den inte åt ventilationen?

I övrigt, för den som söker samband mellan problemet vs. körstil, så har bilen motorvärme hemma, varmgarage på jobbet, 23 km i var riktning (30-40 minuter på Essingeleden), en längre tur per månad, i princip aldrig extremt korta (max 2 km) körningar, oljebyte (märke=??) var 1250 mil utöver vanlig fullservice.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du har nog inte cold-climate version på -02:an.
Slangarna och ventilen är isolerade på den varianten.

Jag tror du har klarat dig p.g.a:

1. Extra oljebyte
2. Rätt breddgrad utan temp. under -10°C alltför länge
3. Varmgarage på jobbet
4. Inga/få kortkörningar

Problemen verkar uppstå då det är kallt längre perioder då mer kondens skapas än vad ventilationen klarar att ventilera bort.
Senaste veckan har det ju bara haglat med fall, och enl. forumet kan man se en köldperiod vintern 2006 också..
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Har alla de svensksålda bilarna Kaltland-utförande från fabrik?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Någon i en annan "vevhus-tråd" här på forumet nämnde något om -03 och framåt för att den isolerade versionen av vevhusventilation skall vara orginalmonterad. Jag trodde i min enfald att jag hade den redan.
Den övre slangen som jag kan se hjälpligt är då oisolerad på min bil.

Däremot har väl styrservot CHF-olja enl. "kalt-land utförande".

Mo
31
Monstercliff
525IA Touring -01
Tog lös röret för oljestickan precis och anlutningen till v-vent var full i gegga, kunde inte ens blåsa igenom den..
Tror ni att om man har bil i varmgarage över natten att man slipper dessa problem, även om man mest kör korta sträckor.
Får inte bort insuget än, kan lyfta upp det ca 2 cm sen tar det stopp någonstans, ser ej vart.
uppdatering på jobbet kommer senare, håller på att fixa det nu.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Vet ej om jag blivit drabbad av detta fenom.

Var uppe i Idre för några år sedan, kallt som attan var det ca 20-30 grader kallt ungefär i 1 vecka.

När jag tände bilen så gick bilen väldigt ojämnt, som om bilen gick på 4-5 cylindrar gula motorlampan lös i instrumenten.

Körde iväg bilen ner mot byn, men efter ca 5 km så slocknade gula motorlampan.

Detta hände mig 2 ggr på en vecka, har inte hänt fler ggr.

Som ni ser så har jag 525-03.

Har jag råkat ut för vevhusfenomenet?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Får nog kolla oljesticksröret jag med. Jag vet ju att jag har öppet mellan ventilkåpan och insug i alla fall.
Börjar misstänka att man har åkt med stopp i returen en längre tid. Kanske därav oljeförbrukningen på M54:an kommer av.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Monstercliff: Tror inte du kommer att ha problem med frusen vevhusventilation men fukten (gegget) kommer nog finnas även i din vevhusv. och motorn pga av korta körsträckor.
Sen har både jag och hasso fått en känsla att castrol olja är bl a boven bakom detta problemet.
Bmw Rekomenderade mig motorvärmare, det kanske hjälper ju lite!

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror också att oljorna kan skilja sig åt, men jag nämner inga varumärken.

Där jag jobbade innan fanns problem med hydraulik på maskiner när man började använda vegetabilisk hydraulolja. Den härsknade och blev till smör i ventiler och andra komponenter och det kan ni ju förstå hur bra det funkar.
Vid ett svagt tillfälle då kunderna ringde och reklamerade hydraulkomponenter svarade en kille som tog emot reklamationer att "Det är den där vegetabiliska oljans fel".
Tog inte lång tid innan en högre chef på oljebolaget ringde och undrade vem som pratade skit om deras olja :)

Hur som helst är jag också inne på att prova ett annat fabrikat jag med.
Mo
31
Monstercliff
525IA Touring -01
Hej!

Fortfarande problem med insuget. Jag har lossat 9st muttar som sitter mot cylindrarna men när jag drar upp insuget så kan jag lyfta det en liten bit. sitter det på någon mutter eller liknande på undersidan? jag hade tänkt att låta bli att lossa på alla elanslutningar som sitter på vänster sida om insuget och bara vrida den åt sidan så jag kommer åt v-vent. Tacksam för svar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tar det tvärt stopp eller mjukt? Det sitter väl två slangar ifrån ventilationen i förkammaren i insuget och säkert en del andra vakuumslangar. Kan det vara dom som bromsar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.