|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| Peter78w: Kanalen sitter ovanpå insuget, längst efter.. | |
|
ja du måste bort med luftburken o lite annat smått o gott som sitter ivägen hej o hå bengan |
|
|
rengjorde just en 5-serie -01á som hade fryst i vevhusventilationen. (-30 grader här i norrland) tog bort luftburken och kopplade bort lite kablar till diverse givare. rengjorde allt och blåste igenom alla slangar, gegga överallt, men värsta stoppet satt i uttaget ned till oljetråget, där oljestickan och vevhus ventilationen går ihop, fick vålda med tryckluft tills proppen släppte. Bilen går bra igen, fick även rengöra tändstiftsbrunnarna som var fyllda med olja pg.a att övertrycket i motorn hade fyllt dom också. ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Vilken bil var det? Knappast 540:in eller hur? Svekke |
|
|
Svekke; det tror jag knappast. Har aldrig heller hört att v8 skulle ha frusen vevhusventilation! MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
| Nej, det är M52 och M54 som fryser i ventilationen. | |
|
Hur sitter t.ex. slangen på oljesticksröret fast? En del talar om snabbkoppling, men det ser ju ut som en presshylsa variant engångs? Går det att ta isär ch plocka ihop igen? |
|
|
Peter, jag kommer väl ihåg då vi träffades. 540 sida vid sida :) Rockar så fint, bara man kollat sin oljepump :) Jag gjorde just det vid 11000 mil och de satt ju bra, men efterdrog M10 vid pumphalvorna. Nu ligger min på över 18000 mil så det är dags igen för kontroll tänkte jag om 2-3000 mil. Svekke |
|
|
Anders-72: Slangen till oljesticksröret är bara påskjuten utan klämma eller annan fastsättning. I alla fall var och är det så på min. Du kan nog ta isär och se över eventuellt stopp där och sen trycka dit slangen igen. Om den inte är skör förstås. Någons sådan slang hade väl gått sönder? Min gamla var i alla fall frisk och gick inte sönder när jag tog bort den. Jag hittade en bild på gamla och nya slangarna: Länk |
|
|
Efter att ha följt denna tråd och andra trådar som behandlar frysen vevhusventilation så blir jag inte riktigt klok. Min bil skall vara levererad med cold-climate men efter att ha sett bilder så inser jag att någon isolering inte finns. Däremot så har jag följande Länk monterat på bilen. Dessa spjäll är elektriskt styrda och är stängda när det blir kallt. Fått förmig att detta hjälper till en heldel att hålla slangarna varma och inte fryser under körning. Trots allt så är det -10 och du kör 70kmh så blir det -36 i kyleffekt. Verkar vara många som får frysenventilation då det pendlar. Något som är lite skumt är att många får fenomenet när det blivit varmare ute och dessutom kört i 2 mil. Mina ynka kunskaper om luft är att luften är torrare vid kallare temperaturer. Detta med att tomgångsköra verkar också en vettig åtgärd för att tina och torka upp slangarna/ventilationen. Själv har jag tagit lös slangen mot ventilkåpan och det var en massa gegga där. Körde ner en vajer tillhörande en cykel för att kolla om det var tätt. Tätt var det inte men gegga. Anders-72: Läste att du testade vevhusventilationen genom att ta loss slangen mot ventilkåpan och satt tummen där. Kan man förlita sig på den test som du gjorde? Är inte riktigt med på vad alla slangar gör och hur tryckförhållanderna skalla vara Vevhus är det undertryck där och ventilkåpan övertryck eller? |
|
|
Adelson: Tack för info ang. slangen och fint med bilderna också, för alla som vill veta skillnaden på varianterna. Duser: Jag trodde också att den isolerade vevhusventilationen ingick i cold-climate, men tydligen inte. Angående testet jag gjorde kan man ju säga att det bevisar väl endast att det för stunden är öppen förbindelse mellan insug och ventilkåpa, då tomgången ändras i varvtal och blir lite orolig när man tar bort slangen. Det kan ju vara på gränsen att klegga igen ändå. Åkte en lång tur igår kväll på 14-15 mil med endast korta stopp på max 15 minuter. Det var bistert och kallt, ca -12-15°C Kollade slangen från ventilkåpan då vi kom hem och den var ganska geggig så blilen fick stå och gå ett tag så att det blev riktigt varmt i kåpa och slangar och det blev faktiskt torrt i dom igen. Upplever att vakuumet när man sätter tummen för slangen blivit bättre också. Vad testet inte visar är ju om dräneringen ner till sumpen från oljecyklonen är tät, vilket jag tror är vanligt och även att det bidrar till den lilla oljeförbrukning som M54 motorerna brukar dras med. |
|
|
Det råder samma tryckförhållande i vevhus och ventilkåpa då dessa utrymmen är förbundna med de kanaler som returoljan från kamaxlarnas smörjning rinner åter ner i tråget igenom. Vevhusventilationen suger alltså ur detta utrymme. Det läcker lite gaser förbi kolvringar och ev. ventiltätningar. I en frisk motor utan allt för mycket "blow-by" råder troligen undertryck i vevhuset. En sliten motor kan säkert tillfälligt ha övertryck i vevhuset vid gaspådrag. När vevhusventilationen fryser totalt blir det definitivt övertryck så stort att något till slut ger sig. Ventilkåpspackningen verkar vara en av de svagare länkarna. Så var det för min del. Olja trycks ut och rinner på avgasröret och sprider en otrevlig lukt av misslyckad matlagning ;) |
|
| När ni rengör vevhusventilationen Demontera oljestickans rör och rengör den.är den tät kan man använda gaslåga och värma röret och knacka ur det. | |
| Japp, det verkar vara där nere vid oljesticksröret som den värsta flaskhalsen sitter. | |
|
precis, det är nere vid röret vid oljestickan som det slammar igen, Svekke, nä det var inte på 540´n, det var en 525-01, ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Ö-vik: Räcker det med att skruva bort de två fästerna som håller oljesticksröret och dra upp det? Det verkar bara vara nertryck och en o-ring som tätar. Är det så man gör? |
|
|
Hej! Efter att jag har läst tråden är min fråga ifall det är någon som vet ungefär hur många - grader som detta fenom börjar bildas? Vet inte ifall Vår E39 har Cold Climate och vill förstås undvika att köra korta sträckor när det blir för kallt, vad det nu är?! Som Stockholmare borde man vara "safe" så länge man håller sig i 08 - området och neråt, eller? |
|
|
Duser Ja det räcker att du tar bort de skruvarna.Och byt O-ringen |
|
|
Jag vet inte om detta har något med vevhusventilationen och göra men undrar över en sak. Kan det var så att det är skillnad på importerade och svensksålda. Min som är svensksåld har enligt utrustningslistan *0842-Utförande för kallt klimat*. Vad är det? |
|
|
Min är svensksåld, men saknar isolerad ventilation. Däremot vet jag att styrservot har CHF 11s istället för ATF-olja. Det gäller i "kalt land" utförande. Exakt vad som ingår i 0842 vet jag inte. 540 har inte problem med det då ventilen sitter tight mot motorblocket likt ett spädbarn vid sin moders barm :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.