AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
19.910

Hjälp med den ständiga vanosen M3 3,2

Sida 9 av 10
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Så hur faan får du igenom den genom bes då???
Om det blir kassa värden. Mvh
pg_ice
byter till ett RnB chip
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Så du har både och alltså?
Är det så stor skillnad på de chippen? Mvh
pg_ice
du får inget Lambda värde med Köhlers chip.
0
bortkopplad.

bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Så,

Nu har jag tagit isär hela vanosen i molekyler och den fungerar precis som jag har beskrivit innan.
Det sitter en kolv med en teflontätning på varje axel inne i vanosen. Dessa tätningar håller längre än övriga bilen. Däremot det som går sönder på både 3,2 och 3.0 (då det är samma insugsvanos) är den utgående packboxen för kolvstången som spricker. detta var tydligt synligt på min nu när jag tog isär den, detta resulterar i att trycket på insidan av insugsvanoskolven kommer att läcka ut in i motorn och inte pressa tillbaka axeln som i sin tur då inte ändrar kamläget via ingående axel i växellådan. Däremot så är det inga problem med läkage på den andra sidan (utsidan) av kolven vilket gör att bilen kommer fungera klanderfritt på fullgas.

Då det som jag förstått iaf. inte finns att få tag i denna packning så har jag specialbeställt den och kommer få den i veckan. Ska ta loss min nymonterade vanos igen och ta isärden oxå och byta för att se om det blir skillnad då min tomgång inte är helt hundra än.

Detta är standardfelet med vanosarna tillsammans med regulator o-ringen och magnetventils 0-ringarna. Alltså samma fel på både 3,2 och 3,0!

Vidare så är det endast magnetventilernas o-ringar samt den lilla jävla o-ringen till tryckregulatorn som man måste byta. Detta då den vid regulatorn oxå vanligtvis går sönder så borde man byta den omg om man har problem.

Jag kanske kommer att erbjuda total vanosrenovering och ev. även erbjuda tjänsten att byta den. Detta beror på de resultat jag får samt vilket intresse som finns. Är ju lite jobb att byta så jag misstänker att det skulle kunna landa på ca10k för ett byte med helrenovering av vanos.
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
bmwm3gt:

Låter ju toppen att du har kommit fram till detta!

Hoppas att det är där skon klämmer?

In God we trust, All others pay cash///
pg_ice
"Däremot det som går sönder på både 3,2 och 3.0 (då det är samma insugsvanos) är den utgående packboxen för kolvstången som sprick"

hur kommer du fram till att dom går sönder?
då måste du ju ha rivit ett antal vanosar för att kunna dra den slutsatsen?

bara för att packningen är sönder på din så betyder det inte att det är ett vanligt fel
det kan ju vara tillfälligheter att just din packning gick sönder.
men ok du kanske har erfarnhet av hur packningarna brukar se ut då säger jag inte emot.
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Som vanligt så är det herr Pg_ice som kommer med lysande kommentarer..Plocka isär din egen så får du se om den är så fin..så kan vi diskutera det sen.

Jag har letat runt på alla forum samt diskutearat detta med framförallt Chris på drvanos. Han har rivit oräkneliga vanosar och han vet exakt vad som går sönder och inte, Tyvärr så säljer han inga lösa delar utan man måste skicka hela sin vanos till honom.
i USA.

Men det är inte så svårt att lista ut at det är just denna packning som ger sig då det är just lågvarvsregistret som blir dåligt och det är på den sidan av kolven som oljetrycket ligger under lågvarv. Detta tryck läcker ut när denna packning är dålig och det är det bara läsa på detta foum så inser man snabbt att var och varannan m3a har dålig packbox på utgående axel på insugsvanos!

Jag har inget intresse att övertyga dig Pg utan du får gott sladda vidare med din bil..däremot alla andra som har problem trots omlödning som jag tidigare tipsade om i tråden och som sedan hjälkpte just dig Pg! Du om någon borde ju vara lyhörd då mina tidigare inlägg har fått lite mer snurr på din bil!

pg_ice
du snackar jäkligt mycket.
inte en enda bild har jag sett på vad du sysslar med.
varför riva vanosen igen när du hade "ett jäkla löd" i bilen och att den troligen låg mellan GT3ans 400hp och 3.2ans 320hp..då gick den väl som den skulle?
varför rev du vanosen?

jag undrade bara hur du kom fram till det utalandet att packningarna går sönder på både 3.2a och 3.0an.
eftersom min har ett mycket bra vrid nu så antar jag att den packningen inte är sönder.
alltså stämmer inte ditt utalande helt.
min har gått 19k mil och packningen är fortfarande hel?

men visst skulle jag få problem framöver att den segar på lägre varv så kan det vara ide att kolla upp den packningen.

bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Precis som jag skrev så har jag inget intresse att övertyga just dig då du verkar vara en mkt speciell profil på detta forum, däremot så tänkte jag att jag skulle dela med mig av hur dessa vanosar fungerar till alla andra då det uppenbarligen inte finns överflödigt med info om detta prblem som var och varannan m3 ägare har.

Ja, bilen har ett jäkla löd, men då du verkar sakna läsförmåga så får jag väl förklara igen. min bil har fortfarande en lite tendens att vara lite orolig på tomgång vilket jag bestämt ska gå till botten med. Som jag skrev i inlägget så påverkar denna packbox inte på högre varv utan just endast på lägre varv och tomgång. Läser du runt lite på forumet så hittar du flera som har provat löda om utan resultat, och då är det denna packnbox som är orsaken till det "förlorade vridet".

Du får tro vad du vill, och att just du inte har detta problem trotts att flertalet andra har det gör inte att jag tyckte det var mindre viktigt att skriva om det.

Oavsett hur mycket du tycker att jag snackar så har mitt snack fått fart på din bil iaf.

Men sladda ni runt med era halft fungerande vanosar och snacka skrönor om hur dom fungerar och inte...jag skiter i vilket.

Är det någon som vill veta mer om hur eran vanos fungerar och vad som orsakar problem så skriv Pm.
Jag kommer inte att lägga ut nån mer info angående detta här.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
När en verkstad byter ut vanos, byter dom även magnetventilerna då? Så hela vanos-paketet blir helt nytt och fräscht?

/Jonas
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
bmwm3gt, Snälla lacka inte ur nu bara för att någon här på forumet är lite rapp i käften. Jag uppskattar dina fakta mycket och vill gärna lära mig mer och jag tror absolut att fler här på forumet vill det ;)

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Även jag följer tråden med spänning, har lärt mig mer i denna tråden än vad jag lärde mig under 9 år i grundskola :) Skriv på!
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Hur gick det förresten med besiktningen?
pg_ice
"min bil har fortfarande en lite tendens att vara lite orolig på tomgång vilket jag bestämt ska gå till botten med"

ok då så men det beror inte på vanosen utan troligen att den är mappad fel.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Ni som provkört spänning på era magnetventiler;

Jag tänkte göra detta idag, men då slog det mej att iom att jag har 3 stift i mina kontakter till magnetventilerna. Vilka ska jag köra spänning på? Likaså, ska jag bara ta ett bilbatteri som matning eller ska man finlira med ett likspänningsaggregat t.ex?

Tacksam för svar!
pg_ice
jag använde ett vanligt 9v batteri
du kopplar på ström på + - piggarna på kabeln inte direkt på ventilen
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
pg_ice; men det är ju det som är mitt problem... Jag har ju 3 piggar i kontaktstycket iom att jag har dubbla ventiler per kontakt så att säga. (3,2'a...) Lyckas inte mäta mig till vad som är vad heller...
pg_ice
fel
3.2ans kontakter verkar ha 3st piggar ser jag nu då 2st ventiler sitter ihopp i samma kabel
2+ och 1-
står inte det på kontakten vad som är vad?
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Exakt, varsin + och gemensam -

Nej, kontakten är helt blank så jag har inte en susning om vilken pig som är vilken. Vet inte om det är så farligt att testa sig fram? Kan ju vara känsligt om det sitter någon diod eller något i serie, men borde väl vara en rätt simpel konstruktion?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.