|
Sida 1 av 10
|
|
|---|---|
|
Behöver hjälp! Har letat och läst många trådar via sökfunktionen och fått mycke bra tips men jag är inte hjälpt än tyvärr. Jag har en m3 3,2 -98 som har höga HC värden samt dålig tomgång. Jag har bytt alla oringar till magnetventilerna, bytt filter, putsat kontakterna samt kollat att magnetventilerna klickar när man lägger 9v på dem och det gör dom. Har inte lött om anslutningarna men eftersom dom är fina samt inga fel på kablaran så tror jag inte att felet ligger där. Vanosen rasslar inget märkvärt, kanske lite tick från motorn när den är kall men helt tyst efter kort stund. Har även provat att ha bilen igång samt dra ut kontakten till först insugssidans magnetventil och sedan avgassidans ´ventil, när jag drog ut insugsidans kontakt så gick den sämre direkt och bättre så fort jag satte tillbaka kontakten. dock blev det ingen reaktion när jag drog ur avgassidans kontakt. Skulle vara bra att veta när och hur kammarna ska ställa om när allt fungerar. Jag undrar om själva kamomställaren kan vara slut så att den tex. inte håller oljetryck och inte ställer om trots att magnetventilerna öppnar och skickar in oljetryck? tycker själv och efter vad jag läst på forumet att dom ska rassa och väsnas mer då. Vidare så har jag läst att det ska vara högt oljetryck och spruta olja när man tar bort magnetventilerna. jag körde in bilen i garaget och tog bort alla ventiler kort därefter men det bara rann ut lite olja, så min fundering där var om det verkligen kommer tillräckligt högt oljetryck in till vanosen via det där metallröret på ovansidan. Hittar tyvärr inte vart det röret kommer ifrån vilket kanske borde undersökas så att det inte är någon läcka där? Någon som har fler tips, ska köra med startgas och se så att det inte tjuv suger luft någonstans efter lmm samt provtrycka avgassystemet imorgon. The hunt goes on.. Lite långt inlägg men svårt att beskriva problemet kortfattat Tacksam för hjälp! | |
|
Hur längesedan är de du gjorde en inspection 2? alltså stälde ventilspelet? kan ju bli lite orolig tomgång,samt kassa avgas värden om spelet inte är som de ska. Tror inte dit fel sitter i vanos, men de är vad jag tror. MVH Fricke |
|
| Och angånde olje trycket när du tar ur magnetventilerna så ska de inte bli någon stråle ut ur hålen, men lite olja kommer de ju allt, tänk på att de är 100bars arbets tryck i vanos, dock bara när motorn pumpar upp trycket, själv fallet kan ju lite tryck finnas kvar när motorn är av, men de sitter säkerligen någon backventil i systemet. | |
|
okey, inspektion 2 är gjord för ca 1500 mil sedan så borde inte vara det tror jag. Jag har läst någonstans här på forumet att om man har ändrad programvara till vanosen samt även då bränsle tändningsmapp så ser man inte felkoder på kamläget/vanos, känner någon till det och kan det vara orsak till att inte felkoder kommer upp vid diagnos? |
|
|
Kolla så att spridarna håller tätt, men de gör du kanske i samband med startgasen? I vilket skick är lambdorna? /Jonas |
|
|
Har vart ute i garaget hela dagen och skruvat. Spridarna är täta. Har haft ner golvet och kollat hela avgassystemet och det är helt tätt, lambdorna är fina , ja eller en är helt ny och den andra lämnar ingen felkod. Det som stör är att både co och co2 är helt perfekt, lambda helt perfekt på 1,00. men hc högt. över 600. sprutat startgas överallt, dragit och slitit i alla slangar sprutat i insuget och varvet går upp. Börjar få slut på ideer snart. såg att det läckte lite motorolja mella blocket och lådan så jag får fint byta utgåndepackbox..gör jag så gärna då jag ändå ska byta svänghjul..dock måste bilen gå rent på tomgång och inte som en påsenötter så jag kan besikta den. komplett vanos byte ligger nära nu. snackade med köhler och han sa att kolven bakom magnetventilen kan sluta vara tät ,då fungerar den inte. samt att det behöver inte vara något rassel alls samt att alla magnetventiler kan fungera. vidare så sa han att han hade inget mer över för sachs vanos, han menade att det var myt att den var bättre än RR. Om någon har fler ideér innan kopl. vanos byte så uppskattas detta! |
|
|
Jag kan mycket väl vara ute och cykla här men högt HC tyder på dålig förbränning. Första steget bör vara att se till att man verkligen varmkört bilen i fall man använt den till mycket småkörningar. Andra steget, håll för avgasröret och se om det bygger upp ordentligt med tryck, annars leta efter läckage före katten. Vidare byt tändstift, tändkablar. I sista hand skaka lite på katten, byt den om den inte verkar frisk. Riwa |
|
|
Hög hc får du inte av läckage på avgas systemet,det är lambdavärdet som far i taket då. Skulle oxså tippa på tajt ventilspel,men ett hc på 600 bör man märka på mkt dålig gång på maskinen,ruppande tomgång bla....som KAN bero på otäta ventiler. Hoppas du får ordning på vagen! |
|
pg_ice |
igensatt Katt? tempgivare ur funktion? vad är det för kolv Köhler snackar om? är det nåt man kan byta ut eller måste man byta hela vanosen? är det samma på enkelvanoserna? |
pg_ice |
läste lite mellan raderna du har pratat med Köhler? kan det vara så att du kör med kolfiberinsug eller chip från dom? deras första verision av chippen till kolfiberinsugen hade Lambda justeringen helt bortkopplad. då drog dom 2 liter milen. deras vanos chip är bara skit jag tog bort det och fick ner bränsleförbrukningen till normal nivå igen. runt 1liter/milen med styrchip och vanos chip så drog den 1.6liter milen vid landsvägskörning. har du nåt vanos chip så plocka bort skiten direkt! :) |
pg_ice |
börjar bli sent tror jag det är en 98a alltså då har du inga trimchip i så glöm det :) möjligt att Köhler har mappat motorn då? då är det dom som får fixa till den så den blir godkänd igen. sånt ska dom upplysa om tycker man. alla kör inte 12h endurorace med sina M3or som Köhlers gjorde :) |
pg_ice |
en notering till jag tror inte Lennart Köhler vet vad han pratar om alltid så lita inte helt på vad han säger. jag pratade med han om den höga bränsleförburkningen med deras chip och som jag VET att andra också har haft med samma konfig som jag kör med. han menade att det måste vara nåt fel på motorn. omöjligt tyckte jag när andra har haft exakt samma höga bränsleförburkning. jag frågade även om det kunde bero på vanos chippet att den drog så pass mycket även vid lugn körning frågade även om vanos chippet var optimerat för trimkammar och kanske då funkade sämre med original kammarna. båda frågorna fick man ett nej på vanoschippet hade inget med den höga bränsleförburkningen att göra. jag har ju bytt chipp så jäkla många gånger nu så jag börjar se ett mönster mellan vissa kombinationer av chip och hur motorn beter sig så jag tog helt enkelt bort vanoschippet då det var det enda jag kunde komma på vara boven. självklart var det så. troligen blir kamlägena fel på mellanvarv med vanoschippet så den drar mer soppa. tomgången ändrade sig inte från köhlers vanoschip till org vanoschip. däremot..kör jag med RnBs chip och Köhlers vanoschip så bli tomgången åt helvete..man känner hur hela motorn svajar /går tungt och spottar ur avgaser. nåt du känner igen? så summan är väl att det är ett fel på programvaran inget annat. uteslutnings metoden funkar än ;) |
pg_ice |
det kan vara LMMen också koppla ur den och kolla om tomgången blir bättre. men mest troligt är att Köhler har supit till programvaran. nu har du lite att jobba med :) |
|
Hej och tack för era inlägg! Nej köhler har aldrig sett denna bilen. och den har orginal insug med orginal filter : ) Det är inga läkage på avgasröret, har letat och kollat överallt samt hållt för utblåsen. det är ett mkt fin helsystem utan skavanker av eisenmann så där verkar det inte heller vara. Kattarna är fin fina. inga sotstreck vid utblåsen mot grenröret heller kikat och lyssnat och kännt och det är helt tätt. Den har varit med denna setup sedan ny -98. och aldrig haft problem med några avgasvärden. senast den var godkänd var slutet -07 då hade den HC-84, nu ca 900mil senare och vid slutet -08 hade den HC-600 drygt. inget är ändrat eller skruvat. enast service gjord, bytt olja samt filer å lite tjafts. Precis som Hazze säger så har jag misstänkt dåligt komp på en cylinder till följd av bränd/otät ventil och ska testa det idag, bilen går ju som en påse nötter just på tomgång. varvar ma nupp den lite bara så går den jämnt igen. Nu råkar jag ha läst förbräninngsmotorteknik på KTH under min utbilding och vad jag minns av det så var det just fel i förbrännigen som orsakar just HC inte bränsleblandnigen, det tillsammans med inga felkoder tycker jag tyder på att det inte är nått fel på någon givare eller sensor. utan nått mekaniskt fel typ kamläge/vanos eller ventil kan vara boven..men man vill ju vara mer eller mindre säker innan man ger sig på kompl. vanos byte!! dock säger lennart att han aldrig vart med om en trasig toppackning eller bränd ventil på en m3 motor. om det stämmer eller inte kan jag inte syna. Tråkigt om flera inte vart nöjda med hans delar, jag har vart lite sugen på ett kolfiber insug och sneglat lite på hans men, lite dyra samt att bilen måste ju GÅ innan det kan bli aktuellt. Ang. kolven som lennart nämnde så sägar han att oljan som kommer genom magnetventilen tycker på en "typ" kolv som i sin tur pressas mot omställaren, en sorts roterande drev som överför axiell rörelse till rotation, denna rotation går sedan via "växellådan" till kamaxeln som jag har förstått det. rätta mig om jag har fel. denna kolv kan tydligen tappa tyck och sluta fungera. själva dreven blir inte dåliga. min rasslar inget och som lennart sa så var det mest tidiga -96 som hade dåligt tolerans i just dreven som rasslade, detta byttes ut tydligen men vissa direktimporter missade och har spökat med rassel. Detta är bara som jag har förstått det... |
|
pg_ice |
ok då är det nåt som har gått sönder då eftersom den har varit bra tidigare. bara att felsöka. kan det var O-ringarna NR 18 som sitter på kolvarna du nämner? Länk |
|
Absolut, det borde vara dem, det där var ju för enkelvanos men säkert samma artikelnummer. Vet inte hur mkt jobb det är at byta dem. misstänker att ma nmåste bort med hela vanosen för att komm aåt dem? någon som vet? Har gjort komptest nyss. nu minns jag inte exakt vad jag skrev på pappret i garaget men ungefär: 9,8 10,7 10,0 10,0 10,7 10,4 Vad jag har förstått så ska max skilland för högkomps motorer vara typ max 1 kg/cm^2 viket den precis klarar. Därmed tror jag inte att det är detta som orsakar detta problem. hade det vart en enskild cylinder som var mkt lägre än all andra så hade jag trott på ventil/toppackning eller ringar. detta skulle jag nog skylla på toleranser i biltemas testklocka och vanlig slitage på motorn. Men kom gärna med synpunkter! kanske är extra känsligt just på dessa motorer?? |
|
pg_ice |
snacka med BMW istället för Köhler så löser det sig nog :) varför blanda in Köhler om problem på bilen? han sysslar ju "bara" med trimning och din bil är inte trimmad eller hur var det? |
|
Du gjorde komptestet när motorn var varm? 80 graders oljetemperatur alltså. 10kg lät för övrigt ganska lite på en m3-motor. Jag fick fram värden över 14kg på en M3a jag komptestade i höstas. Där var det kolv nr 6 som diffade 4kg... så den bilen köpte jag inte =) /Jonas |
|
| tästa o byta kattarna o lamda | |
|
Hej. Jag tror Köhler har skruvat mer med BMW motorer än de flesta BMW mekaniker som mer är vana att göra service etc än skruva med motorer på "riktigt". /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
Vet inte detta kanske är helt fel men på Bilar me dubbelvanos kan man behöva nollställa magnet ventilerna så de jobbar i samma takt... Detta görs i samband med vanos byte alt när bilen går illa på tomgång. Detta gäller först och främst BMW E46 samtliga motorer. MEn kan vara till hjälp då ja inte tror de finns någon skillnad mellan de olika vanosenheterna. De båda jobbar på samma sätt. Ett Råd. Åk in till Bmw och be de nollställa magnetventilerna och testköra vanosen så är det ute ur världen. Hoppas de var till hjälp ? BMW FOR LIFE |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.