|
Sida 8 av 10
|
|
|---|---|
|
Hur ser effektsiffrorna ut på en 3,5 liters M3? Hört att effektuttag på över 400hp är möjligt med 3,5 liters kit, men det är dyrt med vev å stakar å kolvar så det får vara för min del..just jag iaf köper hellre r-däck för dom pengarna och sladdar upp dem. Vad är gjort med din Hartge förutom volymen? grenrör, högre komp, insug osv? nyfiken |
|
|
Jag är gärna med och testar mot andra M3ór om tillfälle ges... Inte för att jag tror jag är snabbast, men de kunde va en kul grej bara! |
|
pg_ice |
"sedan om jag har förstått det så har du inte mer trim än vad jag har" hör du inte att insugsljudet är något högre än original :)?? Alu svänghjul på 5.6kg sitter också på men det gör mest nytta på 1an och 2an. 3,5 Hartge: är det fortfarande torrt ute så testar jag idag håller med AW: vi borde anordna en test dag istället för att babbla här. en prestandadag typ som dom har ute vid björkvik men bara för M3or..självklart :) lite konkörning och jämförelser rakfram. självkklart filmas allt |
pg_ice |
uppe med tuppen så det var lika bra att testa :) körde två repor 100-200kmh 11.4 sec första och 11.9 sec andra andra gången växlade jag för tidigt. första repan var precis innan varvstopp..runt 7700rpm så jag vete fan..den rör på sig :) postar klippen senare |
|
Jo jag vet att du har ett kolfiberinsug, och jag betvivlar inte att den går riktigt bra. Dock så tror iaf jag att det är få 3,0or som har över 330hp med ett insug kanske kammar om du nu har bytt dem, grenrör om det e bytt samt avgas och chip. svänghjulet ger ingen effekt i sig men dynamiskt såklart, som du säger på 1an och 2an..5kg tyckte jag lät lätt för en gatbil, jag kommer montera ett 7kg, jag misstänket att ditt 5kg är ett i aluminium, jag har själv inte så högt förtroende för dem, har för mycke tendens att bli vinda när man plågar lite. Men du kanske har ett ordentligt masserat stål svänghjul? (finns kanske iof olika bra alusvänghjul) Då det är vinter och många har sina bilar avställda så finns det ju otaliga filmer på youtube där 3,2 kör mot 3,0 har svårt att se varför detta förhållande skulle vara helt utraderat pga ett kolfiberinsug även om den säkert petar ur sig lite mer toppeffekt..om inte 3,2 har dåliga magnetventiler förståss..men det har väl ingen av oss längre ;) Jag tänkte bromsa bilen i sommar, man kanaske skulle kunna ordna en typ bromsdag där man hyr in en firma som har tex ett rototest och kör massa m3or och andra bmw under en dag tex. då har ju alla samma förutsättningar med samma bänk och inte olika däckdim. mot rullarna då den monteras direkt på hubben eller skivan. Hade vart lite kul å det borde gå att få till ett bra pris tycker jag. |
|
pg_ice |
det är ett Fidanza aluminium svänghjul 5.5kg väger det väl mer exakt har också hört att dom kan spricka sönder men det är på turbobilar med 600hp i motorn så det är nog rätt lugnt. luftpumpen är borttagen och jag har ingen AC pump som snor effekt..mindre skit som tar motoreffekt vilket frigör mer effekt till bakhjulen. 3.0orna på youtube är inte friska nån av dom jag skrev det tidigare folk bryr sin inte om att kolla upp vanosen utan kör bara och märker inte när effekten sakta dalar. dom enda som har en frisk S50 motor(förutsatt att det inte är några andra problem) är dom som har renoverat ventilerna nydligen eller har fått vanosen bytt för några år sen. alla andra kör trimmade 328or ;) ska också bänka bilen i vår så får man se exakt vad den har. det som är lite fel är att man inte ser effekten av ett alusvänghjul på en rullandelandsväg då man startar på 4ans växel och sakta segar upp till maxvarv. så i verkligheten när man accelererar skiljer det mer än det man ser på bänkresultaten. |
pg_ice |
klippet kom emot tutan med kameran men det får man väl bjuda på :) Länk |
pg_ice |
andra repan (utan tuta) växlade för tidigt men landande ändå på 11.9sec Länk |
|
Plockade isär ventilerna idag men glömde ta med batterier ut till garaget så jag kunde inte provköra ventilerna i tomma luften, därav har jag inte heller lött om dom än. Men... i somras bytte jag O-ringar på magnetventilerna, bilen har väl rullat 100-150 mil sedan dess. När jag plockade ut ventilerna idag är O-ringarna stenhårda och helt flata och har även läckt lite vid en ventil. Sicken jävla skit BMW håller med rent utsagt! Blir till att leta upp några icke-BMW-grejer och sätta dit istället. Nedan är ett par bilder, ni ser bland annat lite rester av det röda tätningskladdet som sitter på vissa 3,2'or... "Kopparna" är fyllda från början men jag har kretat ut en del. Tidsödande som bara den att sitta och kreta smulor. Länk Länk Länk Länk |
|
pg_ice |
konstigt jag kollade o-ringarna nu när jag lödde om och dom var bytta för ett halvår/år sen. ingen tendens till slitning. jag köpte dom hos bmw. möjligt att det skiljer i kvalitet? jag har kört rätt mycket med bilen nu efter omlödningen och det är ingen inbillning att man tyckte att motorn drog bättre,den gör verkligen det. ett jäkla vrid redan från låga varv! det är just vridet man känner störst skillnad på mot innan. så löd om bara! sen ska det bli intressant att höra kommentaren :) |
|
Kommentaren dröjer nog ett par månader då bilen gått i ide fram till april eller så :D |
|
|
bmwm3gt: 5 vxl och 6 vxl har nästan samma utväxling på alla växlar och 6an som är en överväxel med 0.82 i utväxling. Mina chip har anpassad lambda mapp så att den STRÄVAR efter rätt lambda värde vid alla register, botten, mellan och topp. Och den kurvan ser ut ca (14,7) - (13,5) - (12,8) Har man något fel på inställningen på vanos/ chip eller oringar läcker så får man dåliga avgasvärden direkt. S50 mycket känsliga för rätt kamtider, soppa, tändning osv. |
|
|
"pg_ice" Tjenare! Vilket klipp du har fått i m3:an. Vad har du för mods igentligen. Du har ju kapat typ 4sekunder 100-200. Fått riktigt bra fart i den där maskinen. Mvh |
|
pg_ice |
nja inte riktigt 4sek 2.5 -3 sek i praktiken möjligen hade jag kört med 17" hjul förut så kanske jag hade fått 14 tider istället för 15 som jag fick då med 18"arna. 18" är mer tungdrivna jag har sett org 3.0or som gör 100-200 på höga 13sek så hög 11a med alu svänghjul/kolfiberinsug/chip/borttagen luftpump/cat-back system är nog inte så konstigt. sen går ju motorn uta helvete nu sen jag lödde om ventilerna. klart bättre vrid än innan. det mesta gör nog kolfiberinsuget jag har ju toppeffekt ända tillvarvstoppet sen när man slänger i 4an så har man ett högre varv och därmed mer effekt än en org 3.0a så kombinationen av det där gör susen så mycket kan jag säga. |
|
Jo den kombinationen tänkte jag också skaffa, för det va helvete vilken skillnad det va mot min. Blir till att löda om magnetventilerna när det blir lite varmare. (Grejjar i en lada). Jo men jag menar våra gick ju typ lika bra 100-200 om man jämförde filmerna vi lagt upp. Din kanske gick några hundra delar fortare. Men kolfiberinsug med tillhörande chip står högt på min lista nu;) Får även bli ett cat-back system, riktigt sugen på ett bastuck eller hamann. Dock verkar hamann vara svårt att få tag i. Mvh |
|
pg_ice |
kamaxellägena kan omöjligt varit riktiga förut innan man började renovera. när ventilerna funkar och kamaxellägena blir rätt över hela registret då skjuter det på! gör din 100-200 original på runt 14 sec med original däck då vet du att motorn går som den ska. efter det så kan du ju börja köpa insug och annat. jag köpte ju trimgrejor när motorn inte var helt frisk det är väl fel ände att börja i tycker jag |
|
Jo det är väl fel ände iofs. Ska som sagt löda om bägge magnetventilerna och så har jag ju nya o-ringar på dem också. Är väl den vanos renovering du har gjort antar jag?. Jo det där vridet saknas på alla lägen tycker jag, drar liksom inte värre ju mer man varvar. Eller det gör den väl men inte så som den borde tycker jag. 100-200 gick på runt 15,5 sekunder med orginal 17" så det finns lite kraft att hämta där skulle jag tro. Tänkte bara fråga vad du kör med för insug och chip? Och kör du med lmm:en inkopplad? Har funderat på RnB insug med tillhörande chip för det verkar ju vara bäst enligt läsningen inne på autopower. Tänte även passa på att fråga om man väljer själv vart stoppet och max effekten ska ligga eller om det är förprogramerat i chippet. Mvh |
|
pg_ice |
max effekten med kolfiberinsug ligger säkert över 8000pm men det bör man inte varva med en original motor 8000rpm går att varva till med original insuget flackar effektkurvan ut efter 7000rpm. jag kör med Köhlers insug och styrchip utan LMM vanoschippet tog jag bort och kör orginal. om RnBs insug är bättre vet jag inte. dom låter mindre så mycket vet jag. RnBs insug har mindre inlopp än Köhlers som ligger på 127mm. RnBs insug är gjorda för att köra med LMMen det är inte Köhlers insug. med RnBs så får du samma inloppsdiameter som med standard insuget då det är LMMen som bestämmer det. |
|
Ja jag får se hur jag gör. Har snackat med köhler förr och då snacka han om att jag skulle köra med lmm:en pga att det kanske inte blir bra utan. Vet inte vad han menade med det men. Iom att han har chippet till också så borde det ju inte vara några problem tycker man ju. Skulle ha 15 000:- för chip och insug. Stora pengar men jag har kommit på att det är värt det! ;) Det känns ju som att när man ändå köper ett nytt insug så är det ju lika bra att köpa det värsta. |
|
pg_ice |
vad tycker du själv? kolla på videon och säg vad som inte är bra med att köra utan LMM :) det enda negativa är att du får en lite högre bränsleförbrukning min ligger på 1.2L/milen nu mot 1L/milen med LMM och RnB chip. kör du med Köhelrs Vanoschip så åker den upp till 1.6L/Milen landsvägskörning då förstår du varför jag inte kör med vanos chippet. avgasvärderna med Köhlers chip blir åt helvete men då dom har utvecklat för maxeffekt så får man väl räkna med det. 15k det är det helt klart värt alla gånger! det finns liknande insug för 50-100k utomlands så 15k är småpengar i jämförelse. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.