|
Sida 7 av 10
|
|
|---|---|
|
Hej, jag ska kolla vid tillfälle. Jag har oxå orginal 225x45r17 och 245x40r17 på min. ska dock byta slutväxlen snart för bättre acc och tätare växlar men kommer säkert hinna innan. |
|
|
Här kommer lite bilder på 2 av magnetventilerna. Har inte lagt nån tid på att ta bort de andra än. Tänkte ta lite foton under arbetets gång och göra en liten "manual" för dem som tänkt göra samma sak.. Inget jättedetaljerat, men nån lite enklare "steg för steg" Bilder: Länk |
|
|
bmwm3gt: Vore kul och få reda på ifall dina avgasvärlden blev bra efter detta? /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
Absolut, Jag kommer redovisa avgasvärdena direkt efter besiktning. Eventuellt åker jag och testar hos vanlig verkstad innan och meddelar givetsvis även detta isf. Besiktningstid är på torsdag 5e Feb. |
|
pg_ice |
jag besiktigade igår och det gick åt helvete :) 6 o CO 400HC 0 i lamda värde han trodde det var fel på givaren först men. kunde inte skriva 0 i protokollet utan fick ta minsta som är 0.92 haha Köhlers chip vad säger man. avstängd lambda reglering och tok fet blandning,det låter ju optimalt :) fattar inte att bilen drar så bra som den gör och samtidigt går så fett. finns nog några HP till att hämta med optimal blandning har beställt ett nytt RnB chipp som kör med Lamda Regleringen påslagen :) misstänker att alla värden dalar då det får vi hoppas fel på motorn kan det inte vara då skulle den inte gå så bra som den gör. |
pg_ice |
möjligt att blandningen blir rätt vid fullgas men det andra måste ju lira också för normal körning. |
|
Att lambda regleringen är avstängd är för att kunna kräma ut max ur mellanregistert utan att lambda sonden ska känna av att den går fett och sedan så blir resultatet en bränsle kompensering (minskning) med följd att den ger mindre effekt. Detta då lambda bara reglerar på låg och mellan registret och inte vid fullgas då en vanlig lambda är på tok för långsam för att hinna med. Jag tror att köhler chip fungerar ypperligt ur effektsynpunkt men kanske inte lika bra när man vill ha fina avgasvärden till besiktning. gäller kanske att hitta en kompromiss eller att glatt byta chip till besiktningen.. Har du besiktat med detta köhler chip innan och haft bra avgasvärden? Slå han en signal och fråga annars då han är väldigt trevlig och tillmötesgående. |
|
pg_ice |
jag har snackat med Köhler men det är inte mycket som stämmer där jag frågade hur hans chip kände av bränsle blandningen och frågade om den gick på gasspjällsgivaren och lambda värden svar var: JA sen dess så skiter jag i den där klåparen möjligt att han är trevlig men han säger inte hur det ligger till det är ju för fan ett måste att man gör till sina kunder,man kan ju inte koka ihopp nåt som inte stämmer. annars så är deet möjligt att det du säger stämmer den svartryker inte vid fullgas så så mycket för fett går den inte. lite mer finlir på RnB chippet så löser det sig nog. |
|
Inte för at vara sån, men jag tycker du "Pg_ice" har haft en tendens att ha en ganska vass tunga, inte bara i denna tråd utan även i andra jag läst där du har dykt upp. Har du köpt det chippet direkt av Köhler??? Eller har du bara köpt nått beggat på blocket som kan ha varit Köhlers från början? Om du har köpt ditt direkt av Köhler så ring honom! Det hade förvånat mig otroligt mycket om han inte är mer behjälplig med dina problem än vad du beskriver här!! Hans chip eller RnBs eller något annat läser ingenting i sig, de bara ändrar några tändkurvor samt volymetriskverkningsgradsmap och lambdamap (detta kan ju självklart variera lite mellan olika tillverkare av sprut). Signalen från lambdan finns självklart kvar även i din men köhler har (antar jag utifrån vad du påstår) bara valt att inte titta på den signalen eller göra kompenseringar beroende av den. Detta ger möjlighet att tweaka bränsle samt tändning för att få max effekt utan inverkan av lambdan. Detta tyvärr inte fördelaktigt varesig för bränsleförbrukning eller avgasvärden men till förmån för ett bredare register. Mycket möjligt att det Rnb chippet nyttjar den parametern under låg och mellan belastning vilket iaf TEORETISKT borde ge en lite slöare motor just under dellast då det är en "smalbands lambda". Absolut ingen skillnad under fullast dock då lambda kompensering inte används där. Jag skulle nog säga att det är du "Pg_ice" som verkar vara klåparen i detta fall som snackar mer än vad du har koll på grejerna, jag tror nämligen att Köhler har bättre koll än dig på dessa motorer. Och återigen! Det finns alltid tre versioner på en historia, Din, hans, och sanningen, Det är bara din som syns här... Obs! Detta är inget fösvar för Lennart, jag har varken träffat honom eller "Pg_ice" men jag tycker att okunnighet inte ska vara någon hävarm för skitsnack i ett forum. Jag hävdar absolut inte heller att jag vet allting men i detta fallet snäppet mer än tilltalad. Jag hade iaf föredragit att lennart mappat min motor än "Pg_ice" |
|
|
Snubblade över denna..lite tänkvärd! Länk *ler* |
|
pg_ice |
bmwm3gt: spelar det nån roll vart det är köpt? tror du folk programerar om chippen? det är köpt privat men det är den sista verisionen av chippet dom gjorde. den första drog ännu mer. Köhlers chip till kolfiberinsugen är inte gjorda för att gå igenom besiktningen mer än så behöver man inte lägga ner energi på. svagt att dom inte går ut med det när dom säljer sina kolfiberinsug och chip! "sätt i chippet men du får ta bort det innan besiktning för det är gjort för ren bankörning"...så borde det heta |
pg_ice |
bmwm3gt: det handlar inte om att vinna folk måste få reda på hur det ligger till tycker inte du det? det är ju rätt schyst tycker jag |
|
Nej det handlar absolut inte om att vinna, jag tyckte bara den var lite rolig, Även lite självironi till mig själv där tyckte jag.. Jag håller med om att folk bör vet hur det ligger till, men det säger ju du först nu. Just att dom inte är avsedda för besiktning menar jag. Detta i sig bör ABSOLUT framgå när man köper det nytt av honom. Annars är det service under allkritik! Dock inget som gör Köhler till en klåpare i mina ögon iaf. speciellt då du lovordar just hur "BRA" bilen går och drar från låga varv. För din del så kanske han som sålde det till dig borde ha upplyst om detta kan man tycka. Kanske just därför han sålde det, pga av besiktningen menar jag? Sen att folk mixtrar med sin inställnigar sker titt som tätt, varesig dom har kunskap eller inte, vissa skaffar en bredbandslambda och far ut och kör på vägen och mixtrar till nått..tyvärr inte alltid med goda resultat. |
|
|
Sådär, Jag var nere hos Autoropa idag och gjorde några tester. Avgasvärdena varierade men ser ut att kunna vara okey. Hc kunde vara mellan 100-150 när man började mätningen, varvade jag upp motorn och lät den gå ner på tomgång igen så gick HC ner på 9-10 emellanåt, vandrade upp till 20 sen ibland upp till 90. och efter ett par minuter så kunde den vara uppe över 100 igen, varvade jag till motorn lite så var den genast nere på 17-20 typ och så håller det på. for ut och gasade lite med den och det vart aningen bättre, lite stabilare under en längre tid sedan började HC sakta stiga igen upp emot 100. Jag misstänker att kanske kattarna svalnar lite för fort, att så fort jag gasar till så blir dom varma igen och då blir det pefekt med skitlåga Hc värden sen efter nån minut på tomgång så stiger värdet igen. vet inte hur länge dom mäter på besiktningen men jag antar att den kommer gå igenom på Torsdag. Har även provat att rengöra lmm utan någon skillnad. Dock så när jag kopplade ur lmm så verkar den gå stabilare på tomgången men har sjuka avgasvärden ist, typ 500-700 HC och kopplar jag in lmm igen så går den lite oroligt igen men med ganska bra HC värden, under 100 iaf som är gränsen. Jag "TROR" att allt är i sin ordning nu och att den lite oroliga tomgången nu endast orsakas av trimkammarna och att den inte är helt stabil på HC beror på den oroligheten och kanske att kattarna inte är splitternya.. Men då jag inte har haft någon orginal m3 innan så har jag ingen bra referens på varken hur dom ska gå på tomgång eller fullgas så det är svårt att vara säker. Jag tänkte jag skulle köpa carsoft 6.5 med lite kablar och köra diagnoser snart. Har dock läst här på någon tråd att det kan vara vanskligt att koppla in det och börja mixtra men jag vet inte..tycker det borde vara lugnt, jag skulle vilja ändra tomgångsvarvtalet då jag ska montera ett lättare svänghjul efter besiktningen. den lär ju inte direkt gå jämnare på tomgång med det monterat... |
|
pg_ice |
bmwm3gt: testade varvstoppet i dag och kom upp i 170kmh på 3an nu har du nåt att bita i när du provar din 3.2a :) 100-150kmh på 4.3sec 100-170kmh tog 6.4sec som sagt det handlar inte om att vinna ok lite då ;) Länk |
pg_ice |
HD verision Länk |
| Hehe.. ja men vi har tyvärr inte samma utväxlingar på växlarna, så det är lite svårt att jämföra så rakt av. Du har ju 5vxl å jag 6vxl så dina är längre vilket borde ge dig en högre topphastighet på varje växel men sämre acc och längre mellan varje växel, sedan har du ju bara den lilla motor ; ) med mindre effekt å vrid..sedan om jag har förstått det så har du inte mer trim än vad jag har så jag är ganska lugn..den dagen en pigg 3,0 kör ifrån en pigg 3,2 är det dax att byta bil :) | |
pg_ice |
dags att byta bil alltså ;) |
| Prova 100-200 så jag kan vara med och gämföra | |
|
Dax å byta bil.. Åfaan..låter som att din bil blev som en raket efter omlödningen :) vart håller du till, jag finns i Helsingborg för tillfället. Finns du i krokarna kan vi ju bränna lite gummi nån dag :) ska bara få betsy genom besiktningen på torsdag |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.