AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
19.903

Hjälp med den ständiga vanosen M3 3,2

Sida 5 av 10
pg_ice
japp dom lät högre
det vart ett annat ljud i dom.
mer högre frekvens mot dovt ljud innan.

det borde vara regel att man fixar det här på sina gamla M3or.
tror inte det finns många 3.0or som är så rapp i motorn som min är nu och troligen även bmwm3gts 3.2a efter renoverade ventiler.
möjligen dom som har fått sina vanosenheter utbytta för några år sen,dom är nog också med i matchen fortfarande.
alla andra som inte har rört vanosen har inte samma effekt det kan man konstatera efter att ha sett hur ventilerna såg ut och hur dåliga o-ringarna var.

bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Ja det var ett jävla löd i bilen : ) min har ju andra grenrör, avgassytem och kamaxlar samt optimerad programvara. Den går riktigt bra, vi har en porsche gt3 som går lite bättre såklart men visst sparkade m3an på långt över förväntan tycker jag. svårt att med rumpan göra effekt mätningar men någonstans mitt emellan 300hp å porschens ca400hp är väl inte helt osant tror jag. Ska köra ett test mot porschen i sommar så får vi se vad bettan orkar med : )

Jag kommer att ta testa mina ventiler då och då och löda om dem emellanåt om dom inte svarar som dom ska. Snabbt och simplet, man behöver inte ens ta ut dom ur vanosen, man hör genom aluminiumkåpan om dom fungerar. Bara att lossa sladden å lägga ström på dem så e det kollat.

Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Fan de där skulle jag med vilja ha gjort men inget jag vågar ge mig på själv =(
Ingen av er som e sugna på att hjälpa en?

Mvh Markus
pg_ice
tar du bort ventilerna och skickar dom så fixar jag det.
gör rent kontakten/löder om och byter o-ringar.

antar att det är där problemet ligger också
att få bort dom
Markus_M3 de där fixar du själv utan problem, är ju bara att skruva bort kåpan och sedan ta typ en gummi duk eller liknande i mellan klorna på en polygrip, och så klart vara väldigt försiktig när du tar ut ventilerna, eller magneterna som de är, måste ju även ta ur kontakterna så klart, sedan är de ju bara att göra rent och löda, satsa även på att byta vanos filtret på samma gång om de inte är gjort samt O ringarna,
ett tips till bara, när allt är gjort och på plats, så kan du kanske behöva lossa lite försiktigt på ledningen som går från tryck behålaren till vanos, men då yterst lite då det är ett jäkla tryck där, kan tänka mig att jag vred mutern en halv millimeter eller lite till då siprar de på bra nog med olja, så hål en trasa under röret, gjorde jag andra gången jag donade där, med bilen i gång så klart, fick för mig att tryck behålaren inte cirkulerade oljan som den skulle efter jag tagit bort ventilerna första gången, men efter att jag luftade systemet på deta set, vart de en jäkla skjuts i grejerna i gen ;)
kan ha varit inbilning, men varför inte vara på den säkra sidan och se så de verkligen byger tryck där utan luft.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Detta ska jag absolut genomföra på min 3,2á. Nån som kan förklara hur man får bort ventilerna?

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Sprängskiss på vanosen kanske nån har, eller vet nån webbadress till?

pg_ice
steg för steg

ta bort kåpan nr3
Länk

lossna skruven på tryckröret nr 8
Länk
så övertrycksoljan släpps ut
det kommer att rinna lite olja men det slutar rätt snabbt

lossna muttrarna nr 14
ta bort plastkåpan nr13

ta bort locken nr 16 och 10
Länk

TDC sensorn hittar jag inte men på 3.0an så sitter den övre ventilen ihopp med sensorn.
så man måste lossna även sensorn.

locken borta då ser man ventilerna
innan man tar bort ventilerna så måste man lossna sladdarna och kontakterna
sladdarna/kontakterna sitter med snabbfästen (clips)
man trycker clipsen innåt då kan man dra loss kontakterna
Det är svårt attt komma åt men det är bara att känna sig fram.
Är det skitigt vid sladdarna och kontakterna vilket det troligen är så gör rent först annars kan det bli problem att trycka tillbaka sladdarna så att clippsen låser.
minsta skit imellan kontakten så låser inte clipsen

sladddarna borta då är det bara att lossna ventilerna
polygrip med stadigt grepp runt ventilen och lirka ut dom
märken på ventilhöljet spelar ingen roll då den ytan inte ligger emot nåt eller tätar.

det var borttagningen det
ditsättningen så kör nerifrån och upp
när man har nya o-ringar på ventilerna så ska man höra att det klickar till när man trycker tillbaka dom
man får trycka rätt ordentligt sista biten innan dom hoppar på plats
se till att få ungefär samma vinkel som dom satt innan
vissa påstår att det sitter spår för ventilen men på 3.0an finns det inget.

Det enda man måste kolla upp är att inte kablarna på ventilkontakterna ligger i kläm mot locket eller ventilen.

skruvarna till locken bör bytas
nr 18 och 12

även dom omtalade o-ringarna nr 27 och 28

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
a_wingard; Jag hade loss magnetventilerna på min 3,2'a i somras och det var rätt simpelt så till den grad att båda "lådorna" där ventilerna sitter var fyllda med någon röd tätningsmassa... Kanske risk för att du också har det. Likaså satt ventilerna duktigt fast, man fick ta i ordentligt för att de skulle åka ut.

Sen upplevde jag TDC-sensorn på insugssidan som totalt fjollig, vill minnas att det var fuel-railen som satt ivägen så man inte kom åt den lilla skruven som håller i den.

Och som pg_ice säger bör du byta bultarna till locken. Jag upptäckte till min fasa att på min original RR-vanos som ingen nånsin skruvat på var 2 av 4 bultar av på avgassidan.

En fråga; är det någon som vart och fått prisuppgift på vad sprillans nya ventiler till en 3,2'a kostar?
pg_ice
elmgren: det är inte TDC sensorn utan kamaxelsensorn
TDC sensorn sitter här på 3.0an
Nr12
Länk

men jag håller med om att skruv helvetet sitter helt ruttet till på kamaxelsensorn
man måste lossna fuelrailsen för att få in en insexskruv om man inte kapar insexskruven då kanske det går.
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
pg - tror nog att jag får komma med bilen till dig istället =)
Låter som en bättre lösning.

Mvh Markus
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Vad kostar hela kalaset?
Menar om det är några delar som behöver handlas.

Mvh Markus
pg_ice
runt 200:- går skruvarna och o-ringarna på

det var du fan vad den drar nu då!
säger det igen.
börjar nog få nackproblem tror jag :)

filmade lite kort med mobilen
Länk
pg_ice
<object ><param name="movie" value="Länk name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="Länk type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" ></embed></object>
pg_ice
test2
Länk
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Efter alla era tips här nu så blir det absolut att ta en titt på magneterna till våren när bilen åker fram. Detta hade jag aldrig vågat utan era suveräna mektips :)
Får man till och med bort rassel när man gör denna operation. Tycker jag hör lite från min motor som jag skrivit i en annan tråd, men det kanske är nått annat helt enkelt?? Länk

Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Jag kommer til dig i Maj pg =)

Mvh Markus
pg_ice
hehe
då får du lämna bilen.
ett dygn måste jag ha på mig.

att stressa med det där och försöka fixa det på några timmar är ingen ide.
ska jag löda så måste man göra det utan tidspress.
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
De e lugnt.
Du kan få ha den i en vecka om du vill.

Mvh Markus
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Tyvärr så kommer du inte att få bort rasslet. Det kommer från nållagrena som sitter mellan den utgående axeln från hydraulkolven och den splinade axeln med "helicalgear". Har pratat med Chris på DrVanos och han gör en lättare bearbeetning samt coatar några detaljer för att få bort detta rassel, Detta kan ju vara värt för er som har detta rasselproblem. Han gör även en helgenomgång av vanosen och ordnar solenoiderna för $350 + $45 i frakt.

Rassel är dock inget som tyder på att vanosen är dålig utan det är endast just dom lagena som rasslar lite när dom tappar belastning typ när motorn varvar ner. inget att bry sig om om man inte störs av rasslet förståss..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.