AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
19.905

Hjälp med den ständiga vanosen M3 3,2

Sida 4 av 10
pg_ice
frågan är om man inte kan mäta med nåt i hålet hur långt kolven trycks fram när man skickar på ström?
dålig kontakt så borde ju kolven inte tryckas fram helt som du var inne på.

du har väl inte dina ventiler nerplockade eller?

frågan är vad man ska mäta med.
tunn spik eller nål borde gå.

det vore ju bra om du hade nån ventil som du vet funkade.
då kunde man mäta och jämföra om det skiljer i hur mycket kolven trycks fram.
efter det så kan man även få fram vad som är ett godkänt mått om ventilerna är ok.
fan att jag inte har tänkt på det förut :)
för man måste ju nå kolven genom hålet i mitten eller hur?
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Med dokumentera menar du ta bilder och skriva förklaringar? Jag har dock inga planer på att göra om det på min bil just nu. Men om någon behöver hjälp så är det bara att höra av sig.

Jag vet inte om det bara hjälper att putsa på lödningarna, jag misstänker att det ligger oxd i själva kablen in till solenoiden från den lilla lödnigen i mitten. Jag tror att när man smälter det det befintliga lödtennet så smälter det även en bit ner på den kabeln av någon sorts kapilärverkan. Jag tror att det är det som är det viktigaste. Mina var ganska fina på lödningarna men jag la dit lite till lödtenn oxå.

Ang. att mäta slaget så borde det absolut vara möjligt, jag provade dock aldrig just det. Jag har två par liggandes som jag kan testa med dom klickar ganska bra men inte som de jag har på bilen nu. Kanske ska försöka löda om dem igen och se om jag får ännu bättre liv i dem. kanske smörja dem med 5-56 oxå : ), värt ett förökt iaf, kan ju va bra att ha i reserv menar jag..
pg_ice
tänkte kika på det i morgon kväll och då mäter jag slaget på kolven.
postar det då så är det bara att jämföra sen.

smälte du bort all lödning och la dit ny? eller värmde du bara upp den gamla och la på lite ny över?

när du provade ventilerna hade du ett vanligt 9v batteri?
frågan är om det räcker eller om man ska fixa ett 12v batteri

pg_ice
5-56 gör nog ingen nytta :)
du har väl redan olja på kolven när den är igång eller ?
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Jag köde med ett 12V batteri. Jag misstänker att kolven böjar tjärva när den inte får tillräckligt med spännig över lindningen så att den rör sig för lite.
5-56 löser många problem som inte vanlig motorolja löser. Detta då mina kom igång efter omlödning och ett par ca20 ggr klickning med 12v batteri dom första gångerna när jag la på spänning över dom efter omlödning så tvekade dom tills jag klickat dem ett par ggr, dom liksom lossnade.

Nu är det mera grogg!!

Trevlig kväll!
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
man kanske t.o.m kan lägga ventilerna i något sorts lösningsmedel över natten? Så eventuella smutspartiklar lossnar, för att sedan spruta på lite 5-56 och sedan löda om kontaktytorna =)

/Jonas
pg_ice
så du dyngade på 5-56 in i hålet i ventilen ?

ta kort nästa gång du håller på och mekar,jag tror det är många som skulle uppskatta det.
löst snack tar inte alla på allvar.

grogg? nej nu blir det jobb haha

pg_ice
omlött och klart
Länk

mäta kolven går inte
man kommer inte åt den ifrån hålet.

jag spelade in videoklipp från klickljuden så kan man jämföra ljudfrekvensen före och efter.
postar den senare
pg_ice
videoklippen:

Magnetventil Före omlödning
Länk

Magnetventil Efter omlödning
Länk

inspelat med Sony DCR-HC45
16bits ljud

jag försökte få samma avstånd till ventilen så ljudinspelningen skulle bli identisk.
lite skiljer det kanske men inte så mycket så ljudinspelningen skulle påverkas.
man hör tydligt att det är en annan frekvens på ljudet efter omlödnigen.
det hörde jag direkt innan man spelade in så det fångades ju rätt bra.

omlödning är tydligen det enda som gäller för max kontakt.
rengöring räcker tydligen inte

pg_ice
övre ventilen efter omlödning
Länk

TDC sensorn följer med när man tar bort övre ventilen så det är lika bra att
göra rent den också.
eftersom den är magnetisk så suger den åt sig rätt mycket metallspån
inte så bra för signalerna

TDC Sensorn
Länk
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Jag försår inte vad ditt problem är, varför skulle jag hålla på med "löst snack"

Filma när jag meckar verkar ju överkus, måste ju räcka att diskutera vad man gjort och vilka resultat det har gett här.

Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
pg_ice, väldigt intressant faktiskt. Man kanske skulle löda om sina egna.. då vet man att dom fungerar som dom ska. =)

/Jonas
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Får bli omlödning för min del också!
pg_ice
"Jag försår inte vad ditt problem är, varför skulle jag hålla på med "löst snack"

ähh skämtade bara.

Casy: är ventilerna/kontakterna riktigt dåliga då kan du ha så lågt som 250hp i motorn istället för 286hp.

annars kan du börja fixa med dom när du drar jämt med 328or :)
pg_ice
föresten BMWM3GT
tackar för tipsen!
hade du inte skrivit det där så hade jag inte rivit ner ventilerna igen och lött om.
så det får man tacka för!

man skulle slå ihopp det du skrev med mina bilder och posta det i mecktips här på AP.
tycker det mesta har kommit med som man behöver veta.
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Det var så lite så, absolut, om någon skulle vilja engagera sig och skriva ihop det så hade det säkert varit lite lugnande läsning för alla som tror att vanosarna är sämst och strular hela tiden. dom behöver bara lite kärlek och en vänlig handpåläggning då och då..Å jävlar vad bilen går när det fungerar, var ute och sladdade lite idag : )

Om nån nu ska skriva ihop något så är det låsverktyget väldigt enkelt att tillverka. Total längd ca 50mm (inte så noga dock). en första tapp på 10mm med diam på 8mm. resterande 40mm har diam 11,8mm. Sitter ett litet bracket vid triggerhjulet samt ett litet hål i triggerhjulet som denna passar perfekt i. då har man låst motorn i TDC på ettans cylinder.

Steg för steg för att byta dubbel vanosen kan jag maila om någon mot förmodan skulle vara i behov av detta. samt förklaringar till hur man gör utan de resterande specialverktygen som man inte behöver.
Pma isf.
pg_ice
Casy: bänkpapper på en 3.0a med kass vanos
250hp och 280nm i vrid
Länk

nu är det ju inte troligt att det är själva vanosdelen som var kass utan troligen ventilerna.
det är ju sällan det är nåt annat om det inte är ett rent vanos haveri men då går det väl inte att köra med motorn...eller?

pg_ice
jag har inte tid eller tålamod att skriva ihopp en hel artikel
men det är väl fritt fram för den som har tid/lust att fixa det.
Casy? grejar du det :)?

nu tror jag att många undrar över hur man får bort ventilerna och sladdarna.
det står det inte något om så det borde man ha bilder på det med.
pg_ice
jag satte tillbaka ventilerna nu på förmiddan och har även hunnit testa en sväng.

Vridet!!
vilken skilllnad!
var det nåt du reagerade på bmwm3gt?

nu har jag inte varvat max så jag vet inte hur den vart på högra varv
men som det känns på lägre varv så suger det bara iväg.
känns mer som man har kompressor i motorn.

har ni kört bilar med motorer som man känner bara vill ösa på så fort man nuddar lite gasen,där har ni känslan nu.

så frågan är hur friska ventilerna var innan då jag tyckte den gick hyffsat redan då :)

Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
pg, jag har ingen bra kamera. Men det låter väldigt spännande att din bil gick bättre vid låga varv =) Hördes att efter omlödning så klickade ventilen markant högre!

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.