AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
19.906

Hjälp med den ständiga vanosen M3 3,2

Sida 3 av 10
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Nu förstår jag inte riktigt..Men absolut, visst kan även den bäste ha fel! Så är det alltid.

Det finns som bekant dock alltid tre sidor av historien. Din, Hans och sanningen. jag har bara hört din tvärr!

Väl mött
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
bmwm3gt: Jag skulle också bli väldigt förvånad ifall bilen inte går bra efter vanosbytet. Jag är också rätt övertygad om att det är fel på vanos(Som jag även nämner lite diskret i föregående inlägg). Efter 2 besök hos norrmannen med lusläsning på forumet imellan så gick det upp för mig att bilen delar flertalet symtomer med andra bilar med vanosfel... Vanosbyte+bromsbyte=30-40 000 på firma(Vilket var min enda väg att gå då jag verkligen inte mekar själv) ---> Inte längre så billig M3 3.2

Mao så betalade du mer än vad bilen var värd(Om du nu gav dom pengarna som han påstod att du var villig att ge). Så jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete.

Dock känner jag sympati för norrmannen för han var iaf 80% ärlig i allt han berättade om bilen. Och det är ärligare än de flesta som säljer denna sortens bil... Om mina kalkyler stämmer har han gått 70 000:- back på denna bil på 8 månader... =(

Kan du inte skriva här ifall bilen går bra med bytt vanos eller inte???? pls...
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Citerar mig själv från ett tidigare inlägg:

"Själv var jag väldigt nära att köpa bilen men avstod pga att det fanns för mycket frågetecken på bilen och vanos var inget jag ville pula med själv. PÅ verkstad rinner det ju som bekant iväg snabbt å då blir 60 000 lätt 100 000..."

Trodde jag utryckte mig själv tillräckligt tydligt så att du skulle förstå att jag som också lyssnat på motorn misstänkte vanosstrul. Men tydligen inte=)

Påstod aldrig att ventilkåpspackningen eller topplockspackningen orsakar de dåliga avgasvärdena. Ville bara tipsa om att bilen har dessa fel då du i dina tidigare inlägg inte alls verkade ha så bra koll på bilen.

Du bör ju helt klart ha koll på topplockspackningen då den börjat att ge med sig
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Vad gäller olja i tändstiftsbrunnen fanns det relativt mycket där när vi lyfte bort spolen. Och bilen har ju nyligen varit inne på insp 2 där tändstiftsbyte gjorts så nog läcker det lite från ventilkåpspackningen alltid. Borde väl kunna påverka tändningen en del ifall det ligger ett par centimeter olja i brunnen? Hälsosamt kan det väl aldrig vara iaf...
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Nu ska jag spamma tråden lite mer:)

Måste smutskasta Carlia Bil i Falun lite. Det är ju helt oacceptabelt att en auktoriserad verkstad ska vara så totalt värdelösa att dom dömmer ut en nybytt koppling och en topplockspackning som bara fuktar. Dom hade ju tom gett den stackars norrmannen en offert på reparationen och var helt inne på att byta dessa saker på bilen. Fyfan säger jag bara! Jävla nötter. Ska tilägga att det är långt ifrån första gången dom klantar sig.

Har däremot bara positiva erfarenheter av Lundhs Bilotrim i Avesta. Alla dalmasar bör bojkotta carlia och åka till Lundhs! Ev Hanssons motor i borlänge, visserligen oauktoriserade men Erland är en duktig mek och kan BMW utan och innan! Fd mek på Ektröms bil i blg som gick i KK.
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Jo jag har bra koll på bilen, jag kanske har legat lite lågt för att inte vara allt för ledande i mina frågor.
Eftersom lambda och co och co2 är perfekta så fungerar all elektronik rörande bränsle luftblandning. alltså lambdasonder, lmm, osv. detta för att motorn ska kunna generra 14,7/1 vilket motsvarar stökiometrisk bränsleluftblandning = lambda 1.00 vilket den gör exakt!

Jag är relativt övertygad att det är vanosens inkapacitet att justera avgaskammen som orsakar detta. Jag ville få detta bekräftat via forumet bara.

Åtrekommer självklart med information så fort jag rett ut orsaken.

Jag oroas inte av att det har läckt lite olja runt motorn eller ner till tändstiften, det är bara en fjuttig liten packning som sitter under ventilkåpan och kostar mig nån hundring att byta, en för tre cylindrar. dom två byter jag till veckan. Bara den lilla läckan inte hunnit skada tändspolen. Detta är kontrollerat genom att flytta runt spolarna. Toppackingen ska jag hålla ett öga på såklart, verkar den bråka byter jag den direkt, men inte ett tecken på det just nu.
Vi har även en Porsche gt3 som även den kan fukta lite ibland vid vissa tätnigar. Bara att byta och vara glad och inget som har med skicket på bilen att göra då den är snorfin. Hade strul med kamomställningen på den med ett tag efter att motorn vart isär för uppgraderingar och den hade för höga HC värden på besiktningen! visade sig vara en av kammarna som var nollad fel. bara riva motorn igen : )

Jag tycker bara personligen att en relativt högpresterande bil som en m3a är inget man ska äga om man inte kan laga den själv. Alldeles för dyrt att hålla på med! spreciellt då tom min som är en -98 nu är drygt 10 år gammal. dom behöver omsorg och mycket kärlek och den kärleken är väldigt dyrköpt på en märkesverkstad för denna typen av bilar.

Gällande norrmannes ärlighet så klandrar jag inte honom. han hade inte kunskap att laga bilen själv och behövde bli av med den. samt att jag förstått att det vart endel smutskastning och elaka trådar på forumet till hans nackdel. Jag har god kontakt med honom och vi ska ut och åka bilen til sommaren när den går som en klocka igen.

Nu är det läggdax..man har ju en å annan grogg under västen :)
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej!

Inte för att jag har något som helst med detta att göra, men jag blir bara så nyfiken på svaret så jag inte kan låta bli att fråga: Varför byta hela vanos?
Förstår det inte. Du säger att du har en beggad vanos. Varför inte bara ta bort avgas m-ventilerna och ta de från den begagnade. Även om det bara kostar 3 000:- typ att få dit den begagnade så är det gratis att byta m-ventiler.
Mvh
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Är ju ett ypperligt tillfälle att slå bmw mekarna på käften och bevisa att vanos byte är rena dravvlet. ;)
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Hej,
Absolut ska jag byta magnetventilerna från den andra vanosen innan jag byter hela enheten. Jag har bara inte hunnit då den nya eller bättre beg. vanosen ligger i stockholm och jag har bilen i helsingborg för tillfället. Kommer att byta dom i veckan och meddelar omg om det hjälpte.

Jag har kikat lite på drvanos.com och tycker att han verkar ha otroligt bra priser på en kopmplett helrenovering alt utbytes enhet. för $350.
Funderar på att kanske skicka en av min vanosar dit för renoverning. Då ingår nya magnetventiler eller iaf bra fungerande. samt att jag tycker det låter vettigt med en coating på de rörliga delarna för mindre friktion.
Då vet jag 100% att jag monterar en perfekt fungerande enhet.

Jag ska ringa dit på måndag och kolla vad han säger.

Någon som provat att skicka sin vanos över havet och har några erfarenheter?
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Hej,

Tänkte jag skulle avlägga rapport.

Vanosen bytte jag själv igår till den bättre begagnade RR jag köpt.
Lödde om alla fyra uppsättningar magnetventiler jag har och hittade två par som markant klickade mer än dom andra EFTER om lömlödning. Det ska nämnas att alla 8 ventiler klickade innan omlödning oxå, men inte nära av hur dom gjorde efter omlödningen.

Bilen går MYCKET bättre och jag är övertygad att den är lagad. Har dock inte hunnit till bilprovningen eller verkstad för att kolla HC.
Men det skulle förvåna mig om den inte gick igenom nu!
Å jävlar vad motorn svarar på gasen nu! :)

Detta har kostat mig totalt 1150kr inklusive frakt att byta. Samt en kväll i garaget. Inte så farligt tycker jag!

Nu med facit i handen så tycker jag det är tråkigt att folk är rädda för 3,2l m3orna pga vanos bekymmer. Vanosen är hur enkelt som hellst uppbyggd och man kan lätt ta isär hela vanosen om man vill inspektera. Jag tror själv att dom magnetventiler som följde med den bättre begegnade vanosen med samma omlödning hade hjälpt utan att behöva byta vanos men det spelar ingen roll för det kostade inget extra och den hade gått hälften av vad min hade gjort, som för övrigt inte var slut innuti när jag tog isär den.

Om någon vill ha hjälp med att byta sin vanos eller undrar hur den fungerar innuti så svarar jag gärna.
Det enda man behöver är attt svarva ett litet specialverktyg som låser svängningsdämparen. Jag kan förklara hur det ska se ut om någon är intresserad.

Hoppas detta kan skänka lite lugn bland oroliga 3,2l ägare eller spekulanter. Då 3,2an har ett oförtjänt dåligt rykte för att några enkla magnetventilers kontakter oxiderar. Speciellt då lösningen är lättare än man tror.
Jag hade läst om omlödning här på forumet inna oxå men då mina klilckade innan så trodde jag att dom fungerade som dom skulle. Men dom ska klicka rejält när dom fungerar!

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Passar på att fråga ifall någon kanske vet;

Går det köpa de små filtren till magnetventilerna löst?
Spelar det någon roll i vilken "rotationsvinkel" man monterar dom i, med tanke på att de har ett urfräst litet spår i änden t.ex?
pg_ice
bra att det löste sig!
så du menar att ventilerna klickade olika mycket? och att dom du körde med klickade men mycket mindre?
var det markant skillnad??

jag har alltid trott att det räcker med att dom klickar så funkar dom
möjligt att dom öppnas mer om dom klickar högre? öppnas mindre vid sämre kontakt?

elmgren: menar du filtret som sitter i magnetventilen? det går inte att köpa
men dom har ingen större betydelse för funktionen.

pg_ice
på 3.0an är det inget spår för ventilerna.
man börj givetvis montera dom ungefär som dom satt innan
varför börja vrida på dom? helt onödigt
pg_ice
"Å jävlar vad motorn svarar på gasen nu!"

hehe det var exakt min reaktion efter jag bytte o-ringar och gjorde rent kontakterna.
så lite grejor men ändå så stor betydelse för effekten.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
pg_ice; nej givetvis ska man inte vrida på dom bara för man kan... men när man haft dom bortplockade är det lite svårt att få dit dom i exakt samma vinkel bara.

I övrigt intressant att ventilerna kan klicka olika mycket faktiskt, det tänkte jag aldrig på om mina gjorde när jag hade nere alltsammans.
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Hej,

Jag trodde oxå att bara man hörde ett litet klick så fungerar dom, men efter att ha undersökt 8st så hittade jag 1! som klickade markant mycket mer än de övriga 7st. därför började jag att löda om dem andra och hittade efter det två par/4st som klickade ungefär lika mycket och det var markant mycket mer än vad dom andra 4st gjorde. man känner att kolven i ventilen verkligen rör på sig när den fungerar. det gör man inte alls på samma sätt när den bara klickar litegrann, misstänker att kolven knappt rör sig då.

Magnetventilen är ju en väldigt enkel manick, en lindad spole som genererar ett magnetfält riktat enligt "högerhandsregeln" när man skickar en stöm genom spolen. denna magnetism drar i sin tur i kolven som sedan trycks tillbaka av en fjäder. Styrkan på magnetfältet är ju helt beropende av hur mycket ström som går genom spolen och är det inte bra kontakt så blir inte magnetfältet starkt nog att övervinna returfjädern. Därav misstänker jag att det bara blir ett litet klick när det är dålig kontakt för då orkar inte magfältet dra kolven speciellt långt.

Jag kikade även lite på dom nållagrena som lagrar den splinade axeln som går in i växellådan. det är ju inte växellådan som rasslar utan det är just dom nållagren som när motorn varvar ner tappar belastning och skrammlar. tyckte efter lite undersökning att detta skönhetsfel på vissa vanosar borde ganska enklet kunna lösas. Nu är min tyst men skulle den mot förmodan börja rassla så kommer jag riva vanosen och byta dessa nållager.
Dom finns dock tyvärr inte som reservdel på bmw men ev kan man kanske köpa den splinade axeln med nya lager och snabbt byta för en vettig peng..

pg_ice
hur sarjade var kontakterna när du lödde om dom?

kolllar du på dom här bilderna så kan du kanske jämföra hur mina såg ut.

kontakterna:
Länk

o-ringarna
Länk

jag ser ingen anledning till att löda om då det nästan såg ut som nytt när jag gjorde rent med CRC elektronik rengöring.

när jag provade ventilerna med ett vanligt 9v batteri så kände man verkligen hur hela ventilen vibrerade till när kolven trycktes upp så jag antar att dom är som dom ska då.
föresten vad är priset på helt nya ventiler? det vore ju det absolut smidigaste att bara köpa nya :)

pg_ice
Elmgren: på 3.0an så styr ju kontkatanslutningen upp vilket läge man sätter dom i
det finns inte så mcyket spelrum där
vet ej om det är likadant på 3.2an

det var det jag menade
har man väl tryckt dit gummipackningen för sladdarna som går in i kontakten då sitter ventilen i princip i rätt läge direkt.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
bmwm3gt: Kul att du löst problemet.

Det är så bra att egentligen borde du göra om det på en till bil och dokumentera allt och lägga in det som mektips här på AutoPower.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
pg_ice
bmwm3gt: jag ska ta bort ventilerna igen haha
misstänker att man måste löda om för att få bäst resultat
jag tror inte det bara räcker att göra rent eller vad tror ni?
det är ju bara ytan man puttsar på inte hela kontakten

kan du förklara exakt vart du lödde om och hur du gjorde.
tog du bort alla fyra piggarna och lossnade kablarna? och la på nytt lödtenn på dom?
kolla på bilderna jag postade och förklara.

nu jäklar ska dom sista hästarna lockas fram :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.