AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
19.907

Hjälp med den ständiga vanosen M3 3,2

Sida 2 av 10
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Nollställa magnetvemtilerna var nått nytt för mig, aldrig hört förr. det ska jag kolla upp! Någon mer som känner till detta och blivit hjälp av det??

Ang, kompttestet så tittar jag inte så mkt på värdet i sig då det var med ett biltema verktyg. jag var bara intresserad av skillnaden för att se om det var någon cylinder som diffade likt det du "Casy" skrev om 4kg/cm^2 och det gjorde det inte.

Nu är det grogg.. och glömma bekymmren som gäller!

Trevlig kväll!
Tro det eller ej men jag hade ett hc 890 på min föra m3 efter vinter avstälningen helt plötsligt, och de fixade sig till 64, efter en kur med stp tror jag de va jag köpte, hälde då i en hel flaska med 15liter soppa i tanken, och körde upp den med väldigt försiktig gas, dock så arbetar stp bäst när bilen får stå med blandningen på tryck i spridarna, typ över naten, funkade för mig i alla fall och jag vart direkt inte förvånad, de blir ju som bekant ganska mycket av lagringar i spridare mm av en vinter förvaring, när allt står stil.
Skadar ju inte att pröva, men om du inte kör med den nu, så kan du ju alltid, demontera spridarna och ta dom till en firma som flödes tvätar dom, är nog ingen dum ide i alla fall.

MVH
Fricke
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
bmwm3gt, men visst gjorde du komptestet med varm motor? Annars är det bara göra om ;) "Kalla värden" kan vara missvisande. I övrigt så vet jag inte vad det kan vara för fel på bilen din. Men när man läser av felkoder, är det 110% säkert test? Jag menar de kanske kan vara LMM, kat eller lambda ivf..

/Jonas
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Bilen kanske inte var helt varm : ) den var körd precis innan men kanske inte helt varm olja. tycker dock bara att själva absolut värdet borde ändras och inte skillanden mellan cylindrarna eller har jag fel? Kanske isf får varmköra den ordentligt och göra om.

Det där med felkoderna undrar jag oxå! dock så borde man kunna läsa av vilka väden respektive givare ger och se så att dom stämmer med bör värdena, fast det är ju precis vad diagnosen gör så...jag vet faktiskt inte!

Ska köpa vanos enhet idag tror jag, försöka få den bytt i veckan eller nästa.
Ser ingen annan lösning just nu iaf!?

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej!

Jag skulle köpt 2st magnetventiler och skiftat och sett ifall den går bättre.
Men kör in den till bmw och test kör vanos för guds skull.
Hade samma problem i sommeras att bilen riktigt hoppa på tomgång och vanosen felade. Köpte en begagnad vanos och tog en magnetventil från den och vipps så gick den som den skulle sen.
Så om den liksom hoppar på tomgång och riktigt ojämt så kan jag säga att det är en magnetventil. Lmm och lamda påverkar inte alls så mycket på motorn som en magnetventil. Mvh
Ps: Felsöker du vanos så ska du felsöka motorn också pga att tex lamda fel kan göra så det visar vanos fel.
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Absolut, ska göra det. den har dock intre haft felkoder inna vid diagnos när den gått såhär.

Yes, den nästan hoppar på tomgång, inte alls kul. men alla fyra magnetventiler klickar vid test med 9v batteri, menar du "Fritte525" att magnetventilerna ändå kan vara dåliga?
Det jag vet är att alla klickar samt att om jag drar ut kontakten för insugs mag.vent. så går den sämre. drar jag ut för avgas händer inget. problemet där är att jag vet inte i vilket läge avgaskammen ska stå i oändrat läge alltså det mekaniska läge där den bara följer med kamkedjan.

kanske ska prova byta ventilerna från isug till avgas om kontakten passar.
värt ett försök iof innan jag byter..

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
bmwm3gt

Hej igen.
Ärligt talat så vet jag inte ifall dom är hela när de klickar, men som sagt det är ju säkrast att testa med några som man vet är det.
Men alltså det där att den riktigt hoppar på tomgång lär ju garanterat vara en magnetventil.
Min betedde sig såhär iallafall:
På tomgång: Stog och bara vibrerade kraftigt och tomgången var hur orolig som helst, går nästan inte beskriva hur ojämt den gick.
Körning: Funkade fint bara man hade lite gas, men ingen som helst kraft fanns.
Kan aldrig tänka mig att lådan i vanos pajjat. Är ju bara ett par kugg hjul som går i varandra. Ifall de pajjar lär det ju höras om inte annat.
Angående att det inte kommit nån felkod när du har varit inne hos bmw borde ju bero på att du antagligen kollat själva motorn och inte vanos. Ifall en m-ventil är trasig visar det ju sig vid vanos testet.
Men som sagt, hade samma symtom som du beskriver och jag forskade väldigt mycket i vanos när jag hade problemen och hörde med kunnigt folk som Rigo samt köhler. Rigo vet jag sa att 9 av 10 gånger vanos felar så är det antingen o-ringarna eller magnetventilerna som spökar.
Du skriver även att när du drar ur kontakterna till insugs m ventilerna så går den kassare. Borde ju betyda att de är hela med andra ord. Tror det är någon på avgas sidan som gett sig.
Har en magnetventil här hemma som du skulle kunna få låna ifall du vill. Vet ej ifall det är samma magnetventiler på 3,0 och 3,2.
Hör av dig ifall du är intresserad. Mvh
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Hej!

Har du kollat så att tändspolarna är ok?
Bmw har ett verktyg så att man får upp grafer på en skärm för att se hur de jobbar. Skjuter lite från höften också och tipsar om att ibland kanske man snöar in på mer komplicerade grejor än vad det behöver vara eg. Är bränslepump samt filter ok? Jag hade sett ett komplett vanosbyte som absolut sista åtgärden. Finns en ganska intressant länk om vanos i usa. Ngt med drvanos.com. Prova o sök på det om det inte funkar, kanskse kan ge ngt... Hoppas du löser det!

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Det tråkiga är att vanos problem är väldigt vanligt dock inte menat att man behöver byta hela vanos, men riktigt dålig tomgång,dålig gasrespons,höga avgasvärden,ryckig gång vid segdragning mm mm är ett par tecken på att det " KAN " vara vanos relaterat på ett eller annat vis , kan ju som sagt vara mycket annat. Bara titta på de flesta m3:or som säljs, oftast står det att vanos är bytt av en kostnad av ca 25 000:- beroende på modell.

Bmw gör allt för att få byta den stakars vanosen på våra kära m-motorer fast det inte behövs. Vet inte ifall de har kompetensen eller om de bara tänker snabba pengar.

Räcker att en magnetventil ger upp och man åker in för diagnos för bilen går som en påse nötter. Visar sig direkt att vanos felar och de vill byta vanos. Lär vara sjukligt många som bytt den helt i onödan.
Min vanos ville de ju byta fast för den felade. Va bara dåliga o-ringar, så bara det lilla gör att vanos felar.

Nä byt inte ut enheten, alldeles för många som blivit blåsta på det.
Mvh
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Nej jag ska absolut inte åka till Bmw och byta. jag kommer att byta den själv och med lite hjälp av en bmw meck. har köpt en bättre begagnad till bra pris som gått lite och ska fungera. Jag ska först prova att byta till magnetvnetilerna från den för att se om det hjälper. sen byter jag. kommer inte kosta mig några 25k utan snarare 3-4k totalt.

Jag har redan nya oringar och packningar samt filter i min idag. samt klickande magnetventiler och kontroller efter forumets alla regler för "enkelt vanos fel". inget har hjälpt hittils. och bilen går precis som ni beskriver att den hoppar på tomgång osv.

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Nån magnetventil pajj!
Skriv gärna vad felet va. ;)
Mvh
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Köpte du bilen i falun nyligen av en norrman?
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Är rätt säker att det är den bilen efter att ha läst igenom tråden.

Det jag vet om den bilen är att carlia bil har dömt ut en del saker på den i höstas, koppling och topplockspackning var 2 av sakerna. Minns inte om det fanns något mer...
På bilotrim i Avesta sa meken att det inte var något fel på kopplingen dock fuktar topplockspackningen i höger bakkant på motorn.

Två olika (auktoriserade)mekar som har delade meningar. Kanske värt att kolla upp närmare iaf.

Det jag själv upptäckte på bilen var att det var olja i tändstiftsbrunnen cyl 1. (Skulle komptesta bilen). Så ventilkåpspackningen är nog också slut

Själv var jag väldigt nära att köpa bilen men avstod pga att det fanns för mycket frågetecken på bilen och vanos var inget jag ville pula med själv. PÅ verkstad rinner det ju som bekant iväg snabbt å då blir 60 000 lätt 100 000...
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Äh glöm det. Var nog inte den om allt du skrivit är korrekt. Men felen är SJUKT LIKA! Lusläste och upptäckte att din var bes slutet på 2007 med HC 84. Denna bil jag menar(M3 3.2 -98 såklart) var bes mitten 2007 med HC 89:P
Annars var allt väldigt exakt. Över HC 600 i senaste, för övrigt perfekta värden, Eisenmann sportsystem(SEN NY precis som din!!) för övrigt original, bytta packningar i vanos. Dålig tomgång varm och sämre kall. Nybytt lamdha. Hah, ja allt var lika...

Eller skrev du fel om besiktningen 2007?
pg_ice
där hör du BMWM3GT: topplockspackningen!
det låter ju troligt när man börjar fundera
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Microskopitskt stora metallpartiklar fastnar på de mest känsliga av platser då bilen gasas, blir varmt, slås av och blir kall år efter år. Gissa hur en VANOS-enhet ser ut invändigt efter 5-10 år med 5-10 ägare som lyriskt nyttjat m3ans fantastiska resurser och kanhända icke alltid läst instruktionsboken...

En dellösning är att slå i OMEGA 907(finnes på mekonomen), låta gå på tomgång en kvart och därefter byta olja och filter till en premiumsort. Slå i en halvliter extra olja innan oljepluggen sätts tillbaka så sköljs bottenslammet(5-10 års samlat skit) ut och det är verkligen så rent som det kan vara invändigt.

Sakta och säkert löses skiten upp då man kör vettigt i fortsättningen. Vidare ett byte av kamkedjesträckaren är att rekommendera vid Insp 2 då ventileras ställes.

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hela bilen är ett precisionsinstrument och de ägare som erhåller problem med den är de såsom bryr sig, de föregående haver icke varit den noggranna, läsande sorten...
Mvh
Asken
ma
90
maximus79
320 touring m-sport 03
325 -88
e30 (b6 3,5)
hade topp packningen varit paj hade det väl märkts på andra sätt........o sitta o smuts kasta lennart khöler på det viset som gjorts e ju skratt retande !! e det nån som anser sig kunna mer än han så e det väl bara o köra hem bilen till den personen om det e nåt som e fel så lär det väl va löst på 5 min !!!
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Hej, jag har inte läst tråden på några dagar så jag har missat lite :)
Ja jag köpte bilen i falun.

Och Inspektion två är nyligen gjord.

Det är absolut inte toppackningen! och visst det finns minimalt med olja i tändstift 1 hålet, precis så att det kan bli fuktigt på fingret om man drar det ner i hålet, men absolut inte det som felar heller.
Koppling är nyligen bytt till en med hårdare tyckplatta och sinterlamell samt att den lilla nylon bussnigen till kopplingspedalen är lite glapp så jag kan förstå att bmw trodde att den var trasig.
Detta kopplingsbyte gjordes av ägaren innan norrmannen. men han visste inte om det!
Jag har ringt alla tidigare ägare och diksuterat allt som bilen varit med om och vad som är bytt och inte.
Jag har kollat igenom hela bilen och inga av det fel som finns med i den förslagslista som carlia ville göra är i behov att bytas. Jag har pratat med mecken på bmw verkstan i avseta där den servats oxå. Bilen har inga fel förutom det höga hc värdet och den dåliga gången.
Det är nästan så jag har lite dåligt samvete att jag köpt bilen till ett nersatt pris pga. att han trodde det skulle kosta en förmöhenhet att laga bilen.
Jag försår nu att han "norrmannen" inte hade så mkt koll på bilar och ville sälja den när den strulade lite med avgasvärdena och dom hopande kostandsförslagen för att åtgärda detta.

Tex. så satt det rotaionsbestämda däck på bilen, som iof. alla satt rätt väg. Men det satt två bakfälgar 8,5" på höger sida bilen och två fram fälgar 7,5" på vänster sida. Detta var han helt ovetande om och han trodde alla fälgar var lika breda..Frågan är om ni andra som kikat på bilen ens uppmärksammat detta!?

Ska nämnas att han var en MYCKET trevlig och sympatiskt kille, och inga skuggor alls över honom!!!

Nej jag tycker oxå att det är tråkigt med smutskastnig av Köhler.
Jag har inget annat än bra intryck an honom. Jag har även diskuterat det minimala fuktningen vid sista cylindern av toppackningen med Köhler.
Han säger att tom. osett så är det absolut inget att varken oroa sig över och ännu mindre åtgärda eller byta! Han har, enligt honom aldrig bytt en topplockspackning på en m3a. heller inte en ventil. Jag ska upp till honom och montera den bättre begagnade vanosenheten jag köpt till veckan eller nästa.

Det skulle förvåna mig oerhört om inte bilen går som en klocka bara den bättre begagnde vanosen nu är hel förståss : )

Bilen såg kanske inte så rolig ut med den Rieger kofångaren och vingen samt ögonlocken och toningen när den såldes. Allt det är nu borta och orginal är återställt. bilen är förutom nu avgasvärdena och gången i mycket bra skick och helt genomgången. Det enda som ska bytas på bilen är bromsskivor och klossar samt bakrute listen då det suttit en limmad takvinge på den. slänga bort den tråkiga trä vxl-knoppen och köpa en ny fin i läder samt tvätta av listerna då bilen har polerats utan att ha haft dem maskerade..sen glida lite i sommar med en mkt fin bil.

Jag är inte det minsta orolig att denna bil inte kommer att vara i absolut toppskick innan sommaran då jag är väldigt pedantisk.
Min avsikt när jag köpte bilen var att riva den och bygga racebil av den. men när jag fick hem den oslipade diamanten och nu har gått igenom den så är den ALLDELES för fin för att ens tänka tanken på att plocka isär den.

Jag tycker detta förumet är det bra ställe för information och det var därför jag tyckte det var värt att fråga er om lite tips då jag misstänkte att många av er stött på dessa problem med vanosen.

Jag får tacka för tipsen och så meddelar jag hur vanosbytet gick hos Köhler så fort det är gjort.

Mvh!

pg_ice
"Nej jag tycker oxå att det är tråkigt med smutskastnig av Köhler."

jasså du menar att han inte visste vad han snackade om när jag frågade om vanoschippet var boven till att bilen drog nästa 2 liter milen.?

nu var det ju så illa att han hade fel just där då det var det chippet som gjorde det.
även den bästa kan göra fel och det kan väl även Köhler :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.