AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
19.911

Hjälp med den ständiga vanosen M3 3,2

Sida 10 av 10
pg_ice
Länk
2+ och 1- vad jag kan se

det kan ju inte bli kortis hur du än provar eller har jag fel?
det är väl bara att hitta rätt kombination
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Får prova mig fram nån dag i veckan när jag får en stund över...

Bilden kanske är lite missvisande; det är totalt 4 kablar som går ner i genomföringen (2 per ventil) men det är bara 3 stift i kontakten. Minuskablarna är antagligen skarvade i det något långa kontaktstycket, pallade inte pilla isär det för det såg så ömtåligt ut.
pg_ice
ok då är troligen minus längst ut på nån pigg
mindre troligt att minus är i mitten men man vet ju aldrig :)

eftersom plus kablarna inte är seriekopplade så kan det inte bli kortis.
eller hur,det går en plus kabel till varje ventil?
det enda som händer om du råkar ha + och - på båda + piggarna är att det inte händer nåt.
pg_ice
bra utalande det sista
det enda som händer är att det inte händer nåt haha

börjar bli sent tror jag

aja lycka till!
ma
33
mangoo
M3 -98 Cab
Men visst ska väll den ojämna tomgången försvinna om man får ordning på vanosens magnetventiler, om inte kammen trycks tillbaka till sitt "snälla läge" så går ju kammen på den högre trimningsgraden och tomgongen blir som en dragracer på tomgong :) närå, men den blir ju lite "orolog" tomgong... låter lite fränt!!

/m
ma
33
mangoo
M3 -98 Cab
Rätt där, det kan inte bli kortis...
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hur går det för er? Skillnad på avgasvärdena efter ingreppet?

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
bmwm3gt: Ja hur gick det med din bil? Hittar du någon orsak till den dåliga gången och avgasvärdena? Har sett dig aktiv i andra trådar men inte ett ord om din egna bil=( Vore intressant med en uppdatering!
Visa användare
3
z3mcupe
Bmw Z3 m coupe -99
Satans bra tråd. min bil går just som en hårt trimmad bil och rycker och hoppar på tomgången och soppaförbrukningen har blivit markant högre.
Ja + att den inte går igenom besiktningen pga höga avgasvärden.
nu blir det till att byta oringar och löda om magnetventilerna. Tusen tack till alla som beskrivit hur man gör samt lagt upp bilder på det. hör av mig om resultatet. Det är doch bara när bilen är varm som jag har detta problem med tomgången...
ska få till det här sen blir det kompressor planer :-)
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Efter att bytt min vanos mot en renoverad från Dr. Vanos så hörde han (Chris) av sig till mig och menade att de o-ringar han hade använt var dålig kvalitet på.
Ska nu byta o-ringarna själv och då rekommendera Chris att man skulle använda o-ringarna från M5 e39 vanos-magnetventilerna istället för de som BMW säljer till M3 3,2 e36.

O-ringarna från M5 e39 ska tydlien vara mer D-formade och därför vara bättre enligt Chris på Dr.Vanos.
Dessutom är de faktiskt ganska mycket billigare också än o-ringarna till m3 3,2 e36.

Jag har iallafall beställt dessa nu får vi se sen om det blir bättre ;)

Visa användare
3
z3mcupe
Bmw Z3 m coupe -99
Har nu bytt oringar och lött om och helt klart gjorde den några knop till, bättre vrid kändes det som :-) Men tyvärr påverkade det inte bilen när den blir varmkörd så går den dåligt på tomgången så som förut.... enda bmws dator säger är tomgångs justeringsventilen. men den har jag bytt i höstas utan förbättring... ja vad gör man? enl bmw killen så skulle den fela i datorn om det var vanos men min har nu gått 12000 mil så den är starkt misstänkt.
VAd skulle ni ha gjort?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jag skulle vilja veta exakt vilka packningar som du bytt och vart man kan beställa dom, Jag funderar själv på öppna upp vanos fast jag inte har några tomgånsproblem,
Mi
12
Micke_84
520 Touring -95
Skulle tro att han menar nr. 27 och 28 Länk

Är bara att ta reservdelsnummer och ringa till BMW och betälla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.