AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
19.679

Hur funkar en 120 och barnvagn?

Sida 1 av 3
Tja. Sitter o kör en 330 e46 sedan nu, och ska bli far snart. Funkar en 120 bra som familjebil eller är den allt för liten?
Hår svårt att se att du skulle få in en barnvagn i skuffen utan att fälla sätena.
En mindre vagn får plats, men då får du inte in så mkt mer.
Du har bättre utrymme i den E46 sedan du har idag!
Bäst är att helt enkelt provköra en 120 och provpacka om ni har köpt vagn, annars är det bara att åka förbi vagnbutiken och prova dig fram!

München
Martin E
120 serien har ett ganska kort bagage utrymme på längden vilket man inte vill ha om man ska ha en barnvagn.
Nej 1 Serien är ingen idealisk familje bil ur den synvinkeln inte heller om du ska ta med hela familjen på fjällsemester*L*.

Jag skulle titta på en 3:serie kombi om jag vore dig..då kan du få in både tanten barnvagnen och blöjororma förstås
BCR
Har en kompis som plågat sin familj i en Audi TT tills frun fick nog och de köpte en kombi...

Det beror ju i slutändan på om du vill prioritera ditt val av rolig bil framför en harmonisk familjerelation. Jag tror att du i längden vinner på det senare.

Tyvärr så brukar de flesta familjefäder av självbevarelsedrift hamna bakom ratten i en kombi/touring vilket är oerhört praktiskt men lite tråkigt.

1-serien (5-dörrar) duger annars bra som andrabil (dagisbil) om du ska lämna/hämta ungen från förskolan, är dock lite trång vad gäller skuff och baksäte.

Vill du fortfarande åka en "liten" bil så är Audi A4 eller Golf GTI ett rymligare och lika roligt alternativ till 120i.

/Håkan
OO=00=OO
Ja det var det jag tänkte, tack!

Inte för att vara sån men är golf gti V större än bmw 1 serie? Får man plats där tror ni ? ;)
mufc, ett tips, gå in på Teknikens Värld och kolla bland deras tester, de är ofta duktiga på att mäta upp innermåtten.

Länk

Som du ser här så är inte Golfen speciellt mycket rymligare i bagaget...
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
I ett fåfängt försök att behålla min 130 trots stundande behov av barnvagn lyckades jag på försök skohorna ner en Brio Combi, med hjulen avmonterade. Detta krävde dock att hårdliften förvarades i kupén... Så jag tog mitt förnuft tillfånga och bytte bil, vilket jag inte ångrat en sekund!

Lycka till!!
Jag kör en BMW 118d och har en stor Emmaljunga. Nederdelen går in utan större problem i bagageutrymmet utan att man behöver ta av hjulen. Insatsen kan man sen lägga på passagerarsätet och spänna fast med säkerhetsbältet. Sen finns det ju mindre vagnar. Hade tidigare en Quinny Buzz som gick in i bagageluckan utan problem. Sen är ju problemet förstås med ovanstående vagnar att man inte får in så mycket mer när man lagt in barnvagnen.
Nu är min dotter lite större, så nu har vi bytt till en Quinny Zapp (paraplyvagn) istället som är väldigt kompakt ihopvikt. Så nu får vi plats med både matkassar och barnvagn :-).
Jag skulle säga att 1-serien är okej som familjebil när man har lite större barn som klarar sig med en paraplyvagn. Sen får man nog inte ha mer än ett barn heller.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Vår 120d rullar som pendlar- och andrabil. Jag har faktiskt fått in en Posy syskonsittvagn i bagaget med hjulen avmonterade. Men det är en väldigt kompakt vagn. Rekommenderar som talarna ovan endast 1-serien om man har lite större barn.

Tänk på att om man har ett litet barn och reser bort på semester eller över helgen så vill man gärna ha med sig resesäng, matstol, eventuellt potta, blöjor m.m. Man fyller snabbt bilen och på en del resor har vi till och med haft takbox på vår 525d Touring.
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Du får la helt enkelt köpa en Rs6/M5 kombi så frugan blir nöjd ;)
Do
8
Doin
Mini Cooper S
Jag stoppade in en barnvagn i helgen, brio tror jag att det var.
Vek ihop och tog bort hjulen på ena sidan sen var det inga problem att stänga.
Insatsen satt kvar och påsar och en väska låg kvar under.
Mmm vi har ju beställt en av de mindre barnvagnarna på marknaden, Bugaboo Cameleon, Så de kan ju få plats där i. Men man vill ju få plats med lite fler saker än det om man ska iväg =>
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Grattis till bebis och ett gott val av barnvagn.
Den vagnen bör du få med dig hur lätt som helst i en 1-serie för vi har en sådan och den får plats i bagaget på frugans Peuget 307 cabbe....
Tjena, lyfter min gamla tråd för lite frågor. Är 3 i familjen.
Har varit och kollat på en 120 och testat våran barnvagn, har en liten paraplybarnvagn som passade fint i bagaget. Dock undrar jag om de finns några här som har 1 serien som familjebil och tycker den funkar? Vi kör mest i stan, 2 ggr per år till skåne på semester. Får vi plats med packning i den? Har hittat 3 st bilar:
Länk
Länk
Länk

Den sista har jag sett här på AP med. Men vad dom skiljer mycket i pris? Den blåa känns riktigt överpris på. Enligt bilpriser.se så ligger dom runt 150-155.
Den röda känns som att den ligger rätt till men vet ej om den har avstängningsbar airbag fram.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Min fru hade en 116i och i den kunde man få i en Emmaljunga barnvagn, och utrymmesmässigt så funkar den för tre personer - vi hade en Besafe barnstol i baksätet.

Så för stadsbruk samt några långresor funkar den för.

Men du får ju 3 serie bilar för nästan samma pengar nu för tiden - så om du är osäker så kan du ju köpa en sådan istället.

/Andreas.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Den sista gråa du länkar till är min.

Har inte kollat de andra i detalj men spontant ska de vara en del billigare än min då de gått mindre och är av senare årsmodell. Prisskillnaden til den blå är nog lite väl stor kanske. Den röda mer motiverat.

Min har inte komplett M-paket (saknar bakre stötfångare samt att den har ljust innertak).

Å andra sidan är den välskött och fin, och priset kan diskuteras något.

Angående utrymmet så har jag själv två barn (3 och 8) och det funkar bra med paraplyvagn.

Kom gärna och kolla och testa bagaget.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Oj, blev fel. Menar självklart att de två andra ska vara dyrare än min.
Lastade i vår Bugaboo Cameleon i en X1 häromdagen. Det gick jättebra, vagnen fick plats nästan skräddarsytt. Däremot skulle min sambo ställa sig och garva när hon tänker på hur resten av packningen skulle få plats.

En 3-serie kombi känns som det minsta realistiska. Du kommer att vara less så ofta annars.
Vi har just en Bugaboo Bee. En 3-serie skulle ju vara givet men det blir en aning dyrare om den ska ha comfort, advantage och dynamic.
Vi får se.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Sen är väl dom 2 första 6-växlade.
O ej den sista/något att ta i beaktande vid köp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.