AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.312

Kommer ej in i E36an! batteriet urladdat, låst med fjärr, går ej att öppna med nyckel

Sida 1 av 2
ne
87
nexone
e46 320d touring -04
e30 318 coupe -88
Suck!

E36an står i verkstan för vinterförvaring, låst med fjärr och batterieet har laddat ur.. Går ej att öppna med nyckel någonstans, (misstänker att det är fel nyckel/lås. men de kanske bara kärvar eftersom det aldrig används.

Det är en coupe och eftersom jag hade rutan lite nervevad lite så trodde jag inte de skulle vara några problem, tills jag insåg att det inte fungerade att öppna innifrån, gick in och läste lite här och kom fram till "deadlock" - bra ide bmw.. dock inte just nu!

Hur fan ska jag göra? provat båda dörrarna innifrån, försökt öppna huven genom fönstret men de går inte för handtaget till huvöppnaren är trasig så det krävs 2 händer att öppna med hjälp av den.

Slita upp huven, om det ens går?
Knacka en ruta?
Bryta upp bakluckan på ngt sätt?
Hänga mig på rutan så jag får ner den men pajar fönsterhissen?
Har smörjt låsen tidigare utan resultat, men de kanske går om man dränker in dem med olja, (någon speciell)?

Allt jag behöver är ju lite ström så jag bara kan få upp dörren med hjälp av fjärrlåset...
DMZ
Kryp under bilen framtill och försök att ansluta en batteriladdare underifrån, kommer du ej åt batteripolerna, så skruva då in en plåtskruv på lämpligt ställe i pluskabelns hölje. Sedan jordar du laddaren i godset var som helst där det blir kontakt. Vänta någon timma sedan kan du nog öppna igen på vanligt sätt.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
låssmed är nog billigare än knacka ruta eller paja fönsterhiss.
E3
1.828
E36
USA bilar
Man brukar komma åt startmotorn underifrån..
ne
87
nexone
e46 320d touring -04
e30 318 coupe -88
Kom precis in efter ett misslyckat försök, drog en skruv rätt igenom röda 10kvmm kabeln som ligger i en flexslang till generatorn, jordade där jag hade kontakt och kopplade till ett batteri som stog vid sidan.. Utan resultat, har inte den kabeln kontakt med batteriet?
DMZ
Hur pass grova kablar använde du, ska det hända något konstruktivt så är det nog grova startkablar som gäller.
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Den kabeln har kontakt med batteriet i alla fall, skumt att det inte funkade, kollade du så att du fick ordentlig kontakt på båda polerna ?
Blixtrade det något ?
DMZ
Hur vet du att extrabatteriet verkligen är uppladdat? Batterierna i fjärren kan också vara slut, eller dåliga.
ne
87
nexone
e46 320d touring -04
e30 318 coupe -88
DMZ: använde mig av en 10kvmm startkabel till - och en 6kvmm mellan batteriet och skruven, är inte helt dum så självklart mätte jag batteriet innan jag testade. det är batteriet på bmwn som är urladdat.

_

ja jävligt skumt att de itne fungerade? ngt annat tips?
E3
1.828
E36
USA bilar
Är det inte enklare att komma åt startmotorn underifrån?
Koppla en batteriladdare via startern istället
Om ditt batteri är helt urladdat så kan det mycket väl vara så att all kräm i extrabatteriet går åt till BMWns batteri (enkelt förklarat)
En plåtskruv genom kabelhöljet låter inte helt bra, hur fint mår den kabeln efter ett tag, har du sett avärgade gröna kablar förr? Om inte annat lär du få se det
DMZ
E36: Detta är ju ett s.k nödläge, det gäller att öppna bilen med minsta möjliga åverkan. Vad det sedan gäller hålet i kablaget, så går detta utmärkt att täta med silicon. Huvudsaken är att fukten ej kommer åt kardelerna.

Jag håller med dig om att det vore bra mkt bättre med en laddare istället för extrabatteriet. (men han kanske ej har någon laddare?)
Gör det hela lite enklare för dig!
plocka av kåpan till nummerplåtsbelysningen - koppla på laddare där och vips fixat....

ex
44
exoop
316i -89
du når inte ciggutgaet på bilen med armen? eller du kanske inte äns får i armen? men om du får det så rekomderar jag att du köper en black and decker ciggproppsbatteriladdare dem funkar kanon. jag vet hur trångt det är mellan motor och batteri på en 318is,jag har en själv men jag provade och tråckla och för mig gick det så prova för allt vad du är värd att få dit en startkabel. mer tipps har inte jag ledsen för de men iallafall. Lycka till
ne
87
nexone
e46 320d touring -04
e30 318 coupe -88
E36: tyvärr kommer jag inte åt startmotorn, sitter ännu jobbigare till..
inte värre än att jag byter kabeln eller isolerar den som sagt. har hellre hål i en kabel än i en ruta.

DMZ: provade med batteri eftersom jag ansåg att det skulle vara smidigare, trodde att de bara var att koppla på och sen öppna. ska det gå att ladda via den kabeln, alltså, stannar inte strömmet ngnstans?, (tänker mig en volvo 740 som inte laddar om batterilampan i instrumenthuset är trasig)

mj: Mycket tveksam till detta, strömbrytare osv som borde sätta stopp? motbevisa mig gärna!

exoop: det är ju så att batteriet sitter i bakluckan och har en pluspol i motorrummet som sitter högt helt oåtkommligt underifrån. cigproppsladdare, länk?

Tack för alla svar, ös på mera!

__
Största frågan just nu:

Går det att ladda från skyltbelysningen?
DMZ
nexone: I detta låsta läge, skulle jag rekommendera dig att istället försöka lokalisera wiren till motorhuvsöppningen. Leta framme vid grillen, den brukar synas upptill. Lys med ficklampa och försök att fånga upp wiren med en lämpligt böjd svetstråd eller liknande. Hittar du wiren så är det bara att haka fast den böjda svetstråden i den och dra för kung o fosterland. Kolla även om det är lättare att komma åt underifrån bilen.
ne
87
nexone
e46 320d touring -04
e30 318 coupe -88
Tänkte på det där oxå, kollade efter den men la inte ner någon större sökning. Någon som kan öppna huven och kolla var den går så man vet var man ska leta, om man ens kommer åt den underifrån..
DMZ
Wiren kommer du åt under plåten, framtill där huvlåsen hakar tag. Du bör helst dra där det ej sitter något wirehölje.
ne
87
nexone
e46 320d touring -04
e30 318 coupe -88
tror du jag kommer åt de underifrån, under vilken plåt menar du?
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Jag hamnade i samma sits, och min enda chans var att banka in en stor mejsel i låset för bakluckan och vrida om med en skiftnyckel, mina nycklar var oxå utbytta, bara till tändningslåset fungerade.

Allt elektriskt jag försökte ladda igenom verkar gått igenom relän.
Al
4
Allx
BMW 320i Touring -88
På min 525 -91 hade jag urladdat batteri och kunde inte öppna dörren. Det ända som gick att öppna var bagageluckan. På belysningen på insidan av luckan kopplade jag på ett bilbatteri och då gick det att öppna med nyckel vid förardörren. Men detta funkar ju inte så bra om inte luckan går att öppna, hehe.
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Wirelåset är absolut enklaste.
Hade samma på en bil en gång och efter lite undersökning och tålamod så hoppade huven upp.
Förstör ingenting med mejslar och annat trams. Blir bara dyrt :/

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.