|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
detta problem vet jag om att flera nämnt här, men jag är osäker på om det kan vara samma sak. all belysning pulserar svagt (okontrollerat), dessutom börjar batteriet att inte ge ordentlig ström vid start.. blir allt tröttare o starta nu. ja va in på OKQ8, låna ett instrument o kolla spänningen vid tomgång (c:a 700 varv) o den visar 14.2 volt. stängde av bilen och såg att den låg på 10,4 volt bara. så batteriet laddas helt klart inte upp som det ska verkar det som? batteriet ser dock väldigt nytt ut också. tack för tips som kan vara värt att kolla! bil (BMW 328 sedan -99 e46) | |
DMZ |
Låter helt klart som att batteriet har gjort sitt, Köp ett nytt. Biltema har mkt prisvärda batterier. dessutom med ovanligt lång garanti (3 år) på vissa modeller. |
|
hmm.. jag ringde BMW för o kolla lite mer.. en snubbe där tyckte jag skulle ladda upp det för o utesluta om det va batteriet eller inte. DMZ: men jag funderar.. detta "flämtande".. får man det om man batteriet är dåligt? eller går ljusen helt o hållet på generatorn när bilen är igång och är oberoende av batteriet? |
|
|
Lite tidigt att säga om batteriet är slut. Kör du mycket korta sträckor? Det har varit kallt en period nu och elbakruta, stolvärme och fläkt drar en del. Prova att ladda upp det med laddare innan du dömer ut det. Kolla nivån i cellerna också. |
|
|
Det är inte så att du har stolvärmen på, när ljusen flämtar? Regleringen till denna sker med pulser, olika långa beroende på värmeläge. Jag kan se det på innebelysningen med stolvärmen på. |
|
DMZ |
Ett batteri som ligger på: 10,4 volt, direkt efter avstängning är felaktigt. batteriets spänning sjunker normalt vart efter. Om laddningen är undermålig. Skulle tippa på att en cell är gången eller håller på att ge upp. Har du dessutom kört ned batteriet till 10,4 volt, så har det redan börjat att sulfatera blyplattorna = Kassation. Köp nytt batteri. |
|
Anders-72: hmm nä.. ja körde från sthlm igår till gävle i mörker.. o pröva o trycka på o av allting ja kunde komma på.. för o se om nånting drog lite mer ström.. men det flämtar likadant också. samtidigt.. varje gång ja slog på från halv till helljus.. så tar det 2-3 sekunder med halvstarkt helljus innan det slår om till fullstarkt. som en fördröjning liksom.. lika när ja slår på dimljusen t.ex. allt lyser som det ska när man växlar bara det att 2-3 första sekunderna lyser något sämre sen klickar det om till fullstarkt.. o fortsätter givetvis flämta också. (jag menar alltså inte halvstarkt som i halvljus utan halvstarkt helljus) |
|
DMZ |
Kan även nämna att ett dåligt laddat batteri, fryser sönder redan vid -5 |
|
DMZ: men flämtningen me ljusen kan uppkomma ändå tror du? även om batteriet visar 14,2 volt konstant med motorn igång? ja är lite kluven med tanke på flämtningen där också.. |
|
DMZ |
Dessa 14,2 volt är vad generatorn pumpar in i batteriet. Batteriets inbördes laddning är endast 10,4 (förmodligen mindre) Det som förvånar mig är att du kan starta bilen med ett batteri som ligger på 10,4 volt. (detta är annars omöjligt) |
|
DMZ: ja.. ja funderade på det ja me, det är lite klent me spänning för det väl?.. men som sagt är den på gränsen o inte vilja hoppa igång så.. :S men alltså.. ska man köra på o byta batteri först då tro? |
|
DMZ |
nplus: Fortsätter Du att köra med det kassa batteriet så bränner du istället sönder generatorn. Generatorn klarar EJ att dels förse bilens elektronik med el, samt dessutom ladda upp ett "DJUPURLADDAT" batteri. No Way!! Generatorns främsta uppgift är att "underhållsladda" startbatteriet. |
| det kan ju finnas en orsak också att batteriet inte laddar upp sig som det ska.. isf pajar ju det nya batteriet också efter ett tag.. = 1 tusing i sjön. | |
DMZ |
Det som underhållsladdar batteriet är generatorn, och Din generator uppvisar perfekta laddvärden 14,2 volt. En fråga: Har du en stor "kondensator" ansluten till bilstereons slutsteg? |
|
ok.. hmm. nåt som tjuvdrar då medans den är av kanske?! nope ingen konding eller annat va ja vet.. men det där måste man väl också kunna kolla. me nån tångampere meter kanske? |
|
DMZ |
nplus: Ser i en annan tråd att du krockat med en snödriva, hände kanske detta i samband med sammanstötningen? Har du annars nyligen pillat någonstans med bilens el? monterat någon elektronik eller annat? |
|
Jag skulle köpt ett nytt batteri och sedan hållit koll på det nya. Går det under 12 Volt när tändningen är av och du kör dagligen så är något fel. Troligen har du bara en trasig cell i ditt batteri så ett nytt gör nog susen, nuvarande är inte friskt iaf som även DMZ säger. /chni |
|
|
DMZ: hehe.. ja det va inge vidare kul.. spräckte lite av plasten på kanten av fronten.. men det blev inte nånting i samband me det. detta var från före. har kört några ggr till nu. flera korta vändor, o det känns att det är bra trött på nåt sätt i starten.. kanske helt enkelt får testa idén me nytt batteri då |
|
DMZ |
Det stämmer gott, går batteriets laddning under 12v, så är det något som tjuvdrar ström. Ett 100% fulladdat batteri visar: ca 13v. ett halvladdat visar: 12,30v. och ett som sjunger på sista versen visar: 11,90v (eller mindre) Då gäller det att ladda snabbt som attan, annars sulfaterar batteriets blyplattor, vilket gör att batteriet endast tar emot en begränsad laddning. batteriet skall ALLTID vara fulladdat annars tar det skada. Ett tips kan vara att ansluta en extern ctek laddare en gång per månad. Då hjälper man även generatorn, så den ej drabbas av akut härdsmälta;-)) Om man vill mäta batteriets vilospänning, så gör man detta lämpligast efter att motorn varit avstängd 1-2 timmar, annars blir det fel mätvärden. |
|
nu börja ja föresten fundera på en grej här.. ja fick ju 3 månaders trafikgaranti.. där kanske inte denna grej inkluderas.. men.. dock är ju detta ett fel från början när ja fick bilen.. o det framgick ju inte vid köpet heller, den skulle va helt felfri o funka klockrent. nog borde ja kräva o få det här fixat kostnadsfritt då? |
|
DMZ |
nplus: Om batteriet frusit (vilket jag tror) så är det nog svårt att åberopa trafikgarantin? Se dock över vad som framgår av garantivillkoren, ingenting är ju helt omöjligt. Har du dessutom talets gåva, så är det ju i stort sett redan fixat;-)) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.