AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.862

Förslag på trevlig MPV (minibuss)?

Sida 1 av 2
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Vi (frugan) funderar på att ev. byta ut brukskombin och köpa en större "mysbil" nu när
nybilspriserna är pressade.
Är det någon som har några bra förslag på trevliga MPV:s för en barnfamilj?
Jag har absolut nollkoll på biltypen.

Kraven är att den ska sakna mittkonsol!
Det ska alltså gå (från passagerarplats) att pressa sig mellan framstolarna och nå baksätet
utan att stiga ur fordonet. Är det möjligt i någon av det moderna bussarna eller
är man tvungen att köpa en bjässe som Cheva Van?

Tacksam för tips och erfarenheter.

/L

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag vet absolut ingenting om dessa fordon. Men för sakens skull kan jag bidra med två synpunkter:

1. Den seriösa: en god vän, lycklig fyrabarnsfar i ytterstan, fick nyligen sin Chrysler Grand Voyager, som han och familjen är sjukt nöjda med. Eftersom dessa fordon inte är lättsålda i dag fick de ett bra pris med hur mycket utrustning som helst. Prutläge! Jag vet inte om den motsvarar dina krav men det verkar vara en bra bil i klassen.

2. Den mindre seriösa: Sagt av Jeremy Clarkson: "Jag kör just nu Renault Espace. En av de trevligaste familjebussarna. Det är som att säga: jag har kondylom. En av de trevligaste könssjukdomarna".

Hoppas att andra kan bidra med klokare insikter
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
He, He den var rolig!
Dessbättre har jag antibiotika mot "besvären" bakom ratten i en MPV.
Kliar det alltför mycket tar jag bara fram E30:n och kör en runda :)

Voyager verkar vettig, men frågan är om den har öppen mittgång
mellan främre stolarna?

1A: Diesel är ett måste för att det passar biltypens relaxade stil väl med en diesel och det kan lätt gå rejält med soppa med en Bensinare med LTT

Aset Voyager finns ju men den är varken snål eller modern ( Ok ny kaross men inte innehållet) för den som BARA vill åka inte köra (= USA bil i generna)

Ford Galaxy och S-max är körglada och snåla dock har dom nog (??) mittkonsol

VW Shamanen ( och dess Seat kusin) är urgammla (90 tal) köp ej
VW Multivan ("VW-bussen")är trevligt gigantisk men inträdes biljetten är STOR

Kia Carnival och Hyundai H1 är trevliga och ger BRA kvalitet ( och ingen image alls)

MB Vito/V-klass är svindyrt men toppklass bevämt ( och V6 Diesel på 204 hk...)

Släppe man kravet på ingen mittkonsol har du sen:

VW Touran
Renault Scenic
Renault Espace
Mazda 5
Toyota Corolla Verso (dock ny Auris verso på G)
Peugeot 308 SW
Peugeot 807
Citroën Piccasso C4
m fl

Dock skulle jag satsa Tyskt eller Asiatiskt för att sova gott på nätterna ( såvida man inte har tjänstebil då...)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
toyota previa eller hyundai trajet
Jerry: Dom finns inte längre
Trajeten ersattes i sommras 2008 av nya H1an ("H1 Kombi8" vill man kalla den)
Previan gick i graven 2007

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Där ser man. Gasar-Magnus imponerar med sitt MPV-kunnande. Drömmer kanske om en Carnivall när han glider runt i sin 318 ;-)
330: nja jag kör boxer med 4WD när det snöar och är kallt, gillar dock MPV-konceptet i min egenskap av familjefar i småbarnsträsket och i väntan på att BMW skall erbjuda sina "kärnvärden" i en MPV får man ju kolla vad som finns ( sen kör jag VW T5 o tjänstens vägnar och större MPVer gränsar lite mot Transportbilarna)

missade att det skulle vara en ny bil... kia carnival finns dock fortfarande kvar... finns olika hondor och andra japaner på dem amerikanska marknaden som folk importerat till sverige.. kanske kan vara något
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tackar för tips!
Nu fick jag lite fler objekt att kolla upp.

Vad tror ni om Mercedes Viano?

tex.
Länk!
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Släpp allt vad som har med mercedes att göra. DU kommer bara bli besviken då deras familjebussar är förklädda transportbilar.

Satsa istället på Sharan, Ford S-Max eller Ford Galaxy, vissa galaxy har mittkonsoll och andra inte. Givetvis som Gasar Magnus säger en diesel ska du ha som krav. Hoppa äver jänkarna såvida det inte rör sig om begagnat men räkna med ett värdefall. Sharanen har tyvärr någon slags mittkonsoll.

Ett råd är att åka runt hos alla handlare och prova, de flesta handlare borde låta er ha bilen över natten hemma så att ni kan kolla i lugn och ro.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Såga inte Vito & T5an som "transportbilar" som något negativt det är oftast betydligt mera gedigna i sin konstruktion ( dock med körupplevelse som en Voyager) och väldigt bekväma tack vare generösa utrymmen och ALLA säten är byggda för vuxna och inte barn som idom flesta andra MPVer

Men som Pedalen säger: prova prova prova ,känn och kläm och låt tanten köra ( många tycker större MPVer är "läskigt stora" även på OBS parkeringen...)

Min VW T5 (130hp) LWB drar i snitt på 10 tankar ca 0,85 det gör INTE MB med 3,0 bensin och automat...

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
jag har haft två BMW tidigare och äger sedan juli en KIA CARNIVAL.

Bilen saknar mittkonsol och har helt platt golv. Sju separata fåtöljer och extremt generös inre bredd. Fem av fåtöljerna kan lyftas ut. Allt är elstyrt, rejält och fritt från bling. Bilen är tyst och bekväm. Utrymmena gigantiska.

Vi har tre barn och gillar bilsemester och jag hittade ingen annan bil som motsvarade kraven på rymd och utrustning!

Jag köpte bilen ny med max utrustning för 230 000 kr på Hedin bil i Göteborg. Nackdel: Dieselmotorn är trist och skatten hög. Därför valde jag bensin V6 som morrar skönt, går mjukt och dricker 1,1 på landsväg och 1,45 i stan.

/M

Min bil:
Länk
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Skönaste MPV´n jag hittils åkt långt med var en VW Multivan.. Men det kostar.

//amullo
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Hej, jag letar fortfarande.
Har kikat lite på Chevrolet Uplander som hade den rappaste
motor jag testat i en MPV.

tegels KIA verkar passa exakt in på kraven jag har :)
Den ska jag definitivt kika på närmare på.
Finns Carnival med automat?

/L
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
ja den finns med automat. Den finns i princip med två utrustningsnivåer: standard och fullsmetad. Den fullsmetade har automat.

Det fina med KIA är att man kan sitta tre på andra raden i var sin fåtölj och därför ha ett gigantiskt bagageutrymme när man åker fem personer. Många USA-bussar har bara två säten i andra raden.

Kolla på

Länk

/M

Min bil:
Länk
Notera även om du går på den välutrustande automataren att dieseln har 5 vxl automat medan bensinaren har 4 petad... dock är 7607:- / år i skatt svettigt.. men tror ändock på att dieseln är mysigare p.g.a. bättre vrid ( 249Nm vs 343 Nm) och ligger man i närheten av specen på förbrukningen så säg 0,8 diesel landsväg mot tegels 1,1 bensin landsväg så kör du in skatteskillnaden på ca 1700 mil/ år ( om vi räknar samma pris/liter).
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
innan jag köpte bilen lånade jag hem dieselvarianten med automat. Den drog drygt 1 liter / mil under de 12 timmar jag hade den plus att motorn var....bruksig. Dessutom fick jag ångest av tanken att bilen skulle kosta 8000 kr per år i skatt oavsett hur lite jag använde den.

Bensinaren drar mer men inte mycket mer plus att den är billigare i inköp och framförallt låter den mysigt och reagerar snabbt på gasen.

Impad över att KIA fått till en elbaklucka som stänger helt tyst, jämfört med BMW:s dito som smäller igen!

/M

Min bil:
Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Hej igen, jag kikar runt lite på Kia Carnival.
På alla bilderna jag hittar så sitter det en mittkonsol i vägen mellan framstolarna?
Går den att ta bort månne?

se länk
Länk!

Eller har du någon specialvariant tegel?
Det blir bensin om det blir aktuellt för mig (pallar inte heller skatten).

/L
Ser ut som nån slags groggbord; säkert löstagbart

AMS har provkört : Länk
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Mittkonsolen är helt genialisk, den fälls ner jämte passagerarstolen med ett enkelt handgrepp och när den är uppfälld är den ett utdragbart bord med 4 mugghållare ;-)

/M

Min bil:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.