AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.014

Motorn tar in vatten.

Sida 1 av 2
Visa användare
45
Marandy
328, -99
Hallo.

Min 328, -98a, tar in vatten i motorn. Jag som fattig student har inte en chans i världen att reparera den. Så, kan det löna sig att hitta en annan motor? Blir det billigare än att reparera den? Kan tilläggas att jag inte tänker pilla med den själv, oavsett vad som ska göras, men har några kompisar som kanske kan hjälpa till.
Eller ska jag helt enkelt skrota bilen? Vad får man för en sån bil på skroten idag. Den är i riktigt bra skick både invändigt och utvändigt.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
inte skrota, sälj den isåfall antingen i delar eller som rep objekt. på skroten får du inte mer än ngn hundring.

/Christofer
Visa användare
45
Marandy
328, -99
Problemet är ju att jag har lån kvar att betala på den. Eftersom jag lever på csn så har jag inga pengar att lägga in i lånet, och man kan ju inte sälja en bil med lån på. Därför vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Att sälja den för mindre än vad som är kvar på lånet är uteslutet, och så mycket får jag inte för den med en kass motor.
DMZ
Det kanske är bättre att ställa undan bilen tills du har råd att laga den?
Vem vet det kanske t.om har blivit en veteranare av den då;-))
Visa användare
45
Marandy
328, -99
Ja, det är ju ett alternativ. Men eftersom jag har 9 mil enkel resa till skolan, och det inte finns något annat alternativ än bilen dit, så vet jag inte hur det skulle gå ihop. Utan utbildningen får jag inget jobb, vilket innebär att jag inte får in några pengar och inte kommer kunna laga den vid senare tillfälle heller.
Du skriver att den tar in vatten i motorn, är det kylarvätska som den tar in?
Visa användare
45
Marandy
328, -99
Jag vet inte. Jag kan inte så pass mycket om motorer. När jag skulle fylla på olja igår (eller i förrgår) så var där en massa vitt runt locket och en bit ner, och det har jag hört från en kompis som jobbar som mekaniker, att det beror på vatten i motorn. Vad det är för vatten vet jag däremot inte, men vilket vatten skulle det annars kunna vara?
Om jag låt säga skaffar de här packningarna, och låter en kompis byta de. Är det en invecklad operation att ha av toppen på min bil?
DMZ
Marandy: Eftersom Du är i ett skriande behov av bil, så föreslår jag att Du försöker att byta till Dig en halvfräsch fungerande E36 mot Din trasiga E46:a.

Finns säkert många hemmafixare här som vill byta rakt av..?

Sätt ut en fullständig specifikation på Din bil, så mkt Du vet om den, servicehistorik,mm. Gärna en eller flera bilder på skicket.

Satsa även på en bytesannons hos Blocket.
Kan även tänka mig att någon mindre bilhandlare kan tänkas vara intresserad, kolla vad som finns tillgängligt på Din ort.
DMZ
Marandy:

STOPP och belägg, är det bara vitt klegg runt oljelocket? detta beror förmodligen på kondens, som blivit p.g.a av att vevhusventilation frusit. Inget farligt alls, se till att bilen får tina upp inomhus. Sedan varmkör du den ordentligt, så kondensen försvinner. INNAN du startar den så kolla först oljenivån i motorn, i bland kan oljan tryckas ut på lite olika ställen när vevhusventilationen är frusen.
Men förbrukar bilen kylarvätska? Vitt under oljelocket kan ju vara bara kondens. Många korta körningar under jullovet kanske?
Hur ser oljestickan ut? Är det en massa vitt klegg på den eller är det ren olja på den? Gör så att du även kollar hur mycket kylarvätska som finns, hur ser nivån ut? Behöver det fyllas på?
Visa användare
45
Marandy
328, -99
Den går aldrig bara kortare körningar, kortaste sträckan är till hästen, och det är 1,5 mil.
Den har inte heller stått mer än max 2 dagar i rad, någonsin i min ägo.
Jag tror inte den förbrukar kylarvätskan, däremot läcker den från kylaren. Har köpt en ny kylare.
Hur kan jag kolla om det bara är kondens?
DMZ
Varmkör den ordentligt så försvinner kondensen och klegget. Kolla dock först oljenivån i motorn.
Visa användare
45
Marandy
328, -99
Chris87: Inget klegg på oljestickan, oljenivån står precis mittemellan max och min på stickan.
Samma med kylarvätskan.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Absolut är det kondens. Dessa maskiner är lite extra känsliga med det. Kondensen beror inte på frusen vevhusventilation, men den kan ge upphov till det. Se denna länk Länk om oss som kommit till det stadiet då skiten fryser också. Den senaste tidens kyla har bidragit till att många fått mycket kondens i motorerna. Föreslår min tomgångsbehandling (i länken) som inte bör utföras i stadsmiljö. Kanske där du har hästen är ett tillfälle?
Visa användare
45
Marandy
328, -99
Läste igenom tråden du länkade.
Så, om jag torkar av locket, och kör en rejäl runda, och sen kollar igen, så får jag reda på... vad? Ifall det enbart var kondens, eller ifall det är något annat?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Torka inte av locket. Det ser lika ut på insidan av hela ventilkåpan, så det kan vara bra om du låter klegget dunsta av sig själv. När locket är rent från klegg har det troligen torkat ur ventilkåpans insida och vevhusventilationen också. Tomgångskörning under lååång tid gör kåpan riktigt varm och kondensen får en chans att torka ur.
Långkörning ger inte så mycket när det är riktigt kallt ute. Kåpan och ventilationen kyls av fartvinden och det tar lång tid innan det torkar bort.
Visa användare
45
Marandy
328, -99
Jag förstår din poäng, men den kan inte stå på tomgång. Den hugger och kväver sig själv och dör efter bara några minuter. Är inte mycket som står rätt till med den biljäveln.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Då är det långkörningar som gäller. Det kan väl inte vara så kallt därnere? Du bor ju nästan vid medelhavet.
Men att ha oljelocket som indikator hur resten av kåpan och ventilation ser ut är bra så torka inte av locket.
Karaoke-dvd, lite kompisar i baksätet och cruisingfart genom stan i 3-4 timmar kanske?:)
Visa användare
45
Marandy
328, -99
Här är väl runt -2 just nu, så det är väl överkomligt.
Haha japp, det blir något sånt!
Ska hämta upp 2 kompisar nu, sen får vi köra runt i stan. =)
Visa användare
45
Marandy
328, -99
Kört i stan i 3,5 h. Nervös som fan när jag skulle ha av locket och kolla, men det vita var borta. Höll på att nästan studsa upp och ner och skrika av glädje, men höll mig lite mer sansad! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.