|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej! Mest för skoj skull tittade jag under huven på min 330 igår, tänkte titta lite på komponenterna i vevhusventillationen. Känner ingen större oro för frysning just nu då jag bor i skåne... Jag uppfattade det som att någon här hade bytt komponeterna utan att ta bort insuget, stämmer detta? Jag kunde inte ens se prylarna, inte ovan ifrån iaf. Hade heller ingen möjlighet att lyfta bilen, men kanske är det så man måste göra. Om nån bytt grejorna kan han gärna skriva hur han kom åt det hela... Anders |
|
| Tar man bort luftfilterburken och spjällhuset och några småprylar lär det gå att komma åt. Finns lite mer om det i denna parallelltråd: Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
19200 mil kliniskt ren utan slitage. Länk Länk Har sett "skrämselpropagandan" tidigare från USA, så där kunde en dåligt skött motor på 60 talet se ut, men knappast en modern BMW servad enligt intervall, jag vill säga at det är fabricerad. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Då är man också drabbad fast kanske egentligen inte eftersom det inte hänt något för mig ännu men när jag hade in bilen för service idag så rekommenderade Englunds mig att titta på vevhusventilationen eftersom det var en del gegga. Själv gissar jag att största problemet här uppe är att vi haft ett jäkla vinterväder som pendlar mellan några plusgrader och ner till -25 samtidigt som man inte kör mer än 2,5 mil så motorn inte hinner bli riktigt varm. Med tanke på priset som jag fick från Englunds så lutar det nog mot att jag gör jobbet själv. Så då är frågan om jag kan gå in på Englunds och säga att jag skall byta vevhusventilationen och om de då kan ge mig allt jag behöver eller om jag först skall ta isär grejorna för att se vad som behöver bytas och framförallt om det räcker med att rengöra. |
|
|
Att rengöra tror jag inte räcker, utan det är den isolerade varianten man skall ha om man bor kallt. Man kan ju tycka att det skall vara standard, eller åtminstone byte på goodwill. Har sett hur slangarna blir geggiga, för att sedan torka ur helt vid ordentlig varmkörning. Efter ett tag finns ny gegga, så jag gissar att det blir detsamma om man bara gör rent. Att byta olja dubbelt så ofta som rek. är nog inte att överdriva heller. |
|
|
Förlåt en motorokunnig, men när ni lyfter på ventilkåpan (som är av plast skrev någon !?), är det samma sak som att lyfta "toppen" (som vid byte av topplockspackning)? Bulan2 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bulan 2 nej. Länk kan kanske förklara en del. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Alltså, 1. Först lyftes ventilkåpan av plast bort. 2. Därunder syns sedan kamaxeln. 3. Sedan monteras "toppen" bort, och under den finns topplockspackningen. (Och nu syns cylinderloppen.) Rätt svar ? Bulan2 |
|
| Det sitter en plastkåpa över ventilkåpan som jag tror är av aluminium, därunder topplocket. | |
| Nej, jag är tillbaka på att det är plast i ventilkåpan igen, efter att ha kollat Hassos länk ;) | |
|
Så där, då var bilen hämtad. Kostnaden för kalaset blev 8644:- :( Förrutom byte av oljeavskiljaren och allt som hör dit, så rengjordes motorn, och en oljeservice utfördes.Dessutom byttes alla tändstift då motorn sugit i sig massa olja, och en tändspole som gått sönder. |
|
| Tillägg till ovan: Det var en väldig massa "gucka" som de fick ur motorn. Jag fick se pölen/högen med grått kladd de fick ur motorn. | |
|
Beppo: Tror du/de att det finns något samband mellan tändspolen och att vevhusventilationen geggat igen? Är det månne flera som haft haveri på tändspolarna i samband med att vevhusventilationen satt igen? Anledningen till att jag frågar är att jag skulle ha in min bil på oljeservice igår och när jag startade bilen på morgonen så tändes den gula motorlampan och när Englunds körde diagnostik så visade det sig att flera tändspolar var knäckta på min. Tur i oturen så har jag en försäkring/garanti som jag tecknade när jag köpte bilen så jag får den biten betald förutom en självrisk på 500:-. Hade tänkt fixa vevhusventilationen själv men om det verkar finnas ett samband mellan tändhaveri och vevhusventilationen så tar jag smällen och låter Englunds göra jobbet innan jag kör den en enda meter eftersom bilen står kvar där ännu i väntan på tändspolarna. |
|
| Enligt verkstaden är detta vanligt då det blir ett jävligt högt tryck i motorn som tydligen slår ut tändspolarna. | |
|
Hej! Kan man på ett enkelt sätt se om man har de isolerade slangarna? Bilen är svensksåld tillverkad 2004-09. Enligt utrustningslistan jag fått från bmw, och som för övrigt även sitter i serviceboken, har bilen kallt klimat utrustning. Omfattar det isolerad vevhus vent? Anders |
|
|
Anders.B: Här ser du skillnaden mellan isolerad och oisolerad vevhusventilation: Länk Slangen längst till vänster är den som ansluter till ventilkåpan. Det är väl enlkaste stället att se på. Annars kan du titta på den som ansluter till oljesticksröret. Det är slangen längst till höger på bilden. |
|
|
Eftersom det verkar som att förfrysningen även förekommer på bilar med cold versionen så kanske det skulle behövas en elektrisk uppvärmning av slangarna.Detta har ju införts på Fiat Dukato m. fl.omkring år 2000.åtminstånde på husbilar.Kaske att det finns någon på forumet som känner till det bättre än jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.