AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
29.403

Frusen vevhusventilation?

Sida 1 av 5
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag skulle igår ta mig in till eskilstuna, en resa på 1.5 mil. Temperaturen ute var ca -15°. Eftersom tempen två dagar tidigare hade varit -23.5° bägge dagarna när jag hade åkt med bilen, så hade smält snö i bilen gjort mkt fin frost på insidan av rutorna när jag nu skulle ha bilen och därför tänkte jag att jag tar en liten omväg och kör på mindre vägar in till stan så att jag får blåsa igenom hela kupén ordentligt med varmluft. Allt är frid och fröjd tills jag kommer in till eskilstuna, efter ca 2 mils körning. Helt plötsligt börjar motorn gå väldigt illa, känns som att den inte går på alla cylindrar hela tiden, skakar på tomgång osv. Stannar till på en parkeringsplats och öppnar huven. Ser att det runnit lite gegga utan för oljepåfyllningslocket. Vrider på det och: PANG! Det smäller som en champagnekork! Lite oljestänkt i ansiktet och fundersam, så kollar jag oljestickan: ser hur bra som helst ut, inga konstigheter. PÅ locket till motoroljepåfyllningen är det däremot lite grumligt. Ser ut som om det var kondens i oljan. Tittar jag ner i "hålet" ser det inge konstigt ut alls. Jag har i det läget ca 4 km till min BMW-verkstad, så jag sätter mig i bilen och kör försiktigt iväg. Bilen går fortfarande inte så bra, och nu tänds dessutom en gul varningslampa som indikerar fel på motorstyrningen eller så. Har sån tur att jag får ställa ner bilen på inhägnat område hos BMW verkstaden, så dom tar in den så fort dom kan och kikar på den.
Jag tror att vevhusventilationen har frusit, vad tror ni?
Det konstiga är att de två tidigare dagarna när det var ännu kallare gick bilen klockrent. Körde ett flertal gånger, mest sträckor på ca en mil åt gången. Och igår gick bilen bra i nästan två mil innan den började gå dåligt... Det förbryllar mig lite.
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, se länken Micke lagt in. Jag drabbades också av stopp i ventilationen vid -12°C fastän det varit -24°C på morgonen igår.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Ja, men det är underligt att man kör med bilen i två mil, motorn ÄR varm, och helt plötsligt börjar den gå illa?!?!
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Motorn är INTE varm efter 2 mil, möjligen kylarvattnet..
Det tar nog runt en timme för nästan 7 liter olja att nå arbetstemp.

Jag råkade i förrgår ut för frusen vevhusventilation på min 320i, hade åkt från jobbet i nästan -20 och tog en omväg hem ut på motorväg för att värma bilen. När jag kom till parkeringen så vällde rök ut ur motorhuven, men bilen gick bra.
Såg att den hade tryckt ur olja via ventilkåpspackningen både vid vanosen och på baksidan och ner på grenröret, skulle gissa på att det var några dl olja.
Hade en del gult klet på oljepåfyllningslocket vilket tyder på kondens.
Nästa dag åkte jag runt i lugnt tempo i stan för att "koka" bort all kondens ur motorn.. Det dröjde runt 2! timmar innan smeten på locket var borta.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Nog för att det tar längre tid att värma upp oljan än vattnet, men inte en tar det väl en timma? När man åker med M roadstern i 0 gradig värme/ så tar det lite över en mil innan oljan är driftsvarm. I den finns det ju oljetempmätare, så det är lätt att läsa av. Och 2 mil borde ju räcka för att få upp tempen i -15 grader då. Eller?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nänä,det tar inte en timme att få upp arbetstempen på oljan.
Men vissa tror att den är i arbetstemp när nålen är i mitten,men så är ju inte fallet...
Jag nådde arbetstempen ett par minuter efter nålen åkt upp till mitten,då i ett antal plusgrader då.
Hur som helst...under halvtimmen är den redan upp i rätt temp!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Efter min förfrysning med utpressad olja likt monobike igår tog jag mig idag en inspektion.
Tänkte ta loss slangen från ventilkåpan. Det knastrade om den så jag tänkte att den är väl spröd när det är kallt, men knastret berodde på att det var en 2-3 mm tjock isstrumpa inne i slangen. Körde bilen en halvtimma på tomgång och kollade att den inte byggde tryck i ventilkåpan eller sumpen. Efter den halvtimman var isen tinad i slangen men det ljusgula klegget fanns kvar. Parkerade då bilen med framändan i kallgaraget och bakändan ute, sedan go miljövänner blev det en dryg timma ytterligare tomgångskörning med stängd huv. När jag kom ut till bilen gick elfläkten för fullt och ventilkåpan och oljelocket var så varma att det gick knappt att ta i dom. Då var det gula klegget och kondensen på oljelock och ventilationsslang borta. Åkte nyss 10 mil och ventilkåpan var inte ens fesljummen då det var -13°C bitvis under turen. Spelar alltså ingen roll hur varm oljan i sumpen eller vattnet i kylsystemet blir, den tunna ventilkåpan kyler och fäller ut kondens.
Mitt recept är alltså tomgångskörning stillastående så att motorns ytterligheter blir riktigt varma. Vi får se hur långvarig den lösningen är , men det ser hoppfullt ut.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Idag har min kära hållit bilen i trafik av och till hela dagen. 2+2+2+7+7mil i omgångarna. Ingenting på oljelocket, men i slangen till ventilationen var det en hel del nytt klegg trots långkörningarna. (i ca -15°C kyla) Ny längre tomgångskörning gjorde rent i slangen.
STi
Usch å fy för denna vevhusventilation. Måste man verkligen vara rädd för att den ska frysa på våra e46or från 04 rustade för kallt klimat?
Min -04 med utrustningskoden för kallt land hade ändå inte den extra isolerade vevhusventilationen från början. Jag vet inte när den började monteras på fabrik? Hursomhelst så kan det nog vara bra att kolla om man har den om man har en -04 eller tidigare. Iofs så funkar ju tydligen inte den heller?!
Är det inte märkligt att det blir så kallt i slangarna föresten? Ventilationen har väl var jag förstår ingen tillförsel av ny kall luft, utan det är egentligen bara evakuering av gaserna som pressas förbi kolvringarna, och de borde ju i alla fall vara lite ljumna? :-)
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Tja Råkade ut för frusen vevhusventilation! Andra gången t o m. Men första gången hände det med en 328 -97! Då fick jag byta vevhusventilationen.
Och nu hände det med 530!
Det konstiga är att jag körde 52 mil i söndags och då tyckte man att det borde har rensats ut i vevhusventilationen eller? Men i söndags så var det kallt hela vägen ner till skåne och tillbaka, runt -9 till -5 grader kallt!
Sen dess har bilen stått ute i allt från -20 till 0 grader.
Och idag var det första gången jag tog bilen sedan i söndags och körde till jobbet och körde genom stan. Mitt i rödljuset började komma massa oljerök! Körde in på en parkeringficka och konstaterade att det hade kommit ut olja från ventilkåpspackningen och rann ner på grenröret!
Nu ikväll såg jag att slangen som går från vevhusventilationen nr 4 i länken Länk var sönder längs nere mot oljestiskröret. Så det får också beställas. Synd att jag inte såg det innan då jag beställde vevhusventilationen. Lika bra och byta den!
Är det någon som bytt en sådan! Det ser lite annorlunda ut än vad det gjorde på 328!

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
Ja nr. 4 får väl anses ingå i vevhusventilationen. Jag bytte alla delar. Även slangen nr. 4 hade tjockare isolering än den som satt där innan. Den slangen var väl en av de enklare delarna. Fy fasiken för att ansluta alla slangar till ventilen på plats! :-)

Jag har i alla fall aldrig haft problem men frysning vad jag vet. Jag bytte bara i förebyggade syfte.
Kolla också att det inte är stopp där i oljesticksröret. Det är ganska trångt där, rör i rör på något vis. Någonstans har jag läst att det förekommer att det blir stopp där. Då står det tillslut olja ända upp i ventilen, och då sörplar den i sig lite olja till insuget via ventilationen. Tydligen kan det vara en förklaring till hög oljeförbrukning i vissa fall.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Adelson, jag tror inte det är i sumpen den största kondensmängden fälls ut utan i ventilkåpan. Gaserna där kommer ju även de från förbränningsrummen dock via ventilstyrningar/tätningar. Ventilkåpan har stor avkylande yta och är dessutom av plast väl? Det verkar ta evigheter innan den blir varm och vid körning i kallt väder -15°C och nedåt tror jag inte att det funkar hur långt man än kör. Det funkar som en hembränningsapparat hela tiden under drift.
Stillastående tomgångskörning är det enda som funkat för mig. Oljelocket kan förbli torrt vid långkörning, men slangen från ventilkåpan kleggar vid de temperaturerna.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Just det, nu skall jag gå ut och stänga av bilen ;)
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Verkar som det händer vid viss typ av väderlek eftersom även ni
som kört långkörningar drabbats.

Möjligen ser man ett mönster i att den olycklige ej använt bilen några dagar.
Kanske då med snabba temperatursvängningar med
påbyggnad av is i tajta konstruktioner under det bilen stått stilla?

Har själv tur som sitter med en vevhusventilation som aldrig
felat för mig eller rapporterats som problematisk här på forumet.
Undrar vad det är som gör just den konstruktionen lyckad?

Svekke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hur många av er kör på Castrololja ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
9
henriksson.
BMW E46 328i Sedan -98
Anders-72, hur länge menar du med "lång tomgångskörning"?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Min är svensksåld, och fullservad på BMW verkstad, så jag antar att det är Castrol SLX den går/har gått på. När jag lämnade in min bil hade dom under den dagen fått in SJU st bilar till med frusen vevhusventilation! Den gemensamma nämnaren är korta körsträckor. Tänkte först att det har ju inte jag, men under hösten så har frugan kört en hel del fram och tillbaka till dagis, knappt en kilometers körnng i vardera riktiningen, vilket inte är så bra för oljan kanske.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.