|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Ok, Adelson hade ju också bytt på sin E46:a med insuget kvar. Monstercliff har plockat ner insuget, men det var ju lite bökigt det med att komma åt fästet på undersidan o.s.v. så helt enkelt är det väl inte vilket som. Vore bra med nya grejor till nästa gång det blir -25°C. Skall prova Mobils "New Life" 10W-40 denna gång (LL-01 godkänd) Tack för info Brynet! |
|
|
Anders. Glömde tala om att spjällhuset måste monteras bort om man ska byta cyklonen som sitter med 4 muttrar."mycket enklare" då. Hur har det gått?? fixat?? Mvh:Jonas B. |
|
|
Glömde säga att vi senare lyfte av ventilkåpan och sköljde av den och anslutningen till vevhuset. Vill bara säga det att: FYFAAN vad det ser ut med allt vad sot/koks mm det sitter när man byter olja enligt servicen(i toppen runt vippor o axlar).....Det blev till att skära bort det värsta och spola med avfettning som rann ut undertill. Vi tog även bort tråget som inte var så skitigt som jag befarade först,men oljepumpsilen på pickuppen.....den var inte fin. Nu känns det ganska bra. Lycka till med era arbeten,de behövs. Mvh:Jonas B. |
|
|
Jag har inte gjort något åt det än. Bilen har fungerat klockrent sedan frysningen och jag kan inte se något läckage runt ventilationen. Returslangen ner till oljesticksröret är torr och fin, även om jag inte tror den är så fin inuti. Hade en Saab 900T för längesedan som jag bara körde sommartid (även om den var vinterkörd av första ägaren). Oljebytena gjordes mycket tätare än numer och det fanns inte ett korn av avlagringar på topp eller i ventilkåpa. Svepte man med en trasa såg delarna nya ut. Hade loss returledningen från turbon som i stort sett var ren. Skall byta ventilation och ta av ventilkåpan åtminstone framöver. Brynet: Går tråget att ta loss utan större ingrepp på bilen? Sköljde du toppen med tråget bortskruvat så att skiten fick rinna igenom returkanalerna ner? |
|
|
Det var inte fullt så här illa hoppas jag: http: //www.performingimports.com/maint.htm (se bilder till höger) |
|
| Sorry: Länk | |
|
Anders, Jo fast mer på väggarna i toppen,och ja jag sköljde med tråget bortskruvat.Bara att skruva bort.Vi lossade ena motorkudden och lyfte med en garagedomkraft.räcker med ena sidan. Mvh:Jonas B. |
|
| Usch då, det låter som om man får städjobb om man lyfter på ventilkåpan. | |
|
Kan inte låta bli att lägga upp den här: Länk. Ber om ursäkt om den redan finns på AP men jag hittar inget med sökfunktionen. |
|
| Ja, det var en fin vispgrädde, men där räckte det inte med bara kondens ;) | |
| Jag måste bara nämna att när jag lyfte av ventilkåpan på min vid ungefär 12000 mil så var den i princip helt ren där under. Det fanns lite torr rödbrun smuts vid labyrinten till vevhusventilationen, men annars var det helt blankt i toppen. | |
|
Hej Adelson! Välkommen tillbaka till "gegg-tråden". Var din bil servad enl. indikatorn och med Castrol SLX som BMW själva använder? |
|
|
Ja den är servad efter indikator (i praktiken var 2500e mil), och på auktoriserad BMW-verkstad, så jag antar att de har använt SLX. Efter 10000 mil (första Insp. II) så började jag göra ett eget extra oljebyte mellan de ordinarie servicearna, så när jag hade av ventilkåpan så hade den fått det första extra oljebytet. Det var dessutom en så kallad engine flush, så det kan ju ha bidragit till renheten. Det hade varit intressant att se hur den såg ut innan, men en engine flush kan ju inte göra så mycket åt skit som sitter under ventilkåpan. |
|
|
Ok, då finns en liten gnutta hopp då :) Kommer själv aldrig praktisera long-lifeintervallerna mer utan ett extra byte. |
|
|
Så här såg det ut: Länk Länk Länk Delar av toppen ser ut att vara av frigolit. :-) |
|
|
Såg väldigt rent och snyggt ut. Ja frigolit är ju t.o.m lättare än aluminium :) Ser ut som någon grovkornig sintring. Tack vare din rena motor fick vi en ny frågeställning.. |
|
| Förresten, hur har du kunnat länka bilderna så där elegent? Har man missat nåt? | |
| Intressant den där frigolitbilden. Troligen är toppen för komplex att gjuta på en gång. De där sinterkulorna är ju igjutna efter maskinbearbetning kan man se på bilden. | |
| Hmm, nu var jag både för trött i huvudet och för snabb. Lagerlägena sitter ju i lösa skenor såklart, annars skulle ju ingen bearbetning behövas där. Glöm vad jag svamlar om. Jag skall snart försöka sova lite :) | |
|
Ja det verkar vara avancerat att tillverka en topp. T.ex. tändstiftsbrunnarna är maskinbearbetade på insidan och grovkorniga på utsidan. Det måste ju vara så att man sätter in maskinbearbetade delar i formen, och sedan trycker in pulvret/kornen/kulorna och gjuter ihop det hela? Jaja, det kanske vi inte behöver reda ut här. Den här tråden handlar om frusen vehusventilation. :-) Bilderna har jag lagt i mitt galleri här. Om man sedan öppnar dem i fullt format så kan man sno länken i adressfältet på Internet Explorer. Sedan klistrade jag bara in länkarna i meddelandet här. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.