|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag kör på Castrol SLX. Fukthalten borde vara den samma oavsett olja, men jag kan ju tänka mig att kanske olika oljor binder vattnet på olika sätt. Rent vatten ventileras troligen lättare ut än det vatten som binds i det gula olje/vatten-klegget. |
|
| Henriksson, runt en timme har jag tomgångskört, men det kanske räcker med mindre. Jag ställde framändan i kallgaraget där det var vindstilla och då blev kåpor och slangar riktigt varma och elfläkten gick igång. | |
| Tror du att det hjälper att tomgångsköra? Enl bmw måste man byta olja och filter, ev fler åtgärder för att få bort problemet. Att bara "värma" motorn får inte bort problemet eller vattenhalten i oljan, enl vad dom sa till mig. | |
|
Har ingen aning om det hjälper i längden, men jag är säker på att klegget i den första slangen från ventilkåpan som går ner till cyklonen torkar ut endast vid tomgångskörning. Den fukten tycker jag rimligen borde sugas in via vakuumslangen till insuget. Naturligtvis får man bort den fukt som binds i oljan vid oljebyte, men om ventilkåpan ser ut som en smörbytta vid oljebytet tror jag man har det mesta av vattnet kvar i systemet ändå. |
|
| Det lät som att de skulle göra mer än bara en "oljeservice". De skulle förmodligen byta några slangar, och göra rent i ventilationen. Vi får se när de hör av sig igen. | |
| De långa bytesintervallerna är nog ingen höjdare. Jag tror jag skall peta in ett extra byte av olja och filter. Just nu har nog oljan varit med 1700-1800 mil. När jag åkte dieselmerca körde jag på ren mineralolja med byte 500 mil. Har aldrig skådat något klegg i den, men rejält svart blev den förstås direkt. | |
|
Anders-72: Nej jag menade inte att kondens skulle fällas ut i sumpen? Om du syftade på det jag sa om att gaserna som pressas förbi kolvringarna borde värma slangarna så menade jag slangen från ventilkåpan. Det är ju helt öppet mellan oljetråg och ventilkåpa, så alla gaser sugs väl ut den vägen? Om du syftade på det jag sa om stopp i oljeröret där returledningen från oljecyklonen/separatorn ansluter så menade jag inte att det gucket skulle komma från sumpen. Det kommer ju från ventilkåpan även det. |
|
|
Hasso: Jag kör på castrol 5-40 tror den heter slx men ej säker. Service är gjort för 800-900 mil. Ska jag byta olja? Jag har rå¨kat ut för detta 2 gånger! Förasta gågen på 328 e36 -97 och även då körde jag på castrol! Nu hände det för mig igen på 530 och även denna gången körs det på castrol! Jag har vid ett par servicar kört på ELF oljor och där har jag klarat mig från detta men det kan ju även vara ren slump eller? Bmw ringde till mig för en stund sedan och jag får inte vevhusventilationen förrän någon gång nästa vecka. Slangen nr 4 hade dom hemma! Men frågan är om man ska bara byta slangen så länge och se hur länge man klarar sig till nästa gång eller ska man vänta tills vevhusventilationen kommer? Dom hade beställt 11st! Dom hade ringt och kollat med andra om inte det hade liggande någonstans men det ser ut som andra bmw handlare runt om i landet ligger också på beställning och väntar tills nästa vecka! Kan det vara så att temeraturen pendlar för mycket just nu? Undrar hur det är för bilar med motorvärmare? Klarar et sig bättre än bilar utan? Är det bra med lång tomgångskörning? Inte skadligt för motorn? Får motorn den smörjning den behöver? MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
jag här igen! Bmw ringde upp mig igen för en liten stud sedan bara för att medela att slang nr 4 som dom hade hemma var även den anpassad för kallare klimat! Han hade berättat att det kan även hända på bilar som har anpassad vevhusventilation för kallare klimat så dom på verkstaden rekomenderade motorvärmare! MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Adelson, jo det är ju förbindelse däremellan med oljereturkanalerna, men det sitter väl någon ventilationsslang även på blocket någonstans när man tittar på skissen över ventilationen eller är jag ute och cyklar? Jag förutsätter att motorn har tillräcklig smörjning med fullgott oljetryck. Hörde om en kille med en Merca 300 diesel som han åkte med till sin skogsmaskin med. Den hade blivit svårstartad så han struntade i att stänga av den... i 3 år!! Pytsade i lite olja då och då :) |
|
|
Adelson: När du bytte vevhusventilation, demonterade du insuget då? Hasso: Vad körde du för Mobil-olja i din 528:a tidigare? Jag har kört Mobil1 i en tidigare sommarbil och det har varit bra. Finns det inte en LL-01 godkänd 0W-40 olja i Mobilsortimentet? |
|
| Skissen på realoem är inte helt överensstämmande med verkligheten. Slangarna 3 och 7 ansluter i varsin ände till grejen på insuget som fördelar till alla sex insugsrör. Det finns ingen anslutning till blocket eller sumpen, annat än oljereturen. | |
| Nej jag demonterade inte insuget. Det tar nog trots allt kanske längre tid att göra det på det sättet, men det kanske blir färre svordommar. :-) | |
| Aha, det var min andra misstanke. Den tunna vakuumslangen reglerar alltså bara ventilen och de grövre ventilerar troligen då. | |
| Den tunna vakumslangen är ersatt av en tät plugg på ventilen/separatorn. Det verkar skumt tycker jag. Hur fasiken reglerar den flödet då? Tydligen ska det vara så nu i alla fall. Även min nya ventil hade en plugg, och i isoleringen runtom finns inget hål för någon slang. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag skulle välja en Mobil Olja istället för Castrol. Vilket jag alltid iofs har gjort Detta är bara en känsla inget vetenskapligt belägg och nått som jag gått o grunnat på ganska länge, när detta problem uppdagades för några år sedan att det är Castrololjan som delvis är boven i detta. Min Seat frös förmodligen i en oljekanal trots motorvärmare och skar och det var Castrololja i. Har alltid kört på Mobil och aldrig haft några problem med frusen vevhusventilation på någon av mina bilar . Självklart beroende på konstruktionen också, Saab är också en problembil. Men som sagt inget vetenskapligt belägg för detta bara en känsla och en fundering, oljor har dock vissa skillnader i sammansättning och grundessenser, Mobil/Exxon är den enda oljebolag som har eget grundessenslabb/tillverkning. De övriga köper från andra labb finns väl 5-6 st. Anders-72 Du behöver enbart LL-98 i din 525a dvs du kan köpa Mobil synt S 5W-40 på ICA för 399 kr dunken :) LL-01 gäller från 09/2001 . Det finns flertalet godkända Mobiloljor även LL-01 ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kanske finns en reglerande modell och en fast då det var pluggat eller så. Vi får se om jag skall ge mig på en konvertering. Jag kommer hålla noga uppsikt närmsta tiden. Den långa kalla perioden verkar ju ha gjort att det formligen exploderar med fall av förfrysning. Lite varmare här just nu (-6°C). |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Notera att täta oljebyten är nog en bra medicin också var 12 månad och max 1200 mil. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja, jag skall byta olja i alla fall nu och det blir tätare byten framöver också. Det får bli en Mobilolja denna gång. Det känns som att det blir för långt mellan bytena nr samma olja får vara med om årets alla årstider och något över varvet runt dessutom. E39:an är väl lite rymligare i motorrummet än E46:an även om det är samma maskin. Luftburken och kanske lite till verkar man behöva ta bort ändå. Det blir väl vaselin upp till armhålorna och uppvärmning med husmorsgympan då.. |
|
| Tack Adelson och Hasso för info! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.