AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.052

Är E-60 sidvindskänslig?

Sida 3 av 3
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det kan vara otur med tillverkningsbatch på däcken också. Vulkaniseringen kan ta lite olika lång tid beroende på råmaterial, processinställningar, mänskliga faktorn osv. Ifjol köpte jag t ex Uniroyal till min andra bil och jag trodde inte det var sant så vingliga de var. Andra jag hörde med hade inte upplevt fenomenet med dessa däck. De var så hela sommaren, men nu i år är de helt stabila så det var nog ett materialfel i dem som nu rättat till sig.

Om man klämmer hårt med en tång på gummit kan man IBLAND se en vätska sippra ut ur gummit om vulkaniseringen inte är fullbordad. I det fallet bör det vara ganska enkelt att reklamera.

___

Min bil: Länk
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
BengtPeter:

Intressant tråd då jag nyss har köpt en e61 och snart (sommaren är kort..) skall leta vinterdäck till bilen. Har likadana fälgar som du till sommardäcken med den skillnaden att det sitter GoodYear NCT5 däck på. Jag upplever ingen större spårkänslighet men då har jag sportchassi och aktiv styrning.

Såg att du saknade stereon och riktningsstabiliteten i din ST220! Jag gick också från en ST220 men styrningen i min BMW upplever jag som väldigt snarlik, detta tror jag nog till stor del beror på tillvalet aktiv styrning. Stereon (med cd-växlare) saknar jag dock då jag endast har BMW:s originalsnikversion nu. Funderar på att köpa till BMW:s original Ipod-anslutning, men detta gör ju dessvärre inget åt det dåliga ljudet.

Mvh Lloydan
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Lloydan!

Ja i vissa avseenden saknar jag ST220. Hade den i 3,5 år (en 05a). Gruvligt bra bil. inte En dag (detta är dagens sanning) stod bilen på verkstad för annat än vanlig service. Tyvärr når inte den nya Mondeon upp till samma klass....Volvo-motor (2,5T) så jag tvingades lämna Ford. Usch o fy! Stereon i Forden, en Sony, var för att vara en standardstereo minst sagt utmärkt. Saknade aldrig HarmanKardon stereon som jag hade i 9-5 Aeron (som också var superbra). BMW-stereon är under all kritik. Duger bara till radiolyssning. Har spelat en CD en gång i den. Det var första och sista gången. Aldrig någonsin kommer en CD-skiva in i den sopstereon igen.

Jag har ju tyvärr bara en billig snik-BMW, brukar kalla den BMW "light" eller EMW (efter Eisenach, orten där Trabant tillverkades) eftersom den är fyrcylindrig. En riktig BMW skall ju ha sex cylindrar minst. Jag har inte sportchassi men är lite frågande till om detta förändrar spårkänslighéten?
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Skönt att det finns olycksbröder......Gokar, skall vi vingla en runda nån dag?
go
198
gokar
430dA -16
Ja...hahaha, det hade varit kul att provköra varandras bilar.... (c:

Jag har funderat på köpa nya fälgar och däck....kör ju på ballongdäck nu, 225/55-16.....
Undra vad det kan göra om man köper 17" eller 18"....kan ju inte bli sämre tycker jag..

Har sneglat på gummihuset, men det verkar vara så många som är missnöjda med kvalitén där?
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Gokar!

Jag kör på 18", BMW stjärneker 124 (rätt snygg fälg). Möjligen kan sidvindskänsligheten bli lite bättre men eftersom denna fälgstorlek kräver bredare däck 245/40x18 ökar i stället känsligheten för spårning i vägbanan. Den lägre profilen medför ju mindre gummi mellan fälg och vägbana så "svajområdet minskar. Den ökade bredden medför att däcket nästan letar efter alla variationer i asfalten och följer dessa. Provkörde i dagarna en 520D med 225/55x16 visserligen på rätt jämn och fin väg men jag tyckte nog att den gick lite "lugnare" på vägen än min.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Upplever inte min femma som sidvindskänslig, varken med 18" eller 16" vinterhjul, tycker den går som ett lok i högfart på autobahn. Men den var väldigt spårig med original RTF-däcken.
go
198
gokar
430dA -16
Men Grandy, din har M-paket och styvare fjädring?

Tyvärr är ju mina 16" sommardäck ungefär lika tragiska som mina 17" RFT vinterdäck...ja, ni läser rätt...hahaha, jag har större fälgar på vinterdäcken...det var så när jag köpte bilen...

Ska åka o kolla hjulinställningen i slutet av veckan, hoppas att det finns något att justera....
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
BengtPeter!

Har samma erfarenheter som du av ST220. Hade min 05:a i 2,5 år och det enda som gick sönder på den var Xenon-ballasten. Hittade dock en begagnad på bildelsbasen för 1000kr så det var hela reparationskontot för bilen. Underbar väghållning, fint morr i v6:an och stora utrymmen. Kort sagt en underskattad bil! Att man fick tinnutus när man körde över 120km/h var största minuset samt den löjligt korta räckvidden som liten tank och hög förbrukning innebar.

EMW! =)
UN
17
UNL
523i -97
525i Touring -06
Lite återkoppling på hjulinställning och lufttryck...

Efter att nu ha kört lite mer så kan jag konstatera klart bättre egenskaper.
Spårkänsligheten finns kvar, men i mycket mindre utsträckning. Vindkänsligheten bedömmer jag även den som mindre.

Fyrhjulsinställning och 2.7 fram respektive 2.8 bak gjorde susen.

Nästa steg blir att byta ut Pirelli P7 mot något stabilare :-)
Men det får vänta några mil till...

/Niklas
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Lloydan ! (eller är det möjligen Lloyden :) )

Exakt! ST 220 var en fruktansvärt underskattad bil, eller var den egentligen det? Minns ett inslag i Motorjournalen där Kenneth Tonef provkörd en ST med ett leende som höll på spräcka käkbenen på honom när han drog på, ljudet...obeskrivligt läckert. Sådana bilar tillverkas inte längre, inte till det priset i alla fall. Och numera, ingen ST utan bara en femcylindrig Volvotröska monterad i en överjäst svullokaross. Men visst, stor soppatörst, liten tank, ingen bra kombination. Kan lugnt påstå att min EMW 520 nog bara drar lite drygt hälften mot ST´n. Å andra sidan får man i stället stå ut med lite fjösdrag i tvålitersfyran, lite vingel och en jävligt dålig stereo. Vet inte vilket som är bäst???????
go
198
gokar
430dA -16
Nu har jag gjort en 4-hjulsinställning, gjorde den på en lokal gummifirma igår...

Ett bakhjul hade ingen toe-in alls, mera cambervinkel på flera hjul även om de låg inom bmw's tolerans..

Första intrycket är att det blev bättre, återkommer när jag testat i lite högre farter och med vind....gummifirman tyckte att jag skulle köra med så högt tryck som möjligt, dvs över 3kg....har inte provat det än...
35
Göteborg
Volvo XC40 P8
Jag kommer ta 16" fälgar, vad ska jag se till att det sitter för däck på dem?
go
198
gokar
430dA -16
Köper du ny bil?
I så fall är väl det bästa att välja samma storlek på fälgarna o samma däcktyp som på den demobil man förhoppningsvis gillade väghållningen på..

Personligen tycker jag det blir för breda däck med bmw's standard 225/55-16, för jag antar att det är 7x16" fälgar.....men det är svårt att välja någon annan däckdimension eftersom rulldiametern ändras rätt mycket.....

Måste väl vara bättre att välja 17" eller 18"... (c:
Run flat däck skulle jag undvika i alla fall...
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
BengtPeter!

Det finns fler som gillar st220!

Länk

mvh LLoydan
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Lloydan!

Yes, jag har sett inslaget tidigare. Gott att se på en BMW-site!

:) :) :)
go
198
gokar
430dA -16
Kört långt i midsommar och det är nog något bättre men inte alls bra...måste vara däcken som är en del av problemet...att ha över 3kg i däcken kändes inte som någon fördel heller..
ja
3
jagervigg
520i Touring -93
Jag byter upp mig från en E39T-00 till en E61T-08 och hämtade E61 i Göteborg för att köra den till Malmö.

Direkt så reagerade jag över att den knappt gick att köra över 110km/tim utan att man nästan körde av vägen vid minsta vindpust. Man får sitta och passa den hela tiden och kör man förbi en långtradare så sätts hela bilen i gungning i sidled och man får sakta ner till 90km/tim bara för att stanna kvar på vägen.

Detta fenomen har jag aldrig haft på någon tidigare BMW och jag har haft många, inklusive flera M-bilar.

Vet någon vad felet är?

Däck, Michelin Pilot Primacy XSE halvslitna 225/55 16". Alltså högpresterande däck av god kvalité.

För mig är det helt obegripligt att detta fel finns på en så pass ny bil.
go
198
gokar
430dA -16
Standardfälgen med 225:or är rena ballongdäcken, för breda däck på den fälgen tycker jag vilket skapar en väldigt gungig känsla....jag kör numera med 18 tums fälgar med RFT däck och det är bättre än med däcken 225/55-16 som satt på när jag köpte bilen. Jag köpte begagnade fälgar på blocket med RFT däck, de har dock en massa hyss för sig som gör att jag inte kommer att köpa såna när jag byter däck.

Så jag tycker att du ska köpa dig några snygga 17 eller 18 tums fälgar till bilen, behöver inte bli så dyrt om man köper begagnat..

Annars är det viktigt med däcktryck och hjulinställning, men som jag känner det så kommer jag aldrig uppleva E60/E61 som stabil på motorvägen.

Själv känns det som om det blir bättre när jag har högre tryck i däcken, den rekommendation som sitter på bilen följer jag inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.