AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.051

Är E-60 sidvindskänslig?

Sida 1 av 3
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Hej

En fråga till andra ägare av E60. Hur uppför er bil t ex i blåst? Min 520-08 (standardfdjädring) är klart sidvindskänslig, hela bilen svajar betänkligt när det blåser. Den svajar även vid omkörning av en lastbil på motorvägen och då behöver det inte ens blåsa. Bilen får passas varenda sekund med att hela tiden sitta och småparera med styrningen, klart jobbigt och en viss känsla av sjösjuka infinner sig.

Är det något fel på min bil? Har haft bilen på hjulinställning och detta skall vara helt perfekt nu men det hjälper inte. Kör för tillfället på vinterdäck, dubb, Nokian Hakkapelitta 5 (helt nya). Kanske är det så att denna typ av däck inte pasar? Har provat med att höja lufttrycket i däcken upp till drygt 3 kg men ack nej. Har börjat tröttna på den här skorven. Körglädje - fan heller.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Har läst om detta fenomen på e60forum.net så det är nog väl känt. Jag tycker inte att det märks på min E61 så sedanen är kanske känsligare.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Min E60 är superstabil med både vinter och sommardäck. Jag har dynamic drive och activ styrning som förmodligen hjälper mot svaj men jag tror på att däcken är problemet,

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Just det, jag har RFT på både sommar och vinter så det beror inte på run flat tyre.

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Upplevede samma sak på min bil. Löste detta genom att byta däck. Det blev en klar förbättring. Jag byte stötdämpare f/b vid 10 000km till bilstein sport. Kan i efterhand säga att att stötdämpar bytet var värt varenda krona.

BengtPeter: Hur långt har din bil rullat och är den även lika svajig med sommardäcken.
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Jag köpte min e61 begagnad för ett par månader sedan. Säljaren skulle köpa nya vinterdäck åt mig, så jag föreslog Nokia hkp 5. Men han sa att dessa inte var bra för de hade mjuka däcksidor vilket skulle innebära mycket antispin blink och svajjigare komfort. Sen om han talade sanning eller bara ville köpa andra, kanske billigare däck vet jag inte.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hakka 5 är väldigt mjuka i början, särskilt i lite varmare väder.
Det tar några hundra mil så har däcken hårdnat en del, men fortfarande är dom relativt mjuka. Tror inte det är däckskuldrorna, snarare gummit i klackarna som 'ger med sig'. Särskilt däck med utökat belastningsindex (XL i slutet av dimensionsangivelsen) verkar bete sig lite 'svajigt' i början, men som sagt - det blir bättre efter några hundra mil.
Hakka 5 är inte ensamma om att bete sig på detta vis - jag har upplevt det även med Goodyear UG5 och Gislaved NordFrost 3.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Just det - kom på en sak till: Prova att SÄNKA lufttrycket med 0,2-0,3 bar. Då plattas däcket ut lite och får mer gummi mot vägbanan - jag har märkt en klar förbättring av stabiliteten med något 'för lågt' lufttryck.
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Har inga problem med svajighet varken på sommar eller vinterdäck(friktion)
Har väldigt lite problem med spårighet också trots 245*40*18
Jag hade en 3-serie som lånebil med nya Hakka dubb, jag trodde att jag hade punktering när jag kom till första svängen , dessa däck var otrevligt mjuka, så du har nog ett däck problem
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Tack för ert intresse i saken.

Bilen har nu gått ca 1.500 mil, så den är alltså rätt ny. Hakka 5 däcken har nog rullat ca 250-300 mil, svårt att säga exakt eftersom jag använder bilen i tjänsten.

Jag tog upp problemet med BMW´s verkmästare och även han tyckte att bilen gick som en potta skit i blåsten. Han rekommenderade europaspecificerade dubbfria däck som tydligen skulle ha stabilare däcksidor. Dessa har dock sämre vinteregenskaper och grepp i snö men hellre det än att bli åksjuk hela tiden. Probelem nr 2 är ju att jag redan sitter med hakka-däcken..........

Jag provade tidigare med att köra på ca 2,5 kg, fick dock en kastvind på motorvägen (E4) mot Örebro som nästan fick blien att åka rakt in i mitträcket. Efter denna skräckupplevelse vågar jag inte sänka mera ty då lär väl däcken bli ännu mjukare och därmed instabilare. Tilläggas skall väl att när detta hände var däcken helt nya och det var rätt många plusgrader ute.

Med sommardäck...nja, jag kör på Goodyear Eagle F1 245/40-18 på BMW originalfälg stjärneker 124. Jag inte direkt erinra mig hur sidvindskänsligheten var med dessa däck men bilen är fortfarande känslig och viss spårningsakänslighet finns men det kan kanske bero på däckens bredd. Är runflatdäcken bättre? Jag har hört någon säga att bilens chassisättning har kalibrerats för RFT?

ös på med flera åsikter!

BengtPeter:

Min bil upplevdes på samma sätt som du beskriver, efter jag satte på vinterdäcken.

Jag blev jättegrinig för att jag skulle behöva köra en vinglig bil hela vintern! Men problemet löstes med tiden som däcken slitits ned.

Nu känner jag inte av någon vinglighet alls. så kanske kan det vara däcken?

//Jesper

BMW - Better Make Way
Upplevde oxå att bilen blev vinglig/ svajig med de nyinköpta hakka5 däcken förra vintern. Men nu så är det bättre. Inte alls lika svajiga. Förmodligen så behövde de köras in ett par hundra mil. Kör med 2.5 kg runt om.

NN/
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Farsgubben har en E60 523i-07:a(facelift) och han har inte upplevt bilen som sidvindskänslig...
Han är visserligen ingen "långkörare", vagnen har i dagsläget endast rullat ca 1500mil sedan sommaren 07..

Men han har inte hitintills något att anmärka på, vare sig med sommarhjulen eller vinterhjulen.

Vinterdäcken han har är>>>Continental vinter viking 2(icke RFT), 225/55-16, dubbade..
Sommardäcken är Dunlop RFT någonting...samma dimensioner..

Mvh Janne.
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Hade lite problem med nya Gislaved Nordfrost 5. Bilen kändes farlig i sidled. Efter ca 100mil har dessa problem försvunnit. Det verkar vara som gunnare sägar att däcken blir hårdare när de har körts några mil. Med mina 18 tum sommardäck RFT är den helt stabil i sidled. Dock har bilen Mpaket.
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Låter ju onekligen som att det är däcken är boven i dramat.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Om bilen har upplevts instabil även med sommardäck, kan det nog vara klokt att göra en fyrhjulsmätning för att kolla så alla hjulvinklar är OK - Hakka5-däcken är mjuka och vingliga i början, men det uppträdandet kan givetvis förvärras av felaktig hjulinställning (särskilt bak).
RFT-däck är definitivt inte bättre vad gäller stabilitet och spårkänslighet - tvärtom är RFT-däck (som har extremt styva skuldror) hopplösa på att leta längsgående spår i asfalten, särskilt när de börjar bli slitna. En bil med slitna RFT-däck kan vara ganska otäck att köra där vägen har 'slitdiken'. Den styva stommen ger också ett markant högre däckbuller än mjukare 'normaldäck'.
Dessutom är RFT-däcken rejält tunga, vilket ger sämre komfort och högre rullmotstånd. Till råga på eländet slits RFT-däck fortare och är dyrare än vanliga däck.
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Gunnare

Tack för synpunkterna angående RFT-däck. Tanken på att byta till sådana däck är härmed avblåst.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Gå till denna site för att hämta en pdf fil för BMW godkända däck. Intressant läsning.

Länk
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Jag hade samma problem när jag för ett år sedan hämtade en Volvo V70 i Växjö, jag fick sprillans nya nordfrost 5 när jag åkte hemåt. Det var 10 grader varmt i växjö och efter 15 mil var jag redo att vända och lämna tillbaka bilen, den vandrade fram och tillbaka och var allmänt sladdrig. Först efter Sundsvall när det blev minus och lite snö blev bilen normal. Nya vinterdäck är mjuka och de som är gjorda för snö och is (nordeuropeiska) gillar inte varmgrader, det var verkligen som natt och dag på bilen, sen dess har däcken fungerat bra, dock har vi ju ganska kallt här uppe (Luleå) och är inte bortskämda med varmgrader på vintern.
Kör man på tvåfiliga motorvägar, utan väggren, så kommer man att uppskatta RFT egenskaper. Vid en ev punktering. Likaså vid tunnlar. Som kan variera i längd. Tro mig, inte så jäkla kul att få punka med långgtradare som "slickar en i arslet" i tunneln, utan att kunna köra undan.

Det jag vill säga är att det VISST finns fördelar med RFT. Det gäller att inse dem. Okej de har säkert nackdelar med. Vad är det som är viktigast. Välj själv.

Stötiga och bullriga. Okej. Men har man själv åkt i en nästan 10 km tunnel, som jag gjort, med tät trafik, kan jag leva med att de stöter kontra den livsfarliga situationen med att laga en punka i en exempelvis tunnel. Osv osv.

NN/
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Eastwood,
jag kör 7000 mil/år. Möjligen är sammanlagt 10 av dessa mil i tunnlar.
Känns inte som jag vill prioritera 10 mil i tunnlar framför 6990 mil där jag lider av RFT-däckens uppenbara nackdelar....
För övrigt haltar resonemanget; Om du väljer att köra vidare på ett lufttomt RFT-däck, ska det kasseras och bytas mot ett nytt. Är jag i en tunnel och får punka, kan jag köra vidare tills jag är ur tunneln och kan stanna (i sakta mak, men ändå) även på ett konventionellt däck. Visserligen blir det förstört, men det blir ju RFT-däcket också.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.