AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.054

Är E-60 sidvindskänslig?

Sida 2 av 3
go
198
gokar
430dA -16
Det här var intressant läsning, undrar om ni som hade problem här har hittat någon lösning?

Själv upplever jag exakt samma sak som BengtPeter både med vinter och sommardäck, köra om långtradare då får man sitta och passa, det känns redan 100m innan man passerat att man är i turbulensen och precis när man passerar hytten på lastbilen så flyttar bilen sig i sidled...väldigt olustig känsla..
När det är blåsigt ute är det inte speciellt kul att köra...

Bilen är annars inte alls speciellt spårkänslig, enbart vindkänslig...

Har svårt att tro att det ska bero på däcken eftersom jag upplever samma sak med sommar o vinterdäck, även om vinterdäcken kanske är något värre, jag har 225/50-17 RFT Good Year UltraGrip 500...

Bilen uppför sig ungefär likadant som min gamla BMW 520 -95 som hade gått 22000mil....har en 523 -06 som gått 5000mil..

Ska bli intressant att lägga på sommardäcken igen och se om jag märker någon skillnad....annars kanske man ska göra en hjulinställning, någon som vet om det går att ställa hjulvinklarna även på bakhjulen?

Jag kör också med UltraGrip RFT i samma dimension och tycker inte bilen upplevs som speciellt sidvindskänslig, inte ens när jag passerar Öresundsbron 2 gånger per dag......
go
198
gokar
430dA -16
Phoebos:
Vad kör du med för däcktryck?

Jag har iofs en E60 sedan så jag vet inte om vi kan jämföra egentligen...det kan ju vara andra stötdämpare tex..

Vet inte vad jag ska tro, för om det vore fel på någon hjulinställning borde väl bilen också vara spårkänslig?
Det tycker jag inte att den är..
UN
17
UNL
523i -97
525i Touring -06
En till...

Har en 525i E61 -06 som är extremt spårkänslig med sommardäcken.
Kör på Pirelli P7 225/55-16.

Sänkte från 3kg till 2.5kg men märkte bara marginell förbättring, dock något mjukare gång :-)

Med andra ord så är det väl bara att boka en hjulinställning och hoppas?!

Eller finns det någon koppling mellan detta problem och sporadiska varningar från nivåregleringen? Den ser inte ut som en cittra ännu, men det är väl bara en tidsfråga.

/Niklas

/Niklas
go
198
gokar
430dA -16
Hej UNL

Vad har du för fälgbredd?
Jag har den vanligaste lm fälgen och den är bara 6.5" bred vilket gör att de däck som bmw monterar (225/55-16) blir som pösmunkar, misstänker lite att det inte är främjande för sidvind/spårkänsligheten....dessutom ser det inte snyggt ut....
UN
17
UNL
523i -97
525i Touring -06
Hej!

Ska kolla det, men det är std-fälgarna (tyvärr :-) ).

Länk

Men skulle BMW sätta på sådan fälgar från fabrik...?

/Niklas
UN
17
UNL
523i -97
525i Touring -06
Jaha, då har man varit och gjort en 4-hjulsinställning samt diskuterat däck...

Inställningen har jag inte hunnit utvärdera ännu, men feedback kommer!

Kombinationen 225, 6.5" och Pirelli P7 är kanske inte klockren, precis som vi snackat om här. Mjuka och breda däck på smal fälg är inte super. Sedan menade man att P7orna har bra grepp, kanske lite "för" bra vilket förstärker känsligheten. Jag känner ju mittlinjerna också...

Vianor i Lund är både prisvärda, trevliga och öppna för en diskussion :-)

Men som sagt, mer feedback kommer!

/Niklas
go
198
gokar
430dA -16
Intressant med 4-hjulsinställning, det går alltså även att ställa in bakvinklarna?
Vad kostar det ungefär?
Väntar ivrigt på din feedback...

Du har likadana fälgar som jag har.....frågan är om de är 6.5" eller 7"?
Det står på baksidan, men jag kollade inte när jag bytte till sommardäcken....har för mig att de är 6.5" men söker man på internet lite så verkar de vara 7"...

Jag känner alla linjer och spår...men man blir van med det också...värst är det när det blåser sidvind...

Känner du också hur bilen wobblar när du närmar dig en långtradare bakifrån?

Testat med lite olika lufttryck i däcken och känslan är att det blir bättre att ha högt tryck...nu kör jag med 2.7 fram och 2.9 bak

Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Genom att jag har haft båda symtomen spårkänslig och vindkänslig är det kanske på plats att dela medsig av erfarenheterna.

Från början satt det Dunlop RFT 245/45-17 på 8" fälg. Hade lite känning av sidvinden dock så upplevde jag bilen som mycket spårkänslig.

Införskaffade Michelin Pilote Primacy 235/45-17.
Från början var jag mycket nöjd med dessa däck. Bullret från RFT däcken var i princip borta. Någon större förbättring av vindkänslighet eller spårkänslighet blev det inte.

Efter att ha läst lite angående lufttryck i däck så bestämde jag mig för att prova olika kombinationer. Detta tog hela förra sommaren.

För att göra en lång historia kort så är detta mina erfarenheter.

Lika däcktryck fram och bak funkar inte för mig iaf med mina däckdimensioner.

Har pumpat däcken till 3,1bar. Bilen blev mer spår och vindkänslig. Förhögt däcktryck fram och bilen blir spårig och känslig vid högre farter.

Har provat att gå 0,8 bar under rekommendationen från BMW och det funkar inte heller. Bilen blir vindkänslig och styrningen slapp och tappar all körkänsla.

Efter halva sommaren så analyserade mina tester.
kom fram till följande.
Däcktrycket fram bör ligga mellan 2,6-2,9 bar
Däcktrycket bak bör ligga mellan 2,8-3,0 bar

Jag började med att pumpa framdäcken till 2,9 och bak 3.0.
Släppte sedan ut luft i flera omgångar samt pumpa upp igen.

Nu har jag hittat det optimala däcktrycket för bilen.
Det slutade med 2,8 fram och 2,9 bak. Blev kvitt spår och vindkänslighet. Byte även dämpare under den kommande vintern vilket gav sitt i det hela.

Gokar: Upplevde sammasak att bilen wobblar när man började på att hinna ifatt en långtradera. Förhögt däcktryck bak kom jag fram till när jag testade iaf. I dittfall skulle jag prova att gå ner i däcktryck både fram och bak. Samt att inte lägga mer än 1bars skillnad mellan fram och bak.

Som sagt tog det mig en hel sommar innan det blev bra. Det är bara att testa och testa.
go
198
gokar
430dA -16
Intressant läsning..Duser, ska testa med samma tryck runt om

De märkliga är BMWs alla tabeller som säger att man ska ha högre tryck bak...följer man fullpackad bil rekommendering på min dimension ska det vara 2.4 fram och 2.9 bak....

Får väl försöka göra lite tester...hahaha

Hur stor skillnad var det att byta stötdämpare?
Bytte du till annat märke än original?
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Min E61 T 2004 var klart sidvindskänslig både med sommar och vinterdäck utan RFT funktionen. X3:an är stadig som ett tåg öven i höga hastigheter och blåst.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Rättelse för skillnad mellan fram och bak tryck. 0,1bar skall det vara och inte 1bar.

Kanske har jag uttryck mig klumpigt men lika däcktryck fram som bak funkade inte för mig.

Om du skall testa så använd samma tryckmätare hela tiden. Jag använde två stycken då en fick agera kontrollmätare.

Byte till bilstein B6 sport. Skillnaden blev större än vad jag förväntat mig.
Genom att jag redan hade fått bort spår och vindkänsligheten så vet jag inte om dämparna gjorde så mycket. Styrning och komforten blev grymt mycket bättre.

Kan bara säga att det blev en helt ny bil. Har testat en splitterny E60 för att känna skillnaden. Det kändes som om min bil hade bättre vägegenskaper och bättre känsla i styrningen.

UN
17
UNL
523i -97
525i Touring -06
gokar:

Vianor i Lund tar 830:- för en 4-hjulsinställning och 600:- för 2 hjul.

Fälgarna är 7", har kollat nu :-)

Men även jag ska testa först hur mycket hjulinställningen gav och sedan med ojämt däcktryck fram - bak. Återkommer med mina upplevelser!

/Niklas
go
198
gokar
430dA -16
Det låter väldigt billigt för en 4-hjuls...undra vad det kostar på en BMW verkstad....jag är annars skeptisk till att låta några amatörer på en gummifirma ställa in hjulinställningen, men det kanske inte man ska vara...amatörer har jag ju stött på även på BMW ställen...

Testade en del igår när det var extremt blåsigt väder....kan inte påstå att jag kunde hitta något fördelaktigt lufttryck, lika illa vad jag än prövade....

Det märkliga är ändå att jag inte upplever bilen så extremt spårkänslig, när det inte blåser (vilket det nästan alltid gör... )c: ...) känns bilen ok förutom när jag ska förbi långtradare i motorvägsfart...
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Gokar: Kan inte låta bli att skratta lite. Det du beskriver exakt samma fenomen som jag upplevde. Tyckte också att det kändes lite märkligt med bilens beteende.

E60 karossen är känd för att vara vindkänslig.

Gör en 4-hjulsinställning och se vad som blivit bättre.
Annars så kan däcken vara boven om du kör med RFT.
Kolla att dämparna är hela och fungerar tillfredställande.

UNL skall ju göra en 4-hjulsinställning och återkomma. Skall bli intressant att läsa reslutatet.

Jag sätter ändå en slant på däcktrycket om det är vanliga däck och inte RFT däck.
UN
17
UNL
523i -97
525i Touring -06
Kan ge lite feedback på hjulinställningen nu.

Märk väl att det inte var några stora förändringar av inställningarna, men dock några :-)

Resultat? Märkbart bättre för min del! Och då kör jag med 2.5bar i alla 4 däcken.
Har inte hunnit med att testa t ex 2.8 fram och 2.9 bak ännu, men det kommer feedback på det också.

Vad gäller kompetens på hjulinställningar så handlar det väl mest om hur ofta och vilken vikt man lägger vid dem. Så det handlar nog mer om personen som gör dem, snarare än vilken firma man vänder sig till. BMW ville ha 1800 för en 4-hjulsinställning.

Återkommer med input från tryck-testerna :-)

/Niklas
go
198
gokar
430dA -16
Niklas (UNL), har din bil bara varit spårkänslig eller också sidvindskänslig?

Enligt någon BMW firma jag pratade med så påstod de att drog bilen inte snett på något sätt så är det troligen inget fel på hjulinställningen....men jag är skeptisk....tror nog att det finns inställningar som är mindre bra men som kanske inte gör att bilen drar snett...

Frågan är vad det skulle göra att byta däck/fälg till 17-18" om lägre profil på däcken, ingen som har gjort det som kan jämföra mot 16"?
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
UNL:
Rek för 16" 40-55 profil 2,6-2,9 bar.
Tror inte att det däcktrycket som jag kom framtill funkar bra på dina P7 225/55.

Jag skulle nog ha provat med är 2,6 fram och 2,7bar bak. För att sen gå upp ett steg 2,7 fram och 2.8 bak osv. Tror då att 2,8 fram blir förhårt och att bilen blir orolig och spårkänslig vid högrefarter.

el
6
elo_bmw
BMW 520i-04
Mina iakttagelser:
Äger BMW E60-04 och från början fanns PirelliP7 225/55/R16 på bilen. Upplevde ingen spårkänslighet alls. För ett par månader sedan skaffade jag 17-tums originalfälgar stjärneker style138 med begagnade Dunlop RFT däck. Blev mäkta besviken!!! Det var som att köra en helt annan bil. Otroligt spårkänslig var den. Efter att ha läst många forum diskussioner och efter att ha pratat med en och annan däckgubbe förstod jag att RFT-däcken var boven. De var mycket hårda och styva, därmed ostabila och spårkänsliga. Köpte helt nya Goodyear Excellence 225/50/R17. En otrolig skillnad! Att jag valde Goodyear Excellence beror på att jag hade bra erfarenhet av dessa däck sedan tidigare. Har inte märkt att bilen spårar någonting alls med dessa mjuka komfortdäck. Äntligen har jag fått tillbaka den komfortabla körningen.

Med vänlig hälsning

/Elo
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Hej igen.

Jag startade den här tråden under vinterdäcksäsongen. Bytte ut vinterdäcken till Continental med avsevärd förbättring. Hör nu såklart på somardäck. Däckvalet är så vitt jag kan förtstå extremt viktigt, även lufttrycket i däcken. Med de sommardäck jag har nu går bilen rätt bra. Den är fortfarande spårkänslig men inte fullt så sidvindsskänslig. Även jag har provat lite olika lufttryck och följt BMWs rekommendation för aktuella däck 245/40-18 93Y, dvs 2,4 fram och 2,9 bak. Fungerar bra faktiskt. Dock är nog inte mina däck att rekommendera då dessa enligt BMWs verkmästare är "för extrema". Jag har GoodYear Eagle F1 men V-mönster (ej runflat). Grymt sidogrepp: JA men med dessa däck blir bilen mera spårkänslig p g a däckmönstret. När det blir dax att byta skall jag nog ta Continental. Man kan ju hoppas att detta är ett bättre val. Med anledning av tråden ovan blir jag även nyfiken på GoosYear Excellence. Någon som vet mera om detta däck?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.