AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.250

Vandalism.. Kan man skydda sig?

Sida 1 av 2
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Nu har jag börjat få on ti magen och börjat sova dåligt. Har läst några inlägg här i forumet och det verkar som om vandalsim är ett ganska stort problem på våra bilar.

Är det någon som vet om man kan skydda sig, försäkringar. Var ska man parkera. Vilket straff är det som gäller om man får tag på idioten som vandaliserar ens bil, Får man slå ihjäl honom eller bryta handen på han?

En öppen diskution verkar vara på sin platts, vill ju kunna njuta av min bil.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Du får som envar i vårt samhälle utföra envars grip om du tar en vandal eller tjuv på bar gärning. Om gärningsmannen gör fysiskt motstånd, exempelvis angriper dig i samband med ditt envars grip har du rätt att försvara dig med det våld som nöden kräver. Är du en civil/privatperson som utför ett envars grip så brukar Polisen ha bråttom att undsätta dig. Ring dem och säg att du gripit en gärningsman och att det är mitt i ett bostadfsområde så ska du se att de kommer ganska snabbt.

-Säg till gärningsmannen att du griper honom för skadegörelse
- Känn dig hotad och nita honom först, eftersom du svårligen kunde besinna dig eller hamnade i vanmakt
-Stäm sedan gärningsmannen för olaga hot och skriv dagboksanteckningar om hur hårt olägenheten drabbat dig; avkräv ett fett skadestånd för ditt lidande
=> gärningsmannen åker in för skadegörelse, tillgripelse av fordon, olaga hot och ev misshandel i samband med envars gripet...
wa
30
wass
535 alpina -89
Powerkjell:
Vilket underbart svar men jag vet inte om det är lite amerika inspirerat.
Men det är ändå klockrent.

GO HARD OR GO HOME
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Gör processen kort.....kör över fanskapet, o backa över honom!
Fick min gamla -88:a repad idag....och dörruppslagnings-bula igår.

Synd att det inte är lagligt att göra bilen strömförande eller nåt annat mysigt...men jag tror knappast vandalen skulle anmäla dig, snarare gamla 88-årige asta med pacemaker...men det vore väl en idé.

#232 i E28 registret
Länk

pjotor.
Det mest genomtänkta och logiska vore väl ändå att göra som BMWCoupe skriver. Så skulle jag göra, är alla överens?
betriebsanleitung
Jag hörde också att det var förbjudet att göra bilen strömförande,men när jag blivit av med tillräckligt mycket så gick jag till polisstationen och frågade .Vakthavande sa att det var ok för man fick skydda sin egendom,bara man satte en varningslapp på rutan.Jag köpte en Toro elstänselsapparat och sen dess fick den va ifred.
Man undrar om ni alla har bilen stående på gatan? Vågar själv knappt gå in på macken när jag åker M3´an. Borde inte vara så men..
Här hemma i Kalmar står min på gatan, ca 20 meter från min balkong...tror det skulle ta mig max 15 sekunder att kuta ut till den...
men här får bilen vara ifred...
Saken är ju den att man har ju bilen för att använda den, inte för att gömma i ett garage.
Elstängselgrejen ska jag fanemig kolla upp :)

#232 i E28 registret
Länk

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Elstängsel.. hur kopplade du?
Hur fungerar det?

Problemet med eget ingripande brukar vara att den andre är väldigt angelägen med att försöka smyga iväg så fort som möjligt.

Att köra över honom vore det enda rätta, så skulle ju bilen också få känna njutningen av att hämnas på vandalen, precis som Christin.. :)
hrm...kom o tänka på en vän som satte fast rakblad på alla bultar till en spoiler på en VW golf så att när dom stoppade in fingrarna för att hålla emot skar dom sig sönder o samman, kanske en idé? tror knappast att en tjuv skulle anmäla att dom blev skadade när dom skulle ta spoiler... faran är väl bara att man själv kan skada sig....

#232 i E28 registret
Länk

-:BeeMWe:-
Rakblad under speglarna funkar också.

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Härligt, nu börjar det komma in lite trevliga tipps.
Hur ska man sätta fast bladen? limma eller försöka löda fast dem?

Finns det mera man kan göra?
Vilka låsbultar är bra,
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Dom låsbultar som är bäst enligt vad jag förstått är Interas i Västberga. www.intera.se De svarvar en hårdmetalltopp så att den direkt ska passa på fälgen på plats. Kostar ca 1500kr för en sats men då blir det omöjligt att sno fälgarna. Eller så kan man köra en annan variant, 5st orginal låsbultar:)
Mvh
Asken
SalusAnsvar har en jättebra tilläggsförsäkring som täcker självrisken i vagnskadegarantin om bilen utsätts för skadegörelse. Har man ingen vagnskadefskr. helförsäkrar man bilen hos dem (tänker faktiskt göra det när min prova-på försäkring går ut i september) och på så sätt slipper oroa sig över kostnader som uppkommer när bilen utsätts för vandalism.

//Dominik

'Respect is something one earns not get'
Bader, om man sätter dit genomgående bultar så är det bara att pressa på rakbladen på bulten (om det inte är större än en M8:a, annars får man ta fram plåtsaxen å klippa upp lite så att det går att trä på det. Rakbladen satte han ovanpå muttern, så att man inte kunde nå den utan att skära sig (om man inte visste om det och pillade bort det, men då kan man ju sätta ett som en bricka under muttern oxå.

Om jag skulle få för mig att skaffa en fet spoiler till min 518 (varför jag nu skulle det, är det en snik så är det, och den behöver inte se ut att gå i 240 när den gör max 185 typ) så skulle det nog sitta en del vassa små blad därunder.

#232 i E28 registret
Länk

Dominik, visst kan det vara skönt att slippa självrisken, men det iriterande är ju att man inte får ha bilen ifred, fick inte ens ha en -88:a ifred när jag var i Malmö i helgen, nyckelrepa, ca 5 cm lång =(

#232 i E28 registret
Länk

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Det är ju för j....t att man inte kan få ha sina saker i fred.
Så man ska ha ström i karrosen, vassa knivar på alla bultar och skruvar, och så ska man ha ett extra larm med bauta siren i bilen så att man skrämer skiten ur tjuven, helst kopplat till typ stereon eller liknande så att den utlöses när det är problem med kablarna dit :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jo jag förstår många som säljer och ger upp. Tänk dock på att en misshandel sällan är roligt att ha i bagaget!
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
gör som jag gjorde satte upp en videokamera som filmade bilen på p-platsen utanför huset, och hur länge tog det inte innan det kom ett pucko och slogsönder rutor tak skärmar huven mm, gick till polisen med filmen och sen plockade de in killen, blev böter och skadestånd och alla repkostnad på bilen + värdemisnkiningen.

Joakim Eriksson
bl
2.296
blixten
325i -88
Du Joakim E, vad var det för en typ som vandaliserade?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.