AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
15.732

5 liter olja rann ur idag ! - 23 Grader. Vad kan det vara ? BMW X5

Sida 2 av 2
Gu
53
Gustaf W
X5 4.6iS -02
330D -01
323i -86
R850R -04
Hej!

Råkade ut för liknande problem förra veckan på min X5 4.6iS.
Var i Sälen och körde ganska korta sträckor.
Sen blev det -17 över natten och efter att kört en bit tändes check engine oil.
Började fylla på olja och det gick på hela 5 liter innan den var på normal nivå igen. Kollade under och det var lite kladdigt på hasplåten.
Verkar som om det runnit längs returröret från vevhusventilationen.
Märkte ingen onormal avgasrök eller liknande.
Sen gick den 60mil utan problem med bibehållen oljenivå.

Det måste varit vevhusventilationen som frusit, men tycker det är väldigt mycket olja som försvunnit. Måste varit en kombination av externt läckage och att motorn sugit i sig en del. Och vad kan tänkas behövas bytas nu?

Vet att det byttes vevhusventilation och de två övre slangarna förra vintern (enligt förre ägaren).

Någon som vet vad som brukar ge sig när det fryser? Är det något i själva oljefällan/plasthuset som pajar eller brukar det vara någon slang?

/Gustaf

Wa
59
Wallinski
X5 4.4i -02

Jag har monterat en säkerhetsventil på min bil och det fungerar riktigt bra har även råkat ut för frysning fast man har bytt all slangar returrör och oljeseperator. Och det är precis bakom insuget den fryser dör en av dom grova slangarna går ner så jag tror att problemet är att förra ägaren monterat en tornado i den som sätter sån fart på insugsluften mer än motorn hinner ta in därav att den fryser längst bak i insuget eller vad tror ni?
Mvh
Wa
59
Wallinski
X5 4.4i -02

Gustav kolla returröret och den smala slangen det är brukar det vara igensatt.
Mvh
Wa
59
Wallinski
X5 4.4i -02

Gustav byt alla slangar samt oljefällan samt kolla returröret att det inte är igensatt samt om du har tid, ta även lös delen som sitter skruvad med torxsktuv bakom insuget och rengör den ochså den sitter lite trångt till men det går. Samt ny olja+filter
Mvh
Wa
59
Wallinski
X5 4.4i -02

Byt även ventilen som sitter skruvad bak på insuget och röret
Mvh
Wa
59
Wallinski
X5 4.4i -02

Kan bara säga att det händer alla märken ta tex audi 1.8T när dom fryser så händer det ganska ofta att dom skär på insugskammen saab vet ju alla vad som händer med dom samt alla fransosser som fryser titt som tätt detta är någonting som biltillverkarna måste göra nått åt men vissa har ju teorier om att det börjde kring 2005 när man började tillsätta ethanol i bränslet?
Och vissa på oljorna.
Mvh
Det där med etanolet i bränslet borde fungera åt andra hållet i så fall?
Jag menar sprit tar upp ev vatten så detta borde minska risken tycker man?
Men men,ingen lätt nöt att knäcka detta med VV problemen,och visst drabbas andra märken med så som Audi,Saab mfl.
Tror att avgasreningen är en bov i detta drama?
Sen så spelar oljan en klar roll också,men vilken olja eller intervall som skyddar bäst kommer säkert att disskuteras flitigt framöver här på AP?
Wa
59
Wallinski
X5 4.4i -02

Jag läste det om ethanolen på amerikanskt forum men detta är ju ett jätte problem som biltillverkarna måste lösa på något sätt.Och det är ju dom här miljökraven som ställer till det med vhv.Jag tror på täta olje intervaller samt rengörning inför varje vinter.
Mvh
Tror som Dej Wallinski att tätare intervaller på oljebyten och att något bör göras med VV konstruktionen så att servive mm underlättas vid varje service tillfälle är lösningen !
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Sällar mig till den olyckliga skaran. Nästan identiskt förlopp som ni andra. En kall vinterdag, bränd oljelukt från motorn, läckage framkant höger -förmodligen ventilkåpspackningen.. Ställde in den i varmgarage över helgen och tittade till den nu. En rejäl oljepöl under motorn. Hoppas inget mer gått sönder - ska få Nordic kitet installerat nu under veckan. VV kontroll/rengöring måste snarast till i serviceprogrammet!!!

If it aint broken - dont fix it
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Wallinski:

Var installerade du säkerhetsventilen? Vilken ventil använde du?

Har du några bilder från när du installerade säkerhetsventilen? Eller kan du ta nån bild och lägga upp här t.ex.?:

Länk

Mvh
Wa
59
Wallinski
X5 4.4i -02

Jag gjorde som så att jag borrade ett lagomt
Stort hål i oljelocket och sen trädde jag i en däckventil men utan ventil i
Men sen på våren bytte jag till ett vanligt lock.
Men borra inte för stort hål ventil skall sitta tight
Och sen en slang på vetilen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En undran är ju varför 4.4 -4,6 på en X5 har annan konstruktion av vevhusventialtionen som fungerar sämre än en 4.4 i en E39 exempelvis.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ch
4
ChristianX5
X5 4,4iA -01 Sport
Kan dela med mig av min historia med frusen vevhusventilation. Bilen stod ute i två nätter som det blev ner mot -25 grader som lägst.
På morgonen går jag ut för att starta bilen och åka till jobbet (ca 1,7mil) när jag har ca 400m kvar till jobbet så plingar det till och "check engine oil" står i displayen samt den röda lampan lyser till i en sväng. Stannar direkt och tittar i snön bakom bilen och ser oljefläckar tätt i snön.
Kör in bilen på jobbet så den får tina lite och sticker och köper 6l olja och fyller på. Kollade även med en liten spegel i bakkant på motorn och det verkade komma från ventilkåpspackningen längst bak. Åkte nästa dag till den lokala OK/Q8 macken o tog upp bilen på lyften och hela undersidan var dränkt i olja så på med 2l avfettning och börja spola.
Har inte läckt en droppe sen dess men luktade ju bränd olja i en vecka efteråt.
Numera är jag inte lika snäll och låter tjejens Volvo V70 stå i garaget när det ska bli riktigt kallt utan där bor X5an permanent nu :)
Och så tycker de flesta att BMW är en premium bil ?

Jä...la skitbil tycker jag personligen.

Kommer få mycket skit för det jag skriver nu,men detta är vad jag upplever/upplevt....

Vevhusproblematiken som är ett stort misslyckande från BMW´s sida både materialmässigt och kundrelationsmässigt !!

Inget hjälper,vare sej coldclimatekittet eller goodwill !!

Igår skulle det bytas 2 glödlampor på frugans E46a.
2st parkeringslampor fram samt vä-sidans helljus ( H7 ).

Tog bara 50min att göra utanför en bensimack och 2 blodiga händer på köpet.

Hade den tekniker som skapat detta system varit där då så hade jag fått en ny lya i kumla idag.

Men många här kanske tycker att det är normalt att behöva demontera luftburken+LMM´n för att kunna byta en sketen lampa fram?

Envis som jag är så testade jag att demontera/montera utan att ta bort ovan nämda artiklar först,men men....

Sen kommer rostproblemet in i bilden med.

Är noggrann med mina bilar som alltid,men rosten kommer oavsett på dessa jä...la bilar ( läs BMW ).

Och till sist bara,nu när man är Volvo ägare igen ( V70 T5 -01 ) så upplever jag att reservdelspriset är så löjligt dyrt på BMW att det är skrämmande.

Att kvaliteten skulle vara bättre med BMW delar ( original ) är en fet myt också.

Näe,blev imponerad av komforten samt prestandan i den gamla V70in jag köpt,men blir än mer imponerad av både priser och bemötande hos Volvo själva.

Där kan man snacka om kundansvar i alla fall.

Jo visst ja,rost?

Ni kan jämnföra själva där Ni bor mot volvo bilar ex så ser ni snart skillnaden ;)
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Men då är det ju enkelt, sluta köp BMW dvs rösta med plånboken :-)

mvh
Anders
Precis vad jag gjort ;)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Lycka till i Volvo-världen Alex84, inga sura miner här utan vi väntar lugnt på att du kommer tillbaka svärandes över den istället. Det finns en anledning till att Bmw har bättre resultat i diverse undersökningar och framför allt mer nöjda kunder än Volvo och det stavas inte "Korkade, märkesblinda ägare".

Sedan har du kanske hittat en toppen V70 och haft måndagsexemplar av Bmw tidigare, och likaså kanske just Volvo hos dig är trevliga men på många orter skitstövlar. Snart kommer nog rosten med, för tro inte Volvo är skonade.

Två saker håller jag dock inte med dig om, de reservdelar jag jämfört mellan Bmw och Volvo har legat i samma prisklasser och tar det dig 50min att byta lampor på en E46 undrar jag om tummen inte sitter mitt i handen?

Mvh

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Problemet är inte tummen mitt i handen utan trångt och delar av plast samt -15grader ute,ja resten kan även en blind räkna ut ;)

Gällande delar och pris på dessa så kan man numera söka på sitt regnr hos biltema.

Ganska intressant att jämnföra mina bilar där ( Audi,Bmw,Volvo ).

Gissa vilket märke som både har mest och är hälften så dyr ;)

Sist så är prestandan i Volvon jämnförbar med de flesta BMW modeller,och Din 330 lär få svettas mot min hissinge container vid ett rödljus ;)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag har bytt glödlampor på en Mercedes A-klass utanför SBP i ösregn och det tog inte en kvart, jag har också bytt glödlampor på en Alfa Romeo 156 V6 vid ett kortare stopp på en bensinmack under en resa, har inte koll på tiden men vi kan väl säga som så att några 50min tog det inte.

Jämfört med de flesta modeller är E46 en barnlek, tog det då dig 50min tror jag det talar för sig själv. :)

Biltema är heller knappast rätt plats att handla Bmw-delar, av personlig erfarenhet kommer jag aldrig handla delar där igen för övrigt.
Sedan har jag inte nämnt prestanda, dels för att jag inte bryr mig om rakt-fram prestanda och dels för att jag vet att en V70 är en pina när vägen svänger; E46 är raka motsatsen och min 330i är inte original och rena drömmen.

För övrigt har jag aldrig haft några problem mot T5 heller de gånger någon vresig gubbe irriterat mig, men så är en 530i visserligen mer jämförbar med en tyngre V70.

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.