|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Var i Östersund i helgen med våran X5á -01 4,4. -23 grader under natten. När idag skulle hem, så startade jag bilen och lät den stå på tomgången medans jag packade för att värma upp den. Temeraturen steg som normalt, efter ca 10-15 min kände jag att det började lukta något, jag kollade under bilen och såg till min förskräckelse att oljan rann ur. Jag la i driven och körde ut och ställde den på vägen, stängde sedan av motorn/ bilen. Efter ca 10 min så startade jag den igen, då rann det knappt någonting/droppade lite bara . Jag kunde inte se något eftersom jag har en skyddsplåt under motor. Jag åkte 500 meter till macken och köpte 4 liter olja, det räckte inte, så det blev en liter till. Efter det så körde jag 45 mil hem, ca 6 tim med matstopp. Jag fick behålla all olja, det var lite dropp på skyddsplåten under. Vad var detta ??????? Väligen | |
| Frusen vevhusventilation. | |
|
Är det ok nu då ? eller har nått gått sönder ? Slangarna är ialla fall hela och fina, det kollade jag nu i kväll. Väligen |
|
|
Himla tur att bilen stod på tomgång! I och med detta borde bilen klarat sig från motorskador, du hade väl ungefär hälften av oljan kvar. Lyste oljetryckslampan när det hände? Frågan är väl var det läckte ut, någonting kan ju ha gått sönder när det frös. __________ |
|
| Länk | |
|
Den gick aldrig dåligt. Det rykte aldrig från avgassystem. Det kom ingen olja upp ur oljesticka eller någon annanstans ovan på eller sidor. Det ser ut att komma bakifrån/under. Idag morse (-15 under natten) så droppade det lite mer igen när jag åkte till arbetet ca 4 km. Skall riva bort skyddsplåten i eftermiddag och titta vart det trycker ur, eller om man ser var det har kommit ut från. Fortsättning följer............... Hur gör man ren en vevhusventilation / oljeavskiljare på en X5 4,4 (V8) -01 ? Någon som vet en länk eller har tips? Tack ! Väligen |
|
|
Nu har bilen stått still i ca 2 tim från att det kördes senast. Gick ut och provstartade nu. Tätt som ett grodarsel !! Vilket måste betyda att inget är skadat, men något fryser under natten, som måste göras rent. Oljan har något hål där övertrycket har möjlighet att gå ut då det fryser. Nu när den är varv så är det som sagt tätt. Skriver ikväll då jag tittat mer grundligt under skyddet. Väligen |
|
|
Hej! Jag kanske kan flika in att min sambo ringde för en stund sen när hon kommit fram till jobbet och sa att det var fullt med olja i motorrummet. går det att köra bilen därifrån om man tar med sej olja? |
|
|
Bo Kolan Jag utgår från att ni också har det kallt. Om det var för ca 2-3 timmar sedan så har nog proppen släppt nu. Åk dit med ny olja, kolla först på stickan, så att du inte överdoserar. Starta och kontrollera läckage. Ps. Ta me dig papper så att diu kan torka bord överflöd som kan rinna fortfarande. Lycka till ! Återkom gärna om hur det gick. Väligen |
|
|
Bo kolan, dela gärna med dig om din bil är en import och således saknar "cold-climate" ventilationen. Men fixa bilen först så att sambon blir nöjd och glad :) |
|
|
förtydligande. 2-3 timmar sedan, då har inte någon ny propp bildats eftersom motorns värme tinar upp i motorrum. Annars brukar propparna tina upp, min ca 20-30 min. Dock Tinas dom ej upp av bara motorvärvare, utan bara av motorns värme som blir under huven. Väligen |
|
|
Eh, annars så varnar ju BMW för att aldrig låta bilen stå på tomgång efter kallstarter. För oljetrycket hålls då inte tillräckligt högt för att smörja hela motorn korrekt. Står så i manualen för min 94a iaf =) Tror inte X5 har torrsump/el oljepump... |
|
|
Helt otroligt! Några timmar efter att jag ställt frågan, kan jag besvara den själv. Ja cold-climate ventilationen fryser tydligen den med. I morse var det runt -24°C när jag startade upp bilen som stått ett par dagar. Den fick stå och gå lite lugnt ett tag innan jag for. Allting gick finfint. Åkte nu hem på kvällskvisten. Rena "sommarvärmen" i jämförelse med -12°C så jag klämmer iväg direkt. Skulle förbi en jobbarkompis till min sambo och hämta prylar från IKEA. När jag kommer fram och skall stanna drar det in en väldans dimma i bilen, men eftersom jobbarkompisens gubbe just dragit igång på en Nissandiesel så trodde jag det var den som osade. När jag öppnade bilen igen och röken stod kvar därinne anade jag oråd och öppnade huven. Jodå visst har den tryckt ut olja, högst troligt från ventilkåpspackningen längst fram till höger ser det ut. Det har kommit ett par dl minst för det fanns på "hasplasten", motorfästet och grenröret som orsakat rökridån. En halvliter fattades på stickan, men M54:an dricker ju lite så jag är osäker på hur mycket det var innan. Proppen verkade ha tinat redan när jag öppnade huven för det kom ingen olja mer och oljelocket for inte till månen när jag öppnade. Får tvätta rent i morgon och inspektera vidare. Ingen packning har pressats ur vad jag kan se. Skillnaden på morgonen var att den gått över 5 mil föregående tur och nu på kvällen då det var hälften så kallt bara 9 km. Temperaturomslag kanske också spökar. Vaqttnet var fruset på jobbet också, men det gick igång med varmluftspistoler och värmefläktar :) |
|
|
Det jag vet nu är att jag har trasiga slangar, porösa, ramlar sönder.(vevhushusventilationsslangar i bakkant undertill)ner till tråg) Bytte i september vevhusslangarna ovantill (2st) (250kr st ca 30 cm st ) pga att dom var porösa som asfalt, helt slut och hål. Konstruktionsfel ?? Vad vet jag ? Skriver mer sen.. Skall BMW ha dessa fel ? Att sälja en bil för dom pengarna, med dessa brister som uppenbarligen finns på många modeller och kan skapa mycket kostsamma reparationer om man har otur ägarna? Väligen |
|
|
Nämnas också kanske är att bilen gått 19800 mil Är en -01 och svensksåld. Väligen |
|
|
Jag blir inte direkt chockad att gummislangar hårdnar och spricker i -20´C, andra bilmärken har blivit betydligt värre drabbade - för en gångs skull anser jag inte att BMW kunde gjort det bättre. Mvh |
|
|
Nu är det fixat. Ny slang till trågrör. Ny slang från kopp, porös och som det var lite kondensvatten i. Blåst rent rör baktill ner till tråg.. Ny packning i oljeavskiljare, den gamla var otät. Fick riva nästan hela bilen för att komma åt slangar baktill. Väligen |
|
| jag hade samma problem på min bmw 318is -93 import. när jag startade bilen på morgonen för att få upp värmen så efter en stund så spotta den och fräste, så jag kollade upp de och då hade han skjutit ca 2cm av trågpackningen pga frusen vevhusvent så det bara forsade ut olja. de e lite tråkigt det där men jag antar att man får vad man betalar för när det är en import utan "cold-climate" MvH Niklas | |
| Egentligen borde man ha en övertrycksventil i oljelocket och en nånstans i sumpen så man slapp trågkiga följdfel av frusen ventilation. | |
| håller helt med dig anders-72, att dom kan bygga en hel motor men ingen övertrycksventil är ju konstigt haha:P | |
|
Det är ett konstruktionsfel inget snack om saken. Dessvärre inte den enda konstruktionsmissen vad gäller BMW, men man får vara glad så länge bilen är hel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.