|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
någon som provat eller vet om en biltemas diagnos fungerar på en m3 3,2l? samt vart man isf hittar vad bmw´s felkoder betyder, för jag förstod bara att själva koden syns i displayen. smidigt samt billigt litet hjälpmedel om det fungerar tänkte jag.. | |
|
Först och främst måste du fråga dig vad du skall ha den till! OBD2 är en felkodsläsare för avgasrelaterade felkoder och inget annat. Dessa koder är dessutom standardiserade så att man behöver inte veta "BMW:s felkoder" eftersom dom är lika för alla bilar (kan dock finnas "enstaka" bilspecifika koder). Sedan finns det fyra olika standarder för att läsa ut dessa koder (ISO, PWM, VPW och CAN). Det senare är litet utanför min kompetens så det får du ta reda på mer. I alla fall har jag en läsare som läser enligt protokollen (heter det så?) ISO, VPW och PWM och skulle häromdagen läsa av koder i en Passat -06. Det gick inte och orsaken är troligen att Passaten har det nyaste protokollet CAN som min läsare inte klarar av. Kan alltså vara ide att kolla vad din bil har för protokoll respektive vad BILTEMA:s apparat klarar av att läsa. Om du sedan vill läsa ut BMW-specifika fel tex på ACC, bromsar, automatlåda mm då duger bara en specifik BMW-läsare eftersom dessa funktioner vad jag vet inte är standardiserade mellan bilarfabrikanter. Per L |
|
|
Skall man tro på instruktionen som medföljer apparaten (kan laddas ner på BILTEMA:S hemsida) så fungerar apparaten på alla OBD2- och EOBD-kompatibla fordon så det verkar ju bra. Sedan skulle jag gissa att alla generella fekoders beskrivningar finns i den medföljande mjukvaran. Det verkar ju också finna fordonsspecifika felkoder (avgasrelaterade) med. Förutsatt att bilen är vanlig i det land mjukvaran är gjord i. Bilen Acura som ges som exempel är ju inte speciellt vanlig i Sverige så då är ju frågan om Saab, Volvo, BMW och andra vanliga bilar hos oss finns med i mjukvaran. Det senare kanske inte är hela världen för det finns med all sannolikhet att hitta dessa koders beskrivningar på nätet (själva sifferkoden visar säkert apparaten). Per L |
|
|
Prrecis, Can-bus signaler läser den inte, då behöver man en simburk samt Canalyzer till exempel. Can-bus är precis som du säger standard på -06or. Min tanke var att kunna läsa felkoder på en m3 e36 3,2 då den har dåliga avgasvärden och jag måste försöka laga den (Högt HC). hade ju hoppats på att man kanske kunde få mer än bara avgas ur den, tex kamlägen-vanos fel och luftmassa osv. men jag kanske inte läste tillräckligt noga, står det enbart avgasrelaterade koder? ska läsa lite mer å se vad jag får ut av det. Ingen som gett sig på att prova en sådan på en m3a? |
|
|
Vi får hoppas att någon mer kunnig i dessa frågor än jag också blandar sig i denna diskussion för nu läser jag på Länk bla: This was primarily to meet EPA emission standards. Through the years on-board diagnostic systems have become more sophisticated. OBD-II, a new standard introduced in the mid-'90s, provides almost complete engine control and also monitors parts of the chassis, body and accessory devices, as well as the diagnostic control network of the car. Där står ju att även fler än "motor"-koder kan utläsas vilket jag inte trodde! Per L |
|
|
Precis vad jag tänkte, fick en idé att man kanske kan utläsa det flesta koder på en m3 3,2. om så är fallet så verkar det vara en ganska prisvärd manick. Gärna synpunkter eller erfarenheter från detta, och gärna då hur man ser vad vilken felkod isf. motsvarar då jag misstänker att bortsett från avgaskoderna så är dom mer eller mindre fordonsspecifika, eller iaf tillverkar specifika. Tacksam för ytterligare synpunkter/infallsvinklar |
|
| Tyvärr så har inte E36 OBDII uttaget. Blev krav på OBDII uttag i bilar 2001 om jag inte minns fel men många biltillverkare hade uttaget några år tidigare. Verkar vara en del E39 från -99 som har uttaget men inte alla... | |
| Hmm, hur utläser man OBDII koder som t ex M52 har då? Om det inte finns såna kontakter. | |
| OBDII är en standard för dataöverföring från bil till dator som innefattar mycket mer än bara själva uttaget. M52 koder kan inte läsas av OBDII vad jag vet. En av punkterna i OBDII standarden säger att det ska vara en speciell kontakt som är samma på alla bilmärken och att denna kontakt ska sitta inom 1 meter(lite osäker på om det var exakt 1 meter) från ratten. Så har du inte denna så kommer inte en OBDII läsare att kunna fungera utan större modifieringar av både hårdvara och mjukvara. | |
|
Har fått biltemas felkodsläsare i julklapp, tyvärr så har jag ej OBDII uttaget i bilen men DIS uttaget under huven. Har beställt adapter så att detta ska fungera ihop från 24.se, återkommer när denna kommit på posten med lite resultat. Behöver själv släcka "nivåreglering ur funktion" //Roger BmwCS #5251 |
|
| hur har de gått rodge? jag är väldigt nyfiken nämligen. | |
| hmm... ngn som kan bekräfta om mojängen fungerar bra ? funderar nämlige på att köpa den snart. | |
|
Vilken pratar vi om? Den lilla gula eller? Jag var med och testade denna innan Biltema började sälja den och med adapter till under uttaget så fungerade den på en E39 alpina iallafall Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 |
|
|
Precis, den lilla gula refererades det till. Intressant! nu har jag beställt carsoft interface och ska testa det med en mjukvara från "Sjörörvarbukent". Fungerar inte det tillfredställande så provar jag inpa/ediabs. Några här i tråden som har testat biltemas felokdsläsare än? |
|
|
skulle va ja då.. Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 |
|
| okey..med vilka resultat kanske man skulle tillägga | |
|
det jag kan minnas var att jag testade den på en E39 alpina och fann felkoder som kamaxelgivare, lambda och något mer som jag inte minns. Testade den även på en E46 där jag fann fel på kamaxengivaren. Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 |
|
Proctologist |
Har en med, fått fram felkod på termostat e39:a 00:a |
|
Jag har lasta ned Carsoft 6.5, skal bestille harware fra ebay och ta felsöking med min laptop. ---------------------------- HARTGE M3 2003 (H30) Länk |
|
|
Har en E39 - 01, då borde den funka även till den :-) Behöver man köpa någon speciell adapter till kontakten eller passar Biltemas direkt? |
|
Proctologist |
Biltemas funkar direkt. men roligare att leka med carsoft har beställt det nu i stället =) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.