AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
45.103

Missljud 525i E39 (M54B25)

Sida 5 av 5
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
"inte mer är 25% av en sunkig B23-liknande obalans"
Aaah. härligt kritierie. :)

Den där dämparens funktion är att se till att inte vevaxeln går av (!).
Den ska dämpa torsionsrörelser i vevaxeln, som är särskilt svåra på en rak sexa. Den skall dämpa vid vevaxelns egenresonansfrekvens som är nånting i storleksordningen några hundra Hz.

Det som är svårt att uttala sig om är ju om denna rörelse du ser = obalans. Den skulle ju kunna vara balanserad i det skicket, med en urborrning nånstans t.ex.
Jag som trodde R6 var av naturen den mest vibrationsfria av vanliga bilmotorer pga 120° kraftimpulser per vevaxelvarv osv.
Eller menar du enbart torsionssvängningar i axeln, inte vanliga vibrationer?
För en R4, V6, V8 osv har ju mycket större problem med vibrationerna än R6, undrar vad som skulle vara "särskilt svåra" på dessa osv?

FP
Folke,
Jo han menar torsionssvängningar. Den raka sexan är som bekant naturligt balanserad och befriad från vibrationer av första och andra ordningen.

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
Det är eg. inte pga kraftimpulserna per kraftvarv som R6an är naturligt balanserad utan tack vare geometrin/rörelsegeometrin.

Antalet kraftimpulser per varv, dvs antalet cylindrar, påverkar "bara" vilken ordning de momentberoende vibrationerna pga varje förbränningspuls och kolvrörelse har.
4 cyl. 2:a + 4:e ordn.
6 cyl: 3:e + 6:e ordn.
osv osv

Momentberoende: syftar på drivmomentet på vevaxeln, dvs belastningen.

Det blir det mest 4 cyl som lider av detta då det betyder att den lägsta normala vibrationen kryper neråt 20 Hz (600rpm/60*2), medan sex cyl >= 30Hz och när man börjar komma ner så pass lågt i frekvens blir det jobbigare att t.ex. se till att resonansfrekvenserna hos avgassystem, kaross och kupé inte hamnar i det området. Dessutom blir amplituden i vibrationen större i omvänd proportion mot antalet cylindrar då varje cyl för ett givet drivmoment skall stå för större andel själv så att säga.

Det är ju detta man märker om man belastar på lågt varv, en fyra skakar ju direkt, medan en sexa kan man plåga utan att det märks så mycket.
OK, visst. Men perfekt utbalansering får man ju främst när krafterna tar ut varandra helt, dvs som i en boxermotor där samma krafter och massa hela tiden jobbar i motsatta riktningar. I övriga utan denna "riktiga" utbalansering blir ju antalet kraftimpulser per varv rätt avgörande ändå eller hur.
Givetvis spelar sedan geometrin stor roll också, man slipper tillsätta konstgjorda motverkande vibrationer medelst (o)balansaxlar osv.
Intressanta utvik iofs, kanske dags att släppa in missljuden igen..

FP
ma
7.450
marin849
De krafter som "tar ut varandra helt" på en Boxer6 men inte R6 är kolvarnas tröghetsmoment. Därför har vevaxeln på en R6 motvikter (liksom alla icke boxrar) men både R6 och boxer6 är annars naturligt balanserade. Så givet att båda motorer är korrekt konstruerade är båda vibrationsfria, förutom de momentberoende vibrationer som alltid finns och som har med cylinderantalet att göra.
@FD-Ormen - Har du lust att skriva ihop en liten gör-det-själv.mektips om hur man byter fläktkopplingen på smidigast vis. Tror många hade uppskattat det, speciellt jag ; )

mvh

/M
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Oj, jag tänkte inte alls när jag skrev 25%. 2,5% är kanske mer realistiskt. Sen märker jag att mekanikens mästare ger en omgång här. Påminner mig om Chalmers hörsalar ;)

Warfarin:

Tyvärr, att byta fläktkoppling är nästa lika enkelt som att vända på ett gäng pannkakor. Dvs. det krävs ingen djupare beskrivning, men jag gör ett försök:

Lyft bilen och skruva bort "hasplasten" under motorn. ANVÄND PALLBOCKAR!

Öppna huven.

Ta en 32:an blocknyckel, sänk ner den på muttern strax bakom fläkten och dra till ett par ggr. på nyckeln, med känsla, TILL HÖGER, med en hammare. Tills muttern lossnar.

Skruva loss fläkten, MEDURS (Vänstergänga), och sänk ner den.

Kryp under och lirka loss fläkten nedät. Tips: det finns plats precis så mycket att fläkten kommer förbi kylslangar och remhjul nedåt, utnyttja utrymmet mellan fläktbladen.

På obduktionsbänken i garaget: skruva loss viskokopplingen från fläkten med en insex, no. 5. Tre skruvar.

Montera den nya kopplingen, kryp under och lirka upp den nya.

Ställ dig upp och skruva på den på H2O pumpens axel, MOTURS!

Väl i botten, drar du till blocknyckeln med en klubba, LÄTT till VÄNSTER.

OBS! Allt du gör med din egen bil är ditt ansvar! Jag kan missa nåt!

That's it! Lättare än att vända 25 pannkakor till ungarna och deras kompisar!

Veåtta:

Har du bytt fläktkoppling än?

Mvh,

Zoltan

Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
ormen: Nä jag har ej haft tid till det. Jag har dock varit o slitit och ryckt i den för att upptäcka något ev glapp. men den är tight som ny!

Ska prova med att plocka bort den när jag får tid. Se om oljudet försvinner då.

Mvh Henrik
co
54
compa76
528iA -99
hade samma rassel i min, blev bra några dagar när jag bytt vattenpumpen som skar, sen kom det tillbaka och blev värre och värre...
ända tills idag, när det rasslade till ordentligt under huven och remmarna slog knut på sig själv (nästan).
märkte då att remskivan som sitter på vevaxeln (tror jag), glappar som fan, och därav remlossning...

får se imorgon hur mycket som har gått sönder.

kan ju tillägga att jag kände inget glapp alls på den när jag bytte vattenpumpen, inte heller när jag plockade isär allting en gång till, i tron att det var vattenpumpen igen...
fx
11
fxr_89
330i m-sport II -03 (sommarbil)
Corolla -89 (vinterbil)
Lyfter tråden, har du hittat orsaken till missljudet på din bil "Veåtta" ? Jag har nämligen samma missljud på min 330 som du har, låter långt ner, på tomgång när motorn är driftsvarm.. väldigt irriterande ! Kör på SLX 0w30 nu och tänker prova hälla i TWS 10w60 nästa oljebyte för att se om det blir nån skillnad.

/Robin

Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Hej!

Nej, jag faktiskt inte fördjupat mej i det så mycket mer. Bilen går fortfarande som en klocka.

Körde en långtur med husvagn nu i sommar, 420 mil, Och upplever att ljudet blir bättre ju mer och längre man kör med den.
Efter lite uppförsbackar med 3:an och fullgas runt dom Norska fjordarna så hördes inte ljudet alls!
Bilen har nu rullat 22700 mil. Kör på Mobil1 New life 0w40. Supersyn.

Mvh Henrik
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Har ännu inte fått tillbaka ljudet :) Går tyst som en klocka.

knekten1944
Jag lyfter denna tråd då jag har exakt samma problem. Är det fläktkopplingen?

Var på BMW idag och nämnde detta ljudet, dom trodde inte det var någonting. Men förbannat störande ljud och vill gärna få det fixat
Sk
36
Skytrax
Bmw 320 E30
Lyfter även jag i tråden , Har precis samma ljud i min 328 (m52B28TU)

Bilen går klockrent men står man på tomgång så hörs detta ljud , förbannat jobbigt och låter som en gammal diesel ..

Nån som har fått fram en lösning på detta vore ja tacksam !

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.