AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
45.097

Missljud 525i E39 (M54B25)

Sida 1 av 5
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Har ett väldigt suspekt missljud i min 525:a! Har funnits där så länge jag ägt den, ca 3000 mil, och har varken blivit bättre eller sämre vid oljebyten.

Det konstiga är att det låter lite som kedjerassel, men ljudet hörs bara från bilens sida! Öppnar man huven och lyssnar vid Vanos samt vid kedjesträckaren så hörs inget rassel. Men går man runt till bilen sida så hörs det tydligt! Som om det kom från motorns bakkant.

När bilen är kall så hörs det ej! Först när motorn når driftstemperatur så kommer rasslet! Varvar man sakta upp motorn så försvinner det vid ca 1500 varv.

Det blir ingen skillnad om jag frikopplar, lägger i växel osv så jag tror inte det kommer från lådan.

Bilen är en 02:a och har rullat 19000 mil. Svensksåld, en ägare innan mej. full servicebok. Går förövrigt som en dröm! Pigg och snål!

Någon som har några ideèr?

Inspelning av ljudet---------> Länk
Antagligen servopumpen som börjar bli lite sliten... Har något liknande på min som dock hörs hela tiden men bara utanför bilen.
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Men borde inte en sliten servopump som rasslar höras vid motorns framkant? Öppnar man huven när motorn går så spinner den som en katt!
Nja, man kan ju tycka det men frågan är om inte motorljudet överröstar rasslet. Jag hör det också tydligast om man lyssnar vid hjulhuset.
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Ja det är helt klart värt att kolla upp!
Finns det något bra sätt att kolla om det är något lager eller nåt som börjar bli slitet i servopumpen?
Hur konstaterade du att det var servopumpen som rasslar på din?

Faktum kvarstår dock: Inget rassel vid kall motor samt rassel försvinner vid högre varv! Detta säger ju emot att det skulle vara servopumpen!

Mvh
Ja min rasslar ju iofs även vid kall motor. Rasslet ändras aningen om servopumpen belastas.

Det skulle ju i ditt fall även kunna vara någon spännrulle som börjar bli sliten. Dock låter din inspelning inte som det. Kan i vilket fall som helst vara värt att byta, då det inte är speciellt dyrt.
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Kollade lite på servopumpen idag, Ljudet förändras inget vid belastning, så jag tror ej det kommer från den!
Funderade på om det kunde vara någon plåt eller liknande som sitter i bakkant av motorn eller runt grenrören. Men jag vill ha det till att det låter som kedje/lagerrassel!

Ingen mer som haft något liknande ljud som har lite ideer?
ox
9
oxfordgreen
523i -97 SÅLD
525i Touring -01
Har ett snarlikt rassel som du. Uppfattade att ljudet kom längre bak på motorn men Konstaterade nu att antingen är fläktkopplingen slut eller så håller vattenpumpen på att ge sig. Jag stannade upp fläkten med handen då bilen stod på tomgång och böjde fläktbladet , och då i ett visst läge så upphörde ljudet (rasslet).

M.v.h Tom
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Uppdatering:

Gjorde en storservice på bilen. Bytte alla oljor, filter osv. I motorn slog jag istället för Castrol i Mobil1.
Oljan jag slog i heter Mobil1 New Life 0/40. Resultat: Knäpptyst motor! Missljudet är helt borta! Den gamla oljan jag hade heter Castrol Edge sport 0/40 och kostade hutlöst med pengar!
Så jag lär nog inte slå i castrol mer i denna motorn iallafall!

Tackar för alla förslag!

Mvh
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Vilka serviceintervaller har du kört med för oljebytena?

Jag tänker genast på lyftarljud när du säger att oljan påverkat det.

Finns det någon hydraulisk kedjesträckare på dessa motorer?

/Tobias

SUPERNATURAL
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Veåtta: Mycket intressant har också ett ljud snarlikt ditt. Återkom gärna efter ett par mil om ljudet har återkommit eller om motorn fortfarande är tyst.

La
76
Lat
M3 e36 -93
Jag hade liknande ljud från min då det var väldigt svårt att gissa var det kom ifrån det lät som det kom från servo behållaren men det visade sig att de va spännrullen jag har ett klipp på hur det låter men vet ej var jag ska lägga upp den. Min lät väldigt mycket din kanske är på väg att ge upp kanske därför det inte låter högre. Min är en 528 99 års och hade gått 23 tusen när det hände.

Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Doktor-T:
Bilen är servad med ca 2800mil mellan tillfällena tidigare. Alltså enligt serviceindikatorn. Men castrol edge oljan jag fyllde i senaste gången körde jag ca 1800 mil med. Ja visst finns det en hydraulisk sträckare, antagligen den som inte var nöjd med castrol oljan i min motor!

Bilen har nu rullat ca 50 mil med mobil1 oljan, och jag tycker faktiskt motorn går både bättre och framförallt tystare nu! Jag bytte ju både växelådsolja och diffolja vid tillfället, så det är som en ny bil att köra nu:-)

Får se om det fortfarande är tyst o fint när den har rullat 100-200 mil.

Mvh
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Uppdatering:

Har nu kört ca 500 mil med oljan och ljudet har långsamt återkommit. Hörs knappt enligt andra människor, men mej retar det gallfeber på.

Det hörs bara på tomgång! Så fort jag varvar upp motorn så spinner den som en katt!

Nästa åtgärd är byte av kamkedjesträckare. Ett billigt och enkelt ingrepp.

Återkommer med resultat!

Mvh
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Uppdatering:

Kamkedjesträckaren bytt! Kostade 358 kr komplett på Bmw. (Cylinder+kolv+fjäder+packning) Tog ca 5 min att byta. Mycket enkel operation på dessa motorer!

Tyvärr så försvann ej "rasslet" Så fort man varmkört motorn riktigt (dvs ca 3 mil) så framträder ljudet!

Så nu är jag ånyo öppen för fler förslag!

Mvh Henke

www.netphone.nu
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Lyfter denna tråden med förhoppningen att få lite fler förslag!

Ljudet kvarstår, om än lite värre nu när oljan varit med en stund. Spinner som en katt vid kall motor. Rasslet kommer med att motorn börjar bli varm.

Lägger upp klippet återigen då den gamla länken ej fungerar.

Länk

Mvh
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Om det vore mekaniskt fel skulle ljudet finnas kvar även efter oljebytet tycker man.

Jag byte olja/filter och efter 400mil byte jag enbart filtret. Körde sedan ytterligare 400mil och byte oljan och filtret. Har nu kört ca 300mil och ljudet är i princip borta oavsett kall eller varm motor.

Detta har hjälpt mig iaf. Svårt att säga om det hjälper på din bil men det låter som det är olje problem då ljudet försvinner när du byte olja för att sedan återkomma.
Lu
204
Lusselelle
BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90
BMW 540iM -93(5vxl)
BMW 635csi(?) m60 6vxl -76
En gissning. Det kan inte vara lite lågt oljetryck då? Det är ju bara på tomgången säger du. Kanske inte kommer upp tillräckligt med olja till toppen? Är ingen expert på detta, men kanske finns någon med bra vetskap som kan säga om jag har helt fel, eller om det kan ligga något i det. Bara en idé...
zt
19
zteffo
525iM Touring -03
Har samma mekaniska rassel på tomgång.
Hörs bara från sidan i hjulhusen och kommer liksom från undersidan av motorn.

Köpte bilen i Göteborg. Killen som sålde hade varit hos BMW och påtalat rasslet. Verkstaden jämförde med andra 525-or som också visade sig låta likadant.
Jag var med bilen hos BMW-Nacka på inspectionsII-an. Ingen skillnad efter oljebyte och rembyte, tyvärr. Dom sa att det inte är något att oroa sig för och låter "normalt".

Men kan inte annat än att hålla med dig veåtta, det är otroligt irriterande och låter illa! Det låter som om något skall lossna eller gå sönder. Ska prova med Mobil1...

Inga fler med detta oljud från sina 525-or?
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Kan tänka mej att det är releterat till oljetrycket, då den spinner rasselfritt när den är kall och oljan är lite tjockare, samt att det försvinner på högre varv.

Har haft bilen upphissad och lyssnat runt hela motorn när den är igång, men jag är inte fan till att lokalisera vart ljudet kommer ifrån! Men jag har börjat fundera lite på kedjan till oljepumpen, då ljudet påminner lite om kedjerassel.

zteffo: Är det samma med din att den är rasselfri vid kall motor? Hur långt har den rullat?

Mvh
zt
19
zteffo
525iM Touring -03
Veåtta: Jag skall lyssna imorgon bitti när den är kall. Låter definitivt som din när den har fått upp tempen iaf.
Borde det inte vara tvärtom, att oljan är mer lättflytande när den är kall och trögare när den har blivit varm? En olja som är 5W-40 har ju lägre viskositet när den är kall.
Visst låter det som kedjerassel. Blir inte heller klok på exakt var det kommer ifrån!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.