|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag tror inte det är varken en tryckare eller spridare då motorn spinner som en katt om man lyssnar under huven, alltså uppe på motorn. Ljudet kommer närifrån i motorn, alltså i området kring oljepumpen. Rasslet avtar ju mer man varvar, därav min tanke med en igensatt oljekanal till sträckaren som du kan se i ett av mina tidigare inlägg. Mvh Henrik |
|
|
Era bilar går alltså helt perfekt i alla avseenden förutom ljudet? inga ryck, vibrationer etc. |
|
| Veåtta: Jag hjälpte en bekant med ett liknande ljud för många år sedan på en E34. Det lät iofs värre, vi var nästan helt säkra på att det var vev/ram -lager. Iaf när vi plockade bort remmarna försvann ljudet. I detta fall visade det sig att det var servopumpens axel som rörde sig "in/ut" vilket oxå var orsaken till ljudet. Vi spände remmen lite mer o vips helt tyst, o den förblev så i ytterligare 6000 mil innan bilen såldes vidare. Med detta vill jag säga att det är svårt att höra vad som alstrar ljudet i motorutrymmet, så jag skulle definitivt hänga av remmarna bara för att förvissa mig om att det verkligen är själva motorn som alstrar ljudet. Ju mer man ringar in området där ljudet kommer ifrån desto lättare att hitta källan:)! | |
|
Japp helt perfekt gång. Silkeslen gång, Varvvillig, bottenstark och bensinsnål. Precis som en M54 ska gå:-) Och även helt rasselfri vid kall motor. Det förbryllar med.... |
|
| Dawwe: Gick det att se att remmen eller remskivan inte såg ut att "stå helt stilla" när motorn var igång? | |
| marin849: Nix, men när jag "slet" i den kändes ett litet men tydligt glapp. Som sagt lite mer spänning på remmen löste problemet. | |
|
Dawwe: Ja det är helt klar värt ett försök! Remmen går dock ej att spänna på M54 då den är självspännande med fjäderbelastning. Detta förklarar dock ej varför den är tyst när den är kall. Mvh Henrik |
|
|
Remspännaren kan ju vara kass? BMW monterar inte några mekaniska remspännare utan bara den hydrauliska varianten vilket kräver ombyggnad med ett extra löphjul etc. Den hydrauliska är givetvis också mekanisk, men hydrauldämpad. |
|
| Veåtta: Kall motor/rem, dvs den är något "kortare". När motorn blir varm så sträcker sig remmen lite gissningsvis... | |
|
Jag har hittat mitt oljud! Fläktkopplingen! Plockade bort den och ljudet försvann. Man måste snurra på fläkten ett litet tag för att få den att gå lätt. Min glappar dessutom, helt slut. Dock inte läckt, ren o torr. Jag lägger upp lite filmer sen. Att jag inte fattade det förut, när jag testade med remmen av. Nu har jag bytt vattenpump, servopump alla spännrullar. Rubbet. Ändå skönt att skiten löst sig. Annars spinner motorn som min katt! |
|
| Men din katt varvar inte 6500rpm eller hur! :) | |
|
Haha, nä, inte om man inte stripar den fast på fläkten :)) Jag la upp lite 3gp filmer här, det är dock svårt att få med det verkliga ljudet på mobilkamera. Det blir mest väsen. Länk Ta bort fläkten Veåtta, om du inte redan provat det. Testa det. Mvh, Zoltan |
|
|
Ja det är defenitivt värt att kolla! Men när jag bytte vattenpump så hade jag ju fläktkopplingen bortplockad, då känndes inga som helst glapp i den. Den kändes som ny! Men det ska provas!! Tackar för ideèr o tankar alla!! Mvh Henrik |
|
|
Veåtta: Jag blev också förvånad, när man snurrar på den, är den först trög som den ska. Men om man snurrar någon minut och forcerar den lite så går den lättare och lättare, till slut inget motstånd alls. Som en lös mutter. |
|
|
Ok, Om du tog tag i fläktvingarna, kunde du då känna något glapp i kopplingen? För min är helt glappfri nämligen om jag försöker röra fläkten lite i sidled så att säga. Mvh Henrik |
|
|
Glöm mitt tidigare inlägg:-) Såg filmen nu..... Mvh Henrik |
|
|
FD-Ormen: Vid 00:30 i filmen "utanfläkt" filmar du under så att man ser vibrationsdämparen (den stora "ringen" som sitter på remskivan påvevaxeln). Tänkte du på om den ringen var 100% stilla om man tittar längs ytterkanten, eller vickade den nåt i axiell eller radiell led? |
|
|
marin849: Nej, det tänkte jag inte på, men kan kontrollera det imorgon. Ska man hänga av remmen och känna för hand? Eller ska man försöka konstatera med remmen på och visuellt? Jag har tyvärr ingen mätklocka hemma, brukar låna från gamla jobbet... Men ska rengöra den och kika på den. Mvh, Zoltan |
|
|
Har du möjlighet så hemskt gärna! Om jag lyser på min med en bra ficklampa ser jag att den slår några tiondelar medan den snurrar. Obs jag har bara lyst ovanifrån så jag ser tydligast "inneridametern av ytterringen" Jag har en vibration som visar sig mellan vissa varvtal och har jag mätt med accelerometer att det är en 1:a ordningens vibration dvs en mekanisk obalans nånstans. Misstänker att felet ligger där, men har ju ingen referens förutom att BMW anger 0,20/0,40mm radiellt/axiellt (eller tvärtom hm). Men vore fantastiskt om du kunde jämföra! |
|
|
Nu är ny fläktkoppling monterad! Tyst o fint igen. Vad skönt! marin849: Du har nog fasen rätt! Kikar man noga på skivan bakom remskivorna, så är det LIIIIITE kast på den. Men det ska nog vara så. Hade det varit mer, hade packboxen gett sig. Man kan nog säga ca. 0,1-0,2mm radiellt och ungefär samma rörelse axiellt. Jag kollade bara på tomgång underifrån, och höll emot en mejsel. Sen är frågan, hur jämn o rund är skivan? Toleranser finns ju alltid. Men det är nog rätt vanligt vid 20.000mil, och med tanke på att jag byter olja var 500:e mil i genomsnitt, så vore det FAN om vevlagren inte höll längre på en BMW. Sålänge den inte vibrerar mer är 25% av en sunkig B23-liknande obalans, är jag helnöjd. Varken drar eller sipprar 1g olja! Inte nånstans, det är grymt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.