|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
En vildgissning. Prova att sätta fingret för hålet som finns på undersidan på DISA ventilens magnetventil. Ljud har en väldigt godförmåga att dölja sitt ursprung. Kan vara lite svårt att hitta det men det finns där. |
|
|
Min motor har nu varit helt tyst sen jag skrev senast i denna tråd. Det har mao inte ens varit möjligt att felsöka. mvh/ Anders |
|
|
Duser: Ok, ska definitivt prova det! AKN: Vad gjorde du för att din motor skulle bli så tyst? Eller upphörde bara ljudet vid ex oljebyte? Mvh Henrik |
|
|
Veåtta, Mitt missljud är (som jag skrev tidigare) svagt och sporadiskt. Jag har inte gjort någonting förutom normal service utan motorn har helt enkelt varit tyst nu under en lång tid. Min misstanke går mot något axialspel eller liknande. Bara det inte är en lös mutter till drevet på pumpen som åstadkommer ljud från pumpdrivningen? Kommer ljudet fram igen så skall jag analysera så gott jag kan. Å andra sidan, någon måste ju ha gått till botten med det här. mvh/ Anders |
|
| Hör ett rasslande ljud när motorn blivit varm.....låter som kedjerassel men är förmodligen DISA spjället som spökar | |
|
Fortfarande rasslande! Bilen går som en dröm, men rasslet kvarstår! Och det retar gallfeber på mej! Planerar en 350 mils resa med bil o husvagn nästa sommar, så det känns som att innan dess måste jag gå till botten med detta! Börjar bli alltmer säker på att rasslet kommer långt nerifrån i motorn. Dvs nåt som har med oljepump/kedja att göra. Detta är i sig inga probs, då jag mekkat med sånt innan på en 540. Det som är det jobbiga är att det ser ut som att antigen får man lyfta motorn, eller släppa ner framvagnen för att få bort oljetråget. Och inget av detta lockar mej kan jag säga!! Funderar på att lämna in den, men är rädd att priset kan springa iväg då! Ingen som har lite erfarenheter vad det gäller oljetrågs/oljepumpsmeck på en E-39? Mvh |
|
|
Provade du om det kunde vara DISA spjället?: Länk Mvh |
|
|
Ja jag har varit och lyssnat och kännt runt DISA spjället, men det är helt ljudlöst oberoende av varvtalet. Lägger man örat direkt mot det, så kan man höra ett svagt ljud, men inget som skulle framkalla det rassel min motor ger ifrån sig! Lyssnar man brevid bilen, typ vid ett hjulhus, eller kryper under den så hörs rasslet kraftigt. Kolla gärna filmerna tidigare i tråden. Mvh |
|
|
Läst denna tråd, otroligt att du orkat o inte hitta problemet ännu. Ring Rinaldos bilservice 036-166791 o prata med Lennart. Är det ngn som kan om Bmw så är det han. Lycka till. |
|
|
Intressant tråd. Jag har också lite hårda ljud i min 540 (m62). Inga tvångstankar om att jag måste få bort ljudet till varje pris, så farligt är det inte, men jag vill veta vad det är. Även min motor går som en dröm i övrigt, inga problem what so ever och den dricker extremt lite olja. Varit relativt säker på att det är ventiler/lyftare tidigare men ska lyssna nogrannare och speciellt under motorn. Det som påminner om dina symptom är att även min är relativt tyst (eller helt tyst) vid kallstart. Problemet är att det verkar vara oerhört vanligt med lite missljud från BMW motorer som gått en del. Vanos rassel, lyftare, kedjor osv, osv, osv... tickande, rassel hit och dit. Oerhört lätt att bli förvillad när man söker på nätet. Jag antar att det bästa man kan göra för att underlätta felsökandet är att försöka lokalisera var ljudet kommer så exakt man bara kan. Typ 90-95 procent av fallen är inte allvarliga, men man vill ju vet vad det kommer ifrån. Jag ska börja exprimentera med oljor men min mek ska först få lyssna på den. |
|
|
Här är ett nytt uppslag, hade ungufär samma problem med en v70 t5 och det visade sig vara styrpinnarna i växelklocka i lådan. det rasslade lite till o från men pröva att trycka ner kopplingen nästa gång det låter och du står stilla på tomgång. |
|
|
Jag har faktiskt redan haft dom funderingarna att det kanske kunde vara urtrampslagret i lådan. Men ljudet förblir helt oförändrat när kopplingen trycks ner och släpps upp. Mvh |
|
|
Lyfter tråden, hur gick det? Gav du upp Veåtta? Jag brottas också med liknande missljud, dock ej lika högt som ditt. M54 ca. 20000mil. Jag har bytt vattenpump, servopump, alla rullar o remspännare. Ska byta kamkedjespännaren i veckan. Det vore kul o reda ut rasslet. Jag tyckte dock att det lugnade ner sig vid byte av servoolja... /Z |
|
|
Hej! Nä, jag har inte gett upp:-) men jag är inte aktivt felsökande heller! Har nyligen bytt vattenpump o remmar men det förändrade inget. Så här tror jag att det är: Bilen är sedan den var ny ägd av en äldre herre som servade den enligt plan, dvs var 3000:e mil. Detta är enl mej inte bra då det lätt bildas en massa koks imotorn av oljan som är gammal. När jag tog över bilen så började jag serva var 1000-1500:e mil, som jag alltit gjort med mina bilar. Kan även tänka mej att jag körde mer aktivt än herren innan. Detta ledde till att motorn tvättades rent invändigt. kokset lossnade. Detta märks när jag tappar ur oljan och det ramlar ur "klumpar" ur motorn. Detta lossnade koks tror jag har satt igen en oljekanal till spännaren till oljepumpskedjan. så att tillräckligt tryck ej kan erhållas på tomgång. Därav detta suspekta rassel! 3000 mils serviceintervall kom ju iochmed LL-01 och M54 motorn. Kanske hade dom ej tänkt igenom kunstruktionen innan. Det är min tanke. Ljudet kvarstår, ibland låter det mycket, ibland inget alls. Bilen går som en klocka och krånglar aldrig! Kanske skulle man satsa på en sån där motorsköljning? (Motordialys) Fler tankar? Mvh Henke |
|
|
Ok, ungefär samma story hos mig: En äldre herre som ägt o servat bilen till ca. 12k-mil. Sen köpte jag den och bytt olja var 500-800:e mil. Och jag drar på lite också ibland + drar båt och husvagn då o då. Behöver vi vara oroliga för oljepumpen? Att den är kass, eller lös? Oljetryck: finns det någon tryckgivare monterad på motorn? Annars kan det vara värt att göra en adapter och montera en givare, det finns ganska billiga givare med hyfsad noggrannhet. Jag återkommer när jag har bytt kedjespännaren. Jag ska fråga mig runt lite på verkstäder.. Mvh, Zoltan |
|
|
Det är bara en tryckbrytare (0,4 bar) som tänder röda lampan i instrumentet. Den sitter på huset till oljefiltret. 0,4 bar är väl väldigt lite? Dvs det är bara på tomgång man kan ha glädje av den. Tänds den vid körning är det för sent. |
|
|
Ormen: Tror ej det, jag har aldrig hört talas om att det har varit några oljepumpsproblem med M54B25. Däremot har jag läst om en M54B30 där drevet till oljepumpen lossnat. Detta gav dock ej ifrån sig några ljud. Kamkedjespännaren har jag bytt på min, detta gjorde ingen skillnad alls. Återkom gärna när du bytt din! Vi får försöka lösa detta "problem" nu:-) Fler ideèr och tankar är välkommet! Mvh Henrik |
|
| Veåtta: Är det nån skillnad i ljudet när du trycker ner kopplingen vid stillastående (detta för att utesluta att det är lådan som ger ljudet)? | |
|
Dawwe: Läs lite längre upp på denna sidan....;-) Nix ingen skillnad alls. Mvh Henrik |
|
|
Veåtta: OK, tycker att ljudet är för snabbt för att komma från en strulande ventiltryckare eller spridare (om nu bilen gick på tomgång i senaste filmen). Har du testat att provstarta motorn med samtliga drivremmar (dvs de till vpump, servopump,ac mm) bortplockade? Dvs endast i 15-20 sek för att se om ljudet försvinner eller ej. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.