|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Veåtta: Glömde att svara på din andra fråga: den har gått 12.000 mil. Den låter inte mycket, om inte alls, när det är kall. Efter att ha kört i 20 minuter så finns oljudet där. Irriterande. |
|
|
En fundering: Vågar man ge sig på att slå lite tillsatser typ STP oil treatment som får upp viskositeten lite? För att se om det handlar om lågt oljetryck? Kan detta skada motorn på nåt annat vis? Mvh Henke |
|
|
Hej! Jag har märkt ett liknande ljud från min E39 99 523i TU, enligt mina erfarenheter så bildas oljesluge i motorerna med tiden det kan var nåt, men oljepumpen kan var en orsak med, trassel kan komma ifrån följande: spännrulle, kädja, packningar såsom kolv, vevaxel, kamaxlarpackningar. men jag tror mest på oljeförsörjningen dvs antigen oljepumpenssystem eller oljesluge eftersom enligt det VEÅTA skriver så blev bilen bättre en aning vid olje bytet. MVH |
|
|
Veåta: enligt tillverkaren så tillsatser är inte att fördra, men jag skulle däremot demontera oljepumpen och rensa och kolla upp det, en orsak kan var tryck läckage från tättningarna...kolla upp om du har nån oljeläckage nånstans även om den är liten kan göra att trycket faller...gör en måttning av oljetrycket...lycka till. |
|
|
Vettå: vill gärna ursäkta mig för att jag skrev Veåtta me ett t innan ; ) trevlig helg |
|
|
Jo jag börjar tro att det kommer från oljepumpen. Kedjan som driver oljepumpen är en stark kandidat, MEN.... Mej veterligen så har EJ denna kedja en hydraulisk sträckare, mao så bör den rassla lika mycket hela tiden oavsett temp på motorn. Kanske kan det sitta lite koksad olja i någon oljekanal då den är servad med rätt långa intervaller. (ca 2800 mil) Har precis kommit hem efter en långtripp med bilen. Rasslet oförändrat och 0,76 i snittförbrukning:-) Så den funkar ju så oerhört bra, det är bara det där irreterande rasslet..... Mvh |
|
|
Har filmat lite med mobilen idag. Har vid tillfället kört ca 10 mil med bilen och det är 26 grader i luften, så den är riktigt varmkörd. Har denna gång även filmat under huven, för att illustrera att det ej förekommer nåt tickande eller rasslande runt ventiler samt vanos eller kamkedjan. Länk Måste gå till botten med detta ljudet nu. Ideèr? Mvh |
|
| Riktigt störande jag har stött på samma oljud, det kommer bara efter att jag kört ett tag så att bilen är varm. Har du lyckats lokalisera felet än? | |
|
Nej tyvärr. Håller på för fullt att söka på diverse forum runt om i världen! Mina egna funderingar runt detta är faktiskt att det är någon kedja som rasslar! Antingen kamkedjan eller oljepumpkedjan. Tråkigt, då det inte är några roliga saker att byta! Nån som vet om det är hydraulisk stäckare även på oljepumpkedjan? Har gjort en ny filmsnutt: Länk Forumtråd på Bimmerforums: Länk Mvh Henke |
|
|
Hej Veåtta, Jag har lite av det ljudet du visar i dina filmer. Lite mindre frekvent och lite lägre nivå men det finns där och det retar mig också. Tittar man på diverse filmsnuttar på nätet så är var och varannan (M54?) behäftad med missljudet. Jag har ännu inte gjort någon felsökning men kommer att göra det då det är ett litet retfullt ljud som jag gladeligen vill vara utan. Har du provat att köra utan rem (en kort stund) för att utesluta ljud från hjälpaggregaten? mvh/ Anders |
|
|
Hittade denna film: Länk Gissar att axeltappen (gängan) är stukad i änden så att muttern (förhoppningsvis) inte kan lossna. Frågan är, vilka ljud kan orsakas av ett mer eller mindre löst oljepumpsdrev? mvh/ Anders |
|
|
AKN: Mycket oroväckande det där! Har med stött på detta fenomen när jag sökt på diverse forum, men vad jag förstår av det jag läst, så är det bara 3 liters maskinen som har detta problem. Vet ej om det kanske är lite större oljepump på den så det är det som skiljer den åt från 2,5 litersmotorn. Har redan haft detta problen på en tidigare bil, och vill absolut inte råka ut för detta igen! Se min tråd: Länk Men om det nu är något med oljepumpen, varför går den så tyst och rasselfritt när det är kall? Vad jag kan de på den filmen, så finns det ingen kedjesträckare alls på oljepumpkedjan. På min verkar det ju som om oljans viskositet har med saken att göra! Ett annt problem som jag verkar ha är, som synes i filmen, att motorn inte reagerar när jag tar bort oljepåfyllningslocket! Hur reagerar din AKN när du gör så på din 330? Mvh Henke |
|
|
Man kanske inte skall måla f..n på väggen och dra några växlar på den filmen, jag bara letar uppslag. Helt klart är det annan belastning på pumpens drivning när oljans viskositet är högre. Ljudets karaktär gör att mina tankar går mot ett litet axialspel eller att det är något som vickar någonstans. Prova att starta upp en stund utan aggregatrem, jag skall prova det vid tillfälle. Det skall inte bli någon större skillnad på gången när oljelocket tas bort. Det sitter en reduceringsventil i cyklonen som begränsar flöde och vakuum i vevhuset. Annat var det på äldre BMW motorer som nästan stannade när oljelocket togs bort. mvh/ Anders |
|
|
Efter en liten runda idag tyckte jag den rasslade värre än vanligt! Så jag tog åter igen en liten filmsnutt med mobilen. Lyssna o rys! Länk Känns som om det blir värre snabbare nu! Mvh |
|
|
Ja det låter inte roligt. Maskin spinner ju så fint i övrigt (bidrar till att ljudet hörs extra bra). Jo jag har samma ljud men det är färre "klick", kanske en femtedel av det du har. Likaså på min motor verkar ljudet alstras långt nerifrån. Jag skall gå till botten med oljudet, det måste gå att finna orsaken. Kontrollera hjälpaggregaten med tillhörande drivning. Lyssna med stetoskop eller stång/mejsel mot örat på valda motordelar. mvh/ Anders |
|
|
Går nu i funderingar på att göra en Bilstein engine flush! Eftersom rasslandet varierar med oljeviskositet så tänker jag att det kanske kan ligga en massa gammalt koks i någon oljekanal! Eller i silen till oljepumpen, så att erfordligt oljetryck ej kan uppnås! Jag har ju bytt mellan lite olika oljefabrikat dom senaste servicarna, så det kanske har luckrat upp lite koksad olja nånstans som har satt sig på tvären! Någon som har erfarenhet av en Engine flush? Återkommer med resultat när det är gjort! Mvh Henke |
|
| Hjälpte det med engine flush? | |
|
Har ej gjort det än tyvärr! Har varit lite mycket med annat, så bilen har bara fått rulla på! Men ljudet är kvar och bilen går lika bra som vanligt,(21000 mil nu) så det är säkert bara ett "skönhetsfel" Har faktiskt stött på lite fler M54:or nu med liknande missljud! Kommer uppdatera här när engine flush är gjord. Mvh Henke |
|
| Kan tillägga att min egen bil låter precis likadant, svensksåld 525 med 14k mil. Upptäckte inte ljudet fören jag läste om denna tråden och lyssnade efter. Har dessutom nyligen bytt olja och det är ingen skillnad, så ja, verkar vara ett skönhetsfel : ) | |
|
Lyfter denna tråd för att höra om någon gått till botten med problemet? Har nyligen bytt ut vattenpump, remmar osv på bilen men rasslet kvarstår. Var ett kraftigt glapp i lagret på vattenpumpen, jag blev glad o tänkte att där har vi felet! Men icke! Rasslet kvarstår! Mvh Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.