|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Audi har oftast inte skinn i sina bilar, men en BMW utan skinn går inte att sälja. varför är det så? varför detta måste att ha djurhudar i bilen? Jag har själv påverkats av detta (kanske för att jag inte vill ha en svårsåld bil) så jag är inte direkt emot detta, men jag undrar mycket över detta fenomen. |
|
|
bood: Ja det är en del av värdeminskningen, men budgeten bygger på de utgifter jag har när jag köpt bilen. Kontantutgiften är något jag lägger innan, så den tillhör en annan budget, nämligen pengar jag sparat under 2008. Får gärna tillbaka så mycket som möjligt av dessa, men är inte heller beroende av dom. Jag har maxat min insättningsgaranti så jag får inte heller bättre sparränta på dom, så då är det bättre att jag lägger kontantinsats istället för extra lån. |
|
|
Skinn kommer inte på fråga, tom något jag skulle betala extra för att inte få, men tack för omtanken :) |
|
| Det är bra fart i stolsvärmen på E90. Inte ens dessa kalla dagar har jag störts av att sitta på skinnklädsel. | |
|
dd88: Bara du är medveten om att din budget redan på förhand inte representerar bilens alla kostnader så får du väl egentligen räkna hur du vill. Men varför inte räkna med vad bilen egentligen kostar per månad? Du verkar i nuläget mest fundera på hur mycket pengar som försvinner från ett visst konto varje månad. Det är naturligtvis OK att räkna så också om det är det som man är intresserad av. Själv försöker jag räkna vad bilen faktiskt kostar, inte hur jag fördelat utgifterna. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Din budget innehåller en hel del defekter: SBP-avgift reparationskostnader andra oförutsedda avgifter (t.ex. självrisk för fönsteruta) Jag anser att man bör förfoga över en likvid lika med den man köper bil för. En bil bör heller inte kosta mer än 2-3 månadslöner. Med andra ord tycker jag de flesta förköper sig. |
|
|
Finns tydligen många åsikter om hur man finansierar sin bil och hur mycket den får kosta! Det är helt upp till dd88 att avgöra vad han har råd till eftersom det är han som vet vad han har i lön och vilka övriga utgifter han har och hur högt han prioriterar bilen bland sina utgifter. Att ta hänsyn till SBP avgift på några hundringar år tre tycker jag är skratttretande när man pratar om bilar som kostar 200 tkr. De försvinner i värdeminskningen som bör bli 100 tkr på tre år. Däremot kanske du skall ha ett reparationsbudget på 6000 tkr per år. Det viktiga är att man har kontroll över vilka kostnader som bilägandet innebär och det verkar dd88 ha full insyn i. //Mats **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Precis Mats, give the guy a break. Om han inte vill ha en heltäckande budget är det väl hans sak. Kan rekommendera några 325 or som klubbas på onsdag på KVD.se | |
| Det känns något överdrivet att ta med absolut allt i kalkylen. | |
| Med M-paket dessutom. En röd 325 it m-tech II ligger ute på KVD för cirka 130 tkr - lär nog inte gå för mer än 150 tkr... Själv hade jag nog slagit till om jag hade haft likvida medel... | |
|
Jag skulle inte villja ha den 325 iT med M-paket som är på kvd. Rullat 12600 mil är mycket på en 06:a Och beskrivning enligt nedan: Flera stenskott, stora och små dörruppslag, repor/rispor samt skav runt bilen. Flera större stenskott vindruta. Skrapade aluminiumfälgar. Invändigt småmärken, skav, fläckar och repor. Noppriga säten vänster och höger fram. Hasplast spräckt. Plus att både vinter o sommardäck är slitna! Mycket pengar o köpa nytt! Så det är inte konstigt att den är billig! |
|
|
Först och främst vill jag tacka alla som tar sin tid till att diskutera ämnet, men just gällande månadskostnad så känner jag att jag just nu har full koll. För att ingen ska behöva ligga sömnlös om näterna och oroa sig så kan jag berätta att: - Jag har ett reperations/service-konto. - Jag inte kommer ha några problem med en ungefärlig månadskostnad på 5000:- - Kommer få bra stöd från jobbet gällande underhåll. Nu kan vi med gott samvete lämna det ämnet, finns därimot andra frågor som jag vill belysa, dessa är de mest angelägna: 1) Slår jag till nu så vill jag inte betala mer än 180.000, är det rimligt? Beräknas priserna sjunka avsevärt mer inom ett kvartal? (utöver ordinarie värdeminskning) 2) Borde jag vänta ytterligare ett par månader så att det finns fler liknande modeller tillgängliga till mitt målpris? 3) Vad skulle motsvarande bilar kosta i inbyte om ägaren bytte mot annan bil? 9) Bör jag göra ett M-test eller motsvarande? Eller kommer alla problem som uppstår efter köp, oavsett orsak, gå på de garantier bilen har? Kommer förhoppningsvis få klartecken från banken i veckan. Kommer bli en bra vår :) |
|
|
Visst finns det att få tag i under 180k. Men då kan du kanske inte förvänta dig något toppskick eller låga miltal. Men visst finns det! |
|
|
Craile, Förvisso har den gått rel. långt men priset, i skrivandets stund, måste än dock sägas vara rel. bra i förhållande till utrustningsnivån. Vidare är KVD;s beskrivningar väldigt ingående och mindra fel förstoras mindre sällan upp till gigantiska fel, vilket i och för sig, är helt förstående med tanke på hur förmedlingsansvaret ser ut. |
|
|
Länk Försök få den för 190 |
|
Martin E |
dd88 Jag tycker du har bra koll på din ekonomi, en bilaffär är ALDRIG en lönsam affär vilket du har kalkylerat för.Den svarta för 190 är faktiskt ett riktigt bra pris..Prisraset för förste ägaren är brutalt. Personligen hade jag satsat på en billigare bil med din ekonomi. Jag inbytet är väldigt svårt att värdera, det beror helt på vad du köper. "iskalla"dammsamlande modeller som 5 serie modellen med trötta bensinmotorer och hög förbrukning för du sannolikt mycket bättre inbyte än om du ska köpa modeller som är riktigt attraktiva som diesel modellerna. |
| En bekant fick 145 i inbyte på sin 325, svensksåld, 5000mil, xenon, sportstolar, någon typ av komfortpaket. Men jag tror det var en 05a. | |
|
"Personligen hade jag satsat på en billigare bil med din ekonomi." Hur kan du veta hur hans ekonomi ser ut? //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
| "kvd bilen" gick för 145500:- | |
|
Martin E, i nuläget kan dieselbilar te sig attraktiva, frågan är hur bra totalekonomin är efter 15Kmil när merkostnaden vid inköpet och det är dags att byta ut partikelfiltret. I framtiden kommer dessutom dieselbilar sannolikt att behöva reducera NOxutsläppen, frågan är om även det kommer precis som partikelfiltren att bli på bekostnad av förbrukningen. Bensinbilarnas CO2utsläpp närmar sig dessutom motsvarande dieslar (samma antal KW/hk) med stormsteg. Frågan är sedan varför ska man ha diesel? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.