AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.431

Dags att slå till på 325 (E90) ?

Sida 1 av 3
Har hållt på mitt köp sen i september för att invänta den utlovade finanskrisen, hittils har det slått väl ut för oss köpare då fler och fler 325´r hittar ner under 200.000-strecket. Börjar minst sagt bli lite otålig då "ha"-begäret når nya höjder och göteborgs vinterkyla känns in i benmärgen, spårvagn är inte kul under vinterhalvåret.

Har lite frågor som jag önskar få svar på men först lite allmän info.

Jag har vissa krav på utrustning, nämligen:
Dynamic
Advantage
Comfort
Pro-stereo med ipodkoppling
Hifi (enklaste duger för mig men är i sig ett krav)
Sportstolar
EJ läder (kallt/klibbigt)
Xenon
Under 5000 mil

Önskvärt men ej krav:
GPS
Automat
M-optik (kommer annars eftermonteras till våren)
Ej runflat (nya däck/fälgar till våren)
2007 eller nyare

Just nu finns det tre bilar på blocket som skulle kunna va intressanta:
Länk
Länk (ej 07 men M-optik)
Länk

Det jag undrar är:
1) Slår jag till nu så vill jag inte betala mer än 180.000, är det rimligt? Beräknas priserna sjunka avsevärt mer inom ett kvartal?

2) Borde jag vänta ytterligare ett par månader så att det finns fler liknande modeller tillgängliga till mitt målpris?

3) Vad skulle motsvarande bilar kosta i inbyte om ägaren bytte mot annan bil?

4) Skrivs inte motorvärmare ut i annonser pga att det är standardutrustning eller är det i själva verket extrautrustning som få bilar har?

5) Finns det några fel eller brister som jag borde känna till på denna bilmodellen?
Kommer bli min förstabil. Har bra erfarenheter med BMW från jobbet. Vill ha en bensinsnål, driftsäker, tilltalande bil med kvarvarande garantier, därför blir det en 325 -07.

6) Jag har fast inkomst och uppfyller alla krav för att få låna men upplevs det svårare att låna från banken med bra ränta idag? Just nu för jag diskussion med ikanobanken.

7) Är min budget på 4-5000/månad realistisk (halvförsäkring, 70% lån 7år, 1500mil/år)?
5000 är min gräns för vad en bil får kosta för att inte påverka min nuvarande levnadsstandard. Räknar med att jag får lika mycket för bilen om fem år som jag då har kvar att amortera (20.000 tillgodo om priserna håller sig)

8) Har tidigare tänkt utnyttja jobbets avtal med BMW Göteborg för service och underhåll, men då avtalet ändrades för 2009 så är det inte längre möjligt. Är de första 3 årens fria service helt gratis? Kommer en 07 såld i Januari vara "fri" från serviceavgifter till Januari 2010? (om 8000-mils gränsen ej nås)

9) Bör jag göra ett M-test eller motsvarande? Eller kommer alla problem som uppstår efter köp, oavsett orsak, gå på de garantier bilen har?

10) Det här är de frågor jag behöver svar på innan jag vågar slå till. Är medveten om att flera svar kanske finns på forumet, men då flera gånger under diskussion vilket innebär att det är svårt att utläsa sanningshalten i det hela.

Är tacksam för konkreta svar som håller sig till ämnet.

Tack för ett informativt och hemtrevligt forum, svårt att hitta detta på nätet 2009.
7) Med den budgeten är det nog snarare en Golf/Focus du ska kolla på. Exempelvis för fem års ägande;

Värdeminskning och kapitalkostnad 3000
Bränsle 2000
Reparationer/service/däck 1500
Försäkring 500

således minst 7000 kr/månad

Ändå rätt så optimistisk kalkyl...

Glämde skriva det men värdeminskningen är inte inräknat i budgeten, det är helt enkelt vad det kostar för att ha bil. Räknar inte heller däck då jag tar detta via jobbet.

Månadskostnad är baserad på amortering + ränta, bensin, parkering, skatt, försäkring samt visst underhåll, då främst slitprodukter.
4. Motorvärmare är inte standardutrustning. skrivs det inte ut så har den nog inte det.

8. Är bilens första registreringsdatum jan -07 så gäller det 3 år från det datumet om inte 8000 mil uppnås innan.
Inga avgifter tillkommer vid service. Bortsett från om dom fyller på spolarvätska exempelvis.
Amortering + ränta bör väl iofs motsvara värdeminskningen utslaget över ägandeperioden eller hur menar du?
Den första bilen du länkar till har inte dynamic pkt och inga sportstolar.
samual2: Exakt så jag resonerar. Värdeminskningen är den summan jag betalar för mitt lån (lite extra för att va på säkra sidan) Skulle jag räkna lånets kostnader och värdeminskningen så är det lite kaka på kaka.

clubsport: Tack för infon. Gällande utrustningen på den första bilen så övervägs avsaknaden av dynamic och sportstolar med GPS. Jag är kanske inte helt konsekvent gällande utrustningen på dessa exempel jag gav men de ger iaf en bild av vad jag är intresserad av.
Och men ersätt min "Värdeminskning och kapitalkostnad" med den "amortering + ränta" så blir det ju ungefär samma sak. Kostnaden finns ju ändå där, sedan om man väljer att räkna in den i budgeten eller inte det är ju en annan sak. Helst vill man ju glömma bort det med tanke på hur sanslöst dyrt det är med bilägandet...

Angående bilarna skulle jag satsa på den silverfärgade med M-pkt... Men absolut inte betala mycket mer än 180'.
Upptäckte nu att denna bilen fallit bort ur listan:
Länk
Detta är den bil som är mest intressant i dagsläget.

samuel2: Så sant så sant, men kostnaden finns där :)
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14

Är det inte problem med ryckig gång på 325 E90???
Har för mig att jag läst det överallt här på forumet!
Kolla det!... Inte kul med en som går ryckigt!

dd88,

Sök efter tidigare inlägg och leta upp tråden "E90 som rycker vid kallstart", däri hittar du en hel del problematik som flera 325-ägare tycks uppfatta.

Förmodligen kommer även jag att införskaffa mig en 325 E90 och jag köper hellre en 325 med de risker som det ev. kan innebära, än en 320 utan en "riktigt BMW-motor". Det optimala hade väl än dock varit att införskaffa sig en E90 330 - särskilt när du rör dig i de prisklasserna som du länkar till ovan...

Vidare, tycker jag din kalkylerade budget är lite väl optimistisk - kanske du ska satsa på något billigare när du de facto egentligen inte har råd att betala bilen själv..?
tvesovla: Visst är budgeten stram, men inte heller omöjlig att nå (om jag nu inte missat något)

År / månad:
Försäkring (halv): 8631 / 719 (aktsam)
Skatt: 1890 / 158
Bränsle: 14085 / 1173
Lån (cirka): 26400 / 2200
Parkering: 1800 / 150

Totalt: 52800 / 4400

Däck, biltvätt, spolarvätska, slitdelar tar jag via jobbet. Framtida service läggs i framtida budget (2010) Om jag inte missförstått den infon som jag fått på forumet så kan jag hålla halvförsäkring på bilen till 2010 (om det nu är en 2007 jag köper)

Stämmer inte detta med verkligheten så är jag väldigt tacksam om någon ger mig den ytterligare info som behövs för att fastställe en budget som är realistisk.

Den budget jag kollar på är ett jämnt snitt över vad bilägandet borde kosta, givetvis så finns det pengar för oförutsedda utgifter men det är inget jag är beredd att lägga varje månad.

Tack för all hjälp.
dd88,

Helt rätt. Budgeten kan uppnå realitet förutsatt att du lever enligt den - det jag menade var att en budget som är så pass snäv som din än dock är, kanske tenderar att spricka..? Jag utgick enbart från mig själv men säkerligen är du mer ekonomisk än vad jag är och då är det inte helt omöjligt att du kommer att hålla den... =)

Jag hade än dock kalkylerat med värdeminskningen för att vara på säkra sidan. Vidare, det jag menade angående rekommendationen att köpa ngt billigare var att du skulle belåna bilen i så pass stor grad - själv är jag väldigt restriktiv till allt som har med förstreckning att göra varför argumentationen ovan lät som den gjorde. Det är givet att jag är införstådd med att merparten av befolkningen väljer att belåna dess bilar men förståelse är inte detsamma som acceptans... =)

Har du hittat tråden jag beskrev ovan?

Lycka till.

Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14

Ja värdeminskningen bör man ju räkna med. Om man inte tänker behålla den tills den är betald då.
Men 2200:- i månaden för avbetalningen på bilen låter lite väl lite för beloppet!
Eller är det 2200:- exklusive ränta?

För normalt så ligger ett lån på 200.000:- på 3000:- i månaden på 10 år.

Craile: 70% av 180.000 är 126.000, fördelat på 7 år.
2200 är verkligen i överkant, just nu ligger diskutionerna med banken närmare 1900 i snitt. Anledningen till att jag räknar på 2200 är för att säkerställa min budget om räntorna går upp.

Som tidigare nämts i tråden, när när jag har 50.000 kvar att amortera (minns inte om det var om 4 eller 5 år, har kalkylen på jobbet) så kommer bilen vara värd 70.000, dvs, jag amorterar mer än värdeminskningen på bilen. Med reservation för världskrig, bankcrash och annat som skulle dra ner värdet ;)

tvesovla: Kommer säkert spräcka budgeten ett par gånger per år, det är inte hela världen. Skulle kunna låna 30% och betala resten kontant, men de pengarna ger mer på banken än vad lånet kostar så det vore oklokt. Sätter man räntorma mot varandra så har jag någon procent till godo året ut (om låneräntan är oförändrad)
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Ska du låna 126' och sälja vid en skuld på 50' (efter 4 år) så har du ju amorterat 76'. Men bilen har sjunkit från 180' till 70' dvs med 110'. Dina "kontanta medel" har således sjunkit från 54' (insatsen) till 20'.

Vill du behålla samma insats till nästa bilbyte bör du nog se till att betala av bilen helt på 5 år. Dvs ca 2400-2500 kr i månaden vid 6% ränta.

För övrigt är det inte illa att få en garanterat högre ränta på insatta pengar än vad man får betala för lånade pengar :)

"BMW six appeal"
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Håller med Bood. Bilens riktiga värdeminskning bör ligga runt 2500-2700 kr i månaden (räknat på att 50% återstår efter 3 år, brukar stämma på nyare bilar).

Amorterar du mindre än så kommer du ha en bil som är värd mindre än din skuld = aldrig bra, alternativt din kontantinsats förbrukas. Till detta ska dessutom räntekostnaden läggas.

//Lövet
andreas_lofgren: Jag har räknat med att min kontantinsats ska förbrukas. Annars så hade jag lika gärna kunnat låna hela beloppet. Att köpa bil har aldrig varit en bra affär, för min del handlar det mer om att minimera riskerna än att tjäna pengar.

bood: Det är min mor som sköter mina konton så jag ger henne all ära för det. Hon har suttit som ordförande på ett av de större bankkontoren, bra kontakt med banken sen dess. Tyvärr så kan hon inte göra något med deras värdelösa låneränta.

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
En kontantinsats som "förbrukas" måste väl ändå kallas för värdeminskning i detta sammanhanget? Det spelar iofs ingen roll vad det kallas bara man inte glömmer bort att räkna även den kostnaden. För det ÄR en kostnad, annars skulle man ju inte ha någon kontantinsats alls till slut.

"BMW six appeal"
Två saker att reflektera över:

- Se till att du aldrig har mer i lån än bilen är värd
- Håller med om nackdelarna med SCHiin. Har sålt två BMW utan och vet vilket eländet det är att bli av med en bil utan SCHiin. Det är som ett mantra för många BMWaspiranter är min erfarenhet.

Lycka till!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.