AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.176

Bmw 530 V8 köpråd

Sida 1 av 2
Hej, är lite sugen på att skaffa en ny e34 till sommaren. Har länge funderat på vilken motor man ska välja. Jag har en 525a nu med m20b25 motor i, och skulle vilja "byta upp mig ett steg". Känns som att en 530 med V8 då skulle kunna vara ett roligt men dyrt altenativ. Det andra är en 525a med m50b25 motor men det steget kanske blir för lite?

Vad gäller e34 som bil vet jag lite saker man ska kolla speciellt på.
Vill däremot veta allt om motor växellåda och övriga drivlinan på 530is, och om det är en värd bil att köpa. Vill helst ha manuell låda.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Enda egentliga typfelet på M60 är oljepumpsbultarna som har en förmåga att gänga ut sig själva. Men det där är en sak man får kontrollera efter köp, för vilken säljare går med på att plocka ned sumpen? Om oljepumpbultarna kan du läsa om i Begagnatguiden. Insugsmembran är en annan svaghet, men det står det också om i guiden.
På den 530iA -93 jag hade så fick föregående ägare byta hela kamdrivningen. Så lyssna efter onormalt slammer från kamdrivningen (i framkant på motorn). Detta är dock inget vanligt fel, säkert inte vanligare än på andra bilar med kamkedja. Men det finns en och annan som råkat ut för det.
Trevlig bil är det! Jag var f.ö. helt anti mot automatlådor innan jag köpte min, men har faktiskt ändrat uppfattning. Passar motor och biltypen fint, det är en mycket rapp och mjukt växlande historia. Så vänd inte en fräsch automatare ryggen bara för lådan. Ska du titta på automaten, så kör en extra lång runda. Minst två mil för att kontrollera att lådan inte har hyss för sig med vare sig kall eller varm olja i växellådan. Den kan gå fint med kall olja, men strula med varm. Det gjorde tyvärr min emellanåt.

------
BMW CS #04839

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Välj mellan 525i eller 540i, ingen mening med att betala V8 drift utan att få effekten.

__
Min bil:
Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Nja, 530i är faktiskt ett mellanting melan 525i och 540i och går klart piggare än 525i och snålare än 540i. Min 530i sedan med automat var ledigt en dl snålare per mil än min manuella 540 touring. 525i är dock ett smartare val, det kan jag hålla med om, liksom att 540i är ett stort steg upp. Och i inköp skiljer det inte mycket heller längre, så Mugge har en poäng, helt klart.

------
BMW CS #04839

Håller med Mugge, en 540 är otroligt trevlig bil om man vill ha V8 power utan att behöva betala skjortan för det. Men visst blir det dyrare än att äga "normala" BMW
Men enligt mig i alla fall är det värt varenda krona.

Tack för bra och snabba svar! :)
Jo en 540 har jag tänkt på mycket, men känns som allt blir välldigt mkt dyrare, är ju trots allt en 3litare mot 4litare. Dessutom är jag bara 18år och har inte överflödigt med pengar :P
Skulle kunna köpa en 525igen, men är så himla sugen på en V8 i sommar.
Sen om det är 218hk eller 286hkspelar inte jätte stor roll för mig, bara större risk att bli av med körkortet då ;)

Hur är det att få en 530 såld sen? har hört att dom inte är så eftertraktade?

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
En fördel med 530 V8 är att det verkar vara lättare att hitta manuella bilar.

Om man gillar manuell vill säga, men det gör väl de flesta 18-åringar :-)
Piggare bil och lägre förbrukning.

325iM Touring -07
Ja min erfarenhet av 530i manuell är mycket positiv vad gäller körglädje, helt enkelt en skitkul bil att köra tycker jag. Jag hade ett sportsystem på den & fick ett finfint ljud, tillsammans med en motor som kändes större än den är blev det en kul kombination. Klar skillnad mot 525, som vissa anser vara jämnbördig mot 530.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag som skriver att 530 ligger för nära 525 i prestanda, har alltså själv ägt både 525, 530 som 540. Jag tyckte att det var större skillnad i karaktär än prestanda mellan 525 och 530. Men det är klart alla andra måste inte dela min uppfattning. :)

__
Min bil:
Länk
Mu
616
Mustang

540iat -94
Har haft 525i 24v 530ia och 540iat. V8 bilarna går mkt tystare än sexa bilarna. En nackdel i mina ögon med den manuella 530:n är att den varvar mäkbart mer på högsta växeln. Automaten gör nästan 160 vid 3000 varv den manuella gör ca 120 vid 3000 varv.
Landsväg i 110-130 med omkörningar farthållare och AC i 530ia kunde ge mellan 0.9 och 0.95 i förbrukning. 540 drar mer trots snålare körning.
Den manuella 525:an passerade 3000 varv redan strax över 110, vilket jag inte tyckte om.
Mu
616
Mustang

540iat -94
Servicemässigt skiljer det väl 2 tändstift och och att v8:an tar 7.5 liter olja vid oljebytet. HAr varit med om fler än en 24v sexa som man vart tvungen fulkoppla bort vevhusventilationen för att få ner HC vid bes, så den motorn är inte heller felfri.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Som Mustang nämner går V8 mycket tystare än de raka sexorna. Vilket jag personligen tycker är en nackdel då jag gillar sköna motorljud. En 525i kör man utan problem med avstängd stereo, den sköna motorsången är nog. Kan dock hålla med om att lite högre femma hade inte skadat, varken i 525 eller 530. I V8 (blir det lite för tyst från motorrummet vilket får de mer tråkiga vind- och vägljuden att ta en för stor del av ljudupplevelsen. Och på just den punkten hjälper det faktiskt en aning att köra automat eftersom lådans slirande får motorn att arbeta på lite varv. Jag skulle vilja påstå att ett sportsystem är ett måste på en BMW V8 med manuell låda.
Jag tycker inte man ska skita i 530i bara för att 540i finns. 530i är en mycket trevlig bil. Det man förlorar i prestanda mot 540i får man igen i förbrukning. Nu menar jag förstås inte att 540i inte är något att ha,tvärtom! Det är en underbar bil, går som en raket. Och i eventuella servicekostnader är det väl bara lite större bromsar på 540 som kan kosta mer jämfört med 530 vid byte.

------
BMW CS #04839

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Att 530 V8 gick mycket tystare än 525i kommer jag också ihåg att jag reagerade på när jag körde. Men det upplevde jag som mycket trevligt.

Sitter just nu och går igenom mina excelfiler och jag kan inte så någon större skillnad i förbrukning på mellan 530 och 540. Men ingen tvekan om att 540 är törstigare.

530i V8
körd sträcka: 1109.4 mil
snittförbrukning: 1,29 l/mil
lägsta förbrukning över fulltank: 0.88 l/mil
högsta förbrukning över fulltank: 1.66 l/mil

540i V8
körd sträcka: 992.4 mil
snittförbrukning: 1,35 l/mil
lägsta förbrukning över fulltank: 0.93 l/mil
högsta förbrukning över fulltank: 1.85 l/mil

Nu har jag pga hd-krasch inte kvar min excelfil för 525an, men jag vet att jag körde 1200 mil med den och den totala snittförbrukningen låg på 1.14 l/mil.

__
Min bil:
Länk
Transocean
Jag har bytt till sportsystem samt metallkattar på min 530i och visst låter det bra speciellt när man drar till varvstoppet men kan även bli ganska jobbigt vid låga varv...min drar 1.0 liter per mil (manuell vxl) i aktiv körning, men kör jag den i lugn vanlig tempo på en 90-väg utan omkörningar drar den 0.85. Det är en bil med kul motor som ger bra prestanda fast det är ju klart att fyralitersåttan är roligare. Mugge skrev att han inte upplevde någon prestandaskillnad mellan 525i och 530iA, skillnaden hade kanske varit större om även 530:n varit manuell?
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Mugge: Du har nog egentligen rätt om att det inte skiljer så mycket mellan 525 & 530 på pappret, men jag tyckte alltid att 530 kändes så mycket "muskel" på nå´t sätt. Jämfört med kompisens 525 så var min bil mer körbar om man nu kan säga så. Kanske skiljer det en del i vrid?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det måste vara mycket stadskörning i de där siffrorna Mugge?
Jag har inte varit lika noga och inte bokfört något alls, men jag brukar kolla med miniräknaren i telefonen nästa varje gång jag kört fulltank. Dessa siffror är som jag minns dem ur huvudet, och mina körningar består till stor del av landsvägskörning.
525i -91: Bästa ca 0,85l/mil, sämsta 1,3l/mil varav över halva tanken med husvagn. Brukade till vardags snitta ca precis under litern.
530iT -93: Har inget minne av bästa och sämsta men den brukade ligga på ca 1,05l/mil.
530iA -93: Bästa ca 0,87l/mil. Mätt på 15 mil landsväg med fart precis under gränsen för körkortsindragning. Här ser man att den höga femman i automaten får den att gå snålt vid långkörningar. Sämsta någonstans över 1,1l/mil. Brukade under mina normala omständigheter ligga på ca 1,05l/mil, precis som 530iT.
540iT -95. Bästa 0,96l/mil (semestertripp med familjen på 205-däck). Sämsta ca 1,2l/mil. Vardag ca 1,15l/mil.
Vad gäller ljudupplevelser så är jag något av en motorljudsjunkie. Därför uppskattade jag inte V8 för dess tysta gång. Lite mer hamrande hade jag uppskattat.

------
BMW CS #04839

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Min körning är väldigt blandad, svårt att köra 1000 mil med enbart stads eller landsvägskörning. Men visst 530 kördes mycket inom Malmö och även en hel del på landsväg inom skåne och småland. Men det är klart man kör inga långa sträckor i stan, oavsett stad.

540 kördes mest på de stora vägarna inom Göteborg, men även där var ngra turer till jönköping och sthlm. Så överlag ganska blandad körning.

Det intressanta är inte själva nivån på förbrukningen. Om en bil drar 1.3 när jag kör men bara 1.0 när ngn annan kör, är det i sig inte speciellt intressant. Man kör på olika sätt. Det som är intressant är den relativa skillnaden mellan två olika modeller med samma förare som kör de på liknande sätt.

540 drar marginellt mer än 530, 530 drar däremot hyffsat mkt mer än 525. det var mest det jag ville ha fram.

__
Min bil:
Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag tycker man gott kan påstå att 530 drar 1dl mer per mil än 525. 540 drar 1dl mer än 530, och därmed 2dl mer än 525.

------
BMW CS #04839

Okej, rolig läsning måste jag säga :)
Angående vrid har jag fått lärt mig att en fingervisning är att en ex. 2liters sugmotor med fyrventils-teknik har ungefär 200nm om motorn är i bra skick, har kollat det och stämmer faktiskt riktigt bra.
Så där kanske det inte skiljer så mycket mellan 525 och 530. Däremot vet jag att vridet kommer rätt sent i 6:orna (runt 4.300rpm i min), V8an kanske drar tidigare?

Vad bilen drar spelar inte så stor roll. Känns inte som 540 är inom min ekonomi iaf :P Min 525i drar ju nu runt 1,2-1,4 liter/milen så hoppas kunna stanna där vid "aktiv körning" ;)

Har ungefär 20-25 tusen för bilköp efter jag sålt min och då känns det som en välutrustad 525i med vanos eller 530i är dom roligaste alternativen för pengarna.

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
jag har haft en 530 ia 93. Den var helt underbar.
bl a körning låg för mig på runt 1l.
Ska du ha den till en hel del landsvägkörning så är det ett utmärktval ialla falla med automaten. Kommer ihåg att körde man i 90 på landsväg så kunde man köra riktigt billigt. 0.6-07 var inga problem alls om man körde lugnt.

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

peter78w

1l blandad körning med en 530automat ifall den är bogserad ja...

1.3 i snitt drar en 530i, jag vet, jag hade en i 8 år

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.