AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.514

Bilen blir seg som sirap när det är kallt

Sida 2 av 2
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Matte Kvack;The Stig:
Byt oljor.
Tror du har bla. fukt i dem?

/S
ok men hur mycket??om jag byter all olja,finns det inte risk att den drar ner beläggningar/slagg då??och lådan rasar???eller är 16000mil ok för ett helt oljebyte..
Eller skall jag bara byta en del typ det i tråget eller bara suga ut en del och låta det blanda runt ett tag??sen byta igen efter 6-700 mil så att jag spär ut oljan??är nervös då jag aldrig haft bmw tidigare..aldrig haft med lådorna att göra..Har kollat lite funkar castrol transmax z att blanda med vad som är i..(får ringa bmw o kolla vad som var original i lådan)eller är det den där esso LT71141 som gäller..oavsett vad som finns i lådan,går båda att blanda??funkar det eller sabbar det mera i längden??Tacksam för råd..samt kanske en bra meck i sthlms området som kanske kan detta mer än jag,vid byte etc.

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
du ska ej blanda endast LT71141
Ok men ett helt oljebyte då eller bara lite??

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det bästa är väl egentligen ett vanligt delbyte med nertag av tråget för rengöring av magneterna och byte av filtret, på det sättet får du ut ganska mycket, räkna med att det behövs ca. 5-6 liter och en oljesug för att få i oljan.

Den nya oljan löser upp ännu mer skit, så efter ett halvår kan du eventuellt göra samma byte igen.

Mvh
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Det finns en liten apparat på biltema som detekterar vatten i bromsvätskan.
Modifiera den med en lödd tvåledare och testa.
Bara ett tokigt tips.
Kör den helt i botten och dra upp en millimeter (bilen ståendes i nåt dygn).

/S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.