AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.515

Bilen blir seg som sirap när det är kallt

Sida 1 av 2
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag tycker min 728a blir seg som kola när det är kallt och motorn inte har hunnit bli varm. Är detta normalt? Styrningen känns seg, växellådan känns seg, pådraget när man trycker ner gasen känns inte hundraprocentigt.

När motorn har körts varm efter en stund känns bilen som vanligt.

Inbillar jag mig bara eller är det såhär? Är det normalt? Alla andra skruttbilar jag haft innan har inte kännts annorlunda bara för att det är kallt, men det kan ju bero på att de varit manuella, utan servo osv osv.
Japp håller med, växellådan växlar upp tidigare när det är kallt i alla fall känns det så.
Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
Gör min med känns det som, den vill gärna "slira" lite mer i lådan och välja högre växlar. Men detta är antagligen meningen för att få upp värmen fortare. Men styringen brukar inte ändra sätt alls vad jag har märkt.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Dags att byta servo-olja låter det som.

Upplever inte att min automatlåda växlar segare, men kallstartsprogrammet gör att den växlar vid lite högre varvtal vilket är helt normalt. Har inte upplevt att motorn känns seg heller, även om jag brukar köra väldigt lugnt tills den är varm.

Oljan i lådan är säkert inte som ny heller, i värsta fall har den varit med sedan -99.

Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Oljan ter sig på det sättet,helt normalt.
Går att påverka med som redan nämnt,nya oljor,och rätta sådana,som bla är mer lämpade för vår väderlek här i skandinavien.
Därför är motorvärmare en mycket bra livlina för våra bilar som står utomhus vintertid.

Mvh Patrik
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Servooljan är relativt nybytt nu när jag tänker på det. Den byttes för knappt ett år sen, kanske 1000 mil sen. Den borde väl hålla längre än så? Styrningen kanske är mest diffus av de saker jag nämnde, kanske rent av inbillat.

Växellådsoljan bör nog bytas, den har säkert hängt med sen bilen var ny, dvs 20k mil nu. Fast Perre skulle ha så bra betalt för det arbetet, så jag har inte pallat med den kostnaden ännu. Någon som har tips på en prisvärd verkstad som byter automatväxellådsolja?
Gemini__
The Stig: Hur mycket skulle byte av olja i lådan kosta hos honom? Kan vara bra att veta hur mycket det handlar om. =)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Oljan i sig är väl hutlöst dyr, och det går i några liter.
Det man kan göra är att byta tråg-oljan i lådan, dvs det som man får ut genom att tömma tråget. Är man samtidigt noggrann och fyller på till rätt nivå enligt alla konstens regler har man i alla fall pysslat om lådan lite. Glöm inte filtret/silen heller.

320iM TIC -89:a
324TD -90:a
520i -90:a
740iA -96:a
Nu har ju jag en 740 men jag får nog säga tvärt om men min, motorn svarar bättre på gas, den känns rappare om man varvar till,
Lite oroväckande är väl att jag tycker det är stor skillnad mellan kall och varm motor.
Har inte gjort några större tester då jag inte riktigt gillar o tokvarva en kall motor.
När man sen kör iväg så beter sig ju lådan som ni tidigare sant, håller kvar lite längre på växlarna mm men bara en kortare stund.
Styrningen har jag inte märkt någon skillnad i alls.
Gemini__
Att lådan går in i någon sorts kallstartsprogram är irriterande. Det är knappast optimalt om det är motor och drivlina man vill skona. Brukar lösa detta genom att själv växla upp manuellt innan högre varvtal nås.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Inte ska bilen vara segare för att den är kall. Lite råare gång från motor och låda kan väl märkas, men jag håller annars med "Slarvar", de flesta mer eller mindre moderna bilar känns ju bara piggare när dom är kalla.

---
Min bil: Länk
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Kall torr luft har mer syreinnehåll.
Ni i medelåldern minns säkert våra gamla 2-takts moppar med ställbara munstycken som gick mycket bättre på kvällar och nätter :-)

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
la
48
lasse 37
740ia-94-95
tycker diskussionen är konstig klart att allt blir segare när det är -20 än +20 även om man åker på dom finaste oljor,, så har iallafall jag upplevt alla mina bilar genom åren tror t.o.m att det står i instruktionsboken att tex växellådan kan uppträda annorlunda vid kyla....
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Visst på min Volvo -83 så är lådan ganska seg en kort stund, men jag märker absolut ingen skillnad eller förlust av dragkraft i själva konvertern med BMWn. Däremot så används ju det smått irriterande kallstartsväxlingsprogrammet, som gör att den växlar senare.
I och för sig är det väldigt sällan jag startar helt utan motorvärmare i -20 grader, så jag kanske inte minns riktigt hur lådan beter sig då. Man gasar ju knappast speciellt ordentligt vid såna tillfällen heller, så man tänker nog inte på det så mkt.
Lådan kanske värms lite grann av motorvärmaren också, så att jag aldrig märker någon seghet i vxl-lådsoljan normalt sett.

Styrningen har jag då aldrig känt att den påverkas, annat än när jag körde landsväg i -42 grader, då fick man manuellt vrida tillbaks ratten efter varje kurva :) Detta var dock på den tiden jag körde Volvon.

Själva motorns kraft känns inte heller som att den på något sätt skulle vara mindre när den är kall. Har i och för sig aldrig gasat hårt med kall motor som sagt, så det kan ju vara svårt att avgöra.

En gammal förgasarmotor är ju däremot en annan sak :)

---
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Gemini__: Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket det var, men har för mig att det var ca 5000kr han skulle ha för oljebytet.
Gemini__
OK, tack för den prisuppgiften.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Kallstartsprogrammet är väl till för att se till att motorn kommer upp i värme snabbare, och har väl inte direkt något med själv lådans temperatur om jag minns rätt.

520d xdrive touring -15
weeeman: Jo det är nog primärt för att motorn ska varva mer och därmed bli varm fortare - galet enl mig, det tar ändå inte länge även om man växlar normalt, och vem vill dra upp en kall motor till 4000rpm??
Dessutom växlar lådan mycket hårdare med detta kallstartsprogram, bugg i mjukvaran, eller funktion för att den inte ska slira på lameller eller dylikt, vet jag inte om det är. Jag brukar köra manuellt de första växlingarna, då går det smidigt som vanligt.

---
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Oj min bil går aldrig upp till 4000 varv, har för mig att den växlar vid 2500-3000 ungefär (har inte vinterkört den sen förra året), och inte särskilt ryckigt heller.

740ia -96 19"
325Ci M-paket
ettan till tvåan lägger den in snabbt. 3an åker in vid ca 2700-3000rpm

Mvh Jojje
mitt problem idag samt igår är att den liksom rusar till,sen slår iväxeln..jag provade att glida utan gas,sedan gasa lite då typ uiiii motor rusning ..sen tjong i med växeln..blev lite fundersam på om jag var för lätt på foten ..att den intetajmade växeln med rpm pga fis-mjölk-gasning..så jag tröck ner 25% och lät den växla igenom hela register.och då var det ok??sen gled jag igen utan gas och gasade sen bestämt,då vred växeln i bättre..Fråga är lådan dags för oljebyte 16100mil?? alt skall man ge mera gas nu när det är kallt och inte Cruisa för att få upp tempen??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.