|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| jag känner på min m5a att den har inte all kraft som den ska ha, plus att den dricker 2.0 stadskörning och har hört att den borde dricka mindre. Och när jag frågade en bmw mekanism om detta så han att de borde vara luftmassmätaren som är kassa. Efter ett tag åkte jag till ett chip företag för att v-maxa bilen men först kontrollera han bilen via bmw databoxen och fick 2 felkoder en av dem stod det luftmassmätare på, så han kunde inte utföra jobbet tills jag fixat mina fel. Kollade på bmw vad dem kostar och dem la på ca 7tusen bägge två och det är ändå mycket. Så min fråga är e de sant att luftmassmätare gör så mycket i en m5a och att om nån vet vart man kan köpa dem billagare? | |
| Många provar att köra med wag luftmassemätare men det funkar inte bra för alla.Jag provade på min och fick orolig tomgång samt dålig gasrespons.Jag tycker att du ska köpa orginal lmm.Har du provat förbrukningstestet?Då ser du rätt bra om lmm fungerar som dom ska.Kanske lite svårt att testa nu när det är minusgrader och halt:) | |
| tack för ditt svar, men jag har hört att man kan använda luftmassmätare från wolkswagen, stämmer de då? | |
|
men vad menar du exakt med förbruknings testet och om jag gör det, kommer jag få feta om jag har problem me mina luftmassmätare eller inte? |
|
|
Om jag sa tidigare så skulle jag satsa på orginal lmm istället för att exprimentera med wags lmm men det är ju jag det:) (jag är rädd om min motor) Här kan du kolla lmm test. Länk Och här Länk GOTT NYTT ÅR alla Autopower medlemmar. |
|
|
Jag har bytt båda mina lmm tll original, alltså bosch. Min tomgång var dålig och bilen kändes även lite kraftlös. BMW diagnostik sa att ena lmm var dålig. Provade att byta till VAGs men bilen gick inte som den skulle med dem. Sedan köpte jag 2 nya BOSCH. Det var värt varenda krona! Mycket bättre tomgång bättre kraft igenom hela registret, det blev en best av m5:an igen! M5haf.. Var båda det felkd på båda lmm eller bara på ena lmm? Jag har en begagnad, som det inte var någon felkod på, bosch lmm kvar sedan jag bytte kanske kan lösa sig med att byta bara ena? Byt till Bosch enligt egen erfarenhet! "It's furious to be fast!" |
|
| magnet.. jag fick fel kod på ena det stod: secondary-air quantity too low | |
|
Verkar som att det bara är fel på en av de två? Kanske nägon annan som vet ifall det kan vara fel på båda eller på bara en av dem? Gör isåfall en extra felkodsavläsning på bmw då får du fram vilken utav de två eller ifall båda är dåliga. Ffelkodsavläsning brukar ligga runt en 300:-. "It's furious to be fast!" |
|
| vad köpte du dina luft massmätare för ? runt 7 tusen va | |
| annars så om jag vill vara säker på att bilen kommer bli helt pigg så är det bara att byta båda, så får man två helt nya. Kände du mycket skilnad när du byta dina två? | |
| Det blev skilnad som natt och dag när jög böt mina.Mycket bättre vrid på låga varv samt bättre drag vid höga varv med. | |
|
oj så mycket skillnad? så du tipsar mig att byta båda va? och gör de skillnad när de gäller bränsle förbrukning eller kände du inte av det? |
|
|
oj så mycket skillnad? så du tipsar mig att byta båda va? och gör de skillnad när de gäller bränsle förbrukning eller kände du inte av det? |
|
| Nä förbrukninge var normal på min bil och den ändrades inte vad jag märkte.Mitt tipps är att byt båda och sälj den andra som ska vara ok. | |
|
M5haf.. om det är endast förbrukningen du tänker på så har det mycket med körstilen och hur långa sträckor du kör. Min förbrukning ligger runt 1,3 liter per mil blandad körning. Om man endast kör stadskörning t.e.x i stockholm 1 mil till jobbet kallkörning 50-70 sträckor med en massa rösljus och broöppningar och sedan tillbaka på kvällen igen så får man räkna med ganska så hög förbrukning. Tänk om bensinen legat kring 14 kr per liter som den gjorde för ett tag sedan......men å andra sidan vilken körglädje det är. Lmm vill du lägga ut 7000 spänn på nya så gör det , troligtvis kommer maskinen bli änu bättre. Eller köp min ena som jag har kvar. Du kan få testa den gratis och betala ifall du blir nöjd annars kan du bara skicka den tillbaka. Jag vet själv hur frustrerad jag var när m5:an inte gick som den skulle.... Kanske hjälper 1 st lmm dig eller inte ,.... jag kan hjälpa dig att prova gratis om du vill. om det inte funkar så kan jag troligtvis skaffa fram nya bosch för 20% billigare än 3500/st via en kontakt jag har....kanske roligt att spara någon slant här och där. "It's furious to be fast!" |
|
|
tack för ditt tips:) var kan jag sälja den sen och viktigast varka ja köpa dem två de är ändå lite dyrt från bmw dem ligger på sju tusen båda två, så jag undrar om du vet billigareannanstans |
|
|
Magnat: "Gör isåfall en extra felkodsavläsning på bmw då får du fram vilken utav de två eller ifall båda är dåliga. Ffelkodsavläsning brukar ligga runt en 300:-." Felsökning på BMW i Malmö kostar 950kr =( På vilken BMW handlare har du fått det så billigt? |
|
| nej nej tänker inte så mkt på bränsle förbrukning, men en kompis till mig har också en m5a och han får 400 km på sin full tank jag får ungefär 330 km, och vi båda kör mest stadskörning bara, så ja undra om min bränsleförbrunkning skule ner lite, men skit i det nu. vi fortsätter ang luftmassmätaren, ja du gav bra erbjudande, men hur kan ja testa den gratis? | |
|
Jag vet inget billigare ställe. Men jag har en kontakt i bildelsbranchen som jag kan skaffa dem till 20% billigare.... köp 2 st nya genom mig. eller prova min begagnade som skall vara ok.... "It's furious to be fast!" |
|
|
Jag kan skicka den till dig gratis. om du blir nöjd så betalar du ett överenskommet pris för den annars så skickar du tillbaka den . Och isåfall kan jag troligen fixa fram nya till 20% billigare än nypris. Bränsleförbrukningen beror mycket på körsättet....... Matin_M: felkodsavläsningen beror kanske på vart man läser av den och kanske på vilka kontakter man har. Jag gjorde min i på en auktoriserad bmw verkstad, inte i Malmö. KAnske kan man flirta lite med verkstadskillarna ;(o) "It's furious to be fast!" |
|
| och vad vill du ha för din begnagnade? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.