|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Sango: Om jag förstår dig rätt så är det helt enkelt onödigt att byta vanos om den gamla fungerar som den ska? Eftersom knackandet kommer tillbaka mer eller mindre? Håller även med om att de är rätt ballt att vissa låter som gamla dieslar men går som ett skott! :P Dessutom hör man ju inte knackandet när man gasar på! hehe |
|
|
Gydell: Ja, när jag pratat med bmw så säger dom att ljudet ska finnas där och att ett byte inte gör någon skillnad. Teknikern som alltid servar min bil säger att Vanosen är något som håller till bilen är slut och att vanosras är lika vanligt som att cylinderväggarna smälter. Det händer, typ 5-10st på 20k tillverkade. Men vad vet jag, det här är bara vad bmw säger.. :) |
|
|
Sango då luras han lite, m5 e39 tillverkades i ca 20k exemplar och betydligt fler än 5st har haft problem med vanosen iaf Fullgas |
|
|
Ni som har hög oljeförbrukning, har ni provat Castrol TWS? Den ska tydligen kunna täta extra bra... Mvh |
|
|
Kan flika in att jag nådde för första gången mer än 45 mil på en tank i helgen - så min är ju en ren miljömaskin jämfört med E39.. ;-) Men jag har också dragit en tank på 16,8 mil - så jag håller fast vid min signatur. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
sango: Rätt skönt att veta faktiskt, man bör väl lite på BMW ;P om inte annat spar man ju en onödig kostnad att byta nått som det inte är nått fel på! =) Kan inflika att jag kör på TWS, eller Edge Sport som dom heter på mekonomen, för det är väl samma olja? Mistafrizz: 16,8 mil på en tank!!? :D Starkt jobbat! |
|
Lasse Karlsson |
Det där att: har man råd med M5, så är soppaförbrukningen det sista man ska tänka på, stämmer ju föga för E39:an! Finns ju mängder med objekt idag,för inte långt mer än 100 papp, och det är ju på gränsen till småpengar för en bil idag! Är nog väldigt många som har råd med bilen, men kanske inte soppan! För att återknyta till tråden, är väl E39:an satt till 1,39l/mil, blandkörning, och det tror jag stämmer rätt bra. När jag hade E39, var det iallafall rätt nära sanningen för mig. HA DET! modolasse |
|
Immy: Det är möjligt men desto fler snackar om knackandet och byter då Vanos även fast det inte behövs. En Vanos ska hamra på som vid kallstart under gång om det ska finnas anledning att byta pga missljud. Siffrorna låter jag bmw stå för. :) Jag har "hört" om vanosras men aldrig läst om någon som faktiskt har bytt en redan rasad enhet. Därför köper jag det bmw säger. |
|
|
Tur och retur Göteborg-Dubrovnik i somras med ca 150km/h i medel: 10.7l/100 km. Blandad körning här hemma: 12,9-13,5. Kan tillägga att min har gått 23000 mil nu och dricker ingen olja alls. Vanosskrammel har den,så in i... dock. En arbetskamrat besiktigade sin Alfa precis innan sommaren och på platsen bredvid stod det en M5 E39.Den skramlade nåt fruktansvärt innan den dog,och sen gick inte ens motorn runt.Kan ha varit Vanosras.Min arbetskamrat kan absolut inget om bilar men uppfattade nåt om "ventilras". Fingerspitzgefühl. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.