|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Är lite sugen på en M5á men är lite trött på storförbrukning av bensin så jag skulle vilja veta vad som är normalt för en M5á? Jag vill veta vad folk säger inte vad som står i papperna. Sedan beror det så klart lite på föraren men jag vill skapa mig en liten uppfattning på det hela. Jag blev trött på min förra Audi S6 för den drog 2,2L/milen stadstrafik vilket var tok för mycket. Mycket skön bil att köra helt klart men jag tror nog en M5á skulle passa mig bättre. Jag tippar på att BMW kan ligga runt 1,7-1,8 eller har jag fel? Tack på förhand. | |
|
Min drar blandad körning ca 1,4/mil. När jag väl kör med den så sparas det inte på soppan iaf.. Ett annat bra tipps är att posta i rätt del av forumet, då får du säkert fler svar åxå :-) Dan Helsingborg Kör BMW M5 igen och Audi A4 |
|
| Nu blir man väl totalt sågat men men köper man en m5a är väl bensinpriset det sista man ska tänka på ; )? | |
|
Ojdå blev i fel tråd. Beklagar =) Nja man kan ha roligt med bilen mer än bara tanka. Min Audi var klockren men när jag tanka för 4000kr/mån blev jag trött på det hela och sålde bilen just pga. det men jag saknar något kul att köra med. En BMW 540 var på listan innan men frågan är om man inte skulle tröttna på den ganska snart för att gå vidare till en M5á i så fall. Men jag vill inte sätta mig med 4000kr i bensinkostnad per månad igen så där av jag vill veta lite mer om dessa bilar nu. |
|
|
En M5:a drar inte mer soppa än 540 om du kör båda lugnt. |
|
| Tror att du kommer att bli nöjd med en M5a.Jag har snittat min förbrukning till 1.2 under dom åren jag ägt bilen.Vid extrem snålkörning kommer jag precis under litern.Men jag vet att vissa som bor i stan och bara kör i stan kan tydligen komma upp i två liter milen så det beror helt på kör sätt. | |
|
Jag pendlade tidigare cirka 20-25 mil om dagen i en E39 M5 i snabbt motorvägstempo (140-200km/h+) och snittade strax över 1,5 liter milen enligt datorn. Det var dyrt, men det gick undan på ett komfortabelt vis. :) Min 540 jag har nu drar lika mycket om inte mer, det är väl automaten som trissar upp det hela. |
|
|
Lyckades någon enstaka gång köra precis under litern (0.97). Men då handlar det om riktigt snålkörning i jämn fart kring 100-110. Min snittdes 1.20-1.25 vid övervägnde hyffsat lugn landsvägskörning, något högre tempo än genomsnittsbilisten. 1.4-1.6 vid blandad körning och en del i stan. Vis inspirerad körning kommer man snart upp i 2l milen... |
|
|
Jag har kört ca. 1500mil med min och ligger strax över 1,3 i snitt. Ganska exakt samma siffror jag körde min fd 540iAT på. Min 530iAT ligger på ca. 1,15. Alla siffror med liknande typ av körning. ___ //Ulf |
|
|
De siffror BMW uppgett stämmer rätt väl. En M5 drar 2-2,5l/mil i stadstrafik. Du kan säkert räkna med att den drar lika mycket eller lite mer än en S6:a under de flesta omständigheter. Som Cykeltjuv sade, bensinförbrukningen är inte det man skall fokusera på med en M5:a. M5:or är dyra i drift, om du måste fundera på ifall du har råd med bensin så har du knappast råd med en M5:a i vilket fall som helst. Visst, har man tur så kan man klara sig med rätt måttliga kostnader men budgetera gärna 25-50tkr/år för service, slitage och reparationer. |
|
| Fast om man kör 2-3 tusen mil om året så blir det en massa pengar om man tror att bilen ska dra runt liter så drar den sen 2liter milen.Inte ens miljonärer tycker att det är kul att stanna och tanka hela tiden även om dom har råd så känns det fel att kasta dom extra pengarna i sjön. | |
|
Jag förstår inte heller det här snacket om man måste bry sig om bensinförbrukningen så har man inte råd... Bara för att man har pengar behöver man inte kasta bort dom. Sen är inte M5 E39 en särskilt dyr bil att sådana resonemang känns nödvändiga. Om man pratade om Bugatti Veyron skulle jag kanske mer förstå sånna dryga inlägg men när vi pratar äldre M5or känns det bara som vissa har en övertro på hur speciell en ca 10 år gammal bil är. Mvh Johan |
|
|
Grelle: Grymt bra skrivet! |
|
|
Inte meningen att vara dryg, vill bara att potentiella köpare inte får en orealistisk bild av kostnaderna. Reservdelar och arbete kostar exakt lika mycket för en 10 år gammal bil som för en ny, skillnaden är såklart att risken är större att det finns något som går sönder. Det är också ett faktum att många M5:or körs i botten av ägare som inte har råd att serva dem ordentligt. Verkstaden jag anlitar sade t.ex. att av de ca. 30 M5:or de servar är det bara ungefär 5 st som upprätthålls så som sig bör. Å andra sidan är M5:orna redan så billiga i Sverige (jämfört med här i Finland) att det inte är en så stor ekonomisk förlust att slita sönder dem. Det är såklart något som man också skall minnas som köpare, risken blir större att man köper en bomb. Ifall man kan serva sin bil själv blir det såklart en hel del billigare, och som sagt finns det de som har haft tur med sina bilar. Själv har jag haft en del strul, och bensinkostnaden (ca. 1500 mil/år, 1.7l/mil i snitt) är bara ungefär 20% av helhetskostnaderna för bilen för mig. Värdeminskningen är i och för sig mycket högre här än i Sverige, så det bidrar också till de höga helhetskostnaderna i förhållande till bensinen. |
|
| hos mig drar den 2.0 l/m men ja kör nästan bara stads strafik. Men ni som säger att man inte ska tänka så mkt på bensinförbrukning har fel tycker jag. Tänk att killen som vill köpa m5a kommer använda den till jobb, familj, glida, dvs kör me den alltid. Nu ok är de inte så farligt kanske när bensinen ligger strax under 10 kr, men tänk om priset stiger upp till 13 igen, och han kör med den så mycket, det kommer inte vara så specillt kul för han o för oss alla andra. Så därför har han rätt o fråga o göra resomang över det hela. | |
|
Visst är bränsleförbrukningen en betydande kostnad, men som sagt inte den enda kostnaden. Med tanke på Gizzes ursprungliga frågeställning och de tidigare svaren här ville jag balansera den i mitt tycke alltför positiva bilden lite. De flesta som svarat tycks köra mest landsväg, ingen jävel snittar under 1.5l/mil i en M5:a med en betydande del stadskörning. Också värt att att understryka att en M5:a troligen är dyrare än en S6:a på så gott som alla fronter. Såklart är den mer skoj också, så Gizze du kan ju själv fundera vad du kan och vill betala för :) |
|
|
Kör man snålt på landsväg i 110-120 km/tim på 6:an drar den ca 0,8 l/mil, men kör man korta sträckor i stan drar den runt 2,0 l milen. Med myket accande och hård körning kan förbrukningen säkert ligga på 2,5- 3,0 l/mil. Så allt beror på hur man kör och var. Blandad körning med litet kulåka får man räkna med 1,6 -2,0 l/mil. I vart fall är det en lättkörd och underbar kärra! Ricke |
|
|
Allt är ju relativt...Som jag skrev ovan så drar min M5 ca. 0,15 l/mil mer än min 530iAT. Skulle jag inte haft en M5 så hade det förmodligen varit någon annan bil i nivå med en M5. Senaste året har jag kört 1200 mil vilket gör 180 liter mer i förbrukning. Beroende på bensinpriserna så rör det sig om 1800kr-2400kr eller 150-200kr/månad i merkostnad. Men visst, lägger man ihop alla saker som kostar mer med en M5 jämfört med en 530 så blir det ju mer märkbart... ___ //Ulf |
|
|
Ni som skriver den drar inte mer än en 530 etc. ni e ute på hal is.. Förklara för mig varför man köper en m5a och inte utnytjar den ? När jag hade min m5 drog den mer än 2 L milen brandad körning. LIgger man o fiskör kan man lika bra köpa en 518 ? Eller ? |
|
|
"Ni som skriver den drar inte mer än en 530 etc. ni e ute på hal is.. Förklara för mig varför man köper en m5a och inte utnytjar den ? När jag hade min m5 drog den mer än 2 L milen brandad körning. LIgger man o fiskör kan man lika bra köpa en 518 ? Eller ?" Om jag nu ska lägga mig i som inte ens har en M5; Det är väl klart att man "utnyttjar" den, men kanske inte alltid, kanske bara ibland, och där emellan kanske man åker "normalt" tempo & då finns ju mycket förbrukning att hämta in. Varför får inte M5-ägaren snåla på soppan? |
|
|
så att vi ger en hel bild och ett resomang om bränsle förbrukning till gezze som vill köpa m5a och avslutar det här så gör vi så: vi skriver hur många km vi får genomsnitt på en fulltank. Jag fulltankar 65 liter motsvarande ungefär 660 kr och får ca 330 km på hela tanken. önskar att ni andra som har m5 skriver in vad ni brukar få på er fulltank tack. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.